کد خبر: ۳۳۸۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر



رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: تا زمانی که اداره کل دامپزشکی استان، گزارش کالبدگشایی را اعلام نکند نمی‌توانیم درباره علت مرگ پلنگ اظهارنظر کنیم اما با توجه به عدم مشاهده آثار جراحت در لاشه، احتمال شکار شدن حیوان منتفی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، کشف لاشه یک پلنگ نر در شهرستان درگز که دو روز پیش به اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی و سپس به منظور کالبدگشایی به اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی منتقل شده تا به امروز توسط مسئولان محیط زیست مسکوت مانده‌است. در واقع شاید اگر این خبر توسط سایت درگزآنلاین مخابره نشده بود، مرگ این گونه در خطر انقراض هم به سایر اخبار پنهان‌شده از مرگ حیات وحش اضافه می‌شد.

«ابراهیم دولت‌پور» در این‌باره می‌نویسد: اهالی روستای دربندی ژور چهارشبه 6 بهمن،‌ جسد یک پلنگ را در یک غار در محدوده «زو حاجی آل خان» روستای دربندی ژور پیدا کردند که زمانی که ما به آنجا رسیدیم لاشه را از داخل غار بیرون کشیده بودند. بنا بر اطلاعات دریافتی از مردم محلی، این پلنگ چندی پیش در محدوده دهستان میانکوه و روستاهای دربندی بالا و پایین دیده شده بود. در هفته‌های گذشته هم بارها عکس‌هایی از پلنگ در تاریکی شب، برایم فرستادند و از همان زمان مشخص بود که کارش را خواهند ساخت.

این در حالی است که ذوالفقار سلحشور، رئیس اداره حفاظت و محیط زیست شهرستان درگز جنسیت پلنگ را نر و سن آن را حدودا سه سال تخمین زده و می‌گوید: با توجه به پوسیدگی لاشه، احتمالا 20 روز از مرگ پلنگ می‌گذرد.

علی خانی،‌ رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در این باره می‌گوید: لاشه این پلنگ دو روز پیش به اداره کل رسید و به منظور کالبدگشایی به اداره کل دامپزشکی استان منتقل شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا احتمال مسموم شدن یا شکار این پلنگ وجود دارد یا خیر می‌گوید: تا زمانی که اداره کل دامپزشکی استان، گزارش کالبدگشایی را اعلام نکند نمی‌توانیم درباره علت مرگ پلنگ اظهارنظر کنیم اما با توجه به عدم مشاهده آثار جراحت در لاشه، احتمال شکار شدن حیوان منتفی است.

فعالان زیست محیطی از پنهان کردن وقایع ناگوار حیات وحش توسط سازمان حفاظت محیط زیست ابراز نگرانی کرده و با برشمردن مواردی چون پنهان کردن خبر کشتار یوزپلنگی که سال گذشته در استان سمنان با ضربات سنگ و چوب از پای درآمد و سرانجام با پیگیری‌های فعالان محیط زیست پس از ده روز توسط سازمان حفاظت محیط زیست اعلام شد، پنهان کردن خبر کشف لاشه یک پلنگ در استان خراسان رضوی که سرانجام پس از چند روز لو رفت و تاخیر چندروزه در اعلام خبر مرگ پلنگ ماده‌ای که در جاده عبوری از جنگل گلستان تلف شده بود بر این باورند که عدم انتشار خبرهای زیست محیطی به ویژه اخبار مربوط به کشتار حیات وحش خصوصا طی یک سال گذشته سبب ایجاد بی‌اعتمادی میان علاقه‌مندان حیات وحش و سازمان حفاظت محیط زیست شده‌است.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
0
0
موافقم بايدانتشارخبر واقعي باشه
نظر شما
ادامه