کد خبر: ۳۳۸۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان صبح پنج شنبه 14 بهمن ماه در محل صدا و سیمای استان اصفهان حاضر شد و در برنامه پزشکی سیب در خصوص آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان صحبت کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، «دکتر شهرام موحدی» مدیر کل دامپزشکی استان بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را یک بیماری ویروسی خواند که برخی از ویروس های آن مربوط به انسان و برخی بین دام و انسان مشترک اند.

55 کشور دنیا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مبتلا هستند

وی اظهار داشت: ویروس H5N8  که هم اکنون درگیر آن هستیم برای اولین بار در کشور آمریکا و پس از تحولات و تغییرات ژنی در شرق آسیا با شدت و حدت بیماری زایی بیشتری رخ داده و طبق گزارشات بین المللی امروزه 55 کشور دنیا به آن مبتلا هستند.

به گفته وی شاید بتوان ویروس H5N8  را از خسارت بارترین و وحشی ترین ویروس های صنعت طیور در طول تاریخ دانست.

دکتر موحدی مخزن اصلی این ویروس را پرندگان وحشی و مهاجر عنوان و تصریح کرد: در فصل سرما و در نیمه دوم سال پرندگانی از سیبری و از طریق کانال های هوایی تقریبا از پیش تعیین شده ای شروع به مهاجرت می کنند که تعدادی از این کانال های هوایی از روی کشور ما عبور می کنند.

وی ادامه داد: این پرندگان مهاجر در مسیر خود با نشستن در کنار تالاب ها و رودخانه ها و از طریق دفع مدفوع سایر پرندگان آزاد پرواز (مثل گنجشک و کلاغ و کبوتر) یا طیور بومی را مستقیم یا غیر مستقیم مبتلا می کنند.

وی با اشاره به اینکه پس از درگیری، پرندگان آزاد پرواز با حضور در خانه های روستایی و مرغداری ها یا مراکز پرورش بوقلمون و شترمرغ و ... که مسائل امنیتی بهداشتی دامپزشکی را انجام نمی دهند باعث اشاعه این بیماری می گردند، تعهدات ضمنی مردم را در خصوص رعایت بهداشت طیور خود یاد آورد شد و توصیه هایی به مسئولین مراکز مذکور داشت.

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان علائم ظاهری خیلی کمتری دارد

دکتر موحدی در پاسخ به اینکه تولید کنندگان یا دارندگان طیور چگونه متوجه بروز این بیماری شوند گفت: این بیماری علائم ظاهری خیلی کمتری دارد و هرچند علائمی مثل خونریزی در نای، ساق پا، لوزالمعده و روده ها را در طیور دارد اما علائم این بیماری با بیماری های دیگر طیور کمی متفاوت و بسیار تخصصی است و تنها وظیفه متولیان این است که اگر مرکز تولید هرگونه تلفات یا افت تولید و اگر مرغ گوشتی هر گونه بی حالی، کم خوراکی، علائم غیرعادی طیورشان را به نزدیکترین شبکه دامپزشکی خود اطلاع دهند تا کارشناسان ما سریعا در مکان حاضر شده و در صورت نیاز، به نمونه برداری آزمایشگاهی و اقدامات لازم بپردازند.

وی در خصوص نگرانی های مصرفی مردم، با تشکر از مسئولین فنی کشتارگاه ها و تمامی همکاران دامپزشکی استان توضیحاتی در خصوص روند تولید محصولات طیور ایراد کرد و اظهار داشت: تیم دامپزشکی و بهداشتی فعال در این حوزه حتی فرآورده های جانبی طیور مثل تخم مرغ و تخم شتر مرغ و .... را زیر نظر دارند و مثل همیشه اکیپ های نظارتی عرضه، قرنطینه، معدوم سازی و ... دامپزشکی تمام تلاش خود را می کنند.

دکتر شهرام موحدی با تایید ابتلای برخی کانون ها در استان تاکید کرد: حتی در خصوص کانون های مبتلا، هر آنچه قانون دامپزشکی معین کرده باشد از معدوم سازی کل واحد ها تا قرنطینه روستاهای درگیر و ... به فراخور موقعیت انجام داده ایم و همچنان پیگیر هستیم.

مردم به شایعات شبکه های مجازی توجه نکنند

وی از مردم خواست تا به هیچ عنوان به شایعات شبکه های مجازی توجه نکنند و تاکید کرد: شایعه پراکنان شبکه های مجازی خواسته یا ناخواسته و دانسته یا نادانسته در حال ضربه زدن به تولید ملی هستند.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان ضمن تبریک ایام الله دهه فجر از حضور در این برنامه و صحبت با مردم ابراز خرسندی و امیدواری کرد و گفت: مردم ولی نعمتان ما هستند و ما خدمتگذاران مردم چیزی برای پنهان سازی وجود ندارد و مردم به هیچ عنوان نگران مصرف گوشت و فراورده های جانبی طیور نباشند، محصولات تحت نظارت دامپزشکی بخرند و با خیال راحت مصرف کنند.
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کلینیسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
0
0
اصفهان داره نابود میشه از بس مرغداران ....
نظر شما
ادامه