کد خبر: ۳۳۹۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
گفت‌وگوی اختصاصی حکیم مهر با نایب‌رئیس اول کمیسیون کشاورزی مجلس:
«مهندس جلال محمودزاده» افزود: شاید مظلومیت دامپزشکی به این خاطر باشد که حوزه دامپزشکی تعداد نمایندگان یا لابی‌های کمتری در مجلس شورای اسلامی دارد، کما اینکه اگر پزشکان عمومی یا متخصص حاضر در مجلس را بشماریم، تعداد آن‌ها خیلی بیشتر از دامپزشکان مجلس است ...



حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: جلال محمود زاده لیسانس مهندسی کشاورزی، نایب‌رئیس اول کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی و یکی از افرادی است که قائل به مظلوم واقع شدن حوزه دامپزشکی است. به گفته او، اجباری کردن بیمه دام‌های سطح کشور در مقابل بیماری‌های مشترک واگیردار بین انسان و دام و پرداخت حداقل 50 درصد حق بیمه توسط دولت ازجمله خدماتی بود که با پیگیری‌های مجلس طی سال‌های گذشته به نتیجه رسیده است. وی دقایقی را میهمان تلفنی حکیم مهر بود که ماحصل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

حکیم مهر: آقای محمود زاده چرا معمولاً در سخنرانی‌های پیش از دستور یا هر فرصت دیگری که تریبونی در اختیار نمایندگان مجلس قرار می‌گیرد، خیلی صحبتی از دامپزشکی نمی‌شود و حمایت ویژه‌ای از آن صورت نمی‌گیرد؟ به‌صورت کلی جایگاه دامپزشکی را در مجلس شورای اسلامی چطور ارزیابی می‌کنید؟

آنچه مسلم است، اینکه جایگاه دامپزشکی کمتر از جایگاه پزشکی نیست، اما متأسفانه در عمل، در این حوزه یک خلأ وجود دارد. این مظلومیت، شاید به این خاطر است که حوزه دامپزشکی تعداد نمایندگان یا لابی‌های کمتری در مجلس شورای اسلامی دارد، کما اینکه اگر پزشکان عمومی یا متخصص حاضر در مجلس را بشماریم، تعداد آن‌ها خیلی بیشتر از دامپزشکان مجلس است. قطعاً هر قشر و صنفی، اگر تعداد نماینده بیشتری در مجلس داشته باشد، لابی بهتری خواهد داشت و این‌یک اصل غیرقابل‌انکار است.

حکیم مهر: شما به‌عنوان عضو کمیسیون کشاورزی برای دامپزشکی چه کردید؟ البته تلاش‌های شما در زمینهٔ تصویب ماده 44 در برنامه ششم، قابل تقدیر است.

بنده در مجلس هشتم و دهم در حد توان به بخش کشاورزی، امور دام و دامپزشکی پرداختم و اهمیت زیادی برای آن قائل بودم. به قول شما در برنامه ششم نیز خیلی تلاش کردیم و انرژی زیادی مصرف کردیم که ماده 44 را به تصویب برسانیم.

در مجلس هشتم نظام مهندسی کشاورزی و نظام دامپزشکی، حتی به لحاظ اعتباری نسبت به نظام پزشکی مظلوم واقع شده بودند. ما با اصلاح قوانین نظام مهندسی و نظام دامپزشکی، گام‌های اول را برداشتیم تا این دو ارگان، جایگاه واقعی خود را در مجلس، قوانین بالادستی و قوانین بودجه پیدا کنند. در بحث رسیدگی به مسائل دام و امور دام نیز مواردی را داشتیم و به تصویب رساندیم. ازجمله اجباری کردن بیمه کل دام‌های سطح کشور در مقابل بیماری‌های مشترک واگیردار بین انسان و دام و پرداخت حداقل 50 درصد حق بیمه توسط دولت. خیلی تلاش کردیم که این موضوع را در مجلس و در برنامه ششم مطرح کنیم.

مسائل مربوط به بیمه‌های کشاورزی که بخشی از آن به بیمه دام یا یارانه‌های شیر باز می‌گردد، اختصاص عوارض بر نوشابه‌های تولید داخل و نوشابه‌های وارداتی و هدایت درآمد آن به سمت یارانه شیر که به مسائل پرورش دام بازمی‌گردد و ... موارد مربوط به حوزه دامپزشکی است.

ما قبول داریم که دامپزشکی نسبت به پزشکی در همه بخش‌ها مظلوم واقع شده است. اما در این دوره مجلس، تعداد متخصص بیشتری در میان اعضای کمیسیون کشاورزی و نمایندگان محترمی که در سایر کمیسیون‌ها عضو هستند، وجود دارد و همچنین حضور نمایندگان دامپزشک نیز مشهود است. به هر حال تلاش ما این است که این معضلات و مشکلات دامپزشکی و نظام مهندسی کشاورزی را برطرف کنیم.

حکیم مهر: یکی دیگر از انتقاداتی که همواره وجود دارد، این است که سازمان دامپزشکی اعتبار کافی ندارد و همین الآن هم 30 میلیارد تومان به موسسه رازی بدهکار است و شرایط قابل قبولی برای تأمین واکسن تب برفکی وجود ندارد.

هفته گذشته جلسه‌ای در کمیسیون کشاورزی با حضور نمایندگان مجلس، نمایندگان دامپزشکی، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برگزار کردیم که بتوانیم سازمان برنامه و وزارت جهاد کشاورزی را مجاب کنیم تا اعتبارات خاصی را برای واکسن تب برفکی و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در نظر بگیرند. چراکه به هر حال این‌یک دغدغه مشترک میان سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی است که امیدواریم با تأمین اعتبارات، مرتفع شود.

حکیم مهر: جلسه نتیجه‌ای هم داشت؟

سازمان برنامه قول داد که اعتبارات موردنیاز را تأمین کند.

حکیم مهر: اما تأمین اعتبار یک بحث است و تخصیص اعتبار بحثی دیگر.

درست است. بحث تخصیص هم هست. سال گذشته در حوزه اعتبارات بخش کشاورزی به‌طور متوسط نزدیک به 40 تا 42 درصد تخصیص داشتیم. بحث تخصیص خیلی مهم است. اینکه بودجه‌ای را تعریف کنیم اما تخصیص پیدا نکند، فایده ندارد. با پیگیری‌هایی که در کمیسیون کشاورزی برای بخش کشاورزی داشتیم، وضعیت اعتبارات بخش کشاورزی در بودجه 96 نسبت به بخش‌های دیگر بهتر است. مثلاً اعتبارات هزینه‌ای یعنی سایر اعتبارات بخش‌های مختلف، در کل بودجه سال 96 ده و نیم درصد رشد داشته است. اما بخش کشاورزی، عمرانی و هزینه‌ای، 102 درصد رشد کرده است. جالب است بدانید که اعتبارات در بخش آبیاری تحت‌فشار 1100 درصد رشد داشته و از 217 میلیارد تومان به 2400 میلیارد تومان رسیده است.

برای تأمین واکسن تب برفکی دقیقاً چه کردید؟

در ارتباط با واکسن تب برفکی، سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی آمادگی لازم را نداشتند. تب برفکی یک بیماری غیربومی بود که به خاطر واردات بی‌رویه دام زنده در سال‌های گذشته بود وارد کشور شد. تعداد زیادی از استان‌های کشور درگیر این بیماری شدند. مسئولان انتظار نداشتند که به این وسعت درگیر این بیماری شویم و نتوانستند که به‌موقع واکسن موردنیاز را تأمین کنند. لذا تلفات سنگینی هم در دام سبک و هم سنگین متحمل شدیم و هنوز هم خسارات آن جبران نشده است.

حکیم مهر: البته مسئله دیگر این است که همین الآن هم 50 درصد دامداران این واکسن را دریافت نمی‌کنند.

بله. متأسفانه همین‌طور است. مشکل اینجاست که سازوکار برنامه‌ریزی سازمان و وزارتخانه مشکل دارد. ما 2 کارخانه خیلی خوب تولید واکسن داریم. یکی موسسه رازی و دیگری در شهرستان مهاباد که اتفاقاً در سطح خاورمیانه نیز مطرح است. کیفیت آن نیز خیلی بالاست. اگر همین 2 کارخانه را به‌خوبی مدیریت کنیم، امکانات در اختیار آن‌ها قرار دهیم و مبالغی را به آن‌ها تخصیص دهیم، می‌توان واکسن موردنیاز تب برفکی کل کشور را تأمین کرد. اما مسئولان در بحث برنامه‌ریزی و کنترل بیماری‌ها خوب عمل نکردند و این باعث شده مشکلات بیشتر شود.

درواقع همه مسائل به منابع بازنمی‌گردد. کما اینکه هرچقدر هم منابع مالی و امکانات داشته باشیم، اگر مدیریت ما مشکل داشته باشد، ایجاد اشکال خواهد کرد.

حکیم مهر: آقای دکتر درست است که هفته گذشته طرح افزایش 200 میلیارد تومانی اعتبارات سازمان دامپزشکی، تنها یک رأی کم آورده است؟

من در جریان این مسئله نیستم. چون مرخصی بودم.

حکیم مهر: آیا می‌توان قانونی تصویب کرد که از طریق آن سهم دامپزشکی را از بودجه نظام سلامت افزایش داد؟

بله. قابل انجام است. نمایندگان مجلس باید پیگیری کنند که سهم واقعی سازمان دامپزشکی را پرداخت کنند. دامپزشکی سهم بزرگی در سلامت جامعه دارد. سلامت بیشتر مواد غذایی که توسط مردم مصرف می‌شود، به‌نوعی به دامپزشکی مربوط است. در کل دامپزشکی در سلامت جامعه سهم بسیار زیادی دارد، اما به نسبت این سهم، ازنظر بودجه و اعتبارات مظلوم است. اینجاست که نمایندگان باید جلو بیایند و همین پیشنهادی که شما دادید را عملیاتی کنند.

حکیم مهر: انتقاد بعدی این است که تعداد فارغ‌التحصیلان در رشته دامپزشکی خیلی زیاد است. نظر شما چیست؟

این معضل در سایر رشته‌ها نیز وجود دارد. در بیشتر رشته‌ها می‌بینیم که تعداد فارغ‌التحصیل با نیاز بازار کار هماهنگ نیست. در بخش کشاورزی یک قانون داریم که مطابق آن، برای ایجاد رشته در دانشگاه‌ها باید از مرکز تحقیقات کشاورزی استعلام بگیرند. درواقع دانشگاه‌ها اگر بخواهند رشته جدیدی در حوزه کشاورزی ایجاد کنند، باید از این مسیر وارد شوند و استعلام بگیرند. در غیر این صورت قادر نخواهند بود رشته ایجاد کنند. این باید برای حوزه دامپزشکی نیز عملیاتی شود. ما هم قبول داریم که تعداد فارغ‌التحصیلان حوزه دامپزشکی با بازار کار هماهنگ نیست و این باعث می‌شود که دامپزشکان بیکار زیادی را در سطح کشور داشته باشیم و اگر بیکار هم نباشند درآمد بسیار پایینی خواهند داشت که مشکلات زیادی برای آن‌ها ایجاد می‌کنند.

حکیم مهر: بسیار ممنون از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید. از حمایت شفافی هم که از دامپزشکی داشتید، صمیمانه سپاسگزاریم.



انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
0
0
معلوم نیست این مچلس،مجلس دولت هست یا مجلس مردم !!!نگاه به دهن دولت می کنه.مگه شما قرار نیست مشکلات مردم را در قالب قانون گزاری حل کنید.اعتبار رای نیاورد از قبل هم انتظاری نبود،کنترل افزایش سرطانی تعداد فارغ التحصیل های دامپزشکی که اعتبار نمی خواد.فکر نکنید با زیاد کردن دامپزشک خدمات رایگان به جامعه را تشویق می کنید بلکه از ریشه این رشته را خشک می کنید.این کار از کیسه خلیفه بخشیدن.بقیه شغل ها درآمد و ارزش خودشون رو دارند.این بار مثل اینکه قرعه به دامپزشکی افتاده که نابود بشه.
نظر شما
ادامه