کد خبر: ۳۳۹۲۰



«دکتر ایمان معماریان» می‌گوید امید چندانی به نجات پلنگ آسیب دیده رودسر نیست. ستون فقرات پلنگ شکسته، نخاعش آسیب دیده، پاهایش آتروپی شده، زخم بستر گرفته و شکمش نیز پاره شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان درباره آخرین وضعیت پلنگ آسیب دیده رودسر که به تهران منتقل شده اعلام کرد: وضعیت پلنگ بسیار بد است. سی‌تی‌اسکن و کارهای اولیه را انجام داده‌ایم اما تقریباً می‌توان گفت امیدی به نجات پلنگ نیست.

ایمان معماریان در توضیح دلیل آسیب دیدگی پلنگ گفت: پلنگ در یک تله سیم بوکسلی از نوع اسنیری حلقه‌ای که در شمال رایج است گیر کرده بوده و متأسفانه مدت زیادی از اتفاق گذشته است.

وی ضمن تشریح آسیب‌های وارده به پلنگ ماده رودسر تأکید کرد: متأسفانه اتفاق تازه‌ای نیست که برایش رخ داده و حداقل بیست روز از زمان این اتفاق گذشته است. ستون فقرات پلنگ شکسته، نخاعش آسیب دیده، پاهای پلنگ آتروفی شده و عضلات پایش به طور کامل از بین رفته و مفصل‌ها فیکس شده، زخم بستر پیدا کرده و شکمش نیز پاره است.

معماریان با تأکید بر اینکه پلنگ خیلی وضعیت بدی دارد و زمان زیادی هم از اتفاق گذشته در پاسخ به این پرسش که آیا امیدی به نجات پلنگ وجود دارد یا نه تصریح کرد: در حال بررسی‌و تلاش هستیم ولی به احتمال خیلی زیاد نمی‌شود کاری کرد.

شنبه شب اخیر به دنبال تماس تلفنی اهالی روستای «سجیدان» سیاهکلرود از توابع شهرستان رودسر مبنی بر مشاهده یک پلنگ در نزدیکی روستا، گروهی از کارشناسان اداره نظارت بر حیات وحش گیلان به همراه نیروهای اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودسر و جمعی از دوستداران حیات وحش عازم روستا شدند.

نیروهای محیط زیست پس از حضور در محل با استفاده از اسلحه بیهوشی این پلنگ آسیب دیده را بیهوش کردند.

این پلنگ ماده در زمان مشاهده توسط ماموران توان حرکت دادن پاهای خود را نداشته و خودش را بر روی زمین می‌کشید. پلنگ آسیب دیده ظهر دیروز جهت انجام اقدامات تشخیصی و درمانی به تهران اعزام شد.

ایران مهمترین زیستگاه پلنگ در خاورمیانه است و پلنگ ایرانی یکی از بزرگترین زیرگونه‌های پلنگ است که بومی غرب آسیا است و در فهرست جانوران «در معرض خطر انقراض» آی‌یوسی‌ان قرار دارد. از بین رفتنِ پلنگ به دنبال شکار و استفاده از طعمه مسموم، تخریب زیستگاه‌های این گونه و تصادفات جاده‌ای، سازمان حفاظت محیط زیست را بر آن داشته است تا برنامه جامع مدیریت و حفاظت پلنگ ایرانی را با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی ایرانی تدوین کند.

حفاظت از پلنگهای ماده به دلیل نقش بسیار مهمشان در ازدیاد نسل این‌گونه ارزشمند جانوری بسیار حائز اهمیت است. به دلیل بارش سنگین برف در روزهای اخیر و کمبود غذا، بیشتر طعمه‌های پلنگ برای تغذیه به حاشیه روستاها پناه می‌آورند و به همین دلیل پلنگها و سایر گوشتخواران نیز به محدوده روستاها نزدیک می‌شوند و این موضوع خطر تلفات این گربه‌سان بزرگ را بیشتر کرده است.



خبرهای مرتبط
نظر شما
ادامه