کد خبر: ۳۳۹۲۱



در حالی یکی از رسانه‌های منتقد دولت یازدهم، با طرح ادعای نائل شدن آمریکا به رتبه نخست صادرکنندگان اسپرم گاو به ایران، این اتفاق را در سلسله مطالب هفته روزهای اخیرش در تمسخر گشایش‌های برجام منتشر کرده و از تعبیر تسخیر بازار ایران در پسابرجام برای آن نیز یاد کرده که کارشناسان اهل فن، معتقدند این کشور تقریباً همیشه در صدر صادرکنندگان این محصول به ایران بوده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، کارشناس ارشد اصلاح نژاد دام با اعلام این خبر گفت: آمریکا در ۲۰ سال گذشته در صدر صادرکنندگان اسپرم به ایران بوده و تحریم یا برجام نقشی در واردات این محصول از کشور نامبرده نداشته است.

«مهران رحیمی» افزود: البته علت آن را باید در جایگاه نخست آمریکا در اصلاح نژاد گاو شیری جست‌وجو کرد که متعاقب آن رتبه نخست صادرات اسپرم به تمام دنیا را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه اسپرم مورد نیاز توسط پنج شرکت آمریکایی تأمین می‌شود، افزود: این واردات نه‌تنها در سال‌های تحریم، بلکه در زمان جنگ نیز صورت می‌گرفته و به‌جز سال‌های میانه دهه ۶۰ که کانادا در صدر قرار گرفت، معمولاً همیشه آمریکا در ردیف نخست کشورهای صادرکننده اسپرم به ایران قرار داشته است.

به گفته این کارشناس، نیاز واردات اسپرم از کشورهای مختلف به‌ویژه آمریکا ربطی به سیاست یا ناتوانی ایران ندارد؛ بلکه اتفاق مذکور در تمام دنیا امری مرسوم بوده و کسی نمی‌تواند جلوی آن را با تحریم یا مسائلی از این دست بگیرد؛ به‌طوری‌که بین ۲۰ تا ۵۰ درصد اسپرم مورد نیاز کشورها وارداتی است و آمریکا نیز که خود بزرگ‌ترین صادرکننده این محصول قلمداد می‌شود، خود واردکننده بخشی از اسرم‌های اروپایی است.

رحیمی در توضیح چرایی این مطلب عنوان کرد: برای حفظ پویایی ذخایر ژنتیکی، ارتقای امنیت غذایی و کیفیت محصول و مهم‌تر از همه برای جلوگیری از ایجاد همخونی در گله‌های داخل کشور، لازم است سالانه مقداری اسپرم از کشورهای خارجی وارد شود. در غیر این صورت، بعد از چند نسل، دامپروری کشور دچار سکون شده و از پیشرفت باز خواهد ماند.

وی معتقد است: اسپرم تولید شده از گاوهای نر ممتاز ایرانی نیز به کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان صادر می‌شود؛ کشورهایی که ۱۰۰ درصد اسپرم خود را از خارج تأمین می‌کنند؛ بنابراین ماهیت این چرخش ژنتیکی نه‌تنها برای ایران، بلکه برای پیشروان صنعت ازجمله آمریکا نیز بسیار ضروری است. به همین دلیل، چنین محصولی نمی‌تواند در فهرست سیاه تحریم‌ها قرار بگیرد. در این راستا، بعد از آمریکا، کانادا و اروپا نیز جزو کشورهای صادرکننده این محصول به ایران هستند.

لازم به ذکر است که امروز دوشنبه ۱۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۵، یکی از رسانه‌های منتقد دولت یازدهم با عنوان کردن اینکه "ایالات متحده آمریکا در نخستین سال اجرای برجام، توانست بازار اسپرم گاوی ایران را تسخیر کند"؛ کوشید تا به نوعی دستاورد برجام را به سخره بگیرد و واردات اسپرم گاو را به‌عنوان امری غیرضروری جلوه دهد.

در جدول منتشرشده در این رسانه به نقل از گمرک واردات ۱,۱ تن از این محصول به ارزش بیش از ۹۶ میلیارد ریال در ۹ ماهه نخست امسال، به‌عنوان یکی از پروژه‌های این رسانه در کنایه زدن به گشایش‌های برجام محسوب شده است.



نظر شما
ادامه