کد خبر: ۳۳۹۳۹



رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان زنجان گفت: وقتی کلان‌شهرها سردخانه‌های خود را انبارگردانی می‌کنند، ماهی‌هایی که چیزی به تاریخ انقضای آن‌ها نمانده توسط دست‌فروشان خریداری و در خیابان‌ها به فروش می‌رسد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکترعلی اشرفی» با تأکید بر این‌که شهروندان به هیچ عنوان نباید ماهی را از دست‌فروشان بخرند، اظهار کرد: خرید مواد غذایی از دست‌فروشان کار درستی نیست و شهروندان باید اقلام خوراکی را فقط از مراکز مجاز و شناسنامه‌دار بخرند. حتی خرید ماهی از مغازه‌هایی که ماهی را به‌صورت درسته و کامل به فروش می‌رسانند خیلی بهتر از دست‌فروش است، چون حداقل در صورت بروز مشکل می‌توانند شکایت کرده و عرضه‌کننده را بازخواست کنند.

این مسئول ادامه داد: دست‌فروشان نمی‌توانند امکانات مورد نیاز برای حمل و نقل و نگه‌داری ماهی‌های منجمد را فراهم کنند، از این‌رو احتمال فساد ماهی به‌شدت افرایش می‌یابد و این موضوع می‌تواند سلامت شهروندان را به مخاطره بیندازد. علاوه بر این، گاهی ماهی برای این‌که به فروش برسد چند روز در بازار و معابر عمومی گردانده می‌شود و از آنجایی که مدت زمان کمی از تاریخ انقضای ماهی‌های مذکور باقی مانده است، احتمال این‌که ماهی فاسد به دست مشتری برسد، بسیار بالا است.

وی هم‌چنین تصریح کرد: حین خرید از دست‌فروش، حتی اگر ماهی سالم هم بخریم، ممکن است طور دیگری سرمان کلاه برود. مثلاً هر کیلوگرم ماهی شوریده 40 هزار تومان است اما دست‌فروشان می‌توانند چند نوع ماهی را که شوریده نیست و شباهت عجیبی با این نوع ماهی دارد، به خریدار بفروشند.

این مسئول افزود: با توجه به قرار گرفتن در روزهای پایانی سال، فرآورده‌های خام دامی به خصوص ماهی تازه و منجمد توسط برخی از افراد سودجو در سطح شهر، بازار روز و میادین شهرهای استان زنجان به‌صورت غیرمجاز عرضه می‌شود که در صورت رعایت نکردن شرایط نگه‌داری و عرضه غیربهداشتی، احتمال مسمومیت مصرف‌کننده‌ها به جد افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: همشهریان در صورت مشاهده عرضه فرآورده‌های خام دامی توسط دست‌فروشان می‌توانند مراتب را با شماره 1512 به اداره‌های دامپزشکی اطلاع دهند. طی 34 روز گذشته نیز 200 کیلوگرم ماهی جنوب توسط یک فروشنده سیار غیربومی در یکی از معابر شهر زنجان کشف شد. این ماهی‌ها از تهران خریداری و پس از خارج شدن از حالت انجماد عرضه می‌شد ولی خوشبختانه توسط بازرسان دامپزشکی و با حضور نیروی انتظامی توقیف شد.



نظر شما
ادامه