کد خبر: ۳۳۹۷۵
تعداد نظرات: ۹ نظر
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر فرشاد زین‌العابدین طهرانی» افزود: درخواست سازمان دامپزشکی از دولت این است که در روند تخصیص اعتبار، درنگ نکرده و هرچه سریع‌تر آن را ابلاغ کند، زیرا ویروس منتظر رتق و فتق بروکراسی‌های اداری نمی‌ماند ...



حکیم مهر - با وجود اعلام‌های مکرر سازمان دامپزشکی، مبنی بر جلوگیری از نقل و انتقال طیور زنده، اما این موضوع همچنان یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های مسئولان سازمان متولی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی با اعلام این خبر گفت: آنچه که مسئولان سازمان را بیش از همه نگران می‌کند، نقل و انتقال طیور زنده بین استان‌های مختلف است.

«دکتر فرشاد زین العابدین طهرانی» با اشاره به اینکه درگیری ایران با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، سابقه‌ای ۱۱ ساله دارد، افزود: اگرچه پرنده‌های مهاجر برای نخستین‌بار سویه جدید را وارد کشور کردند، اما اکنون این انسان‌ها هستند که با رعایت نکردن موازین بهداشتی و انتقال طیور از استانی به استان دیگر، روز به روز به گسترش کانون‌ها و خسارت‌های بیشتر دامن می‌زنند.

به گفته وی، گزارش‌های متعددی از ورود محموله طیوز زنده، بدون اطلاع اداره دامپزشکی مربوطه، به سازمان رسیده که با یاری دستگاه‌های قضایی، اقدام به معدوم‌سازی آن شده است. با این حال، در مواردی دیده شده که با وجود جلوگیری از تردد بیشتر کامیون‌ها اما باز هم ویروس، راه خود را پیدا کرده و به واحدهای جدید حمله‌ور شده است.

طهرانی اضافه کرد: محموله‌های طیور زنده‌ای که بدون مجوز سازمان دامپزشکی در جاده‌های کشور تردد می‌کنند، حکم کالای قاچاق را داشته و نیروی انتظامی موظف است جلوی آنها را بگیرد.

وی معتقد است: مدتی است بیماری آنفلوآنزای پرندگان توسط برخی استان‌ها مانند اردبیل، آذربایجان شرقی، البرز و مهم‌تر از همه قزوین گزارش نشده، اما تعداد کانون‌ها در استان‌هایی مانند اصفهان، خراسان رضوی، تهران و قم در حال افزایش است؛ دلیل اصلی این اتفاق را هم باید در بی‌توجهی به رعایت موازین بهداشتی جست‌وجو کرد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی، سویه H۵N۸ آنفلوآنزا را موردی منحصربه‌فرد دانست و ادامه داد: این ویروس، نه‌تنها در ایران، بلکه در کشورهای اروپایی نیز خسارت‌های فراوانی به بار آورده است. به‌طوری‌که طبق آخرین آمارها در آلمان ۱۷۲ کانون و در فرانسه نیز بیش از ۲۰۰ کانون گزارش شده است؛ ضمن اینکه آلمان، علاوه بر H۵N۸ با سویه H۵N۵ نیز دست و پنجه نرم می‌کند.

طهرانی تأکید کرد: تفاوت کشورهای اروپایی با ایران در این است که مرغداران آنها تمام موازین بهداشتی را جدی گرفته و به‌طور کامل آن را رعایت می‌کنند؛ علاوه بر اینها تعداد کانون‌های وحشی آن کشورها از ما کمتر است؛ بنابراین بدون شک، میزان خسارت از طریق این بیماری، برای اروپایی‌ها کمتر خواهد بود.

وی درباره اعتباری که دولت برای مهار آنفلوآنزای پرندگان در نظر گرفته است، یادآور شد: تا این لحظه تنها ۱۰ میلیارد تومان به سازمان داده شده که بخشی از این مبلغ، مربوط به بدهی سال گذشته است.

طهرانی بیان کرد: البته هفته گذشته دولت ۲۰ میلیارد تومان دیگر برای این منظور به تصویب رساند که مجموع آنها به ۳۰ میلیارد تومان می‌رسد، اما درخواست سازمان دامپزشکی از دولت این است که در روند تخصیص اعتبار، درنگ نکرده و هرچه سریع‌تر آن را ابلاغ کند؛ زیرا ویروس منتظر رتق و فتق بروکراسی‌های اداری نمی‌ماند و هر لحظه تأخیر در ارائه بودجه، میزان خسارت را به‌صورت تصاعدی افزایش می‌دهد.

وی در پایان عنوان کرد: برخی تصور می‌کنند مشکل آنفلوآنزا با همین مبلغ حل می‌شود، در صورتی که این پول تنها بخشی کوچکی از پروژه را تامین کرده و خسارت‌ها بسیار بیشتر از آن است که در قالب مبالغی این‌چنینی بگنجد.


 

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
0
0
آقا دکتر فرمایشات جنابعالی درست است ولی همه ماجرا نیست. جدیت در مبارزه هم در استان ها دیده نمیشود.
همکار اداره کل دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
0
0
مهمترین و موثر ترین روش کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد؛کاهش جمعیت طیور حساس و تخلیه مرغداری ها در شعاع قرنطینه و پایش مستمر و کنترل جوجه ریزی در شعاع مراقبتی اطراف کانون های بیماری است.با اعتبارات تخصیص یافته فعلی امکان جبران خسارات مرغداری های معدوم سازی شده هم نیست، چه رسد به جبران هزینه اعزام طیور اطراف کانون ها به کشتارگاه ها و هزینه دوره رکود مرغداری ها،تعامل لازم با سازمان مدیریت و سایر دستگاههای بالا دستی در اختصاص بودجه و همکاری مرغداران و روستائیان جهت کنترل بیماری در استان های درگیر موثر به نظر می رسد.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
0
0
آقای دکتر شنیده شده در بعضی استان ها معدوم سازی را منوط به تامین هزینه کارگری ، تهیه کیسه گونی و حفر چاله و .... از طرف مرغدار میکنند و مشخص نیست اگر تعلل کرد چه؟ آیا واکنش سریع در امر خطیر مبارزه اینطوریست؟
ناشناس
|
Italy
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
0
0
تا وقتي مدير كل شدن بر اساس ........... باشد بهتر از اين نمي شود اگر مدير كل ها براساس شايسته گي انتخاب مي شدند نبايد ٦ ماه از سال نگران انفلوانزا باشيم و ٦ ماه ديگر نگران تب برفكي و فقط مديران .......... خود را با كمبود بودجه توجيه مي كنند پول بدهيم معدوم كنيد پس چرا پيش گيري نكرديد چرا پروتكل مشخص براي پيش گيري نداشتيد
دلسوز
|
Finland
|
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
0
0
بعد از آنفلوآنزا که با شروع گرمی هوا اتفاق می افتد باید منتظر تحول اساسی در مدیریت های دامپزشکی باشیم وگرنه این خانه از پای بست ویران است
همراه اول
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
0
0
كي ميگه بودجه نيست؟!
در هر شهرستاني ماشين يكصد ميليوني با بنزين رايگان در اختيار روساي محترم است ............................ اينها را بفروشيد كه هم مشكل بودجه حل شود و هم حقوق پايين پرسنل كه اين جماعت هم نروند .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
0
0
عجب! با وجود پلمب داروخانه دکتر اخوان فر به جرم حمایت از مسئولین فنی بهداشتی در برنامه 20:30 هنوز در استان اصفهان آنفلوانزا هست؟ ما گفتیم دیگر با پلمب داروخانه ایشان تمام نیروهای دامپزشکی اصفهان برای مبارزه با آنفلوانزا آزاد می شوند. ولی احتمالا هنوز از اطراف داروخانه پایش به عمل می آورند تا آنفلوانزا مهار شود.
کارشناس شهر میانه
|
United States of America
|
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
0
آقا روراست باشید ................. این چطور کنترلی است که دوباره در آذربایجان شرقی در شهر میانه آنفلوانزا دیده شد و معدوم سازی مرغها را میکنند مدیرکل استان چرا خبر غلط می دهد و خبر از کنترل و مهار بیماری می دهد
دکتر حیدری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
0
0
در گذشته انفولانزای خوکی با این همه تجهیزات وامکانات وزارت بهداشت در استان کرمان غوغا کرد حالا انفولانزای طیور با این همه تعداد طیور وسعت کشور وعلایم بالینی کوتاه مدت ودامبزشکی با جیب خالی وکاهش ده درصد حقوق کارکنانش که الان دومیلیون تومان میانگین یک میلیثون تومان زیر خط فقر است همه کنار گود ایستاده اند ومیگویند لنگش کن این گو واین میدان چه ارگان یا اداره ونیرویی به کمک دامبزشکی شتافت خواهشمند است برف بام خود رابر بام همسایه بارو نکنید باید ستادی میان همه سازمانها برای کنترل مشکل تشکیل شود ولی فقط انتقاد ووگردن هم انداختن مد است ....
نظر شما
ادامه