کد خبر: ۳۴۰۲۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی:
«دکتر عباس عباسی» افزود: هیچ مجوزی از طرف این سازمان به واحدهای لبنیات سنتی ارائه نشده است. اگر یک مورد پیدا کردید که به لبنیات سنتی مجوز داده باشیم، اعلام کنید ...
 

حکیم مهر - مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی بر عدم وجود هورمون در گوشت مرغ تاکید کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، «دکتر عباس عباسی» در نشستی خبری در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر وجود هورمون در مرغ‌های گوشتی گفت: سازمان دامپزشکی بارها این موضوع را تکذیب کرده و اکنون نیز تکرار می‌کند که تاکنون هیچ گزارشی از وجود هورمون در گوشت مرغ وجود نداشته است.

اظهار نظر پزشکان در این ارتباط از اعتبار خارج است

مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه تنها مرجع صلاحیت‌دار برای اظهار نظر در این خصوص، سازمان دامپزشکی است، افزود: اظهار نظر در حوزه‌های خدماتی یا حتی پزشکان، در این ارتباط از اعتبار خارج بوده و با توجه به شرایط مرغداری‌ها استفاده از هورمون کاملاً منتفی است.

عباسی افزود: از سال ۸۹ تاکنون طی پایش‌هایی که انجام داده‌ایم، هیچ‌گونه هورمونی در گوشت مرغ دیده نشده است. نیمه اول سال آینده نتایج پایشی که در این زمینه از سوی سازمان انجام شده است، در اختیار عموم مردم قرار داده می شود.

وی ضمن توصیه مردم به خودداری از توجه بیش از اندازه به برخی اخبار غیر موثقی که در شبکه های اجتماعی منتشر می شود، گفت: مهر دامپزشکی مدرک مهمی برای اطمینان از سلامت مواد غذایی است.

بحث مرغ سبز مربوط به داشتن یا نداشتن هورمون نیست

به گفته عباسی، بحث مرغ سبز که چند صباحی است بین مردم رواج پیدا کرده، مربوط به داشتن یا نداشتن هورمون نیست، بلکه شرایط پرورش در این عرصه به گونه‌ای است که بیماری‌ها به حداقل رسیده و مصرف آنتی‌بیوتیک آنطور که در مرغداری‌های معمولی رایج است، وجود ندارد.

وی تصریح کرد: مفهوم مرغ سبز آن است که ما مرغ را در محیطی پاک تولید می‌کنیم که در دوره چهل روزه نیازی به مصرف آنتی‌بیوتک نداشته باشد و در این دوره چهار بار آزمایشات لازم روی مرغ انجام می‌شود.

وی همچنین از اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن محصولات مرغ، تخم‌مرغ، گوشت و ماهی خبر داد و گفت: این کار را آغاز کرده‌ایم و تاکنون ۷۰۰ نوع محصول زیرمجموعه این چهار فرآورده دارای کد یونیک (واحد) شده‌اند که تا پایان برنامه ششم آن را به طور کامل اجرا خواهیم کرد.

تاکنون هیچ مجوزی برای تولید یا پرورش محصولات ارگانیک در کشور صادر نشده است

وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی، تاکنون هیچ مجوزی برای تولید یا پرورش محصولات ارگانیک در کشور صادر نکرده، تاکید کرد: اینکه گروهی مرغ سبز به بازار عرضه می‌کنند، دلیل بر غیر قابل استفاده بودن مرغ‌های دیگر نیست. بلکه تمام آنها کد رهگیری داشته و از نظر باقی‌مانده‌های دارویی مجاز و غیرمجاز کنترل می‌شوند. ضمن اینکه قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه، همه فراورده‌های خام دامی با شناسنامه وارد بازار شوند.

از ۲۳۰ کشتارگاه، تنها ۹۰ واحد دارای سورتر هستند

عباسی در ارتباط با طرح کاهش سن و وزن کشتار، گفت: پیش نیاز تولید مرغ سایز هنوز در کشور فراهم نیست. زیرا این طرح به کشتارگاه‌های مجهز محتاج است. کشتارگاه ها باید به دستگاه‌های دسته‌بندی مرغ با وزن‌های یک کیلو و ۱۰۰ تا یک کیلو ۳۰۰، ۱٫۳۳۰ تا ۱٫۵۰۰، ۱٫۵۰۰ تا ۱٫۸۰۰ مجهز شوند که در حالی که اکنون از ۲۳۰ کشتارگاه، تنها ۹۰ واحد سورتر دارند. بنابراین تا زمانی که سطح کشتارگاه‌ها ارتقا نیابد، نمی‌توان روی اجرای این طرح حساب کرد.

وی با بیان اینکه طرح سایز مناسب برای مرغ‌های کشتارگاه قرار بود از خرداد 96 شروع شود ، تصریح کرد: به دلیل برخی از ملاحظات این کار عقب افتاده و در استفاده از مرغ‌های با سایز مناسب باید فرهنگ‌سازی صورت بگیرد و سراسر کشور از تجهیزات مناسبی برخوردار و قوانین خوبی در این زمینه وضع شود.

ورود مواد اولیه، بدون گواهی بهداشتی سازمان دامپزشکی به کارخانه‌های سوسیس و کالباس تخلف است

این مقام مسئول در پاسخ به سوال ایانا مبنی بر چگونگی نظارت این سازمان بر کارخانه‌های سوسیس و کالباس بیان کرد: هیچ ماده اولیه‌ای اجازه ورود به کارخانه‌های مواد غذایی را ندارد، مگر اینکه از طرف سازمان دامپزشکی، گواهی بهداشتی آن صادر شده باشد. کارخانه‌ها نیز موظفند این مواد را از جایی تهیه کنند که مورد تایید سازمان باشد. کشتارگاه‌ها نیز طبق ضوابط اجرایی وظیفه دارند ضایعات خود را طبق گواهی‌های صادر شده برای مبدا و مقصد به واحد مربوطه تحویل دهند. بنابراین مسیری غیر از فرایند گفته شده، تخلف محسوب شده و چنانچه حتی یک مورد مشکوک از طرف مردم دیده شد، باید آن را به دستگاه‌های متولی اعلام کنند.

مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی تصریح کرد: ما در سازمان دامپزشکی در حوزه نظارت و کنترل بر این امر حساسیت خاص داریم و چنین چیزی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: تمامی کشتارگاه‌ها موظفند ضایعات دامی خود را مستقیم به کارخانجات فرآوری ضایعات دامی ارسال کنند.

عباسی درباره نظارت سازمان دامپزشکی بر واحدهای تولید فرآورده های گوشتی سوسیس و کالباس گفت: وجود پروانه بهداشتی و مجوز بهداشتی با هم در این واحدها زمینه ای برای نظارت سازمان دامپزشکی بر روند تولید در این واحد ها به شمار می رود و سازمان دامپزشکی تنها سازمان نظارت کننده در این زمینه است.

سازمان دامپزشکی برای شیرخام برگشتی از کارخانه‌ها پروتکل خاصی ندارد

عباسی معتقد است سازمان دامپزشکی برای شیرخام برگشتی از کارخانه‌ها پروتکل خاصی نداشته و مسئولیت این امر با خود کارخانه‌هاست. دامپزشکی تنها در مبادی ورودی، شیرخام سالم را تحویل صنایع لبنی می‌دهد. ضمن اینکه لبنیات سنتی در حوزه استحفاظی سازمان نبوده و تاکنون حتی یک مجوز هم از طرف این سازمان به واحدهای لبنیات سنتی ارائه نشده است. اگر یک مورد پیدا کردید که به لبنیات سنتی مجوز داده باشیم، اعلام کنید.

وی گفت: البته برگشت شیرخام از کارخانه‌ها همیشه به دلیل خراب یا فاسد بودن محصول اتفاق نمی‌افتد، بلکه این برگشت می‌تواند به دلیل افت پروتئین یا چربی شیر باشد، در حالی که کارخانه به دنبال شیری با درصد پروتئین و چربی بالاتری است.

عباسی افزود: تاکنون طبق بررسی‌های انجام شده، ۹ کارخانه لبنی موفق به دریافت کد IR شده‌اند که محصولات‌شان به روسیه صادر می‌شود.

این مقام مسوول درباره این که گفته شده صادرات میگوی ایران به دلیل وجود لکه سفید متوقف شده است، گفت: چنین امری صحت ندارد و مشکل صادراتی به دلیل بیماری نداریم.

 

منبع: ایانا، فارس، ایرنا، باشگاه خبرنگاران

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
0
0
خدایا مملکت را از ............. وخشکسالی درامان بدار
مكان ياب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
0
0
بجاي اينكه به فكر بلواير اين كشتارگاه و اون كشتارگاه باشيد و هر جا بريد بزنيد تو سر مسوولان فني بدبخت و اونها را جلوي كارگران بي سواد و غيره قلمداد كنيد و هر روز هم يك بخشنامه از خودتان بسازيد،برويد در وزارت بهداشت سواد يك عده متخصص بهداشت مواد غذايي و پزشكان بي سواد را با سواد كنيد و اگر نمي توانيد اينكار را انجام دهيد، ................................
نظر شما
ادامه