کد خبر: ۳۴۰۴۴
تعداد نظرات: ۳۱ نظر
در پی درج نظرات انتقادی تعدادی از خوانندگان حکیم مهر در ذیل یک خبر:
در پی انتقاد تعدادی از خوانندگان حکیم مهر از حضور دکتر دامپزشک در نخستین سوپر پروتئينی مجاز به آماده‌سازی فرآورده‌های خام دامی در استان البرز، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ساوجبلاغ یادداشتی را برایمان ارسال نموده‌اند که به شرح زیر می‌باشد ...
 

حکیم مهر - در پی درج نظرات انتقادی تعدادی از خوانندگان حکیم مهر در خصوص حضور دکتر دامپزشک در نخستین سوپر پروتئينی مجاز به آماده‌سازی فرآورده‌های خام دامی در استان البرز (اینجا) و اظهار اینکه حضور دامپزشکان در چنین مراکزی ممکن است به شأن آنها لطمه وارد نماید، ریاست محترم شبکه دامپزشکی شهرستان ساوجبلاغ یادداشتی را برایمان ارسال نموده اند که ضمن تشکر، عیناً به ملاحظه مخاطبین محترم می رسد:

 

تأملی بر اظهارنظرات عزیزان در خصوص درج خبر افتتاح اولین مرکز عرضه و آماده سازی مواد پروتئینی در ساوجبلاغ (البرز)

کار عار نیست؛ چشم ها را باید شست، جور دیگری باید دید

دکتر فردین حسین زاده

 

سفره غذایی خانواده ها، بخش زیادی از سلامت خود را مرهون تلاش دامپزشکان گمنامی است که همواره و بصورت 24 ساعته، در شب و روز، در سرما و گرما و در شرایط سخت و نامناسب از لحاظ بهداشت و استقرار، زحمت می کشند. چیزی که همواره باعث شده این عزیزان در پشت صحنه بمانند و مردم کمتر از تاثیر و عملکرد آنها مطلع شوند، شاید کم کاری مجموعه دامپزشکی و خود همکاران در زمینه روابط عمومی و برقراری ارتباط با عامه مردم که همانا بهره برداران اصلی بخش دامپزشکی بوده و غایت تمامی اقدامات پرسنل دامپزشکی در تمامی قسمت ها، اعم از پیشگیری، واکسیناسیون، درمان، پرورش و کشتار دام و تولید گوشت، بسته بندی و استحصال سایر فرآورده های پروتئینی در سبد غذایی خانوار به سرانجام رسیده و تبلور می یابد، باشد.

اشتغال عزیزان همکار در مراکز عرضه ای نظیر هایپرمارکت ها وسوپر پروتئینی ها که خود اشل و مقیاس کوچکی از صنعت استحصال و آماده سازی فرآورده های خام دامی بوده و مزیت برقراری ارتباط مستقیم با مخاطب را با حضور مسئول فنی نیز به همراه دارد، نه تنها بی حرمتی نبوده بلکه با ارتباط چهره به چهره و صمیمی که با مصرف کنندگان برقرار می نماید، دامپزشکی را از پشت صحنه به روی آورده و همگام با اطلاع رسانی، مشاوره و ابلاغ توصیه های بهداشتی توسط کارشناس ذیربط، گوشه ای از جایگاه موثر دامپزشکی را نمایان می سازد.

کمبود نیرو و امکانات در مجموعه سازمان دامپزشکی کشور و رویکرد کوچک سازی دولت، در کنار حساسیت بسیار بالای لزوم انجام نظارت های بهداشتی دامپزشکی بر مواد پروتئینی، در اقصی نقاطی که هر بنی بشری ارتزاق می نماید، انواع محصولات و روش های عرضه نوپدید، گرانی مواد پروتئینی و جایگاه ویژه آن در سبد کالای خانوار و گسترش روز افزون تقلبات و احتمال بالای هر گونه افت کیفیت محصول تا زمان عرضه به مشتری و... در محل عرضه بعنوان پایانه استحصال مواد پروتئینی و با لحاظ این مهم که نادیده گرفتن حلقه نهایی نظارت موجب ابتر ماندن هدف اساسی تمامی زنجیره بهداشت خواهد شد، می طلبد که اگر بتوانیم، نه تنها در هر مرکز عرضه، بلکه دامپزشک مشاور محله و یا خانواده داشته باشیم.

در همه جای دنیا تعداد مورد نیاز متخصصان بر اساس سرانه جمعیتی هدف سنجیده می شود و حال آنکه جمعیت هدف دامپزشکی اعم است از کل جمعیت انسانی هر کشور به اضافه جمعیت جانداران اهلی و نیز حیات وحش آن و لذا سعی بر این است که ارتباطات خدمات دهنده و گیرنده هر چه نزدیک تر و سرانه تعداد خدمت گیرنده هر چه بیشتر کاهش یابد.

عده ای ناله بیکاری را سر می دهند و گروهی از احساس حقارت در مراکز خدماتی می نالند، حال آنکه واقعیت، هدف گذاری برای بهداشت جامعه است نه اینکه خدمت گیرنده قصاب است یا یک پیرمرد فقیر و پاپتی روستایی و یا هر فرد محترم و حتی غیر محترم دیگری که برخی همکاران از ارائه خدمات برای آنها احساس حقارت می کنند. دامپزشک یعنی گمنامی، یعنی خدمت بی منت، یعنی خدمت جهادی، یعنی روحی لطیف و قلبی رقیق نه تنها برای خدمت رسانی به انسان ها، که حیوانات را نیز شامل می شود. البته هیچ کس منکر لزوم ارتقاء و منزلت جایگاه دامپزشک و دامپزشکی نیست و همه و فقط با هم، باید دست به دست هم دهیم تا بستر را بسازیم و جایگاه را حفظ و بهبود بخشیم.

نوع رویکرد و عملکرد اینجانب در تمام مدت مسئولیتم شاهدی است بر این مدعا که همیشه همکاران مسئول فنی را چشم و چراغ ادارات دامپزشکی دانسته و کارفرمایان را مجاب به برقراری ارتباط و طرح مسائل حوزه فعالیت خود با دامپزشکی، صرفاً از کانال مسئول بهداشتی و با لحاظ نظرات فنی وی نموده ام تا با حفظ جایگاه وی از طرف اداره دولتی، بر اثربخشی وی بیفزایم. همکاران دامپزشک من در انجام ماموریت های محوله، رانندگی خودرو را هم انجام می دهند، در فرایند معدوم سازی ها، کار کارگری هم نموده اند، با نامهربانی دامدار و تولیدکننده مدارا کرده اند، ولیکن هیچکدام دلیل خفت و حقارت آنها نبوده بلکه در جهت پیشبرد اهداف سازمانی گام برداشته و رضای خدا را سرلوحه کار خود داشته اند؛ در حالی که متاسفانه هستند همکارانی که نتوانسته اند دیسیپلین دامپزشکی را حفظ که این موارد را به چشم خود در درمانگاه های دامپزشکی دیده ام و یا برخی همکاران مسئول بهداشتی کشتارگاه ها هنوز نتوانسته اند در تعامل با کارفرمایان خود، شرایط کاری حداقلی و درخور خود را در محل خدمت فراهم نمایند و در بازدید های ادواری می بینیم که بدون هیچ بهبودی در شرایط و ای بسا بصورت افولی خدمت نموده و حتی در رفع و رجوع نظافت دفتر کاری خویش ناتوانند و حال آنکه برخی از همین افراد دم از احساس حقارت میزنند. همه چیز ایده آل نیست؛ حمایت بخش دولتی از مسئولین فنی مطلوب نیست، ولیکن هیچکدام دال بر این نیست که رعایت اصول حداقلی در کلاس کاری که بخش مهمی از آن از ذهنیت و تلاش خود فرد نشأت می گیرد، فراموش شود. از این رو خدمت در صحنه هایی که ما را به مردم نزدیکتر می کند نیز می تواند حقارت آمیز باشد، زمانی که خودمان، جایگاهمان را، حد و مرزها را، حضور موثرمان را، تعامل با شهرنشینان مصرف کننده ای را که به ندرت یک دامپزشک، میزان آگاهی، توانمندی های علمی و کلاس کاری او را از نزدیک دیده اند، از یاد ببریم.

خدا را گواه می گیرم که همکاران دامپزشک بنده که تاکنون نظارت بهداشتی بر مراکز عرضه فرآورده های خام دامی از جمله قصابی ها را اعمال نموده اند، به هیچ عنوان احساس حقارت نداشته بلکه احساس مفید بودن و ارزش قائل شدن برای سلامت هموطنان را داشته اند.

امیدوارم در صورت فراگیر شدن این دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور در خصوص مراکز عرضه و آماده سازی مواد پروتئینی که دقیقاً مصداق واگذاری مسئولیت های نظارتی به بخش خصوصی می باشد، همکارانی که در این بخش مشغول می شوند، کلاس کاری دامپزشکی و ذهنیت مردم به این حرفه و دامپزشکان را خدشه دار ننمایند و همین اندک آبروی سازمان را در اذهان عمومی حفظ و انشاءالله ارتقاء دهند. ومن الله توفیق

 
 
انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
مصطفی قلاوند
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
0
1
در همچین مواقعی دامپزشک برای این پست Over-qualify هستش یکی از دوستان فرمودند مسئول کنترل کیفیت که صحیحترین واژه برای عنوان این شغل در این پست است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
1
5
خواهشمندم جهت ادامه دادن اين سنت فرخنده از وجند دندانپزشكان در قيمت فروش مسواك و خمير دندان و نخ دندان استفاده شود
ما سوالهاي بي پاسخ زيادي داريم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
0
3
..................... به استحضارتان ميرسانم عملكردهايي كه مد نظر جنابعالي ميباشد بايد در قالب خدمات داوطلبانه انجام شود و نه شغل
جنابعالي متاسفانه ايده خامي را بدون كارشناسي عملياتي كرده ايد
تا كي اين مرز و بوم بايد جولانگاه آزمون و خطا باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
0
0
احسنت اقاي دكتر كلي لذت بردم از مطلب شما هميشه اگر براي مردم كار كنيد بي منت :حتما سرافراز خواهيد بود
ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
0
بجاي اين كارها به فكر كنترل آنفلوانزاي فوق حاد باشيد نه مسخره كردن حرفه دامپزشكي .......................... واقعا متاسفم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
2
واقعا که اقدام دون شان می باشد، حرمت دامپزشکی را رعایت کنید، حکیم مهر لطفا این اخبار را که موجب وهن دامپزشکی است انعکاس نده، جهت قصابی ها می توان از کاردان دامپزشکی بهره برد نه دکتر، این واقعا کار غیر اصولی می باشد و توجیه ندارد!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
0
واقعا جای تاسف برای این قشر زحمت کش که با مدرک دکتری با چوب ندانم کاری ..................... رو بخورن تو زندگیشون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
1
تو رو خدا دست از این کارا بردارید چون مایه حقارت هست ی دکتر توی سوپرمارکت بشینه . اگه ممکنه چند تا هایپرمارکت بدین تا به آنها سر بزنه . دلتون به حال خودتون و ما بسوزه . با آبرومون بازی نکنید . این کارا نکنید به خدا حقارت هست . فردا بهمون میخندند . التماس التماس
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
0
عزیزانی که احساس حقارت می کنید مگر در کشتارگاه ها و مراکز بسته بندی چه کار بزرگی انجام می دهید هر کس نداند خیلی از ما می دانیم که حتی قدرت اعمال قوانین را در محل کار خود ندارید و برای اینکه اخراج نشود چشم روی تخلفات کارفرمایان می بندید حال به نظر شما مشاوره بهداشتی دادن به مردم حقارت است یا تن دادن به هر خواسته های نا مشروع برخی کارفرمایان !!
جهت اطلاع شما می گویم کار دامپزشکی در هر سطحی چه دکتر و چه کاردان خدمت رسانی به زحمتکشان عرصه دام و طیور کشور است احساس حقارت می کنی رشته دیگری انتخاب می کردی دوست عزیز
پاسخ ها
کارشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
منظورتان از نا مشروع یعنی چه ؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۹
............... تو رو خدا
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
0
اگر محل مناسبی برای دامپزشک در نظر گرفته شود و در محل کاربرخورد مناسبی با وی شود مفید خواهد بود انشاالله
با افتخار کاردان
|
United States of America
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
3
0
ببخشید اقایان دکتر که بهشون برخورده که میفرمایید استفاده از کاردان بلااشکاله مگه شما ها تو دامپزشکی تخم دوزرده گذاشتید که ما کاردانها نذاشتیم
خود برتر بینی بدترین عیبه
اعمال قانون
|
United States of America
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
0
آقای دکتر حسین زاده مدیر لایقی هست که در استان س و ب مدیریت خوبی داشته و جزء مدیران خلاق میباشد. تشویق و ترغیب در اجرای دستورالعمل سازمان دامپزشکی نباید به تمسخر گرفته شود. سازمان باید مدیون مدیران پرجراتش باشه. به قول دوست ناشناس عزیزمون خیلی مدعی هستی همکار دامپزشک عزیز، مگر خدمت به مردم حقارت هست. حقارت زیرپا گذاشتن وجدان در وظیفه میباشد که متاسفانه برخی از شما بزرگواران دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
حکیم جان، من دیگر نظری نمیدهم وقتی اینگونه نظرات را گلچین میکنی و نظر ما را نمی پسندی، مبارکا باشد
R M
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
1
0
خدمت دکتر حسین زاده عزیز خسته نباشید میگم،کار خوب و جدید جرأت میخواد
دمت گرم دکتر جان
خراسان جنوبی هم ایده پرداز بودی و قدر شما رو ندونستن.
انشالله موفقیت های بیشتر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
0
یک سوالی که مطرح می شود این است که آیا ایشان در صورتی که استخدام سازمان نبودند، و درد بیکاری و نداشتن درآمد را چشیده بودند، به این شعار کار عار نیست در مورد خودشان عمل میکردند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
1
حضور همکار مستقر در سوپر مارکت عرض کنم که به تمسخر دیگران توجه نکن.نه زیر میزی می گیری نه با توسل به کرسی بیت المال باج و غیره.مورد داریم که طرف تست سل و بروسلوز را جابجا می کند و هر ماه 30 میلیون در نیاورد خوابش نمی برد.
راحت باش و از زندگیت لذت ببر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
عالی
نفس برخی از جای گرم بلند میشود
دامپزشک خیلی وقته مرده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
2
آخه مگه تو ایران مسئول فنی یا هر دامپزشک بخش نظارت اونقدر حمایت می شه که بتونه نظارت واقعی انحام بده؟ نظارت اول حمایت می خواد که نداریم.خودتون و مردم رو گول نزنید.چون دولت از پلیس راهنمایی رانندگی درآمد خوبی به دست میاره،شما نمی تونید به راحتی به پلیس اهانت کنید.ولی دامپزشک چون حمایتی نداره یا حمایت ها همه کاذب و الکی است و این رو هم دامپزشک می دونه هم کارفرما،پس یا باید یه جور کنار بیان یا دامپزشک بزنه بیرون و جالبتر اینکه این سازمان دامپزشکی یا شبکه دامپزشکی هست که به کارفرما خواهد گفت اصلا نگران نباش اونقدر از این دکترای بیکار هست یکی خوبشو برات پیدا می کنم که لال لال باشه.ارادت های بخش دولتی رو هم دیدیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
1
درسته کار عار نیست ولی این کار مث این میمونه که یه پزشک رو ببری سوپرمارکت که بر فروش چیپس و پفک نظارت کنه. احتمالا در غیاب فروشنده کار خرید و فروش رو هم انجام بده....
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
یا نفست از جای گرمی بلند میشه یا هنوزمتوجه اوضاع نیستی.بجز کلینیسینها کدامیک از دامپزشکان کار دامپزشکی می کنند آخه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۹
0
1
یهویی بیان بگین دیگه از این به بعد قصابی ها رو فقط به دامپزشکا واگذار میکنن. چون تعدادشون رفته بالا...
اگر تعداد دامپزشکا رفته بالا.اگر بیکاری زیاد شده...علت اصلی را باید پیدا کرد.
یکی از بدبختیهای این مملکت مدرک گرایی هست... و اشتباه بدتر چنین کارهایی
شما زنجیره بهداشتی عرضه فراورده های دامی از تولید به مصرف رو سامان بده. محصول بهداشتی درب هر مغازه برسون... اونوقت لازم نیست تو هر مغازه دکتر بذاری... و بی دلیل قیمت تمام شده فراورده رو بالا ببری و مردم رو سوق بدی با قیمت ارزون تر از جای دیگه تهیه کنن.....
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
0
1
برای حکیم مهرمتاسفم برای انتشار چنین اخباری .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
0
1
جناب آقای دکتر حسین زاده در سیستان و بلوچستان خدمات زیادی انجام دادند ولی بزرگترین مشکل ایشان و خیلی از افرادی که در بخش دولتی هستند این است که بخش خصوصی در شرایط عادی کار نکردند، بخش خصوصی که سه ماه حقوق مسئول فنی ش را عقب می اندازه، بخش خصوصی که دم عید که میشه عیدی برای کارکنان و مدیران دامپزشکی بخش دولتی ش را فراموش نمی کنه ولی عیدی را حق مسئول فنی ش نمی دونه.......، جناب آقایان دکتر حسین زاده ی که در بخش دولتی کار می کنید تا کی می خواهید سر خود را زیر برف نگه دارید؟؟؟
تجریه من در بخش خصوصی نشان داده که در بیشتر موارد شرکتی که گل و بلبل است و به قول شما مسئول فنی با نظارت های عالیه کار می کنه، شرکت هایی هستند که مسئول فنی نقش مدیر داخلی و پادوی مدیر را اجرا می کنه و کارلاپوشانی کردن تخلفات مدیران شرکت را انجام می دهد.
اما آقای دکتر حسین زاده دو نکته را به شما یادآوری می کنم:
درجلسه مربوط به سایت قرنطینه که ما مسئولین فنی حضور داشتیم و اعتراضاتی داشتیم، اصلا نظرات ما را قبول نکردید و مسئول فنی را درگیر کارهایی کردید که از مسئولیت اصلی خود (یعنی نظارت بر لاشه ها) عقب افتادیم و جز دردسر برای ما چیزی نداشت و بعدها ثابت شد که نظرات ما صحیح بوده.
اما نکته دوم: شما که می فرمایید کار عار نیست و دامپزشک باید در هر شرایطی کار کند ............................................................
به قول قدیمی ها یک سوزن به خودتان بزنید یک جول دوز به دیگران.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
0
0
اصلا توضیح شما اینکار کنار قصابی نشستن را توجیح نمیکنه.
درسته که کار نیست ولی هر کاری ارزش خودشو داره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
0
0
لطفا از این به بعد چن واحد درسی از قبیل نحوه کار با چاقو،نحوه حضور در قصابی، برش های مشتری پسند و ... را به واحد های درسی دامپزشکی اضافه کنید....
بابک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
0
1
خودشون تو اتاق ریاستی نشستن و با هزار خدم و حشم
بعدشم این کارا موازی کاری هست مگه تو کشتارگاه ها و مراکز بسته بندی مسول فنی وجود ندارد؟
نمیدونم والا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
0
0
با سلام
آنقدر دکتر دامپزشک بیکار تو مملکت داریم و هر ساله به آنها اضافه میشه که دیگه به فکر کاردان و کارشناس این حرفه نیستند .فقط میگن دکترها به هرطریقی شده براشون کار پیدا بشه.تا پارسال کارشناس دامپزشکی می تونست مسئول فنی ایستگاه شیر بشه اما امسال می گن فقط دامپزشک.بیچاره سایر رده ها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
0
0
لطفا بررسی شود این ایده برای بیان عملکرد و تظاهر نباشد.
دامپزشک
|
United States of America
|
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
0
0
یکی از کارهای خوبی که استان همدان در زمینه نظارت بهداشتی بر مواد خام دامی مورد استفاده در رستوران ها و اماکنی مانند بیمارستانها انجام داده_ اجبار به استخدام ناظر بهداشتی فنی دامپزشکی بوده که بایستی تمامی مواد خام دامی ورودی به آشپزخانه ها توسط این ناظر رویت و مشخصات فاکتور معتبر آن در دفاتر مربوطه ثبت و به اداره دامپزشکی گزارش نماید. همچنین مسئول فنی بهداشتی بر شرایط نگهداری مواد خام نظارت می نماید. در کل به نظر من با این شرایط بازار کار بهتر است به جای انکار مشکلات، حقوق های پایین (700 هزار تومان برای دکتر دامپزشک مسوول فنی!) و زیر سوال بردن همکاران، واقعیات این رشته را به افرادی که قصد ورود به این رشته را دارند اعلام نماییم.
نظر شما
ادامه