کد خبر: ۳۴۰۵۴
تعداد نظرات: ۷ نظر
بررسی صحت‌وسقم یک خبر پرحاشیه:
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان البرز گفت: آنچه مسلم است این‌که این شرکت سابقه‌دار بوده و دیروز نیز یک حکم قطعی 5 میلیارد و 700 میلیون تومان به خاطر همین رفتار برای او صادرشده است ...
 

حکیم مهر - ماجرا از انتشار خبر کشف مقادیر متنابهی دارو و واکسن دامپزشکی قاچاق و تاریخ گذشته آغاز و در ادامه به جاهای باریک تر کشیده شد. خبر کشف یکصد و 11 هزار و 212 قلم انواع دارو و واکسن دامپزشکی قاچاق و تاریخ گذشته به ارزش 25 میلیارد ریال در شهرستان "اشتهارد" برای اولین بار از سوی پایگاه خبری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و خبرگزاری میزان (وابسته به قوه قضاییه) منتشر و سپس در پایگاه خبری حکیم مهر، بازنشر شد.

رئیس اداره تشخیص و درمان اداره کل دامپزشکی استان البرز نخستین فردی بود که با درج یک کامنت ذیل خبر بازنشر شده در سایت حکیم مهر، مواضع خود و اداره کل را در قبال این اتفاق، علنی کرد. «دکتر فرانک رودحله» این خبر از اساس کذب دانسته بود. وی در گفت و گو با حکیم مهر ضمن تاکید بر اینکه تکذیبیه خبر آماده شده و منتظر ارتباط روابط عمومی با خبرگزاری انتشار دهنده این خبر هستیم، گفت: «این خبر سروصدای زیادی به پا کرده و حتی اداره کل تعزیرات را هم به دردسر انداخته است و آنها نیز خواهان تکذیب خبر هستند. بنده قویاً این خبر را تکذیب می کنم و پیش از این هم روی خبر حکیم مهر نظر گذاشتم و آن را تکذیب کردم.»

در این میان مدیر کل دامپزشکی استان البرز نیز در مصاحبه با حکیم مهر، خبر مذکور را از ریشه تکذیب کرد. «دکتر علی اصغر شریفی» با بیان اینکه نیروی انتظامی یک مورد را کشف کرد، گفت: «از ما درخواست کردند که به آنجا مراجعه و مساله را بازرسی کنیم. ما نیز مشاهده کردیم که شرکت مجوز دارد. سپس بلافاصله مدیرکل تعزیرات استان، دستور رفع توقیف را صادر کردند و در کل مورد مهمی نبوده است.» وی ادامه می دهد: «بنده اطلاع ندارم که خبر مربوط به این واقعه چطور منتشر شده است اما مدیر کل تعزیرات استان البرز هم شاکی بودند و تصور می کردند که انتشار خبر از سوی اداره کل دامپزشکی استان صورت گرفته است.»

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان البرز: نمی توان خبر را کذب دانست

با این وجود، مواضع اداره کل تعزیرات حکومتی استان البرز با آنچه از سوی متولیان دامپزشکی استان نقل شده بود، متفاوت بود. کمااینکه مدیر کل تعزیرات حکومتی استان البرز در گفت و گو با حکیم مهر، ضمن اعلام آگاهی از انتشار خبر مذکور، گفت: «وقتی این خبر به نقل از فرمانده نیروی انتظامی منتشر شده، نمی توان آن را کذب دانست. در واقع وقتی صاحب خبر، آن را منتشر کرده، قطع به یقین بر اساس قراین و صورتجلسه کشف بوده است.»

دکتر رودحله در واکنش به این اظهار نظر از سوی تعزیرات، می گوید: «اینکه مدیر کل تعزیرات حکومتی البرز خبر مربوط را تکذیب نکردند، احتمالاً به این دلیل است که تصور نمی کردند خبر این باشد. ایشان شاید خبر را ندیده بودند. آقای مختاری نباید منتظر انتشار خبر و تکذیب آن از سوی اداره دیگری باشند. ایشان در هر زمینه ای اگر مربوط به غذا و دارو است، با آنها مکاتبه کرده و به صورت شفاهی یا کتبی استعلام می گیرند و اگر هم مربوط به ما باشد که با ما مکاتبه می کنند. در واقع ایشان هم اصرار داشتند که حتماً تکذیبیه را ارسال کنید.»

دکتر شریفی نیز می گوید: «مدیر کل تعزیرات هر صحبتی در این خصوص داشته اند، می توانید منتشر کنید، اما بنده به عنوان مدیر کل دامپزشکی که مرجع خبری دام، طیور و واکسن دام هستم، این را می گویم. شما خبر خبرگزاری میزان را بدون هماهنگی با بنده منتشر کردید، حالا از آنجا که قصد حذف این خبر را ندارید، به دنبال این هستید که بنده آن را تصدیق کنم.»

شرح ماجرا از سوی اداره کل دامپزشکی استان

متولیان دامپزشکی البرز در ادامه به شرح ماجرا می پردازند. رئیس اداره تشخیص و درمان اداره کل دامپزشکی استان البرز می گوید: «این اواخر نیروی اتظامی با توجه به ارتباطات و مکاتبات صورت گرفته در خصوص وظایف نظارتی، تصور می کند که هر کالای وارداتی قاچاق است، مگر اینکه بتوانیم مستنداتی برای آن ارائه دهیم. در این مورد حتی یک مکاتبه کتبی چه از سوی تغزیرات و چه از سوی نیروی انتظامی مبنی بر اینکه این محموله قاچاق بوده صورت نگرفته است.»

وی در توضیح ماجرا ادامه می دهد: «بنده از 3 روز قبل در خصوص یکی از مجوزهای تاسیس، از محل مذکور بازدید داشتم و اعلام کردم که این محموله دارای مجوز است. از من خواستند که برای بازدید مراجعه کنم، اما آن روز در اداره کل تهران جلسه داشتم و به همین دلیل، بازدید ما به روز بعد موکول شد. سوال پرسیدند که در این فاصله چه کنیم و بنده گفتم قانون این است که تا زمان ارائه نظر کارشناسی، پلمب شود. محل پلمب شد. سپس بازدید انجام و همه مستندات همراه بنده بود و زمانی که بررسی کردیم مشخص شد که دارای مجوز هستند، همانجا به صورت کتبی اعلام کردند. مدیر کل تعزیرات استان البرز نیز سریعاً دستور فک پلمب را دادند و پرونده بسته شد. در واقع می توان گفت که اصلاً پرونده قضایی تعزیراتی برای آن تشکیل نشد.»

وی با بیان اینکه هم اکنون بحث خبرسازی خیلی داغ شده است، تصریح می کند: «مامور نیروی انتظامی که در محل حضور داشت حتی نمی توانست روی لیبل ها را بخواند. اگر خوانده بود می دید که همه آنها شماره مجوز سازمان را دارند. مشکلی که با آنها داریم این است که همه خودروهایی را که مواد دارویی حمل می کنند و پروانه و فاکتور هم دارند، توقیف می کنند. هر چیزی را هم که به آنها ارجاع می دهیم، می گویند که چون جنس خارجی است، آگاهی کامل نسبت به قضیه ندارند.»

رودحله با تاکید بر اینکه در کل 111 هزار و 222 قلم دارو در فیلد دامپزشکی نداریم، خاطرنشان می کند: «این یعنی که خبر سالم نیست. همه اقلام دارویی را اگر بخواهیم محاسبه کنیم و حتی داروهای انسانی را هم جمع بزنیم، این تعداد نمی شود. در محل مذکور تقریبا 4 قلم داروی ضدعفونی و 4 قلم هم واکسن وجود داشته است. به این خاطر است که می گویم خبر صحیح نبوده است. ما همیشه ارتباط خوبی با حکیم مهر داشتیم و اولین رسانه ای که اخبار استان ما را پوشش می دهد، حکیم مهر است. اما متاسفانه این جریان به این شکل پیش آمده است.»

روی دیگر ماجرا؛ صدور حکم 5 میلیارد و 700 میلیون تومانی علیه شرکت متخلف

موضوع تخلف این شرکت پخش اما از آنجا وارد فاز دیگری می شود که موضوع سابقه دار بودن آن از سوی مدیر کل تعزیرات حکومتی استان البرز پیش کشیده می شود و ابلاغ حکم نهایی تخلف پیشین آن را به میان می آورد.

 «علی اکبر مختاری» در گفت و گو با حکیم مهر ماجرا را شرح می دهد و با یادآوری اینکه یک مورد هماهنگی از سوی مرجع انتظامی یکی از شهرستان ها با من انجام گرفته که احتمالاً مربوط به همین پرونده است، خاطرنشان می کند: «پرونده مذکور مربوط به مقداری داروی دامپزشکی تاریخ مصرف گذشته بود که متهم آن نیز سابقه دار بوده و بخشی از انبار آن پلمب بود. بخش دیگری از کالاهای او نیز به ظن قاچاق بود که در دست بررسی است. بعد از انتشار این خبر، کارشناسان دامپزشکی اعلام کرده اند که داروهای قاچاق با مجوزهای قانونی ورود پیدا کرده اند، اما بخش تاریخ مصرف گذشته باید تعیین تکلیف شود.»

وی با تاکیدبر اینکه کشف نیروی انتظامی به ظن قاچاق است و هنوز نمی توان به شکل قطعی در این خصوص اظهار نظر کرد، می گوید: «مثلاً یک کالای خارجی ضبط می شود و صاحب آن با ارائه مدرک ثابت می کند که کالا قانونی است. این مراحل در مراجع رسیدگی مشخص می شود. اما آنچه مسلم است این که این شرکت سابقه دار بوده و دیروز نیز یک حکم قطعی 5 میلیارد و 700 میلیون تومان به خاطر همین رفتار برای او صادر شده است.»

مختاری با بیان اینکه خیلی اوقات پرونده ها را به دادسرا انتقال می دهند، ضمن اظهار بی اطلاعی از اینکه این پرونده به تعزیرات استان البرز رسیده است یا خیر، می گوید: «از آنجا که احتمال دارد پرونده به تعزیرات شهرستان ها منتقل شده باشد، باید در این خصوص بررسی صورت گیرد.»

وی تصریح می کند: «اگر دادسرا تشخیص دهد که یک موضوع در صلاحیت تعزیرات حکومتی است، آن را برای ما ارسال می کند. در خصوص این پرونده نیز احتمال دارد که الزاماً بعد از کشف مستقیماً به دست تعزیرات نرسیده باشد. چراکه ورود به محل اختفا، طبق قانون قاچاق باید با دستور مقام قضایی انجام گیرد و احتمال دارد بعد از اینکه در محل شناسایی و متهم دستگیر شده است، پرونده را به مرجع مربوطه فرستاده اند تا بررسی کند که اگر در صلاحیت او نیست و در حوزه صلاحیت تعزیرات است، به تعزیرات ارجاع دهد.»

مواضع اداره کل دامپزشکی استان در برابر سابقه دار بودن تخلف چیست؟

مواضع اداره کل دامپزشکی استان البرز در قبال مسبوق به سابقه بودن تخلفات این شرکت پخش و اعلام حکم نهایی تخلف پیشین آن نیز جالب توجه است. رئیس اداره تشخیص و درمان اداره کل دامپزشکی استان البرز در این خصوص به حکیم مهر می گوید: «این بحث در جای دیگری بوده است و به شکل اختصاصی مربوط به این مورد نیست. به نظر من سابقه تخلف اصلاً مربوط به این موضوع نبوده و احتمالاً ایشان در جریان کامل آن نبوده است و شاید کمی مسائل را با هم قاطی کرده اند. ما اصلاً نمی توانستیم آن خبر را رسانه ای کنیم و این یک دستور اکید بود.»

مدیر کل دامپزشکی استان البرز نیز در این خصوص می گوید: «مثلاً شما گواهی نامه رانندگی دارید و یک مورد هم تخلف عبور از چراغ قرمز را داشته اید. اینکه سابقه به حساب نمی آید. بنده رئیس نظام دامپزشکی هم بوده ام، این شرکت در امر دارو سابقه ای نداشته است و بنده در جریان تخلف 6 میلیارد تومانی این شرکت نیستم.»

دکتر شریفی ادامه می دهد: «در جلسه ای که با دامپزشکی افغانستان بودم، مدیر کل تغزیرات با من تماس گرفتند و گفتند که یک سری دارو در جایی کشف شده است. نیروی ما خانم دکتر رودحله است که ایشان نیز بررسی و اسناد و مدارک را چک کردند و دیدند که مشکلی نبوده است. همانجا هم به مدیر کل تعزیرات تماس گرفته و اعلام کرده اند که اجناس را قبول دارند. همانجا رفع توقیف صورت گرفته و حتی یک پرونده هم برای آن ساخته نشد. حالا اگر در این میان شخصی در این شرکت آدامس به فروش رسانده است که به ما ارتباطی ندارد. شما قصد پذیرش این موضوع را ندارید. نیروی انتظامی مطابق وظیفه خود به جایی مشکوک می شود و آن را به تعزیرات گزارش می دهد. تغزیرات هم بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که مشکلی وجود ندارد.»

گفتنی است حکیم مهر به منظور بررسی صحت و سقم اعلام حکم نهایی پرونده تخلف مربوط به این شرکت پخش که چند ماه پیش از سوی رئیس سازمان تعزیرات حکومتی عنوان شده بود، با روابط عمومی این سازمان تماس گرفت. کارشناس روابط عمومی این سازمان که در جریان جزئیات کامل پرونده بود، گفت که اگرچه پرونده در جریان است، اما تا این لحظه حکم نهایی صادر نشده است.

خبر تکمیلی:

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان البرز از فعالیت غیرقانونی یک شرکت پخش دارو خبر داد.

«علی اکبر مختاری» مدیرکل تعزیرات حکومتی استان البرز در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: بازرسان دستگاه‌های نظارتی همچون دامپزشکی، صنعت، معدن و تجارت در بازرسی از یک شرکت پخش داروهای دامی متوجه شدند که این شرکت داروهای فاسد و تاریخ مصرف گذشته را با برچسب های جدید تاریخ مصرف تغییر داده است.

وی در ادامه افزود: در رصدهای بیشتر مشخص شد ارزش ریالی تخلف این شرکت پخش داروهای دامی 27 میلیارد ریال است که با احراز تخلف انتسابی پرونده تخلفاتی تشکیل و جهت رسیدگی به شعب تعزیرات ارجاع شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان البرز بیان کرد: شعبه یاد شده که وظیفه رسیدگی به پرونده را بر عهده داشت با توجه به ادله کافی در پرونده این شرکت را به پرداخت 57 میلیارد ریال جریمه در حق صندوق دولت محکوم کرد.

مختاری گفت: متهم پرونده با قید وثیقه آزاد شده است و تمامی کالای مکشوفه به دلیل فاسد و غیر قابل استفاده معدوم شد.

 
 
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
0
1
چراغ قرمز رد كرده و چيز مهمي نيست .......................
بعد ميگن چرا مجلس بودجه نمي دهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
1
0
باید جلساتی با نیروی انتظامی و تعزیرات گذاشته شود و آنها را در این زمینه توجیه کرد تا بی جهت خبرسازی نشود و آبروی افراد و شرکت ها برده نشود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
2
0
خوشا بحال کسی که پرداختن به عیبش وی را از عیوب مردم غافل کرده،
و وای بر آنکسی که عیب خود را فراموش کرده و به عیوب مردم پرداخته،
اولی نشانه سعادت است و دومی نشانه شقاوت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
این موردی را که می فرمایید در مورد عیوب شخصی و حریم خصوصی افراد است.بقیه اش چنین است:بی تفاوتی در مورد بی نظمی های اجتماعی بی غیرتی می آورد.
مسئول فنی بهداشتی در اصفهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
0
یا خیلی جالبه
یا این که شرکتی که از طرف تعزیرات محکوم شده با شرکتی که دامپزشکی ازش دفاع میکنه دوتاست!
ولی کلا مملکتمون گل و بلبله
اون از دیروز اینم امروز
همه جاش گل و بلبله
تو روز روشن میشه منکر هرچی به نفعت نیست بشی
مسئول فنی بهداشتی در اصفهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
0
یا خیلی جالبه
یا این که شرکتی که از طرف تعزیرات محکوم شده با شرکتی که دامپزشکی ازش دفاع میکنه دوتاست!

ولی کلا مملکتمون گل و بلبله

اون از دیروز اینم امروز

همه جاش گل و بلبله
تو روز روشن میشه منکر هرچی به نفعت نیست بشی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۹
0
0
اینها همون موضوع واکسن های تاریخ گذشته ............. نیست؟
به نظر شما وقتی نیروی انتظامی و سازمان تعزیرات (به عنوان یک بازوی نظارتی که دادگاه مربوط به خود را هم داراست) حکم میدهد،براساس شایعات بوده است؟
آیا رگه هایی از ............. در این ماجرا دیده نمیشود؟
نظر شما
ادامه