کد خبر: ۳۴۰۶۱
تعداد نظرات: ۲۹ نظر
رفتار قابل تحسین «دکتر ایمان معماریان» در واکنش به بهبودی پلنگ رودسر:
دامپزشک پردیسان در واکنش به بهبودی پلنگ رودسر در رفتاری فروتنانه و تحسین برانگیز ضمن پذیرش اشتباه خود در تشخیص اولیه، از افرادی که ممکن است از بحث‌های مطرح شده ناراحت شده باشند، عذرخواهی کرد ...
 

حکیم مهر - دامپزشک پردیسان که وضعیت پلنگ رودسر را بازگشت ناپذیر تشخیص داده بود، اکنون ابراز امیدواری کرده و ضمن تشکر از افرادی که به صورت علمی به حیوان کمک می‌کنند، تشخیص پیشین خود را اشتباه عنوان کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر ایمان معماریان» که پیشتر وضعیت پلنگ رودسر را به احتمال زیاد بازگشت ناپذیر تشخیص داده بود، گفت: چیزی که در ویدیوی اخیر از این پلنگ دیده می‌شود بسیار بسیار امیدوارکننده است و وضعیت خیلی بهتری است و امیدوارم که این پلنگ وضعیتش بهتر شود و رو به بهبود برود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر احتمال بازگشت‌پذیر بودن ضایعه نخاعی پلنگ خیلی خیلی بیشتر شده و با توجه به شرایطی که دارد وضعیت امیدوار کننده است و احتمال اینکه بتواند به وضعیت طبیعی برگردد بیشتر است.

معماریان با اشاره به تشخیص اولیه خود مبنی بر بازگشت‌ناپذیر بودن ضایعه و ترجیح «مرگ آرام» برای او اذعان کرد: تشخیص اولیه من بر اساس دانسته‌های خودم و تجربیاتی که از پلنگ‌های قبلی داشتم بوده است. این تشخیص می‌توانسته اشتباه باشد و هیچ‌کس نمی‌تواند حرفش را کاملاً درست بداند و اشتباه نکند. الان هم خیلی خوشحالم که این اتفاق نیافتاده و وضعیت پلنگ رو به بهبود است و امیدوارم که از این هم بهتر شود.

دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان درباره گفتگوهای پیش آمده بر سر موضوع در فضای مجازی نیز گفت:‌ اتفاقاتی که افتاد متعاقب نحوه برخورد با موضوع است. هر دامپزشکی می‌تواند معاینه کند و نظر خودش را بگوید اما در نهایت این نظر جمعی است که بین دامپزشک‌ها به نتیجه می‌رسد. همین‌طور که در مورد پلنگ‌های قبلی هم این اتفاق افتاد. اگر یادتان باشد در مورد «لورا» من گفتم که فکر می‌کنم بهتر است یوتانایز (مرگ آرام با دوز بالای داروی بیهوشی) انجام شود و این نظر من با توجه به شرایطی که لورا داشت بود. در حالی که نظر جمعی از دامپزشکان و سازمان محیط زیست این نبود اما متأسفانه آن پلنگ سرانجام مرد.

معماریان تصریح کرد: این بار هم نظر من همین بود. استادان دانشگاه تهران از جمله دکتر دهقان و دکتر ملازم که این موضوع را در گزارش خودشان هم آوردند نظرشان این بود که علاوه بر اینکه سی تی اسکن انجام شده برای اینکه بتوانیم به طور کامل نظر قطعی درمورد وضعیت نخاع پلنگ بدهیم بهتر است MRI  انجام شود و حتی وقت MRI هم گرفتند تا بتوانیم تصمیم درست‌تری بگیریم.

وی تأکید کرد: یوتانایز تشخیص من بود. ولی آن زمان به هر حال تنها کسی که حضور داشت و بالاسر حیوان بود من بودم و از قفسی که حیوان را در آن آورده بودند به باکس جا به جایش کردم و کارهای سی‌تی‌اسکن هم انجام شد. من و یک دامپزشک پرتغالی (دامپزشک باغ وحش لیزبن و EEP پلنگ ایرانی) همراهم در دانشکده بودیم و چندین بار با ما تماس گرفتند که هر چه سریع‌تر گزارش بنویسید و من بر اساس همان چیزی که در لحظات اول دیده بودم و با توجه به سابقه ذهنی که از موضوعات این چنینی داشتم آن زمان نظرم را اعلام کردم که بهتر است یوتانایز شود و اگر آن زمان فکر می‌کردم که این تشخیص غلط است مسلماً چنین چیزی نمی‌گفتم ولی الان می‌دانم که به احتمال زیاد اشتباه کرده بودم.

معماریان در پایان ضمن ابراز امیدواری برای بهتر شدن وضعیت پلنگ رودسر گفت: از کسانی که به درستی و با روش‌های علمی برای این پلنگ زحمت کشیده‌اند تشکر می‌کنم و اگر در بحث‌های این روزها چیزی مطرح شده که ناراحت شده‌اند از آن‌ها عذرخواهی می‌کنم.

 
 
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
3
درود بر دکتر فتاحیان ودکتر معماریان
بابک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
5
آفرین.شهامتتون در پذیرش اشتباه احتمالی بسیار قابل تحسینه.رفتاری که ما تو این مملکت خیلی کم میبینیم.آفرین.
مسئول فنی بهداشتی در اصفهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
2
تبریک بابت شهامت دکترمعماریان(عاشق شغلش هستم)
ولی یک نکته اینجا ناگفته نماند که ما دامپزشک ها هم باید سعی کنیم کمتر اشتباه کنیم تا هم حرفه مان و هم بیمارانمان کم ارزش به نظر نیایند.
تصورکنید یک پزشک برای یک کودک این چنین قضاوت کرده بود! چه می شد؟
دوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
2
0
سلام. مطالب جالبی در گفتار دکتر معماریان می باشد.
۱. دکتر ملازم و دهقان از اساتید دانشگاه تهران هیچگاه اعلام نکرده بودند حیوان باید یوتانایز شود و این نظر دکتر معماریان بوده.
۲. برای انجام MRI هماهنگی شده بود و چه خوب بود ساعتی صبر میشد تا این کار انجام میشد و سپس تصمیم گیری برای جراحی یا نوع جراحی گرفته میشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
6
2
بهتر نبود در انتخاب عکس ها دقت بیشتری شود که شان دامپزشکی زیر سوال نرود
لباس کار آقای دکتر کجاس؟
دکتر با شلوار پلنگی
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
3
اعتراف به اشتباه ستودنی است اما اگر آن اشتباه اتفاق می افتاد، چه چیزی باعث افتخار بود؟؟؟ پلنگ مرده یا نظرات معتمدین و تصمیم گیرندگان در این امر؟؟ پلنگ زنده و رو به بهبود عامل فشاری برای اقرار به اشتباه شد. حال اگر پلنگ نبود کسی اقرار به بی تجربگی و رفتار غیر علمی میکرد؟؟ در این میان قربانی پلنگ است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
0
خیلی ارزو رو دوستش دارم هر شب خبرها رو پیگیری می کنم راه رفتنشو دیدم کلی اشک ریختم واقعا نمیدونیم چه جوری باید تشکر کنیم از گروه پزشکی دکتر فتاحیان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
2
امیدوارم ایشان در سایر مراحل زندگی موفق باشند.
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
2
این که اشتباه خودمونو قبول کنیم خیلی خوبه.
ولی با این همه ابزارهای تشخیصی که در دسترس هست، بهتر بود اول معاینه دقیق با تصویر برداری انجام میشد، بعدا نظر به جراحی یا یوتنایز اعلام میشد. اینکه ما سریع با دیدن بیمار اولین چیزی که به ذهنمان می آید را بگوییم، یه کم از حرفه ای بودن فاصله میگیریم.
همه جا اشتباه پیش می آید. مهم اینه که تجربه بشه برامون و با معاینه دقیق تر بیمار نظر رو اعلام کنیم. چون حیوان هم مثل انسان تمایل به بقا دارد و حق دارد تا آخرین نفس زندگی کند.
دکتر سلطانی منش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
1
هر طبیبی چه پزشک و دامپزشک و دندانپزشک امکان خطا و اشتباه دارد چون قبل از دکتر بودن یک انسان هستند. مهم اینجا درس عبرت گرفتن از این موضوع برای همه ی ما کسانی است که بیرون گود هستیم.
درس اول شجاعت پذیرش اشتباه که دکتر معماریان به ما نشان داد
درس دوم اجازه ندهیم فشار محیط باعث قضاوت عجولانه شود
درس سوم استفاده از همه ی ظرفیت های دامپزشکی کشور است. علوم و تحقیقات، شیراز، آزاد، دولتی....
درس آخر و مهمترین: همه ی ما دامپزشکان باید پشت به پشت هم باشیم و متحد
دامپزشك
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
4
نظريه علمي دكتر دهقان را دوستان مجددا در همين سايت بخوانند و مرور كنند. ايشان به عنوان يكي از متوليان اموزش تخصصي جراحي در دانشگاه تهران صراحتا گفتن جراحي تعجيل بوده، فيكساسيون نبايد اتفاق ميوفتاد و ... چرا اساتيد رو جدا ميكنيد؟؟؟ همه گرفتاري ها رو گردن معماريان انداختن چون ميدانند كه اسيب علمي به ايشان كمتر وارد ميشود. ............................. قرار نيست جراح دامپزشك همه كار بكند همه جراحي هاي تخصصي و فوق تخصصي را به بهترين شكل انجام دهد و نظريه بدهد! بفرماييد در حيطه كار من نيست. من دانشجوي همون دانشكده هستم تمامي مدرسين اگر بخواهند به موضوعي نزديك شوند اول دهها عنوان تز تعريف ميكنند و ... بعد انرا خدمات باليني ميكنند اما ناموفق. كدوم از اساتيد جراحي دانشكده رزومه نوروسرجري دارد؟؟ كداميك دوره استاندارد و ............... اين عمل ها رو ديده است. بحث دكتر فتاحيان و بيمازستانشون نيست بحث اينه كه چرا ابروريزي ميكنيد؟؟ در اين حيطه ورود نكنيد! بواسطه خريد سي تي اسكن .............................. همه حيوانات رو سي تي ميكنند خوب استاد محترم .....................................! خدا رو شكر كه پلنگ بهتره و ايشالله بهبود كامل پيدا كنه و به اكوسيستم شمال زيباي كشور عزيزمان برگردد.
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
صحبت من میتونه حاشیه ایجاد بکنه جناب دکتر
اگر شما به تفسیر هایی که از بیمارستان دانشگاه تهران نگاه کرده باشید و کیس های ارجاعی که کامپلیلیکیت کردند یا بعضا اکسپایر شده متوجه یک بند در تفسیر ها میشید که عنوان میکنند بنا بر تشخیص دکتر داخلی فلان...
این نوع رفتاری هست که باید تغییر کنه و جراح از نزدیک باید کیس رو از اول معاینه کنه

در آخر یک نکته است که، سعی نکنید که کیسی رو بی جهت پیچیده کنید
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
2
بیایید از متخصصین دعوت کنید تا در قالب یک تیم پزشکی در جلسه ای مشترک به بررسی موارد علمی اینگونه کیس های حساس بپردازند تا تصمیم گیری جمعی روند درمانی را جلو ببرد. این رفتار حرفه ای و مسئولیت پذیرانه است. یاد بگیریم گروهی کار کنیم. متاسفانه ثابت شده فرد محوری راه به جایی نمیبرد.

این پلنگ میتوانست آبروی فیلد دامپزشکی در دید عموم مردم باشد ولی اکنون چه بهبود یابد یا یوتنایز شود بیشترین دستاوردی که داشت فروریختن آبروی حرفه ای دامپزشکی جلوی اذهان عمومی در خبرگزاری ها بود. کاش زودتر بفهمیم جای بحث های پزشکی و حرفه ای در خبرگزاری و کانال های تلگرامی نیست، در مجامع علمیست.

با آرزوی توفیق روز افزون برای دکتر فتاحیان، دکتر معماریان، دکتر ملازم، دکتر دهقان و تمامی اساتید دیگر که آبروی این رشته هستند ولی خواهشاً حرفه ای رفتار کنید.

با تشکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
6
کماکان معتقدم جناب دکتر معماریان باید یکبار هم که شده مدارکی مبنی بر گذراندن دوره های مورد تایید بیهوشی و حیات وحش و... رو ارائه کنند.
دامپزشك
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
2
جريان اون مناظره كه دانشگاه تهران ترتيب داده بود چي شد؟ اتهام تعجيل در انجام جراحي چه شد؟ واقعا اگر اين پلنگ بهبود پيدا نمي كرد چه عاقبتي در انتظار دكتر فتاحيان بود!!!؟؟؟
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
هیچ اتفاقی هم نمی افتاد، چون دکتر فتاحیان میتونند بقیه رو به چالش بکشند.
اول اینکه عمل جراحی ستون فقرات کامپیلیکیت نیست ، دوم اینکه حملات از سمت اساتید دانشگاه تهران بوده ولی خود شخص جناب دکتر فتاحیان در کامنت هایی که در سایت داشتند قصد این رو داشتند حرفه ای برخورد بشه و طرفداران جراحی این کیس جبهه گیری نکنند و حرف نزنند.
دکتر فرهمند
|
United States of America
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
0
انچه مسلم است در برخورد باچنین کیسهای لازم کمسیون بانظر افراد با تجربه درلانهای مختلف کار روی آن حیوان بخصوص انجام شود واگر کسی از ان گروه هم نتوانست نظر قاطعه دهد نظر ندهد آنوقت کمتر بریکدیگر حمله خواهیم کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
0
باسلام ،افرین واحسنت به چنین انسان بزرگی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
4
بحث دکتر معماریان جداست و تنها نیاز هستدکه پای صحبت رزیدنت های دانشکده بشینین تا متوجه حقیقت بشید. منتهی دانشکده نوروسرجن نداره. عمده کیس ها مداخله نمیشه و عمدتا cage rest پیشنهاد داده میشه و معاینات اصولی نیست. بعید هست که در دانشکده های دیگه شرایط متفاوت باشه و دکتر فتاحیان هم دوره رزیدنتی رو دانشکده بودند. ولی متاسفانه نام دانشگاه تهران موجب میشه تا اساتید دچار غرور کاذبی بشن و خودشون رو جدا بدونن و نیازی به بازآموزی در خود نبینند. شرایطی که در دیگر کشورهای جهان سوم و در حال توسعه هم وجود داره و عنوان اتند بودن و اتند فلان دانشکده بودن کافی هست تا اساتید دور خودشون حبابی ایجاد کنند که برای حفظ اون حاضر به مخاطره انداختن وجهه خودشون نبینند. جدا از اینکه معیار جذب هیئت علمی در ایران کاملا متفاوت هست و اساتید یادشون رفته که جانشین چه مفاخری شدند و چگونه این انتقال انجام گرفت. یاد دکتر وشکینی ها گرامی باد.
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۹
بسیار عالی فرمودی دکتر
نيما سياح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
2
1
تنها يك عكس جانبي در فضاي مجازي وجود دارد كه البته براي قضاوت كافي نيست اما در همين عكس عارضه اي وجود دارد كه در بزنگاه ديده نشده و اگر ديده ميشد بسيار راهگشا بود.
در گزارش تصويربرداري به يافته كوچكي نظير وجود گاز زير پوستي اشاره شده اما دررفتگي مهره چهارم كمري در قسمت خلفي به سمت دورسال مغفول مانده است. كانال نخاعي در اين نقطه محدود شده و بر نخاع فشار وارد ميكند. اين عارضه نه در گزارش دانشگاه تهران و نه در گزارش راديولوژيست بخش خصوصي مورد اشاره قرار نگرفته است.
بايست تصويربرداري و مشورت كامل و اصولي حتي با مدد متخصصين پزشكي در داخل يا متخصصين راديولوگ و دامپزشك بين المللي در خصوص موردي با اين سطح از اهميت، پيش از اقدامات تهاجمي صورت ميگرفت و با تسلط بر شرايط بيمار بهترين اقدام صورت ميگرفت. اما در تلاشي كه براي حفظ جان حيوان به عمل آمد، احتمالا طي عمل اكتشافي و پس از بازكردن بيمار لاكسيتي مهره مشاهده شده و مهره تثبيت مي گردد. سرعت پاسخ گويي بيمار و بهبود علايم با گذشت مدت زماني كوتاه پس از رفع انستبيليتي مهره كمري كه استادانه توسط دكتر فتاحيان عزيز براي گربه سان صورت گرفته است مويد عامل اصلي عوارض است.
در نظر داشته باشيد كه اين عارضه در تشخيص اوليه به صمع و نظر كلينيسين نرسيده و قطعا بر تصميم ايشان در آن زمان موثر بوده است. عدم رعايت پركتيس استاندارد در معاينه، تشخيص و درمان، سوابق ناموفق موجود از اقدامات مداخله گرانه در سالهاي قبل، تعداد پايين بازخوردها از بيماران تحت درمان و عدم دغدغه مندي كافي براي بهبود و پيگيري وضعيت درماني حيوانات در ايران از جمله عواملي است كه رشد تجربه عملي كلينيسين ها را با كندي مواجه مي سازد.
به خاطر داشته باشيم كه دكتر معماريان سالهاست در صحنه بي مزد و منت حيوانات اگزوتيك و وحشي خدمت گزاري كرده است و جامعه به وجود او مديون و موظف به قدرداني از اوست. تنها دليل تصميم القاي مرگ با شفقت توسط ايشان پايان دادن به آلام او بوده است. مطمئن هستم كه وجود با بركت دكتر فتاحيان من بعد يكي از مراجعي است كه دكتر معماريان خود در آتيه از آن بهره مند خواهد شد. بيداري و رشد فرهنگ و وجدان اجتماعي در اين روزها نويد بخش فردايي بهتر براي ايراني آزاد و آباد است.
نيما سياح
vet
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
6
بهتر است دکتر معماریان در همه ی فیلدهای دامپزشکی مرتبط با حیات وحش اظهار نظر نفرمایند. مشخص کنید که شما در امر داخلی کار میکنید یا جراحی یا مامایی یا کلینیکال پاتولوژی یا بیهوشی یا ....
علم محدود حیات وحش کفاف این همه زمینه ی کاری را به ما نمیدهد. اکیدا توصیه میکنم که من بعد بدون هماهنگی با متخصص جراح یا هر تخصص دیگری در دامپزشکی اقدام به درمان کیس ها نکنند. چرا که قبلا هم مشاهده شده دست که ایشان برای حیوانات کمیاب حیات وحش به تیغ بردند و نتیجه مطلوب حاصل نشده. از جمله توله شیر اخیری که در تهران یافت شده و نیاز به جراحی و مدیریت زخم توسط یک جراح را داشته ولی ایشان بطور مستقل و بدون سواد تخصصی در مورد جراحی اقدام به درمان کردند. امیدوارم با شان دامپزشکان بازی نشود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
1
1
با سلام
ظاهرا دکتر معماریان ........... را دارن قربانی می کنند تا .................... در حاشیه امنیت قرار گیرند. چرا وقتی نقد می کنند س تایی همصدا می شوند وقتی اظهار اشتباه می شه ........... رو جلو می اندازند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
2
1
کاشکی بقیه هم از این دکتر با شهامت یاد بگیرن و اشتباهات خودشون رو گردن بگیرن. به امید اصلاح فرهنگی بیشتر، که نسل جوان این مملکت، در آینده، اون رو رغم خواهد زد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
0
واژه جدید مرگ با شفقت.یعنی چه میکشیم منت هم سر مقتول میگذاریم.یوتانایز=قتل عمد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
1
عقل هم حکم میکنه حتی اگه عمل نا موفق باشه بعنوان آخرین امید انجام بشه اگر هم نا موفق باشه بعدش میشد یوتانایز کرد
مجتبی گلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
0
ضمن ابراز خرسندی از وضعیت رو به بهبودی حیوان مزبور و نیز از رشد تحسین برانگیز فرهنگ احساس مسئولیت نسبت به حفظ طبیعت و حیات وحش به عنوان سرمایه‌های ملی و اینکه احساس مسئولیت و حس تملک ما از چهار دیواری یا ملک شخصی ما خارج شده و کم کم داریم متوجه میشویم که طبیعت پیرامون ما نیز بخشی از زندگی ماست و باید مراقب باشیم به آن آسیب و صدمه‌ای نزنیم، به نظر بنده آنچه که در این رویداد به طور برجسته خود را اثبات کرد این است که صرف حضورمان در فلان یا بهمان دانشگاه نمی‌تواند به معنی برتری علمی ما بر دیگران باشد و غرور و خود بزرگ بینی برمان دارد. به عبارت دیگر و به زبان ساده باید گفت که: گیرم که بود اسم پدرت فاضل، از فضل پدر تو را چه حاصل؟!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۹
1
0
وسرزنش کردن عالمان یک رشته درنتجه بی محتوای ان رشته میشود پس لطفا" همکاران عزیز دست از با لا بردن یکی وکوبیدن دیگری بردارید چون علم طبایت علم تجربیست علم دو دوتا چها تا نیست
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۹
2
3
چقدر خوب بود اگر دامپزشكا تخصصي كار ميكردن،دكتر معماريان بالاخره شما جراحي؟ داخلي؟ حيات وحش؟ كدومي؟ همه كاره؟ اين اشتباهتون پخش شد همه فهميديم بقيه كاراتون چي؟ وقتي نظارت نيست رو هيچي همين ميشه
نظر شما
ادامه