کد خبر: ۳۴۰۷

حکیم مهر -  در راستای مبارزه با تهدیدات بیولوژیک در منابع آبزی کشور از جمله پدیده کشند قرمز طرح جامعی تهیه شده است که به تایید معاون اول رییس جمهور نیز رسیده است.

رییس موسسه تحقیقات شیلات کشور درباره اقدامات انجام شده در خصوص پدیده کشند قرمز گفت: طرح جامعی با عنوان مبارزه با تهدیدات بیولوژیک در منابع آبزی کشور تهیه شده و به تایید معاون اول ریاست جمهوری نیز رسیده است و برای گرفتن اعتبار به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور ارایه شده است و در دست بررسی است.

عباسعلی مطلبی افزود: بخشی از این طرح راهبردی به برنامه ملی کشند قرمز خلیج فارس و دریای عمان مربوط می شود که عملیات پایش در عمق شناسایی رده جلبک، کشت متراکم ککلودیم در شرایط آزمایشگاهی، پایش مزارع میگو، مبارزه فیزیکی و بیولوژیک با جلبک عامل کشند قرمز در آن دیده شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین مبارزه با شانه دار و تهاجم عروس دریایی از دیگر طرحهاییست که در این برنامه ملی دنبال می شود.

اجرای 9 طرح پژوهشی مبارزه بیولوژیک و روشهای فیزیکی با موضوع کشند قرمز

مطلبی ادامه داد: در زمینه کشند قرمز و مبارزه با آن بیش از 29 پیشنهاد و پروپزال تحقیقاتی به ستاد مبارزه با تهدیدهای بیولوژیک ارایه شده است و در حال حاضر 9 طرح پژوهشی در زمینه مبارزه بیولوژیک و روشهای مبارزه فیزیکی با پدیده کشند قرمز در استانهای هرمزگان، بوشهر، خوزستان و چابهار در دست اجراست.

وی پایش آبهای جنوبی به صورت مرتب و نمونه برداری از میزان موجودات آب را برخی از برنامه هایی برشمرد که توسط موسسه تحقیقات شیلات کشور دنبال می شود و تصریح کرد: روش GIS، تعیین وضعیت و ساختار ژنتیکی مربوط به کشند قرمز، بررسی وضعیت مولکولی، بررسی سازه هایی که می تواند برای مبارزه فیزیکی با کشند قرمز مورد استفاده قرار گیرد، از دیگر پروژه هاییست که توسط این موسسه دنبال می شود.

رییس موسسه تحقیقات شیلات کشور با اشاره به مشکل بودن نمونه برداری از اعماق آب یادآور شد: دستگاه پرتابلی تهیه شده و پس از کپی برداری به اعماق آب خواهد رفت و کار نمونه برداری را به انجام خواهد رساند.

مطلبی درباره عملیات مبارزه فیزیکی با کشند قرمز تاکید کرد: آماده کردن خاک رس، تجهیز امکانات و پایش سایتها و مزارع پرورش میگو که به صورت موفق توانست از ورود این جلبک به سایتها جلوگیری کند از دیگر پروژه هاییست که انجام شده است.

وی در پایان اظهار داشت: پایش تجهیزات حساس از جمله تجهیزات نفتی و آب شیرین کنها از دیگر برنامه هایی بود که دنبال شد و اجازه نداد تا کشند قرمز آسیبی به آنها وارد کند.

مطلبی آدابتاسیون و استفاده از آرتمیا برای کاهش تراکم ککلودیوم در مزارع پرورش میگو از دیگر برنامه هایی عنوان کرد که تهیه شده است و گفت: به صورت مرتب درخواستهایی از سوی شرکتهای خصوصی، مجریان طرحهای تحقیقاتی در زمینه کاهش اثرات این جلبک به موسسه ارسال می شود که تحت بررسی محققان این موسسه قرار می گیرد.

تلفات آبزیان در پدیده کشند قرمز کمتر از 40 تن بود

وی با اعلام اینکه میزان تلفات آبزیان بر اثر این پدیده به کمتر از 40 تن می رسد، افزود: پدیده کشند قرمز از یک سال قبل تراکم زیادی در آبهای جنوبی کشور پیدا کرد، اما باعث خسارت زیادی به آبزیان نشد.

رییس موسسه تحقیقات شیلات کشور خاطرنشان کرد: تجارب کم نظیر ایران در کنترل پدیده کشند قرمز باعث شد که سایر کشورهای منطقه از ایران برای برگزاری کارگاههای آموزشی دعوت کنند.

مطلبی ادامه داد: استفاده از روشهایی که ایران برای مقابله با این پدیده مورد استفاده قرار داد، مورد توجه کارشناسان کشور مالزی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: کارشناسان ایرانی از نزدیک با برنامه های کره جنوبی و همچنین سایر کشورهایی که با این پدیده مواجه بودند، آشنا شدند.

توجه سازمان رامپی درباره اقدامات انجام شده ایران در پدیده کشند قرمز

مطلبی یادآور شد: سازمان رامپی (محیط زیست خلیج فارس و دریای عمان) نیز در اجلاس کویت از کشور ما درخواست کرد که گزارشی از اقدامات و تدبیرهای انجام شده توسط ایران که مورد توجه قرار گرفته است، ارایه دهند و در پی این درخواست کارگاه آموزشی در ایران تشکیل شد و کشورهایی چون بحرین و کویت نیز از کشور ما درخواست دریافت تجارب کردند.

وی اقدام به موقع این موسسه را عاملی مهم برای کنترل پدیده کشند قرمز برشمرد و تاکید کرد: برنامه های این سازمان با اجرایی شدن مصوبات هیات دولت در هرمزگان جدی تر دنبال می شود. گرچه در حال حاضر نیز بخشی از اعتبارات تحقیقاتی به این مساله اختصاص دارد.

خرید شناورهای صیادی برای پیگیری کشند قرمز

رییس موسسه تحقیقات شیلات کشور اظهار داشت: با نهایی شدن اعتبارات سال گذشته در زمینه کشند، در حال خرید شناورهای صیادی خاص این مساله هستیم.

مطلبی گفت: از سال 1387 تاکنون کلیه اعتباراتی که برای مبارزه فیزیکی و تهیه و تدارک تجهیزات و خاک رس در چهار استان ساحلی جنوب تخصیص داده شده است، سه میلیارد و 200 میلیون تومان از اعتبارات استانی بوده است که از این مقدار 800 میلیون تومان در اختیار شرکت آب و فاضلاب هرمزگان برای کنترل ورود فاضلاب به دریا اختصاص یافته است.

وی افزود: در استان بوشهر یک میلیارد و 300 میلیون تومان برای خرید شناور تحقیقاتی اختصاص یافته است و یک میلیارد و 100 میلیون تومان نیز اعتبار برای اقدامات مربوط به مبارزه فیزیکی، هواپیماهای سمپاش، ماشینهای آتش نشانی، پایش مزارع میگو و کارهای علمی اختصاص یافت.

مطلبی خاطرنشان کرد: 500 میلیون تومان در سال گذشته از محل اعتبارات ملی برای اجرای پروژه های تحقیقاتی و مطالعاتی جهت مقابله فیزیکی و بیولوژیک با پدیده کشند قرمز اختصاص یافت که هنوز این اعتبارات در حال استفاده است. اما اعتبار یک میلیارد دلاری دولت که طی سفرهای استانی مصوب شد، هنوز اختصاص نیافته است.

 

خبر مرتبط :

 
نظر شما
ادامه