کد خبر: ۳۴۱۳۵



رئیس اداره دامپزشکی تایباد گفت: بر اثر بارندگی‌های شدید چند روز اخیر و جاری‌شدن سیل، افزون بر ۵۰۰ راس دام سبک روستاییان این شهرستان تلف شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمدعلی کامل» افزود: بیش از 99 درصد دام‌های تلف شده مربوط به روستای دوغارون تایباد بوده که از این تعداد، 40 قطعه شترمرغ بوده است.

وی با اشاره به اینکه وقوع سیلاب می‌تواند بسترساز شیوع برخی بیماری‌های دامی باشد، اظهار کرد: خوشبختانه از زمان وقوع سیل تاکنون در تایباد هیچ موردی از بیماری‌های دامی و قابل انتقال به انسان در مناطق سیل زده گزارش نشده است.

وی به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه شاربن از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است از فردا، سوم اسفند، مایه‌کوبی تمامی دام‌های روستاییان مناطق سیل زده شهرستان آغاز خواهد شد.

وی گفت: در این طرح دام تمام روستاهای واقع در مسیر سیلاب از جمله قومی، حاجی آباد، دوغارون، فیض آباد، خیرآباد و مشهدریزه، که مجموعا حدود 30 هزار راس می‌شود، واکسینه خواهند شد.

رئیس دامپزشکی تایباد از استقرار نیروهای این اداره در مناطق سیل‌زده خبر داد و تاکید کرد: دام‌های تلف شده منطقه نیز با همراهی ادارات و سازمان‌های مرتبط در شهرستان دفن بهداشتی شده و برای جلوگیری از آلودگی های احتمالی محل دفن آن نیز سمپاشی می‌شود.

بارندگی و وقوع سیلاب در سه روز گذشته، به بخش‌های کشاورزی و دامپروری، راه و برخی از منازل روستایی شهرستان تایباد خسارت زد که اکنون کمیته‌هایی برای برآورد خسارات وارده به روستاهای سیل زده گسیل شده اند.

اداره کل هواشناسی خراسان رضوی میزان بارندگی شهرستان تایباد از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون را 167 میلی متر عنوان کرد که 65 میلی متر آن مربوط به سه روز اخیر بوده است.

شهرستان تایباد بیش از 275 هزار راس دام سبک و افزون بر چهار هزار و 500 راس دام سنگین دارد.



نظر شما
ادامه