کد خبر: ۳۴۱۴۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
متفاوت‌ترین مسابقه سال در مشهد برگزار شد:
شرکت تهران طیور سبز به بازدیدکنندگان از غرفه خود جوجه‌های یک روزه هدیه می‌داد و از آن‌ها می‌خواست در فرصتی دو ماهه آن‌ها را در خانه و با استفاده از همان چیزهایی که در خانه دارند پرورش دهند ...
 

حکیم مهر - همین چندماه ماه پیش بود که نمایشگاهی برای عرضه آخرین دستاوردهای صنعت پرورش دام و طیور در مشهد برگزار شد و شرکت‌های فعال در این زمینه حضور پررنگی در این نمایشگاه داشتند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اتفاقیه، امروزه صنعت مرغداری در ایران بعداز حوزه نفتی دومین از نظر وسعت و گردش مالی است که علی‌رغم ریسک سرمایه‌گذاری در آن اما همچنان کارآفرینان و صنعتگرانی دلسوز، خوشنام و استوار چرخ سنگین این صنعت را به گردش در‌می‌آوردند تا کشور بتواند تا جای ممکن در این زمینه روی پای خودش بایستد.

اما یکی از غرفه‌های نمایشگاه دام و طیور به شرکت تهران طیور سبز تعلق داشت که جدا از دستاوردها و محصولات با ارزش و جالب توجهش، یک تفاوت بسیار چشمگیر با سایر غرفه‌ های نمایشگاه داشت و آن‌هم چالشی بود که از طریق یک مسابقه متفاوت برای مردم ایجاد کرد. این شرکت با طرح ایده‌ای خلاقانه به بازدیدکنندگان از غرفه تهران‌طیورسبز جوجه‌های زیبای یک روزه هدیه می‌داد و از آن‌ها می‌خواست در فرصتی دو ماه آن‌ها را در خانه و با استفاده از همان چیزهایی که در خانه دارند پرورش دهند و برای ترغیب و ایجاد انگیزه نیز جایزه‌ای ویژه برای کسانی که جوجه‌ خود را به بالاترین وزن ممکن برسانند، در نظر گرفت.

در واقع این اتفاق ویژه و کم‌نظیر با هدف آشنایی عموم با مراحل پرورش مرغی که در بازار به فروش می رسد رخ داد و خیلی از شایعات و شنیده ها درباره گوشت مرغ موجود در بازار را حل کرد.

چند روز پیش نیز مراسم اهدای جایزه به برگزیدگان مسابقه در دفتر شرکت تهران‌طیور برگزار شد و منتخبین جوایز خود را دریافت کردند. در حاشیه این مراسم نیز بزرگان صنعت مرغداری استان حرف‌های جالب توجهی داشتند و مردم نیز از تجربه متفاوت خود گفتند که در ادامه خواهید خواند.

در میان برگزیدگان نوجوانی 15 ساله بود اتفاقاً یک دستگاه جوجه‌کشی نیز درست کرده بود و موفق شده بود چند جوجه بلدرچین نیز پرورش دهد. به گفته خودش علاقه‌ای به مرغداری نداشت چون کاری سخت و طاقت‌فرسا است و نیاز به رسیدگی مداوم دارد. علیرضا موفق شده بود با استفاده از غذای خانگی مرغش را به بیش از ۲ کیلوگرم برساند تا همه اطرافیانش به این باور برسند که استفاده از هورمون رشد در پرورش مرغ صحت ندارد.

سعید دانشوری یکی دیگر از منتخبین است که معتقد است این مسابقه باعث شد تا کمی با شرایط تولید و سختی های این کار آشنا شود و باورهایی که در این رابطه داشت کمی تغییر کند. او جز شهروندان نکته‌سنجی است که به گفته خودش با توجه به گران بودن هورمون، از اول هم این شایعه را باور نداشته است.

دانشوری درمورد مصرف آنتی بیوتیک در مرغداری‌ها و مرغ منجمد سوالاتی داشت که دکتر بهروزی نسب دامپزشک و مهندس علی نسری‌نژاد مدیر گروه علمی شرکت تهران‌طیور سبز خیالش را راحت کردند.

«دکتر امید بهروزی نسب» گفت: درست است آنتی بیوتیک برای جلوگیری از ابتلا و شیوع بیماری در مرغداری استفاده می شود اما تا دفع کامل آنتی‌بیوتیک از بدن مرغ اجازه کشتار داده نمی شود. محل تجمع آنتی بیوتیک کبد و پوست مرغ است که معمولاً استفاده نمی شود و آن‌هم در صورت رعایت دوره منع کشتار، مشکلی نخواهد داشت.

 «مهندس نسری‌نژاد» هم گفت: باورهای غلطی که درباره مصرف مرغ منجمد وجود دارد ناشی از الگوی اشتباه مصرف مردم است. اکثر ما بعد از خرید مرغ تازه تنها یک وعده از آن را بصورت تازه مصرف می‌کنیم و بقیه را داخل فریزر قرار می دهیم و عملاً وعده های بعدی، همان مرغ یخ زده را مصرف می‌کنیم. این درحالی است که شرایط انجماد در یخچال با شرایط انجماد در سردخانه بسیار متفاوت است. در سردخانه تمام اصول انجماد در تونل انجماد رعایت می‌شود و بافت و کیفیت گوشت حفظ می‌شود. قطعاً بازار مصرف در آینده به سمت مصرف گوشت منجمد خواهد رفت و مرغ هم بصورت قطعه شده وارد بازار خواهد شد. با توجه به افزایش جمعیت و سخت‌تر شدن شرایط نگهداری طولانی و بهداشتی بهترین راهکار تولید و استفاده از گوشت منجمد خواهد بود.

مصطفی موسسی هم یکی از منتخبین است که بصورت اتفاقی و برای خرید به نمایشگاه آمده بود و شرایط مسابقه نظر او را جلب کرده است. او درباره تجربه پرورش مرغ گفت: جوجه ها بسختی غذای خانگی می‌خوردند و گاهی مجبور بودیم غذای آماده برای آن‌ها تهیه کنیم و در لحظه کشتار به حدود 2 کیلو 700 گرم رسیدند. این مسابقه فرصت خوبی برای فرهنگ‌سازی و پاسخ خوبی به برخی شایعات درباره صنعت طیور بود. من به جواب خیلی از سوالاتم رسیدم و حالا با خیال راحت گوشت سفید مصرف می‌کنم. به همه اطرافیانم از این تجربه گفته‌ام و از شرکت تهران‌طیور سبز بخاطر این مسابقه کم‌نظیر و آموزنده سپاسگذارم.

یک خانم هم جزو منتخبان این مسابقه بود. خانم جلایری گفت: جوجه‌های من انقدر فعال بودند که مجبور شدم بعداز چند روز آن‌ها را به منزل مادرم در روستا ببرم. آن‌جا همه چیز می‌خوردند و وزن خوبی هم پیدا کردند.

یکی از حاضران در جلسه امیر سیدی مرغدار نمونه و نماینده پیشکسوتان کشور بود. او 27 سال است که در صنعت مرغداری فعالیت می کند و ابتدا از 5 هزار قطعه شروع کرده است و در حال حاضر 200 هزار قطعه مرغ پرورش می دهد. سیدی 3 سال مرغدار نمونه کشور شده است و به گفته خودش یکی از مجهزترین سالن‌های مرغداری را درحال حاضر احداث کرده است.

وی درباره شرایط پرورش جوجه گفت: جوجه ها نیاز به شرایط خاصی برای پرورش دارند و همین شرایط و استفاده از غذاهای خاص باعث می‌شود در عرض 40 روز به وزن کشتار برسد. شرایط زیادی برای پرورش و نگهداری مرغ لازم است که نیاز به تجهیزات و مراقبت‌های ویژه دارد. داروهایی که برای کنترل بیماری در مرغداری استفاده می شود باید تا 10 روز قبل از کشتار از جیره غذایی جوجه حذف شود تا از طریق گوشت مرغ وارد چرخه غذایی انسان نشود و شرایط بازرسی ها و نگهداری مرغ در روزهای نزدیک به کشتار باعث می شود این مواد قطعا حذف شود. هزینه های دارو نیز در 10 روز پایانی آنقدر بالا است که برای مرغدار استفاده از آن در 10 روز پایانی به صرفه نیست. من با اطمینان می‌گویم هیچ مرغداری از هورمون استفاده نمی کند و اصلا هزینه استفاده آن قابل توجیه نیست. در سالن‌هایی که مرغ بدون آنتی‌بیوتیک مصرف می‌شود تنها تفاوت آن رعایت شرایط ایمنی زیستی است و به اصطلاح مرغ در شرایط کامل قرنطینه و با کنترل‌های خاص پرورش می یابند.

این پیشکسوت صنعت مرغداری ادامه داد: متاسفانه با گسترش فضای مجازی و اطلاع‌رسانی ضعیف، شایعات زیادی بین مردم رواج پیدا کرده است. این حرف‌ها هیچکدام پایه و اساس علمی و منطقی ندارد و حتی این شک نیز وجود دارد که برخی سودجویان برای برهم زدن جو بازار و سواستفاده از اوضاع اقدام به شایعه پراکنی علیه تولیدکنندگان می‌کنند.

حسین ضیائیان مدیرعامل شرکت تهران‌طیور سبز و امیر سبحانی رئیس هیات مدیره نیز در پایان ضمن تشکر از شرکت‌کنندگان مسابقه که بعضی از آن‌ها از شهرستان‌های اطراف آمده بودند گفتند: حالا که به این نتیجه و باور رسیده اید که گوشت مرغ عاری از هورمون و آنتی‌بیوتیک است، امیدواریم این واقعیت را در جامعه ترویج کنید. ده سال پیش مرغ جز بهترین و با ارزش‌ترین غذاهای مصرفی بوده است اما امروز با توجه به سم‌پاشی ها و تهمت‌هایی که علیه این صنعت شده است امیدواریم اطلاع‌رسانی شما بتواند این رفتارها را خنثی کند و بتوانیم جامعه‌ای سالم تر داشته باشیم .

در پایان این مراسم به افراد برگزیده بن خرید از فروشگاه‌های عرضه کننده مرغ و ماهی اهدا شد .

 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
1
1
سلام.طرح بسیار جالبی بوده جهت تنویر افکار عمومی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
0
0
هر چی میکشیم از دست این افکار عمومیه.خود مردم یک شایعه در فضای مجازی و ..ایجاد میکنن و بعضی ها هم بهش دامن میزنن. بعد بقیه برای اثبات غلط بودن اون باید تلاش کنن!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
0
0
قابل توجه استاد سواد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
0
1
به نظرم راه مفیدی نبود.
الان که شیوع انفلوانزا در اغلب استانها را داریم ، نباید در منازل جوجه توزیع کرد
نظر شما
ادامه