کد خبر: ۳۴۱۶۲



معاون دامپزشکی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر توصیه می‌کنیم شهروندان به بازار پرندگان مراجعه نکنند و البته بازار پرندگان مشهد در حال حاضر تعطیل است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر محمد رشتی‌باف» اظهار داشت: انسان، خوک، اسب و پرندگان مستعد آنفلوآ‌نزای فوق حاد هستند؛ این بیماری سال‌هاست که شناسایی شده البته حساسیت روی این بیماری سبب شده که این بیماری در حد پرندگان کنترل شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی بیان کرد: در حال حاضر بیش از 60 کشور جهان در خطر و معرض آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هستند. ماکیان خانگی روی این بیماری حساسیت بالاتری دارند و از این جهت فوق حاد است که ممکن است تا مدتی علائم آن ظهور نکند.

رشتی‌باف تصریح کرد: تلفات این بیماری خیلی سریع است و اگر در یک مرغداری این اتفاق بیفتد ممکن است در روز نخست یک درصد آلوده شود اما در روز دوم ممکن است 50 درصد مرغ‌های دیگر را آلوده کند.

وی تصریح کرد: داشتن مرغ و خروس در منزل اگر تماسی با پرندگان آزادپرواز نداشته باشند مشکل‌ساز نیست، انواع گونه‌های پرندگان به این ویروس حساس هستند و حتی شترمرغ نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شود.

معاون اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی ادامه داد: مواردی از بیماری در 62 کشور جهان در نیمکره شمالی گزارش شده و کشور ما هم کریدور مهاجرت این پرندگان است و مواردی دیده شده که با کنترل شدید دامپزشکی این بیماری کنترل شده است.

رشتی‌باف عنوان کرد: مرغ و تخم‌مرغی که در مراکز صنعتی تولید می‌شوند سالم هستند و جای نگرانی وجود ندارد و توصیه این است که شهروندان در منزل مرغ را ذبح نکنند و از گوشت مرغ کشتارگاهی استفاده کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر توصیه می‌کنیم شهروندان به بازار پرندگان مراجعه نکنند و البته بازار پرندگان مشهد در حال حاضر تعطیل است و امیدواریم به زودی با اطمینان از اینکه بیماری کاملا از میان رفته است بازار نیز بازگشایی می‌شود.

رشتی‌باف عنوان کرد: با توجه به رخداد شکل گرفته، اداره کل محیط زیست شکار پرندگان آزادپرواز را نیز ممنوع کرده زیرا از نظر بهداشتی ممکن است مشکل‌ساز باشد. امیدواریم که با گرم شدن هوا به تدریج موارد بیماری به حداقل برسد و موارد بیماری در کشور ما پاک شود. مردم مرغ و گوشت را با اطمینان از سطح شهر خریداری کنند زیرا نظارت‌ها و بازرسی‌ها از مراکز عرضه مواد پروتئینی جدی و مداوم است.

وی ادامه داد: با مرغداری‌ها جلسات متعددی برگزار کرده‌ایم و نهایت همکاری را با ما داشته‌اند، توصیه ما این است که موارد تلفات غیرمتعارف را گزارش دهند تا نمونه‌گیری لازم در این زمینه انجام شود و موضوع دوم رعایت شرایط امنیت‌زیستی است یعنی مراقب باشند که عامل آلودگی وارد مرغداری آنها نشود.

معاون اداره دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به اینکه مرغداری‌ها باید شرایط بهداشتی لازم را رعایت کنند اظهار داشت: ویروس آنفلوانزا با حرارت به راحتی از میان می‌رود؛ پخت و پز هم ویروس را از میان می‌برد اما انجماد سبب پایایی ویروس می‌شود.


خبرهای مرتبط
نظر شما
ادامه