کد خبر: ۳۴۱۸۱
تعداد نظرات: ۸ نظر
 

دبیر علمی نخستین همایش ملی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام گفت: پزشکان به عنوان افراد درمان کننده و دامپزشکان به عنوان افرادی که بیماری‌های دام را تشخیص می‌دهند باید در زمینه درمان بیماری‌های مشترک انسان و دام فعالیت مشترک داشته باشند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر فهام خامسی‌پور» با بیان اینکه تاکنون حدود 1800 عامل بیماری زا شناسایی شده است، اظهار کرد: 50 درصد این بیماری‌ها مشترک بین انسان و دام است و حدود 150 مورد بیماری‌های نوپدید هستند. تب مالت، سالک، سیاه زخم، کیست هیداتید از جمله مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین دام و انسان است. برای بیماری‌های ناپدید در این زمینه می‌توان به جنون گاوی و آنفلوآنزا اشاره کرد.

وی افزود: از عوامل بروز بیماری می‌توان به روابط غذایی بین انسان و دام اشاره کرد، استفاده از پوست و پشم حیوانات، از راه تنفس، ارتباط با حیوانات خانگی و ناقلین بیماری (سالک) نیز باعث انتقال بیماری می‌شود.

عضو سازمان نظام دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به شیوع آنفلوانزای حاد مرغی از پرندگان مهاجر وحشی به ایران، گفت: این بیماری علائم بالینی خاصی ندارد، مشکلات حاد تنفسی در حیوان یکی از علائم این بیماری است که مشاهده می‌شود. پاکسازی و ضدعفونی کردن سالن‌های مرغداری از مهم ترین راهکارهای مقابله با این بیماری است.

خامسی پور در خصوص اهداف اصلی برگزاری همایش ملی بیماری‌های مشترک بین دام و انسان اظهار کرد: چند دهه است که بیماری‌های مشترک بین دام و انسان منابع  انسانی و دامی را درگیر کرده و این یک مشکل بسیار جدی در کل کشور محسوب می‌شود. عوامل میکروبی، ویروسی، قارچی و باکتریایی از جمله عواملی است که باعث ایجاد مشکلاتی برای سلامتی انسان و دام میشود.

وی افزود: این همایش فصل مشترکی بین حرفه پزشکی و دامپزشکی ایجاد می‌کند تا پزشکان به عنوان افراد درمان کننده و دامپزشکان به عنوان افرادی که بیماری‌های دام را تشخیص می‌دهند در این زمینه فعالیت مشترک داشته باشند.

عضو سازمان نظام دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه در سال‌های اخیر همایشی به این عنوان برگزار نشده و نیاز به برگزاری آن احساس می‌شود، افزود: سازمان دامپزشکی کشور و وزارت بهداشت سالانه خسارت بسیار زیادی از نظر اقتصادی متحمل می‌شوند. نیاز به ارتباط علمی بین رشته‌های مختلف به شدت احساس می‌شود.

خامسی پور با اشاره به اینکه آخرین فرصت دریافت مقالات 20 بهمن ماه بوده است، گفت: 276 مقاله دریافت کرده‌ایم که از این تعداد 206 مقاله پذیرفته شد. از میان مقالات پذیرفته شده 18 مقاله به صورت سخنرانی و مابقی به صورت پستر ارایه خواهد شد.

وی با بیان اینکه این همایش 27 محور دارد، تصریح کرد: از مهم‌ترین محورهای آن می‌توان به بیماری‌های مشترک باکتریایی، قارچی، ویروسی، انگلی، اپیدمیولوژی‌های بیماری‌های مشترک، پاتولوژی بیماری‌های زنونیک و بیماری‌های منتقله از طریق غذا اشاره کرد.

پژوهشگر پژوهشی دانشکده علوم پزشکی سبزوار درخصوص همایش‌های قبل اظهار کرد: سازمان نظام دام
پزشکی چندین همایش در گذشته با عناوین مشابه برگزار کرده است اما این اولین همایش برگزار شده در خصوص بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در اصفهان است.

به گزارش ایسنا، همایش ملی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام 4 اسفند ماه در سازمان نظام دامپزشکی اصفهان برگزار می‌شود .
 
 
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
دکتر زکی زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
0
1
فکر میکنم لازم است که واژه ها همسو با پیشرفت و تکامل دامپزشکی ارتقاء پیدا کنند امروزه دام مطلقا واژه ای با مفهوم کامل نخواهد بود. واژه دام در بر گیرنده دامنه ی محدودی از حیوانات است در صورتی که علم دامپزشکی (که البته خود واژه ی دام+پزشکی نیز اساسا ایراد دارد) شامل طب همه حیوانات میشود، پس صحیح تر است به جای دام از حیوانات استفاده شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
2
3
اصلا همایش مفیدی نبود و جالب این است که آماره خیلی بالایی از مقالات زعونوز نبودند!حتی مقالاتی از جناب ........ دیده میشد که ربطی به همایش نداشت!خدمات واقعا ضعیف بود و به مشکلات هیچ پاسخی داده نمیشد!
گفته میشه تمامی مقالات پذیرفته شده بودند و داوری درست انجام نگرفته بود.
واقعا حیف هزینه ای که به اینطور همایشات تعلق میگیره.
لطفا پاسخ گو باشین؟
پاسخ ها
ناشناس ؟
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
شما در ابتدا بدونید که زعونوز کاملا اشباهه ! زئونوز منظورتون بوده حتمن! جالبه کسی میاد نظر میده که بلد نیست بنویسه زئونوز!!نظرتونم مثل املاتونه :))
دوما همه چیز منظم بود. من هیچ همایشی ندیدم که از هتل سرویس بذارن! واسه رستوران که دور هم نبود تویوتا بذارن! اساتیدی که تو هیچ همایشی شرکت نمیکردن اینجا بودن! چقدر ناسپاسی میکنین!!
dvm
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
خیلی حرف شما جالبه! داوری نشده؟! مثل اینکه شما با قوانین آشنایی ندارید. داوران همایش تماما استاد تمام وزارت بهداشت و علوم بودن نه استاد دانشگاه مثلا علمی کاربردی و پیام نور که اسم هم نداره !!!
mehrdad
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
bale man ham movafeg hastam ke hich chizi sare jash nabud
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
2
3
من واقعا موندم که معنی بیماریهای ناپدید چیه که دبیر همایش از آن اسم برده؟؟؟؟؟
ضمنا دبیر همایش گفتن که این اولین همایش هست و بعداً گفتن که چند همایش توسط نظام دامپزشکی اجرا شده بود!!!!
اگه این همایش مال اصفهان بود ، پس چرا اسمش را همایش ملی گذاشتند؟؟؟؟
چرا مقاماتی از نظام دامپزشکی یا سازمان دامپزشکی در این همایش ملی حضور نداشتند؟؟؟؟
پاسخ ها
شناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
نوپدید بوده..
شما دکتر اخوان پور رو ندیدید اونجا ؟؟!! فکر میکنم شما کلا شرکت نکردین دوست من :)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
در تبلیغات همایش ، برگزار کننده اش نظام دامپزشکی بود ولی دکتر اخوان فقط چند ساعت اومدن و دیگه رفتند.
اداره کل دامپزشکی را هم ندیدیم (مدیر کل یا معاون فنی حتی در افتتاحیه و یا حتی در اختتامیه برای چند دقیقه هم نیومدن) . به نظرم شما از کادر اجرایی بودین که اینقدر مثبت دیدید
نظر شما
ادامه