کد خبر: ۳۴۱۹۳
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر مهدی خلج» افزود: در بستر بیمار نمی‌توانیم تولید سالم داشته باشیم؛ بازسازی ساختار پرورش طیور در اسرع وقت لازم است ...
 

حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی کشور در مشهد و در جلسه ستاد استانی پیشگیری و کنترل آنفلوآنزای پرندگان که با حضور استاندار خراسان رضوی برگزار شد، اظهار داشت: در بستر بیمار نمی توانیم تولید سالم داشته باشیم و لذا بازسازی ساختار پرورش طیور در اسرع وقت لازم است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، «دکتر مهدی خلج» ضمن تاکید بر گزارشی که توسط دکتر فرشاد طهرانی، مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور سازمان دامپزشکی در دفتر استاندار خراسان رضوی ارائه شد، گفت: با تلاش شبانه روزی همکاران استان ها و سازمان توانسیتم در رخداد اخیر که قسمتی از کشور را با خود درگیر کرده بیماری را کنترل کنیم.

وی گفت: در تمام کشورهای آسیایی و اروپایی درگیر دستورات دامپزشکی به دقت توسط تمام دستگاه های قابلیت اجرایی به خود می گیرد و همه اصول دامپزشکی در تغییر رفتارها رعایت می شود و معمولاً همزمان با بروز بیماری بالاترین هرم مدیریتی کشور جلسات را مدیریتی پیشگیری و کنترل بیماری را هدایت می کنند و در کشور ما خوشبختانه با هوشیاری مسئولان طراز اول دولت، معاون اول رییس جمهور این جلسات را مدیریت کردند و این روند همچنان ادامه دارد و در استان ها و شهرستان ها نیزحمایت استاندار و فرمانداران باعث شد تا بیماری را کنترل کنیم.

خلج با اشاره به سختی کار معدوم سازی و لازمه همکاری مرغداران در جهت جلوگیری از سرایت بیماری از تمامی دستگاه های ستاد از جمله جهاد کشاورزی، نیروی انتظامی و اتحادیه های مرتبط قدردانی نمود.

ویروس فعلی از آسیب رسان ترین ویروس های تاریخ است که پرندگان با آن درگیر بوده اند

وی یادآور شد: ویروس فعلی از آسیب رسان ترین ویروس های تاریخ است که پرندگان با آن درگیر بوده اند و امروز این ویروس پرندگان مهاجر را درگیر و تلف کرده و تمام کشور ها از تهدید آن مصون نیستند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور افزود: از بعد اقتصاد ملی و بهداشت عمومی این بیماری بسیار مهم است و ویروس آنقدر متنوع هست که برای پیشگیری از سرعت عمل آن باید شتاب زیادی به تصمیم گیری ها و فعالیت های پیشگیرانه داد.

خلج گفت: به دنبال ایجاد تغییر در ساختار پرورش طیور هستیم تا طیور صنعتی ما آسیب کمتری ببیند و این نکته را نیز یادآور شد که، روستا مهد تولید است و بایستی فراموش نکنیم پرورش طیور روستایی بایستی با مطالعه دقیق و همراه با آموزش های عمومی باشد.

همکاری نزدیکی با وزارت بهداشت داریم

وی گفت در بحث کنترل بیماری آنفلوآنزای پرندگان با توجه به مخاطرات انسانی این بیماری همکاری نزدیکی با وزارت بهداشت داریم به گونه ای که با هم فکر می کنیم، با هم عمل می کنیم و همکار هستیم.

دکتر خلج اعلام داشت: پایش و مراقبت بیماری از 27 شهریور سال جاری شروع شد و طی این عملیات، بیش از 45 هزار نمونه و 120 هزار کار آزمایشگاهی انجام شد.

وی از اطلاع رسانی در سطوح ملی و بین المللی در خصوص بیماری به عنوان یک کار نو در دامپزشکی یاد کرد که در حال انجام هست و خواستار توسعه آن شد.

خلج ضمن تاکید بر تعطیلی مراکز غیرمجاز عرضه طیور زنده، همکاری نهادها را در حمایت از دامپزشکی در تخلیه طیور خواستار شد و اعمال محدودیت جوجه ریزی در شرایط کنونی را لازم دانست.

ممنوعیت پرورش طیور بدون بیمه، همراهی در اطلاع رسانی و تعطیلی واحدهای غیر مجاز از جمله خواسته های رییس سازمان دامپزشکی کشور در جلسه فوق بود.

هیچ پنهان کاری در بحث آنفلوانزا نداریم

وی با تاکید چندباره بر تقویت اطلاع رسانی در خصوص بیماری به اقشار مختلف یادآور شد: هیچ پنهان کاری در بحث آنفلوانزا نداریم و تمام موارد شفاف اطلاع رسانی کردیم.

خلج عنوان داشت: سازمان دامپزشکی به عنوان تنها مرجعی که مهر آن در تمام کشورها معتبر است 17 هزار و 600 گواهی بهداشتی صادرات برای 69 کالا صادر را طی امسال صادر کرده است.

در برخی از استان ها از ارتش کمک خواهیم گرفت

وی با توجه به اهمیت کنترل بیماری گفت: در برخی از استان ها از ارتش کمک خواهیم گرفت.

وی خواستار آن شد تا به همه پرورش دهندگان تاکید شود قبل از اینکه بیمه فارم تولیدی تمام شود تمام گله پرورشی به کشتارگاه اعزام کنند.

خلج اظهار داشت: یکی از کارهای دامپزشکی، دیپلماسی اقتصادی است و در بحث صادرات نقش این سازمان بسیار مهم است لذا بایستی به قرنطینه های دامپزشکی توجه جدی بشود.

وی خطاب به رییس سازمان برنامه و بودجه خراسان رضوی اظهار داشت تا اعتبارات استانی و تملک اداره کل دامپزشکی را به طور صد درصد اختصاص دهند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: اعتبار 400 میلیارد تومانی برای بازسازی جایگاه های پرورش از سوی وزارت جهاد کشاورزی در حال پی گیری است.

امکانات ما کم است ولی تعصب خدمت به مردم را داریم

وی در پایان خاطرنشان ساخت: امکانات ما کم است ولی تعصب خدمت به مردم را داریم و با همین امکانات برای کنترل بیماری در حال خدمت هستیم.

یادآور می شود در ابتدای این جلسه فیلمی از نحوه معدوم سازی کانون بیماری در چناران توسط روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان پخش شد که حاضران در جلسه را تحت تاثیر قرار داد.

 

استاندار خراسان رضوی: تمام دستگاه ها موظف به همکاری با دامپزشکی هستند

«مهندس علیرضا رشیدیان» استاندار خراسان رضوی در جلسه ستاد پیشگیری و کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که با حضور رییس سازمان دامپزشکی کشور و اعضای این ستاد در مشهد تشکیل شد اظهار داشت: تمام دستگاه ها موظف به همکاری با دامپزشکی در کنترل و پیشگیری از بیماری هستند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، وی اعلام داشت: کنترل مراکز عرضه طیور زنده بایستی با پشتیبانی دامپزشکی و نیروی انتظامی درسراسر استان اجرایی شود و در خصوص واحدهای غیرمجاز و بدون پروانه نیز اگر لازم است بایستی این واحدها تعطیل شوند.

رشیدیان خواستار افزایش آموزش های لازم در خصوص نوع نگاه سنتی به کشتار طیور و پرورش آن شد و یادآور شد در بحث قرنطینه ها بایستی اقدامات لازم صورت بگیرد تا تمامی محموله های مرتبط با تایید دامپزشکی اجازه جابجایی داشته باشند.

وی یاداور شد: ما نه تنها برای 6 میلیون جمعیت استان بلکه برای کشورهای همسایه و 27 میلیون زایری که در سال مهمان ما هستند تامین کننده مواد غذایی هستیم و لذا بر تامین بهداشت مواد غذایی تاکید ویژه ای داریم.

رشیدیان گفت: مرغ و تخم مرغ از محورهای صادرات ما است و شرکت های حمل و نقل که می خواهند مرغ و تخم مرغ حمل کنند بایستی هماهنگی لازم را با دامپزشکی داشته باشند.

استاندار خراسان رضوی یادآور شد: همکاری در معدوم نمودن کانون های آلوده بایستی به صورت همه جانبه با دامپزشکی صورت گیرد و لازم است همه واحدها و دستگاه ها اقدامات مورد نظر دامپزشکی را انجام دهند و همچنین تخلیه مناطق آلوده در در شعاع مد نظر پی گیری شود

رشیدیان گفت: در تامین اعتبارات مورد نیاز دچار محدودیت هستیم و بانک ها بایستی تسهیلات ارزان قیمت در اختیار خسارت دیدگان بگذارند و برای مرغداران هم کمک بلاعوض فقط برای تامین بخشی از خسارت ممکن خواهد بود و برای جبران این خسارات و نیز محدودیت منابع اعتباری علاوه بر تهسیلات ارزان قیمت و سهل الوصول، تامین جوجه مناسب و نهاده ارزان قیمت برای جاگیزینی این خسارات پیشنهاد می شود.

وی خطاب به اتحادیه های مرغداران استان نیز گفت: به اعضا توصیه کنید تا جوجه های با پوشش بیمه ای داشته باشند.

رشیدیان یادآور شد تمام تلاش خود را برای کنترل و مهار بیماری داریم و همانگونه که در بحث تب برفکی کمک کردیم برای بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هم کمک خواهیم کرد.

 
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
0
0
واقعا وقتی در مملکت ما بنای حرف زدن باشد ............. غم انگیز است که ما 12 میلیون مرغ تخمگذار را معدوم کردیم بدون دادن غرامت به مرغداران بی نوا ، انقدر بی صاحب هستیم که ......................... تا 3 ماه از بیماری حتی ستاد آنفلوانزا تشکیل نداده بود و همیشه میگفت بیماری آنفلوانزا تحت کنترل هست تا به ایستگاه 21 استانی رسیدیم باز دم از خدمت به مردم میزند، واقعا سوال این است معنی خدمت نکردن چیست ؟؟ متاسفانه کسی نیست که اثبات کند در دامپزشکی چرا .........ها را به کار گرفته و امثال دکتر عطارد را بازنشسته میکند . این نیز مانند تب برفکی پارسال ایشان است که 500000 تلفات را گفت 40000 تلفات دادیم و کو کوش شنوا ! . به قول سهراب چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید .
ما متاسفانه اسیر وزارت کشاورزی سیاسی هستیم که دید تخصصی ندارد و وزیر ش هم اصلا به قول خارجی ها در رابطه با دامپزشکی out of picture می باشد . لذا امسال ........... اگر کل مرغ های کشور هم تلف بشوند اعلام میکند ما شیفته خدمتیم تا تشنه قدرت ! یا علی ! تشکر از حکیم عزیز .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
0
0
هیچ پنهان کاری در بحث آنفلوانزا نداریم
سلام
به این جمله دقت کنید
آیا واقعا پنهان کاری ندارند
خدا شاهد است .......... فاحش ومحض است ما دراستان خودمان .............. شاهدیم که چگونه اطلاعات متناقص ازطریق مسئولان دامپزشکی واستانداری منتشر می شود والی آخر.............
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
0
0
در صورتی که شیوع ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با همین روند ادامه یابد، با توجه به فرسایشی بودن روند کنترل بیماری، به یک بحران تبدیل شده و ممکن است حتی پرسنل دامپزشکی مجبور به استعفاء شوند.
به گزارش خبرگزاری فارس، دکتر بهمنش در این نشست با بیان خطراتی که آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دارد اظهار کرد: باید همه برای مقابله و پیشگیری از این بیماری در استان همکاری کنند.
این مسؤول افزود: معدوم‌سازی در دستور کار قرار گرفته و شاید تا سه ماه آینده نیاز به این کار باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: اگر ویروس جانوری و انسانی با یکدیگر تلفیق شوند کشنده خواهد بود.
هیچ یکی از نیروهای ما در اداره نیستند و به غیر از نگهبان و تلفنچی همه در مناطق حضور دارند
بهمنش تصریح کرد: در حال حاضر هیچ یکی از نیروهای ما در اداره نیستند و به غیر از نگهبان و تلفنچی همه در مناطق حضور دارند تا با این بیماری مقابله شود.

وی با بیان اینکه دامپزشکی غرامت هر قطعه مرغ معدوم شده را خواهد داد افزود: اما در استان با مشکل تجهیز نیرو و غذا روبرو هستیم و نیاز است که به ما کمک شود.
یک ریال برای حمایت کارکنان دامپزشکی در خط مقدم مقابله و مبارزه با بیماری نداریم
این مسؤول افزود: در حال حاضر همکاران ما بیش از همه در معرض این بیماری قرار دارند در حالی که یک ریال برای حمایت آن‌ها در خط مقدم مقابله و مبارزه با این بیماری خطرناک نداریم.

وی از استاندار و رئیس سازمان برنامه و بودجه استان خواست تا هر چه زودتر از محل‌‌های مختلف کمک لازم را برای پیشگیری از این بیماری داشته باشند.
جناب خلج این وضع شما در استان هاست !! باز هم بگوئید تشنه خدمتیم !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
0
1
کل پرسنل دامپزشکی کشور هم استعفا دهند ایشان استعفا نخواهند داد.شک نکنید
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
0
0
ایشان به وقتش باید پاسخگو باشد !
محبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
0
1
اینقدر نا سپاس نباشیم امکانات دامپزشکی محدوده به نسیت خیلی تلاش می کنند
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
0
0
چند میلیون مرغ دیگر باید بمیرند تا مثل ایشان از سپاسگذاری خارج شویم! شما که مرغدار نیستی درد ما را بدانی!
مرغدار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
0
0
آقای دکتر خلج
با سلام
من یک مرغدار هستم که در این شرایط مجبور به انهدام گله مادر گوشتی شده ام.بارها با سازمان شما تماس گرفته ام ولی متاسفانه هیچکدام از همکاران بخش طیور شما حاضر به پاسخگویی به یکی از سوالهای بنده نبوده اند. آیا بخش طیور یا بخش آنفلوانزای طیور وجود خارجی دارد؟؟؟
اگر بله چه وظایفی دارند؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
به دفتر اتحادیه مرغداران استان خراسان رضوی مراجعه فرمایید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
0
0
وقتیکه ................... همین آش است وهمین کاسه.باید ............
نظر شما
ادامه