کد خبر: ۳۴۱۹۶
 

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان با اشاره بر احتمال شیوع آنفلوانزای پرندگان در استان کرمان گفت: اولین کانون آلودگی در شهرستان جیرفت مشاهده شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از گفتارنو، «دکتر حسین رشیدی» دو کانون را در استان آلوده به آنفلوانزای پرندگان عنوان کرد و تصریح کرد: در دو کانون جیرفت و کرمان که مشاهده کردیم روز گذشته عملیات پاکسازی و انهدام آن پرندگان آلوده انجام شد و آن کانون ها در واقع پاکسازی شدند و محل را ضدعفونی کردیم.

رشیدی در پاسخ به سوالی مبنی بر پلمپ پرنده فروشی های استان کرمان گفت: از آن جایی که پرنده فروشی ها در مجاور این کانون وجود داشتند، دستور به بسته شدن موقت این مکان ها داده شد.

وی این را هم اضافه کرد: خوشبختانه نمونه هایی که از پرنده فروشی ها برداشتیم منفی بوده است و اجازه دادیم که این مکان ها باز شوند؛ البته تحت نظارت شدید هستند، نمونه گیری به صورت مرتب انجام می شود و پایش و مراقبت انجام می شود که امیدواریم مورد مثبتی مشاهده نشود.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان در خصوص تمهیداتی که این مکان ها در رابطه با امنیت زیستی اضافه کرد: از واحدهای فروش پرندگان تعهداتی اخذ کردیم که بهداشت، قرنطینه و امنیت زیستی را رعایت کنند و حداقل ظرف 21 روز آینده که دوره کمون بیماری است، پرنده ای را وارد نکنند.

وی تاکید کرد: این واحدها پرنده ای که به مردم می فروشند باید آدرس و مشخصات را یادداشت کنند.

رشیدی همچنین افزود: امیدواریم که این فصل سرما که پشت سر بگذاریم مشکل حل می شود.

رشیدی با بیان اینکه تدابیر لازم در این خصوص از قبل صورت گرفته است اظهار داشت: ما از ماه ها قبل مسائل قرنطینه ای و مسائل امنیتی را پیگیری کرده ایم، و خوشبختانه با این روند وضعیت استان وضعیت خیلی وخیم نیست.

وی افزود: این بیماری علائم مشخصی را دارد؛ اگر گله ای را درگیر کند تلفات بالایی دارد و از روی علائم بالینی قابل تشخیص است بنابراین نیازی به پایش بر روی گله های صنعتی نیست.

رشیدی با اشاره به نظارت بر گله های طیور، اظهار داشت: هر گله ای در پایان دوره پرورش هنگام رفتن به کشتارگاه، یک دکتر دامپزشک سلامت گله را تایید می کند.

وی افزود: در کشتارگاه هم بازرس بهداشتی گوشت حضور دارد و قبل از کشتار اگر گله ای درگیر باشد علامت دارد و بعد از کشتار هم بازرسی بهداشتی روی لاشه می شود و بیماری را می شود تشخیص داد و با توجه به مراحل کاری که انجام می شود احتمال اینکه گله ای که آلوده باشد نیست.

رشیدی با اشاره به اینکه طیور گوشتی به علت کوتاهی دوره پرورش فرصت استقرار ویروس در گله وجود ندارد، افزود: عمدتاً کانون طیورهای تخم گذار بوده است، پس برای گوشتی ها اصلا نگران نباشند.

وی این را هم اضافه کرد: در مورد تخم مرغ هم همین که گله تخم گذار درگیر بشود به راحتی قابل تشخیص هست و تولید تخم مرغش کاهش می یابد و تلفات می دهد که این گله ها با توجه به نظارتی که صورت می گیرد سریعا برخورد می شود.

رشیدی اذعان داشت: گله های صنعتی ما بیمه هستند و نگرانی ای وجود ندارد آلوده شود، همچنین مقرون به صرفه نیست، گله توسط بهداشت کارشناسی می شود، گله معدوم می شود و قیمت ها پرداخت می شود.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان یکی از دلایل شیوع این آنفلوانزا را وارد کردن کود مرغی دانست و گفت: کود مرغی به میزان زیاد برای جالیزارکاری ها در جنوب و برای باغات پسته در شمال کرمان وارد شده است.

وی در تشریح علت شیوع این آنفلوانزا تصریح کرد: ما به علت باغاتی زیادی در کرمان داریم کود وارد می شود و قبلا که بیماری آنفلونزا وجود نداشت نگرانی هم وجود نداشت اما به هرصورت کود کشاورزی باید با نظارت دامپزشکی باشد و سلامت را تایید بکند ما اجازه ورود می دهیم.

وی افزود: افراد دلال خارج از این چرخه کود را وارد می کنند، این ها پست های قرنطینه که مستقر شدند در حال برخوردند. همان روزهای اخیر در شهزستان انار تعداد زیادی از کامیون ها مجوز نداشتند با دستور دادستان دستور تخلیه صادر شد در محلی دپو شده اند و باید کمپوست شوند.

رشیدی این را هم اضافه کرد: دلیل دیگر این مشکل پرندگانی است که در استان های دیگر درگیر شدند و توسط دلالان و کسانی که جابه جا می کنند به استان ما سرریز شد.

 
 
نظر شما
ادامه