کد خبر: ۳۴۲۱۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

«جام جم» نوشت:

به تازگی در یکی از پارک‌های بزرگ تهران بنری مبنی بر خطر گربه‌ها برای سلامت انسان‌ها نصب و از شهروندان خواسته شده مراقب نوعی بیماری به نام «خراش گربه» باشند و از غذا دادن به گربه‌ها خودداری کنند! آیا واقعا این بیماری به حدی خطرناک است که به جای ترویج فرهنگ دوستی با طبیعت باید از هشدارهای تبلیغاتی استفاده شود؟

 «بارتونلاهنسلا» باکتری عامل بیماری خراش گربه است که توسط حشره کک و از طریق لیس زدن از دهان به پنجه‌های گربه منتقل می‌شود. البته این باکتری خود گربه را دچار بیماری نمی‌کند، بلکه در بزاق حیوان وجود دارد و از راه خراش یا گازگرفتن بخصوص از طریق بچه گربه‌ها به انسان منتقل شود و با علائمی مثل بزرگ شدن غدد لنفاوی، تب و لرز یا عفونی شدن محل زخم همراه است.

این در حالی است که تست‌های آزمایشگاهی می‌تواند ابتلا به این بیماری باکتریایی را تائید کند، اما برخلاف شایعات مطرح شده اخیر، بیماری خراش گربه اصلا خطرناک نیست و تورم غدد لنفاوی به مرور و ظرف مدت یک ماه برطرف می‌شود. همچنین تحقیقات انجام شده در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران نشان می‌دهد باکتری عامل ایجاد بیماری خراش گربه در حیوانات خانگی وجود نداشته و تنها 2 درصد از گربه‌های خیابانی به آن آلوده هستند.

حتی در بیشتر موارد به درمان دارویی نیازی نیست؛ مگر علائمی مانند آنفلوآنزا، تب شدید، تهوع و استفراغ، ضعف و کاهش اشتها، تورم غدد لنفاوی همراه با درد شدید و دانه‌های ریز پوستی در بیمار ایجاد شود. با این حساب غذا دادن به گربه‌ها به خودی خود نه تنها باعث بروز این بیماری نمی‌شود، بلکه در صورتی که جوانب احتیاط را رعایت کنید موضوع غذارسانی به حیوانات گرسنه شهری بویژه در این هوای سرد به رضایت قلبی و بهبود سلامت روانتان می‌انجامد. البته هنگام غذا دادن به حیوانات خیابانی نباید آنها را لمس کرد، چرا که حیوان برای دفاع از خود ممکن است به شما آسیب برساند.

از طرفی با دستی کردن آنها زندگی طبیعی‌شان را مختل خواهید کرد و به مرور برای بقا در طبیعت به انسان‌ها وابسته می‌شوند. حالا اگر دچار خراش پوستی در اثر چنگ یا گازگرفتگی گربه شدید، موثرترین اقدام شستن ناحیه زخم با آب و صابون بلافاصله پس از بروز حادثه است. در صورتی که محل زخم عمیق است، حتما باید به پزشک مراجعه کنید چون به مصرف آنتی‌بیوتیک و درمان‌های تکمیلی نیاز دارید.

در عین حال احتمال دارد میکروب کزاز در خاک وجود داشته و پنجه گربه به خاک هم آلوده باشد. در این مواقع در صورتی که واکسیناسیون انجام نشده بود، لازم است واکسن کزاز یا حتی ایمونوگلوبین کزاز به فرد آسیب دیده تزریق شود. با وجود آن که حیوانات برای تمیز کردن خودشان بدن و دست و پایشان را لیس می‌زنند، اما این به معنی سلامت آنها نیست. پس خانواده‌هایی که از گربه نگهداری می‌کنند حتما باید برای چکاپ‌های منظم دوره‌ای سه ماهه به دامپزشک مراجعه کنند تا هم انگل تراپی حیوان انجام شود و هم واکسیناسیون سالانه گربه به تاخیر نیفتد .
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
0
3
سعی میکنن مردم رو از نگه داری و دوستی با حیوانات منع کنند چون یه رفتار متمدنانه غربی هست، ولی دریغ از یک ذره علم که ایرانیان از قدیم با حیوانات مانوس بودند
دوست
|
Slovenia
|
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
0
2
ممنونم از روشنگری که انجام دادید و متاسفم برای کسانی که از ترس جونشون و با این دیدگاه که حالا دو روز بیشتر در این مملکت خر تو خر زنده بمونن به حیوانات ظلم می کنند. نتیجه رفتارهاتون رو هم الان دارید می بینید.
نظر شما
ادامه