کد خبر: ۳۴۲۳

حکیم مهر -  بر اساس اعلام وزارت دامپروری و شیلات بنگلادش از 18 آگوست سالجاری میلادی تاکنون ، 327 نفر به بیماری سیاه‎زخم (شاربن) در مناطق شمالی این کشور مبتلا شده‎اند.

مقامات این کشور همچنین از ابتلا و تلفات 150 رأس گاو بر اثر این بیماری خبر داده‎اند و این همه‎گیری را بزرگترین همه‎گیری سیاه‎زخم در تاریخ بنگلادش دانسته‎اند.

مسئولان بهداشت بنگلادش در حال حاضر سرگرم ردیابی همه موارد این بیماری در حیوانات و معدوم نمودن فوری آنها هستند.

وزیر دامپروری و شیلات بنگلادش در این باره گفت : حدود نیم میلیون واکسن در مناطق آلوده به این عفونت توزیع شده است.

رئیس انجمن اپیدمیولوژی، تحقیقات و کنترل بیماری بنگلادش هم در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی گفت : "این نوع از سیاه‎زخم چندان برای انسان خطرناک نیست و درمان آن امکان‎پذیر است."

سیاه‎زخم عفونتی با عامل باسیلوس آنتراسیس است. این باکتری اسپورهایی تولید می‎کند که قادرند مدت زیادی در خاک باقی بمانند و با مساعد شدن شرایط محیطی فعال شده و سبب ایجاد عفونت گردند.

در صورت ابتلای انسان به شکل پوستی این بیماری درمان آن با آنتی‎بیوتیک با موفقیت ممکن است. این شکل از عفونت 95% کل موارد ابتلا را تشکیل می‎دهد و قصابان و سلاخان ، کارگران کارگاههای چرم‎سازی و نخ‎ریسی و کسانی که با پشم سروکار دارند اگر پوستشان تخریش شود در معرض خطر بیشتری هستند. این خطر تنها زمانی مطرح است که دام مبتلا به عفونت بوده باشد و افراد با لاشه یا پوست و پشم آن تماس داشته باشند.

علائم این شکل از بیماری معمولاً بصورت یک زخم پوستی به عرض حدود 1 تا 3 سانتی‎متر بروز می‎کند و در عرض یک هفته مرکز زخم سیاه می‎شود. در صورت عدم توجه و درمان به موقع ممکن است در برخی موارد (20%) حتی به مرگ فرد مبتلا هم بیانجامد.

شکل ریوی بیماری هم در صورت درمان به موقع آنتی‎بیوتیکی با موفقیت درمان می‎شود. اسپورهای بزرگ باکتری در این شکل به نای یا حلق انسان از راه تنفس می‎چسبند و اسپورهای کوچکتر به ریه وارد می‎شوند و در هر دو حالت سبب تخریش و خونریزی می‎شوند.

علائم این شکل از بیماری مشابه آنفلوآنزای خفیف و شامل احساس ضعف و خستگی، تب، سرفه خشک و درد قفسه سینه است. در صورت عدم درمان تنفس برای بیمار روز به روز سخت‎تر شده و احتمال خونریزی ریوی افزایش می‎یابد و با پیشرفت آن حیات بیمار در معرض خطر جدی قرار خواهد گرفت.

شکل روده‎ای بیماری هم نظیر دو شکل قبلی در صورت اقدام به موقع و به شرط تشخیص زودهنگام با موفقیت درمان می‎شود. این شکل از بیماری شایع نیست و درپی خوردن گوشت آلوده رخ می‏دهد. تهوع، تب، از دست‎رفتن اشتها و استفراغ از جمله علائم بیماری در این شکل هستند. با پیشرفت آن ممکن است درد معده، استفراغ خونی و اسهال شدید هم به علائم افزوده شوند و این نوع از بیماری را نسبت به دو شکل دیگر کشنده‎تر می‎دانند.

گفتنی است آنچه بیشتر در رسانه‎ها درباره بیماری سیاه‎زخم می‎شنویم و می‎بینیم مربوط به ابتلای حیوانات (شاربن) و کمتر مربوط به ابتلای انسان (سیاه زخم) است.

 

نظر شما
ادامه