کد خبر: ۳۴۲۳۶
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
آخرین وضعیت «آرزو» در گفت‌وگوی حکیم مهر با دکتر فتاحیان:
اجازه ندارم محل انتقال پلنگ را بگویم/ شاید دوست داشته باشند که با حذف پلنگ برخی مسائل به نفع آن‌ها تمام شود/ به قول آقای دکتر صفری پلنگ راه می‌رود و این کافی است ...



حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: سرنوشت «آرزو»، ماده پلنگ آسیب‌دیده‌ای که توسط اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان گیلان در حاشیه روستای سجیدان رودسر زنده گیری و پس از انتقال به تهران از سوی «دکتر حمیدرضا فتاحیان» مورد جراحی قرارگرفته بود، وارد فاز جدیدی شد. جراح آرزو در گفت‌وگو با حکیم مهر، از انتقال او به مکانی مجهزتر سخن می‌گوید و معتقد است وضعیت او در شرایطی کاملاً عادی و مطلوب است.

حکیم مهر: آقای دکتر، آخرین وضعیت پلنگ رودسر چگونه است؟

وضعیت حیوان مناسب است، غذا می‌خورد و راه می‌رود. فقط در زمان کشیدن بخیه، او را بی‌هوش کرده و بخیه‌ها را کشیدیم و درین جدید برای آن گذاشتیم. زخم‌های کنار او نیز ترمیم پیدا نکرده بود. از آن تاریخ به بعد پلنگ به مکان جدیدی منتقل شد تا تحت نظارت و مراقبت بیشتر و شرایط مناسب‌تر ازنظر تغذیه و نگهداری قرار گیرد.

حکیم مهر: پلنگ به کجا منتقل شد؟

من اجازه ندارم پاسخ این سؤال را بگویم.

حکیم مهر: بسیار خب. وضعیت آینده حیوان را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

همواره شرایط ریکاوری در ضایعات عصبی و همچنین برطرف شدن مشکلات شکستگی در ستون مهره‌ها، در طولانی‌مدت صورت می‌گیرد. به همین جهت می‌توان گفت هم‌اکنون شرایط پلنگ در حالت عادی است. انتظار داریم در هفته‌های آینده، ضعف عضلانی ناشی از کم خوردن غذا و ... به‌تدریج ریکاور شود و در دوره بازتوانی شرایط بهتری پیدا کند، لذا در کل شرایط کنونی حیوان مناسب است.

حکیم مهر: آیا در شرایط فعلی کمکی از دست ارگان یا سازمانی ساخته است؟

هم‌اکنون محیط‌زیست با یکی از مجموعه‌هایی که به آن مجوز داده بود در تعامل است و مسیر درمانی حیوان در حال پیشروی است. درمان خاصی هم که نیاز نیست و فقط مراقبت‌های بعد از جراحی مخصوص تغذیه و آنتی‌بیوتیک است که در حال انجام است. حالا هرکسی که تمایل داشته باشد کمکی اضافه بر این، شامل کمک مالی، فکری یا هر خدمات دیگری که شرایط را تغییر دهد، داشته باشد، می‌تواند به‌راحتی با مراکز مربوطه ارتباط برقرار کرده و کمک‌ها را برساند. در این میان اگر بحث کمک‌رسانی در زمینهٔ مسائل علمی مطرح باشد، متخصصان می‌توانند مشاوره‌ها را با بنده در میان گذارند و شخص بنده تمایل زیادی دارم که این اتفاق رخ دهد.

حکیم مهر: آقای دکتر، حاشیه‌هایی که در موضوع جراحی پلنگ وجود داشت، کماکان ادامه دارد.

متأسفانه بله. مثلاً اینکه می‌گویند پلنگ را به مکان نامعلومی انتقال داده‌اند و وضعیت نامشخصی دارد و در حال مرگ است و این دست حرف‌ها. ما فقط خواستیم پلنگ را از حاشیه دور کنیم، کما اینکه فضای پردیسان سرد بود و برخی امکانات رفاهی موردنیاز برای او فراهم نبود. به همین جهت به صلاح او بود به مرکزی مراجعه کند که این امکانات را داشته باشد. برخی افراد حرف‌هایی را می‌زنند که متأسفانه صحت ندارد. امیدواریم این اشخاص مقداری عاقل‌تر باشند و بدانند که نتیجه آن چه می‌شود. آن‌ها نباید مترصد این باشند که شاید اتفاقی افتاده و کسی آن را رسانه‌ای نمی‌کند. البته شاید دوست داشته باشند که مثلاً با حذف پلنگ برخی مسائل به نفع آن‌ها تمام شود. هر کس از حذف پلنگ خوشحال می‌شود، می‌تواند خوشحال باشد و کسی هم که از بودن آن لذت می‌برد، می‌تواند به لذت خود ادامه دهد.

حکیم مهر: اما یک مسئله در این میان وجود دارد. شما از یک طرف از حاشیه‌های ایجادشده گلایه‌مند و انتشار شایعات را محکوم می‌کنید. از سوی دیگر وقتی از شما سؤال می‌کنیم که پلنگ به چه مکانی منتقل‌شده، پاسخ نمی‌دهید.

این مسئله ارتباطی به بنده ندارد و از من خواسته‌اند که در این مورد حرفی نزنم.

حکیم مهر: چه کسی از شما خواسته است؟

سازمان حفاظت از محیط ‌زیست.

حکیم مهر: خب، همین رفتارها یکی از دلایل اصلی دامن زدن به شایعات است.

من حرف شما را رد نمی‌کنم. اما به آن‌ها قول داده‌ام که در مورد مرکز حرفی نزنم. بنده خیلی در جریان برخی تفکرات مبنی بر اینکه جای جدید را معرفی نکنید، نیستم و از طرفی دوستانی را هم که برای دیدن پلنگ عجول هستند، درک نمی‌کنم.

از طرفی هم نمی‌دانم که آیا افرادی که دوستش دارند، واقعاً دوستش دارند یا شرایط را پیگیری می‌کنند که ببیند چه زمانی حیوان می‌میرد؟ دسته‌بندی این افراد را نمی‌توانم بگویم، اما در کل شرایط نگهداری آن خیلی بهتر شده است.

حکیم مهر: پردیسان جای نامناسبی برای نگهداری پلنگ بود؟

خیر. اصلاً به این معنا نیست که پردیسان جای بدی بوده است. بلکه بضاعت آن در همین حد است. دوستانی که آنجا بودند تلاش خود را کرده‌اند اما چون هوا مقداری سرد بود و امکانات رسیدگی به پلنگ کمتر بود، شرایط برای حیوان خسته‌کننده شده بود. این فضا برای حیوان بهتر است. سیستم گرمایشی و دوربین مداربسته دارد. فضا کاملاً بسته‌شده و نور خورشید در حد استاندارد است. در کل هر شرایطی را که برای بهبود زندگی پلنگ لازم است، تا حد قابل امکان فراهم کرده است.

حکیم مهر: چه پاسخی برای رفتار افرادی که آن‌ها را حاشیه‌ساز می‌دانید، دارید؟

من فقط می‌توانم تأسف بخورم وقتی می‌بینم برخی از دوستان و حتی همکاران من با لبی خندان از این صحبت می‌کنند که پلنگ در حال مرگ است و پیش‌بینی ما درست از آب در می‌آید. اظهارنظر هیچ‌یک از متخصصان و دامپزشکان در خصوص پلنگ قبل از جراحی، نه صحت علمی دارد و نه خوشبختانه در جراحی تائید شده است. برگشت‌ناپذیر بودن نخاع، درد کشیدن ستون مهره، عفونت‌های سطح استخوان، شکستگی‌های متعدد در تیغه پشتی ستون مهره «L4»، «L5»، «L3» و «L2» و اعتماد بیش از حد به سی تی اسکن 3 بعدی بازسازی شده و اینکه تغییرات جابه‌جایی‌های ناقص را به‌وضوح نمی‌تواند بازسازی کند، عدم اعتماد یا عدم استفاده از تصویربرداری که ساده‌ترین شکل آن رادیوگرافی است و جابه‌جایی مهره را به شکل بسیار خوب در تصویر نشان می‌دهد و اسناد تائید آن از طریق اساتیدی که در خارج از ایران هستند و منابع را نوشته‌اند، همه و همه وجود دارند.

حرف من این است که با همه این تفاسیر، حتی آن دوستانی که خوشحال هستند از این‌که این پلنگ می‌میرد، باید فقط به این فکر کنند پلنگی که ضایعه عصبی آن غیرقابل برگشت بوده، راه رفته و حرکت کرده است.

فقط ازآنجاکه این امکان وجود ندارد که حیوان را هر روز بی‌هوش کرد، نمی‌توان زخم پهلوی او را به شکل اساسی مدیریت کرد. فقط درین می‌گذاریم تا زهکشی کند و شرایط را برای ریکاور شدن به شکل مطلوب تغییر دهد.

من نمی‌دانم دوستانی که مترصد مرگ پلنگ هستند یا به‌ظاهر آرزوی سلامتی آن را دارند و در ورای آن به مسائل دیگری فکر می‌کنند، چه کسانی هستند؛ هرکسی هستند، از افراد معمولی جامعه گرفته تا دوستداران محیط ‌زیست، دامپزشکان یا متخصصان، دلیل رفتار آن‌ها این است که برخلاف تفکرات، نظرات و تاییدیه های کارشناسی آن‌ها، وضعیت پلنگ مطلوب شده و راه رفته است. به قول آقای دکتر صفری «پلنگ راه می‌رود و این کافی است»؛ این حرف تمام مسائلی که قبلاً وجود داشته را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. این پلنگ فلج نبوده و یوتانازیا و عفونت استخوانی آن کاملاً بی‌معنا بوده است.

حکیم مهر: آیا توصیه‌ای هم برای این افراد دارید؟

از آن‌ها خواهش می‌کنم که در یک فضای آرام، اگر می‌توانند کمک علمی یا مشورتی به ما کنند، ما در خدمت آن‌ها هستیم در غیر این صورت، بهتر است گربه رقصانی نکنند. این درست نیست. هرکسی که عالم است و آگاه، رفتار عالمانه نشان می‌دهد و مترصد این نمی‌شود که چون خبری از پلنگ نیست، پس مرده است و ما قبلاً این را پیش‌بینی کرده بودیم.

بله. پلنگ می‌تواند در اثر هر چیزی بمیرد. ما آگاه هستیم به اینکه چه کردیم و اتفاقاتی که افتاد دال بر این است که آن نظرات کارشناسی پیش از جراحی، مغایر با آن چیزی است که در چند روز بعد اتفاق افتاد. آنچه اهمیت دارد بازگشت حیوان به سلامت خود است. من خوشحال می‌شوم که کسی به من کمک علمی‌کند و مشاوره دهد. همیشه این پذیرش را دارم به شرط اینکه صحبت‌ها علمی و منطقی و منطبق بر متون روز در منابع جراحی و نورولوژی باشد.

حکیم مهر: آقای دکتر، طی این چند روز اخبار مربوط به پلنگ رودسر را رسانه‌های مختلفی پوشش دادند و در این میان برخی موضع‌گیری‌ها را هم شاهد بودیم. شما عملکرد پایگاه خبری حکیم مهر را چطور ارزیابی می‌کنید؟

من معمولاً اخبار رسانه‌ها را نمی‌خوانم اما حکیم مهر را خواندم و موضع‌گیری خاصی در این رسانه ندیدم که به جناح، سیستم یا تفکری گرایش داشته باشد. از طرفی نظرم این است که اگر حکیم مهر این رسالت را به‌عنوان یک رسانه تخصصی در صنف دامپزشکی به عهده گرفته، در انعکاس صحبت‌ها و نظرات مقداری احتیاط کند. این احتیاط لازم است، چراکه همه‌چیز صد درصد درست و همه‌چیز صد درصد غلط نیست، به‌جز اخلاق که کاملاً مطلق است.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

پلنگ راه می‌رود و حالش خوب است. برای جلوگیری از شایعات و نشر برخی صحبت‌ها، فعلاً در فضای امنیتی نگهداری می‌شود. البته منظور بنده فضای امنیتی نظامی نیست. ازاین‌جهت که راحت زندگی کند و از حواشی دور باشد و کسی با حاشیه با آن برخورد نکند، فعلاً در این فضاست. نکته بعدی اینکه اگر کسی اشتباه کرده، خطایی در تشخیص یا سهل‌انگاری داشته، اینکه این خطا عمدی یا سهوی بوده برای من مهم نیست. بهترین شکل این است که یک عالم دانشگاهی بگوید که یا من اشتباه کردم یا نظرم این‌گونه بوده و یک همکاری مشترک صورت بگیرد تا بتوانیم به‌جایی برسیم. اگر نه، اصرار بر ماندن در مواضعی که گاهی می‌تواند اشتباه باشد، یک مقدار شرایط را پیچیده می‌کند و فضایی می‌آفریند که خبرگزاری‌ها از آن سوء استفاده کنند. حالا که دامپزشکی حرکت خوبی کرده و توانسته یک اتفاق خوب رقم بزند که افکار عمومی جامعه را نسبت به دامپزشکی منعطف کرده است و آینده خوبی برای آن هست، بهتر است یکدیگر را اذیت نکنیم. در پایان از همه كساني كه به دور از فضای تبلیغاتی در امر درمان اين پلنگ، به بيمار كمك كردند، تشکر می کنم. علی الخصوص از جناب آقای دکتر تیموری، خانم دكتر صانعي و همکاران دامپزشک آقای دکتر مسعودی، آقای دکتر مهیار مرعشی و محمود مرعشی و همه دست اندرکاران حوزه حفاظت، شکار و صید و محیط بانان استان گیلان.


 
 
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
1
5
چه پلنگ راه برود و چه نرود کار شما قابل ستایش است.
محم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
1
4
درودخسته نباشيدبردکترفتاحيان همين که درايران افرادي تلاش مي کنن تالحظه اخربراي نجات زيباترين پلنگ دنيا پلنگ ايراني باعث خشنودي دوستان حيات وحش کشور وانعکاس مثبت دردنيا اي کتش درمورد ببرنرباغ وحش ارم ّم عجله نمي کردن بازتابش دردنيا مخاطره شد اميدوارم دامپزشگان کشور همچون مسولين سياسي فکروعمل نکن ازخداوند سلامتي آرزو راخواستارم
مصطفی قلاوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
2
0
با آرزوی موفقیت های بیشتر برای شما جناب دکتر.
در این بین من در این مقاله مطمئن شدم که شما جناب دکتر فتاحیان به اشتباه رشته دامپزشکی رو انتخاب و ادامه دادید.
صهیب شقاقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
1
1
واقعا کار علمی و عملی بزرگی بوده وقابل ستایش.
نوری مرکز نگاهداری حیات وحش اسیب دیده قزوین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
0
1
با قدردانی از پزشک معالج وامید موفقیت و سلامت برایشان دراین چنین شرایطی ما با استفاده از سم پاچ کوچک داروهای لازم را به صورت مایع بر روی زخم میپاشیم قطعا حیوان عزیز نیز ارامتر شده ودر معالجات همکاری چشم گیری مینماید ۰۹۱۲۶۹۵۰۲۱۵
دکتر فرهمند
|
United States of America
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
0
0
جناب دکتر فتاحیان با تشکر از زحمات جنابعالی در مورد آرزو و تاسف ازاینکه بااین همه زحمات دامپزشک و دامپزشکی که در امر سلامت حیوانات تولیدی و حیات وحش و بهداشت فرآورده دامی از نقطه تولید تا شروع مصرف انسانی که ریاست محترم جمهور در مجمع ملی سلامت سخنرانی خود را با غذای سالم شروع کردند ولی از دامپزشک و دامپزشکی سخنی گفته نشد و یکی از سران دامپزشکی هم در کنار وزیر بهداشت حضور نداشت و در پایان هم از زحمات همه دست اندرکاران سلامت قدردانی شد ولی از دامپزشکی خیر حال جای تاسف است که کسی قدر نمی داند فقط صحبت میکنند
سینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
1
0
جناب دکتر فتاحیان عزیز اگر عمل شما باعث تحمل درد بیشتر برای این حیوان شده باشد، که از روی عکسهای منتشر شده 16 روز پس از عمل کاملا مشخص است که شده، نه تنها باید جوابگوی افکار عمومی باسید بلکه همین رسانه های مبلغ از جمله حکیم مهر که طرفداری از شما و کوبیدن طرف مقابل را ثابت کرده، نیز رودرروی خودتان خواهید دید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
خیلی بی انصافی برادر.از عکس متوجه شدی که درد داره!!
حتی اگر درد هم داشته باشد یک تجربه ای برای آینده است.علم جراحی یعنی تجربه و انتقال آن به جوانان آینده و بطور کلی علم یعنی تجربه.یعنی در پزشکی جهت درد نکشیدن بیمار را می کشند؟! بلکه تمام راهها حتی روشهای ابداعی را در نظر می گیرند که بیمار امید به زنده ماندن داشته باشد.
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
بزرگوار بذار یک مورد رو که افکارسنجی صحبت های دکتر فتاحیان است رو بهتون منتقل میکنم، نکات خاصی در این مصاحبه وجود داره که اگر بهش دقت کنید متوجه ممکن است بشوید، ایشان مشخصا دوست داشتند که جراح انسانی میشدند تا دامپزشک و مشخصا نشون میده که از این حاشیه های ایجاد شده لذت میبرند.
-لطفا صحبت های بنده را به عنوان توهین یا حمله برداشت نفرمایید.
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
دوست عزیز ! جناب سینا !
عموما وجود درد در بدن حیوانات با تغییرات رفتاری و غذایی آنها همراه می شود. حال که پلنگ توان راه رفتن و بازگشت خوی تهاجمی یافته بهتر است کسی را به دلیل ظن اشتباه متهم نکنیم... شما برچه اساسی مدعی وجود درد در حیوان هستید؟!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
0
0
اين احتمال وجود دارد كه كساني كه يوتانايز تجويز كرده بودند ياگزارشات پاراكلينيكي غلط ارئه كرده بودند بخواهند با ساده گرفتن مراقبت هاي بعد از جراحي به حرف پيشين خود برسند و يك جراحي ناقص براي ترميم ضايعات قبلي عملكردشان داشته باشند تا تبرئه شوند . البته اين فقط يك احتمال براي جابجايي پلنگ است انشا الا.
دکتر مرادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
0
0
طبابت ترکیبی از دانش و شهامت است عمل عالمانه و شجاعانه همکارم آقای دکتر فتاحیان قابل ستایش است. داشجویان عزیز دامپزشکی بیشتر در این خصوص بهره مند خواهند شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
0
0
خیلی روشن است که آنانی که پوزش خواستند از موفقیت دکتر فتاحیان خوشحال هم نباشند. وایشون باید به این افراد ......... اعتنا نکنه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۰
0
0
افزادی که سالها عادت کرده‌اند نان اسم دانشگاهی که در آن حضور دارند را بخورند و بزرگ بودن دانشگاه محل حضور خود را به اشتباه بزرگ بودن خود قلمداد کرده‌اند و امروز که با این واقعه یعنی غلط از آب در آمدن تشخیص و پیش بینی‌های آنها، همه آن .......... به هم ریخته، باید از موفقیت یک متخصص جراح با انگیزه، بی‌ ادعا، و با دانش بالا ناراحت و به هم ریخته باشند و آرزوی شکست این موفقیت هر چند نسبی را داشته باشند. درود بر دکتر فتاحیان عزیز.
دکتر سلطانی منش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۰
0
0
جمله ی لبی خندان و گربه ی رقصان و.. در شان بزرگان دامپزشکی کشور نیست. رسانه ها ی عمومی جای بیان این عبارات نیست. همکاران هم را جلوی مردم و رسانه ها با بزرگی خطاب کنیم و در محافل خصوصی تندترین انتقاد ها را داشته باشیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۰
0
0
حاشيه پردازي، بي فرهنگي، رقابت و يا حسادت: فردا سه هفته از روزي كه آرزو، پلنگ زيباي رودسري، زندگي دوباره خود را به دست يافته است مي گذرد. نه تنها حاميان حيوانات و حيات وحش از شنيدن اين موضوع خوشنود هستند، بلكه أفراد عادي و حتي شايد بي توجه به محيط زيست نيز اين خبر را دهان به دهان نقل كَرده و بار ها و بارها مي توان شنيد كه: " راستي ماجراي نجات پلنگ را شنيده اي؟!!" نكته اي كه در اين جا جلب توجه مي كند اينست كه، در پس زيبايي ها و اهميت اين قضيه كه نجات يك موجود زنده، آن هم از نوع حفاظت شده مي باشد، حاشيه پردازي ها، تخريب ها و دانش نمايي هايي وجود دارد كه از سوي افرادي است كه در ابتدا تصميم به نابودي آرزو داشته و آسان ترين راه را براي بظاهر درمان او پيشنهاد داده اند، به راستي چرا بايد اينگونه باشد؟! مگر نه اينكه دستاني توانمند و ماهر، تيمي مجرب، امكاناتي پيشرفته و از همه مهمتر عمل به سوگندي كه شايد سال ها از آن گذشته، توانسته جان موجودي را نجات دهد كه نسل آن رو به انقراض است؟ ....شايد وقت آن باشد كه به خودمان و جامعه نگاهي عميق تر داشته باشيم و به جاي بالا بردن سطح تحصيلات، كمي هم به اخلاق، انسانيت و فرهنگ بپردازيم
فارغ التحصیل ازاد کرج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۱
1
0
پیشنهاد یوتانایز از شخص دکتر معماریان بوده نه دانشکده دامپزشکی تهران!! اینها که برای ام ار ای ارجاع داده بودند. چرا همه دارن به دانشگاه تهران حمله میکنن. شاید تصفیه حساب های شخصیتی هست ولی هنوز دانشکده تهران بهترین عملکرد و سطح علمی را در کشور دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۲
بی خیال ..........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۱
0
0
معماريان كه عذر خواهي كرد ، ديگه ...................... چرا قضيه را اينقدر بزرگ ميكند!
نظر شما
ادامه