کد خبر: ۳۴۲۵

حکیم مهر -  مدیر‌کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال و به منظور پیشگیری از بروز بیماری در واحدهای پرورش طیور گوشتی استان تاکنون 16 میلیون و 143 هزار قطعه طیور علیه بیماری‌های طیور واکسینه شده است.

محمد رضاییاز جوجه‌ریزی بیش از 9 میلیون و 843 هزار قطعه جوجه در شش ماهه نخست سال جاری خبر داد.
وی ادامه داد: این تعداد جوجه در بیش از 700 واحد پرورش طیور در سطح استان پرورش یافته است.
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی به بروز تعداد 14 کانون بیماری طیور در واحدهای پرورش طیور استان اشاره کرد و علت اصلی بروز بیماری در واحدهای پرورش طیور را عدم رعایت فاصله زمانی بین دو دوره پرورش، جوجه‌ریزی بیش از ظرفیت واحد و عدم رعایت نکات قرنطینه‌ای و بهداشتی دانست و از پرورش دهندگان خواست که برای حفظ سرمایه خود و جلوگیری از زیان‌های اقتصادی موارد بهداشتی را جدی بگیرند و با اجرای دقیق برنامه واکسیناسیون طیور از شیوع بیماری‌ها جلوگیری کنند.
رضایی با تشریح وظایف دامپزشکی در نظارت بهداشتی کشتارگاه و بیان نواقص کشتارگاه دام بیرجند، خواستار رفع هر‌چه سریع‌تر نواقص موجود شد.
وی افزود: واگذاری کشتارگاه دام به بخش خصوصی در افزایش ظرفیت کشتار روزانه دام و ارتقای شاخص‌های بهداشتی کشتارگاه دام مؤثر است.
مدیر‌کل دامپزشکی خراسان جنوبی از فعالیت 40 اکیپ ثابت و سیار دامپزشکی برای نظارت بر فرآورده‌های خام دامی در ماه رمضان خبر داد و گفت: برای تأمین امنیت غذایی شهروندان در ماه مبارک رمضان، کارشناسان و بازرسان دامپزشکی در قالب اکیپ‌های ‌ویژه بازرسی‌، نظارت بر مراکز تولید، عرضه و فروش فرآورده‌های خام دامی را بر عهده داشتند.
رضایی تصریح کرد: این طرح در ماه مبارک رمضان با مشارکت 18 اکیپ ثابت و 22 اکیپ سیار متشکل از کارشناسان دامپزشکی در دو نوبت کاری انجام شد.
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: کمبود نیروی فنی و متخصص در بخش دولتی و خصوصی، تهدیدات بهداشتی از طریق افغانستان و تداوم خشکسالی از عمده‌ترین مشکلات دامپزشکی استان است.
رضایی با بیان اینکه دامپزشکی خراسان جنوبی جزو دستگاه‌های پیشرو در واگذاری وظایف غیر حاکمیتی است، اظهار داشت: در سال جاری و به منظور کاهش تصدی‌ها، واگذاری تعداد سه فعالیت شامل ضد عفونی خودروهای حمل و نقل دام و طیور زنده، واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری‌های غیر استراتژیک و سمپاشی اماکن دامی به بخش خصوصی مستند شده است.

 

نظر شما
ادامه