کد خبر: ۳۴۲۵۶


مدیرگروه بیماری‌های حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با اقدام های به موقع پیشگیری و کنترل توسط تشکل های مرتبط با این سازمان و سازمان دامپزشکی موارد ابتلا به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تالاب های کشور به طور کلی فروکش کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر سیامک مسعودی» روز یکشنبه درحاشیه کارگاه آموزشی بیماریهای شایع حیات وحش در پژوهشکده انستیتو پاستور آمل افزود: بیس از 250 تالاب، آببندان و نواحی ساحلی درکشور محل زمستان گذرانی و کوچ پرندگان مهاجر است که با توجه به حضور این پرندگان احتمال وجود بیماریها نیز درآنها محتمل است.

وی ادامه داد: در اوایل فصل پاییز و همزمان با کوچ پرندگان مهاجر به برخی تالاب های کشور از جمله تالاب میقان استان مرکزی، بیماری فوق حادپرندگان مشاهده،که درنهایت با همکاری سازمان های حفاظت محیط زیست، دامپزشکی و تشکلهای مردم نهاد محیط زیست بیش از 2هزار و 800 لاشه این پرندگان جمع آوری وبه صورت بهداشتی معدوم شد.

مدیرگروه بیماری های حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: البته در سالهای اخیر روند مهاجرت پرندگان مهاجر به تالابها و نوار ساحلی کشور توسط محیط بانان و کارشناسان حفاظت محیط زیست پایش می شود و در صورت مشاهده نمونه های مشکوک بیماری در میان آنها، بلافاصله نسبت به معدوم کردن پرندگان بیمار اقدام خواهد شد.

مسعودی همچنین درخصوص میزان شیوع بیماری تب برفکی در حیات وحش کشور گفت: تاکنون تلف شدن 10 راس کل و بز وحشی دریکی ازمناطق استان خراسان رضوی گزارش شده که اداره کل دامپزشکی استان نیز بیماری تب برفکی را تایید کرده است.

وی اضافه کرد: با توجه به تمهیداتی که امسال اندیشیده شده وافزایش حفاظت فیزیکی توسط محیط بانان وهمکاری های بیشتر سازمان های حفاظت محیط زیست و دامپزشکی، شمار تلفات بیماری تب برفکی کاهش داشته ودر برخی مناطق خوشبختانه مشاهده نشده است.

مسعودی با بیان اینکه امسال تلفات بیماری طاعون نشخوارکنندگان را در حیات وحش نداشتیم، تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست نیروهای خود را بسیج کرده است تا ضمن افزایش بازدیدها، تردد دام‌های اهلی در مناطق تحت مدیریت کنترل، لاشه‌ها امحای بهداشتی و آبشخورها ضد عفونی شود.

مدیرگروه بیماری های حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست همچنین درخصوص همکاری های این سازمان با پژوهشکده انستیتو پاستور شمال کشور شعبه آمل گفت، با توجه به امکانات تشخیصی که پژوهشکده پاستور آمل در زمینه تشخیص و راهکارهای مقابله با بیماری های مشترک میان انسان و دام دارد، می تواند در زمینه سلامت جامعه کمک کند.

نخستین کارگاه آموزشی بیماریهای شایع حیات وحش، روز یکشنبه با حضور بیش از 50 نفر از مدیران و کارشناسان و محیط بانان ادارات کل حفاظت محیط زیست استانهای مازندران وگلستان در محل پژوهشکده انستیتو پاستور شمال کشور در آمل برگزار شد.

از اهداف مهم این کارگاه آموزشی یک روزه تشخیص و ترسیم سیمای اپیدمیولوژی (همه گیرشناسی) بیماریهای حیات وحش در استانهای شمالی کشور اعلام شده است.


نظر شما
ادامه