کد خبر: ۳۴۲۹۵
تعداد نظرات: ۷ نظر
آرزو
 

خبرگزاری تسنیم در یادداشتی با عنوان «از منتقدان جراحی پلنگ رودسر یکی قربانی شد و الباقی شاکی؛ شاکی پرونده عمل جراحی پلنگ رودسر کیست؟» نوشت:

مدیر گروه جراحی و رادیولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، "علیه آن دسته از افراد یا گروه‌ها یا سایت‌های خبری که" به گفته وی، "بدون دلیل موجه و در فضایی آلوده نسبت به اتهام‌زنی به دانشکده از هیچ ابزاری مضایقه ننموده‌اند" درخواست شکایت کرد.

به گزارش  خبرگزاری تسنیم، به دنبال حاشیه‌هایی که ساعتی پس از عمل جراحی پلنگ رودسر کلید خورد، سه‌شنبه گذشته علیرضا وجهی - مدیر گروه جراحی و رادیولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، با انتشار نامه‌ای خطاب به مهدی وجگانی - رئیس این دانشکده،  "علیه آن دسته از افراد یا گروه‌ها یا سایت‌های خبری که " به گفته وی،  "بدون دلیل موجه و در فضایی آلوده نسبت به اتهام‌زنی به دانشکده از هیچ ابزاری مضایقه ننموده‌اند " درخواست شکایت کرد.

این نامه در حالی منتشر شد که پلنگ رودسر که در اولین روز انتقال به تهران، به دلیل ضایعه نخاعی برگشت‌ناپذیر، به معدوم‌سازی (یوتانایز) توصیه شده بود اکنون با گذشت بیست روز از عمل جراحی ستون مهره‌ها، توانایی راه رفتن با استفاده از هر دو پای خود را به دست آورده و تغییری بی‌سابقه در روند درمان و بازپروری گونه‌های آسیب‌دیده حیات وحش را در پایتخت به نمایش گذاشته است. چرا که این پلنگ از یک سو بر خلاف روال معمول، به جای دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، در یک بیمارستان دامپزشکی خصوصی مورد عمل جراحی قرار گرفت و از سوی دیگر دوره نقاهت خود را به جای مرکز بازپروری حیات وحش پارک پردیسان در یک مرکز مجاز خصوصی نگهداری از حیات وحش سپری می‌کند.
 
 
در این نامه علیرضا وجهی، مدیر گروه جراحی و رادیولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران با بیان اینکه بر اساس سی‌تی‌اسکن انجام شده از پلنگ رودسر در این دانشکده، شکستگی در استخوان قسمت پشتی مهره چهارم کمری و علائم تشکیل استخوان جدید در اطراف مهره‌های دوم تا پنجم کمری توسط رادیولوژیست گزارش شده و برای تشخیص میزان احتمالی ضایعه وارد شده به نخاع، به انجام ام‌آر‌آی  (MRI) پیشنهاد شده است، توصیه به یوتانایز حیوان توسط دانشکده را کذب محض دانسته و با این توضیح که گزارش مکتوب و توصیه و هماهنگی برای انجام  MRI ، گواهی بر تکذیب توصیه به یوتانایز این پلنگ توسط دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران است ادامه می‌دهد که اگر قرار بود حیوان یوتانایز شود دلیلی برای توصیه و هماهنگی برای انجام  MRI وجود نداشت.

در این نامه به هماهنگی دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان و یکی از جراحان دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران جهت انجام  MRI روی پلنگ رودسر در مرکز  MRI دانشگاه تهران که یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های موجود در کشور (دستگاه 3 تسلا) برخوردار است اشاره شده و آمده است: ولی در نهایت، پلنگ مذکور به دلایل نامعلوم توسط سازمان محیط‌زیست برای  MRI ارجاع نشده و بدون بررسی میزان آسیب احتمالی وارده به نخاع در یکی از بیمارستان‌های خصوصی و فقط بر اساس یافته‌های  بدست آمده از رادیوگرافی مورد عمل جراحی قرار گرفته است.

وجهی در پایان این نامه از مدیریت دانشکده درخواست می‌کند که از حق قانونی دانشکده برای طرح شکایت و اعاده حیثیت علیه آن دسته از افراد یا گروه‌ها یا سایت‌های خبری که بدون دلیل موجه و در فضایی آلوده نسبت به اتهام‌زنی به دانشکده از هیچ ابزاری مضایقه ننموده‌اند، اقدام کند.

شواهد موجود، حکایت از توصیه به معدوم‌سازی دارد نه انجام  MRI
این در حالی است که پیگیری‌های خبرنگار اجتماعی  خبرگزاری تسنیم  برای یافتن ردی از توصیه گروه جراحی و رادیولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران به انجام  MRII پلنگ رودسر که به گفته مدیر این گروه توسط سازمان حفاظت محیط زیست نادیده گرفته شده بی‌نتیجه ماند چرا که از یک سو مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست دریافت هرگونه توصیه به انجام  MRI از سوی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران را تکذیب می‌کنند و از سوی دیگر مهدی وجگانی، رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران که نامه درخواست شکایت، خطاب به وی تنظیم شده، اعلام می‌کند که دانشکده تا اطلاع ثانوی از گفت‌وگو با رسانه‌ها معذور است.

بدین ترتیب تنها سرنخی که حکایت از موضع دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران پیش از عمل جراحی پلنگ رودسر در یک بیمارستان خصوصی دامپزشکی دارد اظهارات محمد ملازم، متخصص رادیولوژی دامپزشکی و عضو هیئت عملی این دانشکده است که 18 بهمن ماه، ساعاتی پس از سی‌تی‌اسکن پلنگ رودسر در این دانشکده به خبرنگار اجتماعی  خبرگزاری تسنیم گفته بود: من ابتدا نسبت به درمان این پلنگ امیدوار بودم اما دکتر محمدمهدی دهقان، متخصص جراحی دانشکده، با توجه به آتروفی پلنگ رودسر بر این باورند که جای امیدواری وجود ندارد. در هر حال، نظر نهایی را دکتر معماریان، دامپزشک کلینیک پردیسان اعلام خواهند کرد .

و اما تنها توصیه‌ای که در خصوص تصمیم‌گیری برای پلنگ رودسر باقی و قابل استناد است همان گزارش مکتوب ایمان معماریان، دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان است. گزارشی که طبق روال معمول در مورد سایر گونه‌های آسیب‌دیده حیات وحش، پس از مشورت این دامپزشک با دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران تنظیم شده است. معماریان در این گزارش که 18 بهمن یعنی در اولین روز انتقال پلنگ رودسر به تهران و تنها ساعاتی پس از انجام سی‌تی‌اسکن در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران تنظیم شده، با تاکید بر اینکه بر اساس معاینات و سی‌تی‌اسکن انجام شده در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، پلنگ رودسر به ضایعه نخاعی برگشت ناپذیر دچار است، برداشت تخمدان‌ها، نمونه‌های زیستی و سپس یوتانایز این حیوان را توصیه کرده‌است .

هجمه‌ها را چه کسی آغاز کرد؟

گلایه دیگری که در نامه وجهی، مقدمات درخواست شکایت دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران را فراهم می‌کند آغاز هجمه‌ها علیه این دانشکده پس از عمل جراحی است در حالی که بر خلاف این ادعا، حاشیه‌های جنجال برانگیز عمل جراحی پلنگ رودسر، ساعاتی پس از پایان عمل جراحی، از سوی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در مذمت این عمل جراحی آغاز شد.

محمد ملازم، متخصص رادیولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، ساعاتی پس از به هوش آمدن پلنگ رودسر، در گفت‌وگو با رسانه‌ها در تایید توصیه دامپزشک کلینیک پردیسان مبنی بر لزوم معدوم‌سازی پلنگ رودسر اظهار داشت: نظریه دکتر معماریان بر اساس بررسی عکس‌های سی‌تی‌اسکن و آزمایشات خاص عصب‌شناسی داده شده و‌ تیم دامپزشکی دانشگاه تهران متشکل از دکتر محمد مهدی دهقان، دکتری تخصصی جراحی و دکتر امیر رستمی در جریان آن هستند. ضمن   اینکه عکس‌ها و آزمایش‌ها به تایید این اساتید نیز رسیده است. لذا تیم دامپزشکی دانشگاه تهران همینجا از کلیه دست‌اندرکاران جراحی این پلنگ و خبرنگاران حوزه محیط‌زیست دعوت به عمل می‌آورد تا در یک نشست خبری که هفته آینده توسط دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد، حضور به‌هم رسانده و نقدهایی را که به این شیوه تصمیم‌گیری وارد است، پذیرا باشند.

محمد مهدی دهقان، متخصص جراحی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران نیز ساعاتی پس از به هوش آمدن پلنگ رودسر در انتقاد نسبت به عمل جراحی انجام شده به رسانه‌ها گفت: مساله اینجاست که در مواردی اینچنین حساس بجای برخورد تبلیغاتی بایستی برخورد علمی صورت گیرد. مشاهده از دور حیوان باعث شد که من نظر دکتر معماریان مبنی بر پاراپلژیا و آتروفی خیلی شدید عضلات اندام‌های خلفی را تایید کنم. فیکس کردن ستون مهره‌ها با روش مذکور نباید انجام می‌شد و متاسفانه نگرانی من این است که در حال حاضر با انجام این عمل درد بسیار بیش‌تری به حیوان تحمیل شود بدون نتیجه مثبت.

از طرف دیگر، ایمان معماریان، دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان و باغ وحش تهران و همچنین خویی برناردینیو، دامپزشک پرتغالی باغ وحش لیسبون که مدتی‌ است برای همکاری‌هایی با باغ وحش تهران در ایران به سر برده و در لزوم یوتانایز پلنگ رودسر با معماریان هم‌عقیده است هم بخش دیگری از انتقادات نسبت به عمل جراحی این پلنگ را در گفت‌وگو با رسانه‌ها برعهده گرفتند.

بنابراین، تا اینجا به فاصله یک روز از عمل جراحی پلنگ رودسر، در یک طرف ماجرا با یک بیمارستان خصوصی دامپزشکی مواجه هستیم که در سکوت به درخواست سازمان حفاظت محیط زیست، پلنگ رودسر را مورد عمل جراحی قرار داده و در طرف دیگر با برخی از اعضای هیئت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان و همچنین دامپزشک پرتغالی باغ وحش لیسبون روبه‌رو هستیم که با تاکید بر وجود ضایعه‌ نخاعی برگشت‌ناپذیر،  عمل جراحی این گربه‌سان را مورد انتقاد قرار داده‌ و حتی برای برگزاری نشستی تخصصی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران به منظور نقد این عمل جراحی فراخوان داده‌اند؛ نشستی که البته هرگز برگزار نشد.

توصیه به یوتانایز از زمانی تکذیب شد که پلنگ راه رفت

اما با گذشت 6 روز از عمل جراحی پلنگ رودسر که به راه رفتن حیوان با استفاده از هر دو پا منجر شد رویکرد منتقدان این عمل جراحی به طور قابل توجهی دستخوش تغییر شد: دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان که کتبا معدوم‌سازی پلنگ رودسر را توصیه کرده و یکی از منتقدان اصلی عمل جراحی به شمار می‌رفت، ساعاتی پس از راه رفتن پلنگ، در گفت‌وگو با رسانه‌ها به تشخیص اشتباه خود اعتراف و از انتقادات خود نسبت به این عمل جراحی عذرخواهی کرد. اما دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در رویکردی متفاوت چند روزی است می‌کوشد توصیه به معدوم‌سازی پلنگ رودسر را تکذیب کند. در حالی که حمایت رادیولوژیست این دانشکده از توصیه مکتوب معماریان مبنی بر لزوم معدوم‌سازی حیوان از یک سو و پیش‌بینی جراح این مجموعه مبنی بر بی‌نتیجه بودن عمل جراحی از سوی دیگر مواردی هستند که با رویکرد جدید و نامه اخیر مدیر گروه رادیولوژی و جراحی این دانشکده همخوانی ندارند.

به این ترتیب، همچنان تنها با گزارشی مبنی بر لزوم معدوم‌سازی پلنگ رودسر مواجه هستیم که بر اساس نظرات هیئت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران تنظیم شده و به مهر و امضای ایمان معماریان،‌ دامپزشک کلینیک پردیسان رسیده‌است. دامپزشکی که مانند سایر موارد، با استفاده از نظر و مشورت دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برای یک گونه آسیب‌دیده حیات وحش تصمیم‌گیری کرده اما باید بار اعتراف به تشخیص اشتباهی را که محصول مشورت با دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران است به تنهایی به دوش کشیده و مسئولیت گزارش تنظیم شده را بپذیرد. گزارشی که روی سربرگ باغ وحش تهران تنظیم شده و برداشت تخمدان‌ها و نمونه‌های زیستی و سپس معدوم‌سازی پلنگ رودسر را توصیه می‌کند تا این شبهه را پیش بکشد که آیا برداشت تخمدان‌های این پلنگ ایرانی می‌تواند انگیزه‌ای برای تعجیل در صدور حکم معدوم‌سازی این حیوان هم از سوی دامپزشک باغ وحش تهران و هم از سوی دامپزشک پرتغالی باغ وحش لیسبون که بناست به زودی یک پلنگ نر به باغ وحش تهران منتقل کند به شمار رود؟

 
برچسب ها: پلنگ رودسر،
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ژیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۳
0
0
به نظر می آید یکسری افراد از کش دادن این موضوع خوشحال هستند و از آب گل آلود می خواهند ماهی بگیرند....
دامپزشك
|
Thailand
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۳
1
3
شماره نظام گوياي همه چيز هست ، آخه تو اين كشور با اين تنوع خيات وحش تخصص حيات وحش كه نداريم هيچ دامپزشك به اين جواني و تازه كاري بايد بشه متخصص حيات وحش ،هيچ ايرادي به ايشون نميشه گرفت مديران ارشد بايد عوض بشن !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۳
2
1
چقدر جالبه كه خبرنگاران شخصي براي هر دو طرف وجود داره كه انقدر موضع گيرانه مقاله مينويسن اما تا جايي كه ما بعنوان يك دامپزشك و كلينيسين در جريانيم دكتر فتاحيان به دليل .............................................. حالا كه پاي شكايت در ميان امده دنبال راه نجات هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۴
1
0
تو نظر قبلي من نه فحش و نه ناسزا و حرف زشتي بود من متوجه نميشم چرا حذفش ميكنيد اين موضع گيري مشخص نشون دهنده طرفداري حكيم مهر از گروه خاصيه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۴
1
0
............... راه جالبيو براى انتقام انتخاب كردين سركار خانم، ولى متاسفانه بايد بگم ارزش اين اساتيد با حرف امثال شما كم نميشه چون در درجه اول شما نبودين كه به اونها اعتبار دادين ، تجربه و علمشون هست ................. خودم براتون سانسور كردم زحمت نكشين.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
0
1
دانشگاه تهران یک زمانی دانشگاه تهران بود الان .........................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
0
0
مرسي از حكيم مهر كه گذاشتن نظرات همه كاملا انتخابيه و بعضي ها رو بدون اينكه توش توهين يا كلمه زشتي باش خودبخود حذف ميكن نظر قبلي بنده كه ٤٨ ساعت پيش گذاشتم به مزاقتون خوش نيومد كه نذاشتيد
نظر شما
ادامه