کد خبر: ۳۴۳۰۵
تعداد نظرات: ۹ نظر
ضرورت استفاده از اعتبارات مدیریت بحران:
بیماری‌های مربوط به دام و پرندگان غیرقابل پیش‌بینی است و زمانی که در سطح وسیعی از کشور گسترش می‌یابد، مدیریت و کنترل آنها مستلزم امکانات و بودجه مناسب است اما متاسفانه برای کنترل و مدیریت آنها منابعی پیش‌بینی نشده است ...



حکیم مهر - نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه سازمان دامپزشکی برای مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با کمبود منابع روبرو است، بر لزوم استفاده از اعتبارات مدیریت بحران برای مدیریت این بیماری تاکید کردند.

به گزارش حکیم‌مهر به نقل از خبرگزاری خانه ملت، بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از بیماری‌های خطرناک، واگیردار و مشترک میان انسان و پرندگان بوده که مهم‌ترین راه شیوع تماس مستقیم پرنده سالم با پرنده آلوده، مدفوع و ترشحات تنفسی طیور است.

بر همین اساس به تازگی مسئولان دامپزشکی از شیوع موج دوم این بیماری خبر دادند این در حالی است که طبق اظهارت نمایندگان مجلس هر چند بیماری‌های مربوط به دام و پرندگان غیرقابل پیش‌بینی بوده و زمانی که در سطح وسیعی از کشور گسترش می یابند مدیریت و کنترل آنها مستلزم امکانات و بودجه مناسب است اما متاسفانه برای پیشگیری و کنترل چنین بیماری‌هایی، منابعی، پیش‌بینی نشده است.

در این رابطه دکتر ناصر نبی پور، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران از گسترش شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و افزایش نرخ تخم‌مرغ خبر داده و گفته است مادامی که پرندگان مهاجر در کشور حضور دارند و سازمان حفاظت محیط زیست مانع شکار آنها نشود و نظارت درستی در این زمینه نداشته باشد وضعیت به همین منوال خواهد بود و احتمال گسترش این بیماری وجود دارد.

وی همچنین از عملکرد دولت در کنترل این بیماری انتقاد کرده و متذکر شده است که عدم مدیریت یکپارچه سبب شده تبعات ناشی از این بیماری افزایش پیدا کند.

نبی پور تاکید کرد: در همه جای دنیا در چنین مواقعی ستاد بحران تشکیل شده و نهایت اهتمام خود را برای مدیریت بحران پیش رو به کار می‌برند اما متاسفانه در حال حاضر دامپزشکی پول ندارد به منظور معدوم‌کردن مرغ‌های آلوده گونی بخرد، لودر اجاره کند و کارگر بگیرد.

دکتر عبدالله بهمنش، مدیر کل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز از نبود پول غذا و سوخت برای اکیپ‌های مقابله با این بیماری انتقاد می کند و می‌گوید در حال حاضر از نگهبان و تلفنچی همه در مناطق درگیر برای مقابله با این بیماری حضور دارند در حالی که یک ریال برای پرداخت اضافه کار یا ماموریت به افرادی که در خط مقدم مقابله با این بیماری خطرناک هستند نداریم.

وی یادآور می‌شود برای هر قطعه پرنده‌ای که معدوم می‌کنیم، پول آن را از سازمان مرکزی می‌گیریم اما پولی برای تامین هزینه‌های سوخت، ایاب و ذهاب، ماموریت و خوراک نیروهای خود نداریم.

نمایندگان مجلس بر لزوم افزایش سطح آگاهی مرغداران، روستاییان و همچنین احاد مردم در جهت پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان انتقاد و تاکید می‌کنند از آنجایی که مرغداری‌های صنعتی، سنتی و روستاییان بیشتر درگیر این بیماری هستند می‌طلبد نسبت به آموزش و ارتقای سطح آگاهی این قشر برای رعایت نکات بهداشتی اقدام کرد.

کیخا: سازمان دامپزشکی و محیط زیست برای مقابله با بیماری آنفلوآنزای پرندگان با کمبود منابع مواجه هستند



احمدعلی کیخا، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در مورد بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، گفت: این بیماری هر از چندگاهی در کشورهای مختلف گسترش می یابد که کنترل آن مستلزم رصد و شناسایی به موقع بوده تا مجموعه اقداماتی که برای مدیریت آن لازم است سریع‌تر اتخاذ شود.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه سازمان دامپزشکی، حفاظت محیط زیست و ستاد مدیریت بحران متولی کنترل بیماری‌های مربوط به پرندگان است، ادامه داد: این دستگاه‌ها در مواقع شیوع بیماری‌های پرندگان جلساتی را با مشارکت کارشناسان و متخصصان برگزار و برنامه علمیاتی را برای مقابله با چنین بیماری‌هایی اتخاذ می‌کنند به این شکل که مناطق آلوده شناسایی و پرندگان مبتلا معدوم می‌شوند تا میزان بیماری به حداقل ممکن برسد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه بخشی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از طریق پرندگان وحشی و مهاجر انتشار می‌یابد، تصریح کرد: این بیماری مختص پرندگان بوده و تاکنون موردی از ابتلای انسانی به آن مشاهده نشده است؛ به دلیل آنکه بخشی از بیماری از طریق پرندگان وحشی و مهاجر انتقال می یابد بنابراین کنترل و مدیریت آن مشکل خواهد بود.

وی افزود: متاسفانه علیرغم هشدارهای سازمان دامپزشکی، صداوسیما و همچنین سازمان حفاظت محیط زیست به هموطنان برای خودداری از شکار و صید پرندگان وحشی و مهاجر اما همچنان شاهد هستیم برخی با بی اعتنایی و بی‌توجهی نسبت به رعایت توصیه‌های بهداشتی همچنان به شکار و صید پرندگان وحشی ادامه می دهند که این موضوع افزایش شیوع چنین بیماری را به همراه دارد.

کیخا با بیان اینکه دستورالعمل نحوه مواجهه با بیماری آنفلوآنزای پرندگان برای دستگاه‌های تخصصی مانند حفاظت محیط زیست و دامپزشکی تعریف شده است، گفت: در همین راستا به صورت جدی نیاز است زمانی که خطر انتشار و شیوع بیماری مربوط به پرندگان در کشور وجود داشته باشد دستگاه‌های ذی‌ربط وظیفه خود را بدون فوت وقت و به درستی انجام داده و نهایت دقت را داشته باشند تا آسیب‌های ناشی از چنین بیماری‌هایی به حداقل برسد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه مشکلات زیادی سد راه دستگاه‌های ذی‌ربط برای مدیریت بیماری های پرندگان وجود دارد، تصریح کرد: طی نشست اخیری که با رئیس سازمان دامپزشکی داشتیم ایشان به شدت از کمبود منابع برای مدیریت چنین بیماری‌هایی اعتراض و گلایه داشتند.

وی افزود: هر چند بیماری‌های مربوط به دام و پرندگان غیرقابل پیش‌بینی است و زمانی که در سطح وسیعی از کشور گسترش می‌یابد مدیریت و کنترل آنها مستلزم امکانات و بودجه مناسب است اما متاسفانه برای کنترل و مدیریت آنها منابعی پیش‌بینی نشده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس دهم، ادامه داد: از این رو تا دولت در رابطه با تامین منابع لازم برای کنترل بیماری همانند بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تصمیم‌گیری نموده و اقدامی انجام دهد در عمل دستگاه‌های اجرایی را دچار مشکل می‌کند و این از جمله چالش‌هایی است که مدیریت و کنترل این بیماری‌ها را با مشکل مواجه می سازد.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی بر لزوم توجه جدی سازمان برنامه و بودجه به رفع مشکلات بودجه‌ای سازمان دامپزشکی و حفاظت محیط زیست برای کنترل و مدیریت بیماری‌های مربوط به پرندگان تاکید کرد و افزود: بهتر است سازمان برنامه و بودجه از محل اعتبارات بحران مبلغی را برای کنترل و مدیریت بیماری های مرتبط با حیوانات و پرندگان مانند آنفلوآنزای پرندگان اختصاص دهد تا دستگاه‌های مربوطه قبل از گسترش و شیوع در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به کنترل آنها اقدام کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه اطلاع رسانی در رابطه با بیماری آنفلوآنزا از طریق رسانه‌ها به ویژه صداوسیما باید در کشور افزایش یابد، گفت: مردم باید با رعایت نکات بهداشتی و پزشکی هشدارهای سازمان دامپزشکی و حفاظت محیط زیست را در مورد این بیماری جدی گرفته و از شکار و صید هر گونه پرنده خودداری کنند.

شاعری: لزوم بهره گیری از اعتبارات سازمان مدیریت بحران برای مدیریت آنفلوآنزای پرندگان



علی محمد شاعری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس هم با هشدار نسبت به شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در برخی استان‌های کشور با بیان اینکه این بیماری خسارات زیادی را متوجه مرغداران و مراکز پرورش طیور کرده است، تصریح کرد: در جلسه‌ای مشترک با رئیس سازمان دامپزشکی مراتب نگرانی خود را از این بیماری و جبران خسارت آن اعلام کردیم؛ در این جلسه مقرر شد دولت به قید فوریت حدود 20 میلیارد تومان را برای جبران بخشی از این خسارت‌ها مصوب و پرداخت کند.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: دولت در بیستم بهمن ماه این 20 میلیارد را مصوب کرد اما متاسفانه تاکنون این مبلغ پرداخت نشده است؛ در این رابطه از وزرای اقتصاد و جهاد کشاورزی تقاضا دارم پیگیری جدی در این رابطه داشته و این مصوبه را عملیاتی و منابع را در اختیار سازمان دامپزشکی قرار داده تا این دستگاه بتواند برای جبران بخشی از خسارت‌های ناشی از آنفلوآنزای پرندگان اقدام کند.

شاعری بر لزوم اتخاذ تدابیر و تمهیدات پیشگیرانه برای مدیریت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تاکید کرد وگفت: مردم، مرغداران و مراکز پرورش طیور باید در این‌باره نکات بهداشتی را رعایت کنند؛ اگر به انجام اقدامات پیشگیرانه در کانون‌هایی که احتمال شیوع این بیماری وجود دارد توجه داشته باشیم به طور قطع می توان این بیماری را مدیریت کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مسری است، ادامه داد: این بیماری از طریق پرندگان مهاجر و همچنین به علت عدم رعایت نکات بهداشتی شیوع می‌یابد؛ به صورت جدی نیاز است شکار پرندگان مهاجر از سوی سازمان محیط زیست مدیریت شده و نظارت بیشتری بر این موضوع داشته و در کانون‌های آلوده اجازه صید و شکار را ندهد.

شاعری با انتقاد از اینکه مرغ فروش‌های سیار نکات بهداشتی را رعایت نکرده و موجبات شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را افزایش می دهند، تصریح کرد: باید با روش‌های قانونی مناسب با این افراد برخورد کرده و اقدامات بهداشتی و کنترلی مد نظر قرار گیرد.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه سازمان دامپزشکی با کمبود شدید بودجه روبرو است، افزود: منابع این دستگاه جوابگوی مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیست و با کمبود شدید بودجه مواجه است.

رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه باید از محل اعتبارات سازمان مدیریت بحران برای مدیریت و مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان استفاده کرد، گفت: به صورت جدی نیاز است سازمان مدیریت بحران کشور به این موضوع ورود و همکاری موثری را با سازمان دامپزشکی داشته و برای جبران خسارات ناشی از این بیماری اقدام موثری را به عمل آورد.

یوسفی: تاکید بر لزوم مدیریت موج دوم آنفلوآنزا/ دامپزشکی کمبودها را به مجلس اعلام کند



همایون یوسفی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم با بیان اینکه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری مسری در میان پرندگان است در رابطه با شیوع موج دوم این بیماری در کشور، گفت: با توجه به خطراتی که از ناحیه این بیماری کشور و جامعه هدف را تهدید می‌کند نیاز است اقدامات قرنطینه‌ای و محدودیت تردد در استان های درگیر این بیماری اعمال شود.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، برضرورت رعایت نکات بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تاکید کرد و افزود: بسیار ضروری است شهروندان، روستاییان و مرغداران برای عدم ابتلا به این بیماری نکات بهداشتی را رعایت کنند؛ پیشگیری از این بیماری مستلزم رعایت نکات بهداشتی بوده و در صورتی که نکات بهداشتی رعایت شود خسارات جبران ناپذیری متوجه کشور و جامعه هدف می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین سازمان دامپزشکی باید تمهیدات لازم را برای مبارزه با موج دوم بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اتخاذ کنند، تصریح کرد: پروتکل‌های پیشگیری مشخص بوده و باید با تلاش و اهتمام در جهت مدیریت این بیماری گام بردارند؛ البته مدیریت این بیماری نیاز به تلاش تمامی دستگاه‌ها دارد و دامپزشکی به تنهایی نمی تواند از این بحران عبور کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه اگر سازمان دامپزشکی برای مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با کمبود منابع و امکانات مواجه است دراین رابطه پیشنهادات خود را به مجلس ارائه دهد، افزود: مجلس از هیچ کمکی در این رابطه دریغ نمی‌کند.

کاظم نسب: اعتبارات سازمان دامپزشکی جوابگوی مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیست/ لزوم افزایش اعتبارات



جواد کاظم نسب، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هم نسبت به شیوع موج دوم بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هشدار داد و بر لزوم افزایش سطح آگاهی مرغداران، روستاییان و همچنین مردم در جهت پیشگیری از این بیماری تاکید کرد وافزود: از آنجایی که مرغداری‌های صنعتی و سنتی و همچنین روستاییان بیشتر درگیر این بیماری هستند بنابراین می‌طلبد نسبت به آموزش و ارتقای سطح آگاهی آنها برای رعایت نکات بهداشتی اقدام کرد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از طریق پرندگان مهاجر منتقل می‌شود بر لزوم جلوگیری از شکار پرندگان مهاجر تاکید کرد و ادامه داد: باید با همکاری‌های بین بخشی و برنامه ریزی منسجم و مناسب در جهت کنترل هر چه سریع تر این بیماری گام برداشت؛ بهتر است سازمان حفاظت محیط زیست با تشدید نظارت از شکار پرندگان مهاجر جلوگیری کند.

کاظم نسب با تاکید بر ضرورت برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کنترل و پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تاکید کرد وافزود: نکات بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری باید به صورت جدی رعایت شده و به آن توجه داشت؛ می‌طلبد رسانه‌ها به ویژه صداوسیما با تولید برنامه‌هایی شیوع این بیماری را هشدار داده و مردم را آگاه کنند.

نماینده مردم اهواز در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی برای مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با کمبود منابع مواجه هستند، تصریح کرد: هر چند وظیفه سازمان دامپزشکی در جهت مقابله با بیماری‌های دامی خطیر و بسیار سنگین است اما متاسفانه اعتبارات این دستگاه جوابگوی مقابله با این بیماری و دیگر بیماری‌های دامی نیست.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی کمبود بودجه‌ای برای پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را به مجلس اعلام کند، تصریح کرد: با توجه به اهمیت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان می‌طلبد اعتبارات لازم برای پیشگیری از چنین بیماری‌هایی تامین و در اختیار سازمان دامپزشکی و همچنین وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.


انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
0
1
اینکه همدردی می فرمایند ارزشمند است. اگر اعتبارات را تامین می نمودند, ارزشمند تر می بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
0
3
نمایندگان محترم در نظر داشته باشند سازمان دامپزشکی نه تنها برای مقابله با آنفلوانزای پرندگان در تنگنا قرار دارد بلکه در انجام وظیفه خطیر پرونده سازی برای فعالین بخش خصوصی و مقابله با اجرای قانون بهره وری نیاز به استخدام وکلای مجرب و کارکشته دارد که هزینه گزافی را طلب می کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
0
0
باسلام وقتی یک مغازه عرضه مرغ زنده هم پلمپ نشده و..... چگونه باید جلوی پیشروی بیماری رو گرفت
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
0
0
مدیر کارآمد بیشتر نیاز است
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
0
1
جان بچه هایتان چند میلیارد به این جماعت اقتدارگرا بدین که بروند خونه بنشینند و دیگه بیشتر از این برای مملکت هزینه نتراشند.
تنها کار مثبتشان در طول خدمات ارزنده که از تلویزیون پخش شده اینه که نرم افزار حقوق برای مسوولان فنی طراحی شده که ضمانت اجرایی برای پرداخت وجود نداره و دوم اینکه روی بسته مرغها بارکد زده اند که کل مسیر را برای مصرف کننده را نشان میدهد که اونهم خدا میدونه چندبار رفته میدون مرغ و دوباره برگشت خورده.اگر بجز این دو مورد خدمت ارزنده دیگری دارند بیایند تلویزیون بیان فرمایند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
تازه یه مرد دانشمند فرهیخته تو سازمان داریم که معتقده همین نظارت الکی هم از سر مردم زیادیه و مسئولین بهداشتیا باید عملا کارگر متصدی واحد ها باشن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
0
0
قابل توجه دکتر وقفچی و دکتر داوودی.نمایندگان دامپزشک مجلس
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
0
1
مشکل سازمان تنها کمبود مالی نیست. راحت ترین راه همین است که هر مشکل را به کمبود اعتبارات ربط بدهیم. تب برفکی ابتدا سال هنوز فراموش نشده و درد آن التیام نیافته که آنفلوآنزا از راه رسید. در هر دو مورد ابتدا موضوع را نوعی شوخی فرض کردند و فوری اعلام کردند که مهار شده است و سپس دیدیم که چه شد، تب برفکی تمام کشور را گرفت و چندین ده هزار تلفات روی دست صنعت دام کشور گذاشت، اینهم از آنفلوآنزا که تا کنون 24 استان را گرفته است. واکنش های غیر سریع و تاخیری موجب شد که در هر دو بیماری دامپزشکی از صحنه مبارزه عقب بیافتد، همه میران کل استان ها در ابتدا در بجای برنامه ریزی و اجرای عملیات آمادگی، فقط دنبال تامین اعتبار و انجام مصاحبه شدند و این شد که می بینیم . قطعا این روش و الگوی واکنش، جز این هم نتیجه ندارد. سازمانی که کیسه گونی برای دفن ندارد و به مرغدار اعلام میکند که کیسه و کارگر تامین کند تا سازمان برای پاکسازی مرغداری وارد عمل شود ، جز وضعیت فعلی انتظار دیگری از شیوع بیماری میتوان داشت!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
0
1
کمبود بودجه بهانه است.در یکی از استانها 15 میلیون تومن برای چند نفر نورچشمی بودجه ای جهت پیاده روی اربعین اختصاص یافت که می توانستند هزینه گونی و آموزش مرغدار کنند.البته خدا قبول کند اما با پول بیت المال که اماکن زیارتی نمیروند.
نظر شما
ادامه