کد خبر: ۳۴۳۰۹
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
واکنش دکتر حمیدرضا فتاحیان به تصاویر منتشر شده از پلنگ رودسر:
این تصویری که منتشر شده، از سوی کسانی است که تصور کرده‌اند حیوان می‌میرد. مرگ حیوان خبر خوش برای خیلی‌ها و خبر ناراحت کننده برای خیلی‌های دیگر است ...
 
حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: روزها می‌گذرند و ماده پلنگ رودسر در آرزوی بهبودی است. حاشیه‌ها اما دست از سر «آرزو» برنمی‌دارند و حالا امان از جراح او نیز بریده‌اند. طی روزهای اخیر تصاویری از ماده پلنگ رودسر در فضای مجازی منتشر شده که حکایت از وضعیت نامناسب پلنگ دارند و فرد منتشرکننده آن‌ها که احتمالاً یکی از خبرنگارانی است که در زمان جراحی پلنگ، بر بالین وی حضور داشته، مدعی شده که زمان ثبت این تصاویر، 16 روز بعد از انجام جراحی است. دکتر حمیدرضا فتاحیان اما به‌شدت از عملکرد فرد منتشرکننده تصاویر گلایه‌مند ‌است و وی را متهم به غرض‌ورزی می‌کند. به گفته او این زخم هیچ ارتباطی با ستون مهره نداشته و زخم پوست ناشی از تله است و تصاویر نیز مربوط به حدود 10 روز پیش است.

به‌منظور روشن شدن ابعاد موضوع، با دکتر فتاحیان تماس گرفتیم. وی می‌گوید اگر شما هم خبرنگار «حکیم مهر» نبودید، پاسخ تماستان را نمی‌دادم و فرصتی برای شما نمی‌گذاشتم.

حکیم مهر: آقای دکتر چرا این‌قدر عصبانی هستید؟

هرچه انسان صادق‌تر برخورد کند، وضعیت او بدتر خواهد شد. به برخی باید گفت که اجازه دهید به زندگی خود برسم. بنده به‌هیچ‌عنوان وقف پلنگ نیستم و هیچ علاقه‌ای هم ندارم که کسی برای من پروپاگاندا انجام دهد. زحمت کشیدم، علم و دانش و اطلاعات خود را برای این کار گذاشته‌ام تا این پلنگ را نجات دهم و الآن هم خسته شده‌ام.

حکیم مهر: چه توضیحی درباره این تصاویر دارید؟

وضعیت پلنگ به بنده و مدیرکل محیط‌ زیست مرتبط است و نه به هیچ‌کس دیگری. این خبرنگاری که خود به شکل غیرقانونی وارد محوطه جراحی‌شده، یک فرد مجهول الهویه است، تنها به دنبال پروپاگاندا می‌گردد و از حمایت‌های فکری و شخصی برخوردار است و خط می‌گیرد. این خبرنگار فاقد صلاحیت علمی است و مداخله‌های طبابتی می‌کند. مگر بنده در مورد رشته خبرنگاری اظهارنظر می‌کنم؟ ایشان یک اختلال خودشیفتگی دارد و باعث شده مردم‌آزار شود و رفتارهای بیمارگونه خود را در جامعه گسترش دهد. من این شخص را نمی‌شناسم فقط این را می‌دانم که یک انسان بیکار بوده و به مجموعه‌ای مرتبط است که اقدامات ناشایست آن برای ما روشن است.

بنده کار خود را انجام دادم. برخی به دنبال این هستند که حاشیه برای من ایجاد کنند و من حوصله صحبت کردن در این خصوص ندارم. به این شکل نیست که هر کس به خود اجازه دهد مواردی را در فضای مجازی منتشر کند و بنده زمان و کار خود را و بیمارستان و همه خدمات درمانی خود را وقف یک پلنگ کنم. برای من پلنگ با گربه، سگ، کاسکو و انسان هیچ تفاوتی ندارد. اهمیت پلنگ مربوط به محیط‌ زیست است نه برای من. بنده طبیب هستم. برای طبیب تفاوتی نمی‌کند که آقای کیارستمی را جراحی می‌کند یا هر فرد دیگری. اهمیت افراد و موضوع و تبلیغاتی که پشت افراد صورت می‌گیرد، به طبیب مرتبط نیست.

هر کس وقتی عزیزترین افراد خود را به بیمارستان منتقل می‌کند، به پزشک اعتماد می‌کند و بیمارش را به او می‌سپارد. برای جراح هم تفاوتی نمی‌کند و همه تلاش خود را به کار می‌گیرد. طبیب درگیر حساسیت‌های موردی نمی‌شود. من نمی‌توانم تمام زندگی خود را وقف پلنگ کنم. یک نفر از بنده کمک خواسته، من هم گفته‌ام که قادر هستم این ستون مهره را اصلاح کنم.

حکیم مهر: حرف مخالفان شما دقیقاً چیست؟

برای این حیوان شرایطی مثل غیرقابل برگشت بودن ضایعات عصبی و مشکلات بسیار شدید مثل عفونت‌های استخوانی و شکستگی‌های ممتد در کل مهره‌های L4، L5، L6 و ... تشخیص داده شده بود. پلنگ یا محکوم به یوتانایز شده بود یا اینکه قرار بود درمان شود. با این شرایط به من مراجعه کرده و به من گفتند که شما دستور کار، سیستم کار و برنامه کار را برای آن بنویس. من هم نامه نوشتم و آن‌ها نیز پذیرفتند که حیوان را برای جراحی در اختیار بنده بگذارند. آن‌ها از ضایعات غیر قابل برگشت عصبی صحبت کرده بودند و این به معنای عدم بهبودی آن بود. حالا نمی‌دانم به چه دلیل این افراد نمی‌پذیرند که آنچه تحت عنوان غیر قابل برگشت از آن نام ‌برده بودند، حالا برگشت‌پذیر شده است. این مورد درمان شد. مگر فلج نبود؟ راه رفتن روی پای حیوان دیده شد و تمام. بنده به دنبال اثبات مسئله دیگری نیستم. این حیوان چه زنده بماند یا نماند، بنده راه رفتن را به او بازگرداندم. خیلی از افراد تحت عنوان معجزه از آن یاد می‌کنند، اما بنده این ادعا را ندارم و فقط می‌گویم که طبابت کردم. یک امر غیرممکن را ممکن کردم. حالا چه تشخیص آقایان اشتباه بوده و چه تصمیم بنده درست، با این موارد کاری ندارم. این مورد با فلجی غیرقابل برگشت، هم‌اکنون راه می‌رود.

حکیم مهر: پس این زخم‌های روی بدن حیوان که در تصاویر مشخص است، چیست؟

زخم‌های حیوان مربوط به محل تله است. تله چند ناحیه را پاره می‌کند. این زخم ایجاد شده و وقتی درمان با درین صورت می‌گیرد، وسعت زخم روی بدن بیشتر می‌شود. دلیل آن‌هم این است که مو و خونابه جمع می‌شود و دهانه زخم را کوچک می‌کند. وقتی زخم را شست‌وشو می‌دهیم، تازه وسعت زخم خود را نشان می‌دهد. این حیوان که در روز چهاردهم یا پانزدهم برای بار دوم بی‌هوش شد، بالا و پایین زخم‌هایش محل درین ها بود. جای دیگر زخم‌هایی بود که ناشی از تله بود. مدیریت زخم ما فقط کارگذاری درین بوده است. ما که قادر نبودیم به شکل روزانه برای حیوان پماد و دارو استعمال کنیم. فقط آنتی‌بیوتیک داخل غذای حیوان ریخته و به او می‌خوراندیم.

حیوان ضعیف بود و زخم‌هایش مادامی که درین دارد، جوش نمی‌خورد. درین اجازه زهکشی می‌دهد و زمانی که برداشته می‌شود، پوست روی بافت زیرین می‌چسبد و ترمیم کامل می‌شود. آن روز که ما زخم را باز کردیم، دیدم که دهانه درین در لبه‌های پایینی بسته ‌شده است. بین روز سوم و پنجم اگر درین غیرفعال شود، باید عوض شود. خوشبختانه ما به‌هیچ‌وجه عفونت ندیدیم و دهانه پایینی درین بسته‌شده بود. ما آن را برداشتیم، مرتب کردیم و یک درین از بالا به پایین نصب کردیم. این تصویری که منتشر شده، از سوی کسانی است که تصور کرده‌اند حیوان می‌میرد. مرگ حیوان خبر خوش برای خیلی‌ها و خبر ناراحت کننده برای خیلی‌های دیگر است. خبر خوش برای کسانی است که مترصد این هستند که این پلنگ بهبود پیدا نکند و مشکلاتی که در تشخیص، درمان یا فرایند درمان اتفاق افتاده است، تائید شود. درمان این را نشان می‌دهد که بنده یا هر جراح دیگری، حیوان را جراحی کرده و چه با تکنیک یا تشخیص اشتباه و چه با تشخیص صحیح، مورد بهبود پیدا کرده است. این تصاویر به خاطر ضعف حیوان، به خاطر شرایط نامناسب نگهداری حیوان، به خاطر طولانی بودن پروسه التیام زخم است و باعث شده که افراد سودجو بخواهند از آن سوءاستفاده کنند.

حکیم مهر: یعنی جای نگرانی نیست؟

خیر. این زخم هیچ ارتباطی با ستون مهره نداشته و زخم پوست ناشی از تله است. وقتی تمیز می‌شود، زخم خود را به شکل وسیع‌تر نشان می‌دهد. از طرفی زخم باید مدیریت شود. اما غذای حیوان کم و شرایط نگهداری و وضعیت هوا نیز بسیار بد بوده است. غذا متشکل از تمام رژیم‌های غذایی نبوده و به همین جهت شرایط زخم نامناسب بوده اما خوشبختانه عفونی نشده است.

حکیم مهر: این تصاویر دقیقاً مربوط به چه زمانی هستند؟

این تصاویر متعلق به چهارشنبه، چهارم اسفندماه و زمان کارگذاری درین ها بوده که حیوان در پردیسان به سر می‌برده است. این زخم‌ها زمانی تهدید به شمار می‌روند که امکان مدیریت آن وجود نداشته باشد. بعد از جراحی من، این ایراد گرفته شد که به حیوان درد واردشده است و جراحی هیچ منفعتی ندارد. بنده هم سکوت کردم. 4 روز بعد فیلم منتشر کردند که این تکنیک و تشخیص اشتباه است. من بارها گفتم که برای تشخیص ابتدا رادیوگراف، بعد MRI و اگر ضایعات استخوانی جابه‌جایی را نشان دهد، نیاز به بازسازی استراکچر استخوانی دارد و سی تی اسکن می‌تواند کمک کند. در نامه اول هم نوشتم در رادیوگرافی که انجام شد، یک جابه‌جایی ناقص در مهره L4 و L5 دیدیم که این را یک پروفسور آمریکایی هم تائید کردند. البته برای من مهم نیست که چه کسی تائید می‌کند یا نمی‌کند. بنده در حین جراحی این را دیدم و درمانی به کار گرفتم که منجر به راه رفتن پلنگ شد. پس تشخیص درست بوده که اصلاح شده و پلنگ توانسته روی پای خود بایستند. برای برداشت قطعات جابه‌جا شده در لامینای استخوان L4 اگر زمان از 8 ساعت بیشتر گذشته باشد، دست‌کاری آن ناحیه آسیب و آزردگی بیش‌ازحد به نخاع وارد می‌کند و از آنجاکه در این مورد 20 روز گذشته بود، این امکان وجود نداشت.

در گزارش روز جراحی که به سازمان محیط‌ زیست نوشتم، اشاره کردم که لامینای استخوان مهره حداقل در حد کورتکس خارجی ایمپکت بوده است. یعنی می‌توانسته کورتکس داخلی شکسته باشد یا اینکه هر 2 کورتکس شکسته و کورتکس خارجی جوش خورده باشد. این امکان را هم به دلیل اینکه زمان طولانی از جابه‌جایی شکستگی‌های خرد و ریز گذشته بود، جوش خورده بود و در محل زخم باز بود، نمی‌توانستم بردارم که اگر برمی‌داشتم، زخم باز فضایی را پیدا می‌کرد که به مننژ نزدیک و باعث مننژیت شود.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر ...

هر کس دوست دارد مسیر کاری خود را توجیه کند. اما حقیقت همان است که دیده می‌شود. حیوانی که قرار بوده بمیرد یا یوتانایز شود، با درمان ما در بیمارستان بخش خصوصی، درمان شده و می‌تواند بایستد. اگر این پلنگ اهمیت ملی دارد، دست‌مریزاد به بیمارستان و طبیب که تشخیص درست دادند. دامپزشکی دنیای عجیبی دارد.

 

گفتنی است عکس های زیر را دکتر حمیدرضا فتاحیان از آخرین وضعیت پلنگ رودسر برای حکیم مهر ارسال کرده اند:



خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
Finland
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
1
3
درود و خسته نباشید بر دکتر فتاحیان..
ناشناس
|
Slovenia
|
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
1
6
این چه معرکه ای است که برخی افراد راه انداخته اند، قرار بود این حیوان یوتانایز شود، دکتر فتاحیان یک شانس مجدد برای حیوان قایل شد، امیدواریم که پلنگ کاملا سرحال شود، ولی برخی .......... هستند و دست بردار نیستند و دنبال حاشیه سازی هستند، بس کنید دیگه!!!!!! درود بر دکتر فتاحیان عزیز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
1
4
توجه داشته باشید که یکی از مخلوقات خداوند به جای مرگ اجباری دوباره به زندگی برگشته است.
عزیزان اگر بلد نیستین و ................ درمورد حرفه ای که در آن اطلاعی ندارین اظهار نظر نکنین. خودتان را خدای حیات وحش ندانین.
اگر در ابتدای کار به آخرش فکر نکنین، در آخر مجبور میشین به اول کار فکر کنین.
دکتر فتاحیان وظیفه خودشو انجام داده و به درستی از وظیفه خودش آگاهه. وظیفه دامپزشک حفظ سلامت و حیات حیوان هست. حتی اگه 1درصد احتمال برگشت به زندگی در حیوان وجود داشته باشه. یوتنایز، فرار رو به جلو هست تو اینجور موارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
0
2
........................................... زنده باد استاد فتاحيان نازنين
م.ه.ع
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
0
1
جناب فتاحيان تلاش شما موردستايش است وبس متاسفانه خبرنگاران بعضي وقتا بي دليل بحران ساز مي شوم
دکتر عباس فرهمند
|
United States of America
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
0
0
آقای دکتر فتاحیان عزیز باسلام هیچ لزومی ندارد که که طبیب یا معالج چه درمورد انسان یا حیوان در مورد روش درمانش توضیح دهد مگر در نزد افراد اهل فن وکارشناس کار مورد محاکمه قرار گیرد شما جه در منزل استراحت کنید یا در محل کارتان باشید کسی حق ندارد بشما بگوید نحوه طبابتان را بیان کنید و این کار را هم در دامپزشگی نباید مد شود نتیجه آن ضعف دامپزشکی خواهد شد متشکرم
ایرانی7
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
0
0
ضمن تقدیر از دکتر فتاحیان
عکس ارسالی با عکس اول مصاحبه یکی هست یا حداقل دریک روز گرفته شده
چرا عکس اون خبرنگار بی مسئولیت را نگذاشتید؟!
محمد
|
Finland
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
0
0
این صحبت ها یه کم تازه است: "به این شکل نیست که هر کس به خود اجازه دهد مواردی را در فضای مجازی منتشر کند و بنده زمان و کار خود را و بیمارستان و همه خدمات درمانی خود را وقف یک پلنگ کنم. برای من پلنگ با گربه، سگ، کاسکو و انسان هیچ تفاوتی ندارد. اهمیت پلنگ مربوط به محیط‌ زیست است نه برای من". تا پیش از این به نظر می رسید که این یک مورد خاص است !!! وقتی حاشیه سازی رو شروع کردید فکر اینجا رو هم می کردید. دکتر فتاحیان عزیز با وجودیکه دوستتون دارم ولی خود شما بازی بدی شروع کردید و الان هم گرفتار این بازی بد شده اید...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
این نحوه نوشتن سنخیت عجیبی با اخلاق آدمهای قدیمی تو این کشور داره : با وجودیکه دوستتون دارم ولی ... شما اول تعارض درونی خودتو حل کن بعد بیا در مورد دکتر فتاحیان 12 نصفه شب نظر بده بازی رو اون خبرنگار نمایی که متعلق به دانشگاه تهران هست شروع کرده و اینجا هم داره کشش میده البته جوابش رو هم گرفته پلنگ تو اتاق عمل بوده و این خبرنگار نما هم تو بیمارستان از نزدیک عمل رو دنبال میکرده و از همونجا ........پراکنی میکرده این اخلاقای دهه سی و چهلتون رو ترک کنید وگرنه طرد میشید از ما گفتن بود .........................
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
0
0
باز خوبه تا الان می گفتند شکستگی ستون مهره نداره الان قبول کرده شکستگی هست ولی اسمش رو میگذاره قطعات جابجا شده لامینای مهره و می فرمایند کاریش نمیشه کرد !!!
شادی مدرس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
0
1
این خبرنگار و جریانی که به آن وابسته است باید با همین اطلاع رسانیها از جامعه محیط زیست طرد شوند تا نه از محیط زیست سوء استفاده کنند و نه از رسانه.
امیرحسین لطفی دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
0
0
به نظر بنده به عنوان یک دامپزشک و دارنده کلینیک در تهران بهتر هست دامپزشک مسئول باغ وحش تهران وپردیسان عوض بشه ویک فردی که دارای بردتخصصی هست مخصوصا از اساتید برجسته دانشگاه این مسئولیت رو قبول کنن نه یک دکتر عمومی که بیشتر تجویز یوتانایز میکنند
پاسخ ها
دکتر مبین شهرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
اتفاقا کسانی که نظر به یوتانایز پلنگ دادند از اساتید برجسته دانشگاه بودند و نامه برمبنای مشورت تخصصی با این عزیزان نوشته شده است این نحوه رفتار با اطرافیان صدمه شدیدی به خودتون خواهد زد درست است که ما هم انتقاداتی به روند درمان توسط دانشگاه تهران داریم ولی این باعث نمیشه کل دیوار رو خراب کنیم نهایتا یه آجر شاید از دیوار اعتماد ما به آقای دکتر معماریان کم شده باشه ایشون کارهای بسیار مهم و بزرگتری رو به سرانجام رسوندند که شایسته احترام و تقدیر هستند اشتباه از خصوصیات بارز انسانیه و همه جایز الخطا هستند همچنان به آقای دکتر ملازم ، دکتر دهقان ، دکتر معماریان و دکتر فتاحیان و تیم دامپزشکیشون افتخار می کنیم اینها همه ذخیره های با ارزش کشور ایران هستند
نظر شما
ادامه