کد خبر: ۳۴۳۲۷
 

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: بر اثر شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان حدود یک میلیون قطعه مرغ تخمگذار و پرورشی حذف اجباری شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی، «دکتر محسن شانقی» با بیان اینکه ۱۶ مرغداری آلوده به بیماری آنفلوآنزا معدوم و ۱۲ واحد مرغداری نیز به دلیل مجاورت با مرغداری های آلوده حذف اجباری شدند، بیان کرد: شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان بیش از 100 میلیارد ریال خسارت به همراه داشته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه استان مرکزی دارای پتانسیل بالای پرورش طیور و تولید گوشت مرغ در کشور است، برنامه ریزی هر چه بهتر در خصوص بهبود و ارتقای سطح بهداشت این صنعت از اولویت های دامپزشکی استان است.

تالاب میقان عامل تهدید کننده برای صنعت طیور در استان مرکزی

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تالاب میقان در شهرستان اراک را به عنوان یک عامل تهدید کننده در سال های آتی برای صنعت طیور در استان دانست و خواستار ارائه پیشنهادات در زمینه تعیین تکلیف واحدهای مرغداری اطراف تالاب میقان و سیاست گذاری برای آینده در این زمینه شد.

وی پیشنهادات کمیته تخصصی طیور در دامپزشکی استان در خصوص پیشگیری از بیماری را بهبود ساختار مرغداری ها به خصوص مرغداری های اطراف تالاب میقان، حذف مرغداریهای غیر مناسب در اطراف تالاب میقان، تبدیل بعضی از واحدهای تخم گذار به مرغ گوشتی، نظارت بر حمل و نقل نهاده ها و فرآورده های طیور و بخصوص کود مرغی، رفع نواقص مرغداری ها قبل از انجام جوجه ریزی و رعایت مسائل امنیت زیستی در مرغداری ها برشمرد.

شانقی با اشاره به مهمترین اقدامات بهداشتی قرنطینه ای جهت کنترل و مبارزه با بیماریهای طیور علی الخصوص بیماریهای گروه ۱ عنوان کرد: کنترل تردد و حمل و نقل مرغ زنده، کود و فرآورده های طیور یکی از راههای اصلی کنترل، انتشار و اشاعه بیماریها است که لازم است مرغداران محترم با همکاری شبکه های دامپزشکی در سطح استان نسبت به تحقق این امر تلاش کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: برگزاری کلاسهای آموزشی برای مرغداران با همکاری کمیته طیور، بروز رسانی و تلاش در جهت بهبود وضعیت ساختاری واحدهای مرغداری از دیگر برنامه های دامپزشکی برای ارتقاء سطح آگاهی مرغداران و سطح بهداشت مرغداریها است.
 
 
نظر شما
ادامه