کد خبر: ۳۴۳۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با رئیس کمیته کشاورزی کمیسیون کشاورزی مجلس:
«علی اکبری» افزود: ما در سال گذشته غافلگیر شدیم و عملاً وزارت جهاد کشاورزی آمادگی لازم برای مقابله با بیماری تب برفکی را نداشت و هیچ‌گونه تمهیدی در این خصوص نیندیشیده بود ...



حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: عقربه شرایط مالی سازمان دامپزشکی در روزهای پایانی سال، روی وضعیت هشدار است و این روزها که بهارستان نشینان در تکاپوی تصویب بودجه سال 96 به سر می‌برند، فرصت مناسبی است تا از طریق جلب توجه نمایندگان به وضعیت سازمان، از تکرار این اتفاق در سال بعد جلوگیری شود. پایگاه خبری حکیم مهر، گفت‌وگو با اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس را در دستور کار قرار داده تا از طریق یادآوری اهمیت دامپزشکی در سلامت جامعه، رسالت خبری خود را در جهت جذب هرچه بیشتر اعتبارات برای سازمان، به انجام برساند. این بار «علی اکبری» رئیس کمیته کشاورزی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، میهمان تلفنی حکیم مهر بود تا از اهمیت جایگاه دامپزشکی در تصمیمات کمیسیون، بگوید.

حکیم مهر: جایگاه دامپزشکی در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی کجاست؟

دامپزشکی از چند جهت اهمیت دارد. اولاً حرفه‌ای است که متضمن فعالیت دام‌پروران روستایی است که بخش عمده‌ای از نیازهای ما را در حوزه تولید تأمین می‌کنند. از سوی دیگر اگر این حرفه نباشد، فاجعه‌ای که در سال گذشته در بحث بیماری تب برفکی یا اخیراً در موضوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دیدیم و کل کشور را فرا گرفت، همچنان رخ می‌دهد. این مسائل به منزله هشدارهایی است که وزارت جهاد کشاورزی و مجلس را نسبت به این قضیه حساس کرده است.

ما در سال گذشته غافلگیر شدیم و عملاً وزارت جهاد کشاورزی آمادگی لازم برای مقابله با این بیماری را نداشت و هیچ‌گونه تمهیدی در این خصوص نیندیشیده بود. نتیجه این شد که کمبود واکسن در کشور کاملاً محسوس بود و متأسفانه در استان‌های متعدد، شاهد تلفات قابل توجه بودیم و روستاییان مظلوم ما، تعداد زیادی از دام‌های خود را از دست دادند. لذا کمیسیون کشاورزی به‌طور اخص و مجلس به‌طور عام، در برنامه پنج ساله ششم، به این آمادگی به‌عنوان یک اصل، نگاه ویژه‌ای داشت.

حکیم مهر: یعنی دقیقاً چه اتفاقی در کمیسیون در حمایت از بخش دامپزشکی افتاد؟

کمیسیون کشاورزی کمیته ویژه‌ای تحت عنوان کمیته دام و آبزیان دارد که همکاران ما در کمیته مذبور به شکل تخصصی نسبت به مسئله دامپزشکی ورود پیدا کرده و ارقام قابل توجهی را جهت حمایت از دامپزشکی در برنامه ششم مصوب کردند که بتواند به‌عنوان یک حامی بخش تولید در امور دام باشد.

حکیم مهر: بیستم بهمن ماه سال جاری مصوب شد که 20 میلیارد تومان به سازمان دامپزشکی تعلق گیرد، اما این رقم همچنان تخصیص پیدا نکرده و سازمان را در بلاتکلیفی قرار داده است. اگر قرار باشد اعتبارات مصوب شود اما تخصیص پیدا نکند، چه فایده‌ای دارد؟

بله. ما هم قبول داریم که این نقص وارد است و آنچه در درآمدها و بودجه‌های سنواتی دولت، مصوب می‌شود با آنچه در عمل محقق می‌شود، دو بخش کاملاً مجزاست. اینکه این ارقام به‌صورت صد در صد تخصیص پیدا نمی‌کند، خاص حوزه دامپزشکی نیست. از سال 90 به بعد، ما کاهش محسوسی در تحقق درآمدهای دولت داشتیم. متأسفانه در بعضی سال‌ها بودجه‌های عمرانی و بودجه‌های مستمر نتوانسته ارقام قابل توجهی را محقق کند و درصد تخصیص‌ها به آن رقمی که در قانون دیده‌شده، نرسیده است که حوزه دامپزشکی ازجمله هزینه‌های جاری مستمر است.

البته جای خوشحالی است که بودجه‌های مستمر نسبت به بودجه عمرانی، تخصیص بهتری داشته‌اند. امیدواریم با اتفاقاتی که در سال گذشته افتاد، این تخصیص‌ها را در این موارد جدی بگیرند.

حکیم مهر: فرمایش شما درست، اما به نظر می‌رسد سازمان دامپزشکی در این میان مظلوم‌تر از سایر سازمان‌ها واقع‌شده است. آیا به نظر شما می‌توان یک پیشنهاد ارائه داد که سازمان دامپزشکی از این تنگنا عبور کند؟

این بحث که ما تصور کنیم ارگان‌هایی ازجمله سازمان دامپزشکی، نهادهایی هستند که اگر بودجه‌های آن‌ها دیده نشود، مظلوم واقع می‌شوند، نگاه خوبی نیست. عزیزان اداری نباید تصور کنند که حقی از آن‌ها ضایع شده است. این حق مردم مظلوم، زحمت‌کش و آسیب‌دیده‌ای است که در روستاها در حمایت از آن‌ها باید سازمان‌هایی ازجمله سازمان دامپزشکی تجهیز و تقویت شود. بنابراین ما مسئله را به این شکل نمی‌بینیم که اساساً تصور کنیم که سازمان دامپزشکی ازجمله سازمان‌های حوزه وزارت جهاد کشاورزی است که به دلایلی شاید ضعیف‌تر دیده می‌شود. این یک بحث عام است و متأسفانه وقتی بودجه‌های دولت کمتر محقق می‌شود، به همان نسبت سایر سازمان‌ها کمتر بهره‌مند می‌شوند. سازمان دامپزشکی هم همین است. من تصور نمی‌کنم که از بحث دامپزشکی ضروری‌تر در حوزه فعالیت‌های جهاد کشاورزی، بخشی را داشته باشیم که وزارتخانه مایل باشد در تخصیص بودجه‌ها امساک کند. در این میان مسئولان قسمتی از این بودجه‌ها را اجتناب‌ناپذیر می‌بینند و ممکن است به‌ناچار آن‌ها را جلوتر هزینه کرده باشند و درنتیجه در بعضی هزینه‌ها با کاستی مواجه می‌شوند. به نظر بنده این ناشی از کاستی‌های فراگیری است که در این حوزه وجود دارد. اما به خاطر اتفاقاتی که در سال‌های گذشته افتاد، نه فقط اعضای کمیسیون کشاورزی بلکه اکثریتی از نمایندگان هم مکرراً تذکرات کتبی و شفاهی به وزیر جهاد دادند که امیدواریم امسال در بودجه سال 96 این قضیه جدی‌تر گرفته شود.

رقم 20 میلیارد تومانی که شما به آن اشاره کردید، تخصیص‌های بودجه 95 است و در فرصت باقی‌مانده باید این هوشمندی را انجام دهند که این رقم در حداکثر ممکن محقق شود. اما اساساً برنامه ششم به این موضوع جدی‌تر نگاه کرده است.

حکیم مهر: اشاره کردید که سال گذشته در بحث تب برفکی غافل‌گیر شدیم. بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان معضلی است که ما هرسال با آن مواجه می‌شویم. درصورتی‌که هم مسیر ورود پرندگان مهاجر و هم‌زمان مهاجرت آن‌ها کاملاً مشخص و قابل پیشگیری است و با این حال متولیان هرسال می‌گویند که امسال غافلگیر شدیم. ضعف اصلی ما کجاست؟ آیا در بخش تحقیق و توسعه مشکل داریم؟

این ضعف قطعاً به بخش تحقیق و توسعه هم مربوط می‌شود. البته در ابزارها و تجهیزات هم وجود دارد. متأسفانه باید بپذیریم که مشکلات ما فراگیر است و در همه حوزه‌ها و بخش‌ها با آن‌ها مواجه هستیم. هرازگاهی هم که نمود پیدا می‌کند، به دنبال دلیل می‌گردیم که فلان حوزه ضعیف است. اما در سرجمع باید بپذیریم نقصان در همه قسمت‌ها وجود دارد.

حکیم مهر: آقای دکتر، چقدر در کمیسیون کشاورزی از پتانسیل بخش خصوصی استفاده می‌کنید؟ آیا در این حوزه از کسی دعوت می‌کنید و از کسی در بخش‌های اجرایی مشورت می‌گیرید؟ انجمن‌های صنفی چه جایگاهی دارند و به‌طورکلی چقدر در کمیسیون با بخش خصوصی در تعامل هستید؟

بهتر بود این سؤال را از رئیس کمیسیون می‌پرسیدید. البته که بخش خصوصی هم می‌تواند جایگاه مناسب و برجسته‌تری داشته باشد و کمیسیون کشاورزی قطعاً ارتباطاتی داشته و حداقل بنده به‌شخصه و جدای از فعالیت‌های کمیسیون کشاورزی، ارتباطاتی با حوزه‌های مختلف مرتبط ازجمله اصناف داشتم. البته در برنامه‌هایی در نظر داریم که نشست‌هایی داشته باشیم و از نظرات تخصصی و کارشناسی این عزیزان استفاده و این‌ها را تبدیل به طرح‌هایی کنیم که منجر به توسعه در زمینهٔ کشاورزی، دام‌پروری، منابع طبیعی و در نقاط مختلف در حوزه بخش کشاورزی شود.

حکیم مهر: این نشست‌ها چه زمانی قرار است که برگزار شود؟

ما در 8 ماهه سال جاری که مجلس شروع به کار کرده، برنامه‌های بسیار سنگینی داشتیم. بحث برنامه 5 ساله ششم بوده است. بودجه سال جاری و تشکیل کمیسیون‌ها بوده است. حقیقتاً در برنامه‌های سال اول خیلی مجال نبوده که به بازنگری طرح‌ها و برنامه‌هایی که از سنوات قبل در دستور کمیسیون کشاورزی بودند، رسیدگی کنیم. درمجموع و به‌صورت پراکنده گروه‌های مختلف، علاقه‌مند به ایجاد ارتباط بوده‌اند و ما از آن‌ها خواستیم که ایده‌ها و برنامه‌های خود را تدوین کنند و در کمیسیون با نظرات مشورتی و تخصصی این عزیزان تشکیل جلسه دهیم، بلکه بتوانیم اصلاحاتی را در حوزه‌های مختلف کمیته‌های چهارگانه کمیسیون کشاورزی به عمل بیاوریم.

از فرودین ماه و در فراغت‌هایی که در ماه‌های بعد از آن به وجود می‌آید، کمیسیون فرصت بیشتری برای این شکل برنامه‌ها می‌تواند داشته باشد.

حکیم مهر: به‌عنوان سؤال آخر، همان‌طور که می‌دانید پایگاه خبری حکیم مهر ازجمله معدود رسانه‌هایی است که به‌صورت تخصصی در حوزه دامپزشکی فعالیت می‌کند. شما جایگاه رسانه‌های تخصصی را در افزایش توان در حوزه کشاورزی و به‌صورت اخص در حوزه دامپزشکی، چطور ارزیابی می‌کنید؟

حکیم مهر که قطعاً پایگاهی مؤثر و مفید است و کاملاً پیداست این سایت ارتباط مستقیم با کانون‌های فعالیت تخصصی دارد. در کل بسیاری از رسانه‌های تخصصی، ذی‌نفع مستقیم در حوزه کاری خود هستند و می‌توانند ابتدا به دنبال کشف یک علت باشند و بعد باانگیزه قوی‌تری که دارند، اقدام به مشکل‌گشایی و پیدا کردن راهکار به‌صورت جدی‌تر کنند. من به همکارانم در کمیته امور دام و آبزیان توصیه و از آن‌ها خواهش می‌کنم که ارتباط بیشتری با حکیم مهر داشته باشند. بنده به‌عنوان رئیس کمیته کشاورزی کمیسیون، در این حوزه مسئولیت دارم و با کمال افتخار در خدمت شما هستم.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
دکتر چوبدار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
0
0
افسار دامپزشکی افتاده دست یه مشت سم فروش، بذر پاش و چوبدار.
تا زمانی که دکتر های دامپزشک قدر خودشونو نمیدونن و زیرابزنی همدیگه رو میکنن اوضاع همینه. دیروز یه دکتر دامپزشک به بنده میگه "ما فوق لیسانسیم چه توقعات بالایی دار تو!!"
از نظر بنده یک مشکل دیگر این صنف همنامی کاردان دامپزشک و دکتره که از دیرباز همین بوده! آیا تابحال اصطلاح کاردان دندانپزشک یا کاردان پزشک به گوشتون خورده؟ وزارت بهداشت و آموزش پزشکی این رشته ها رو به اسامی همچون کارشناس بینایی سنجی، پیراپزشک، پرستار و... تخصصی کرده و واژه پزشک را بازیچه قرار نداده. در کل پایه و اساس اشکال داره.
نظر شما
ادامه