کد خبر: ۳۴۳۵۸
 

افزایش موارد عفونت انسانی با یک ویروس مرگبار آنفلوآنزای پرندگان  (H7N9) در چین باعث نگرانی فزاینده در میان مقامات بهداشتی جهان شده است .

به گزارش حکیم مهر به نقل از سپید، با اینکه خطر عفونت انسانی در این شیوع‌ها در حال حاضر پایین است، کارشناسان خواستار نظارت مداوم بر این ویروس هستند، زیرا موارد ابتلا به آن در این فصل افزایش یافته است و نیز به‌این‌علت که تغییرات نگران‌کننده‌ای در آن رخ داده است .

مقامات آمریکایی می‌گویند از میان همه ویروس‌های آنفلوآنزای ظاهر شده، این ویروس خاص در صورت بروز تغییراتی که امکان انتقال آسان انسان به انسان را فراهم آورد، بیشترین خطر از لحاظ ایجاد پاندمی را دارد .

مقامات مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا  (CDC) می‌گویند در حال تولید واکسنی هستند که این گونه در حال تغییر ویروس را هم تحت پوشش قرار دهد .

چین بزرگ‌ترین شیوع سویه  H7N9 ویروس آنفلوآنزای پرندگان را از سر می‌گذارند و از ماه اکتبر تاکنون ۴۶۰ مورد عفونت انسان با این ویروس از این کشور گزارش شده است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، حدود یک‌سوم افرادی که مبتلا به  H7N9 تشخیص داده شده‌اند، درنتیجه عفونت با این ویروس درگذشته‌اند. موارد عفونت انسانی با این نوع آنفلوآنزای پرندگان در ابتدا در مارس ۲۰۱۳ در چین گزارش شدند و پس‌ازآن هر سال همه‌گیری‌های عفونت‌های انسانی با این ویروس رخ داده است .

اما شمار موارد عفونت انسان با این ویروس در این زمستان نسبت به چهار سال گذشته بیشتر بوده است. عفونت‌های انسانی در زمستان اخیر بیش از یک‌سوم کل ۱۲۶۸ مورد عفونت گزارش‌شده با  H7N9 از ۲۰۱۳ را شامل می‌شوند .

اغلب عفونت‌های انسانی مربوط به افرادی بوده که با ماکیان زنده سروکار داشته‌اند یا محیط‌های آلوده به خصوص بازارهای فروش طیور زنده رفت‌وآمد کرده‌اند .

در طول چهار موج پیشین شیوع  H7N9 ، هشتاد درصد از بیماران دچار ذات‌الریه شدند، ۶۸ درصدشان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند و ۴۱ درصدشان درگذشتند .

دانیل جرنیگان، رئیس بخش آنفلوآنزا در سی‌دی‌سی این هفته گفت: «این ویروسی است که از سال ۲۰۱۳ موردتوجه ما بوده است و اکنون شاهد هستیم که موارد عفونت انسانی با آن در حال افزایش است. امسال این ویروس با قدرت بیشتری بازگشته است، بنابراین شمار موارد مبتلایان به آن از هم‌اکنون از موج‌های قبلی بیشتر شده است و این در حالی است هنوز این فصل به پایان نرسیده است .»

همچنین به گفته او، این ویروس در میان طیور مرگبارتر شده است و این امر ممکن است به عفونت‌های شدیدتر در میان انسان‌ها بینجامد. به همه این دلایل است که مقامات بهداشتی با دقت تحولات در این مورد را پیگیری می‌کنند .
جرنیگان گفت: «این ویروسی است که نباید یک‌لحظه از آن چشم برداشت .»

به گفته سی‌دی‌سی  H7N9 در میان چندین ویروس آنفلوآنزای پرندگان و حیوانی که هنوز به‌طور گسترده در میان انسان‌ها در حال گردش نیستند، بیشترین امکان ایجاد یک پاندمی را دارد. این ارزیابی بر اساس توانایی انتقال آسان و کارآمد ویروس از حیوانات به انسان و توانایی‌اش در ایجاد بیماری وخیم است .

مقامات سازمان جهانی بهداشت این هفته اعلام کردند که خطر انتقال پایدار انسان به انسان  H7N9 پایین است. این مقامات می‌گویند خصوصیات عفونت‌ها و میزان مرگبار بودن آن‌ها در موج فعلی مشابه موج‌های پیشین است .
اما ونکینگ ژانگ، رئیس برنامه جهانی آنفلوآنزای سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: «تغییر مداوم خصوصیت ذاتی ویروس‌های آنفلوآنزا است. این وضعیت آنفلوآنزا را به تهدید مداوم و مهم برای بهداشت عمومی تبدیل می‌کند .»

مقامات بهداشتی می‌گویند یک تغییر که از قبل در حال رخ دادن بوده است، این است که ویروس به دو تبار ژنتیکی جداگانه تقسیم شده است و در همه‌گیری فعلی شاخه‌ای از خانواده ویروس در حال پدیدار شدن است .

این امر باعث شده است که واکسن فعلی ضد  H7N9 که آمریکا آن را ذخیره کرده است، بر روی این شاخه جدید نوظهور تاثیربخشی کمتری داشته باشد. سی‌دی‌سی اکنون در حال ساختن یک ویروس بذر آنفلوآنزا است که تولیدکنندگان بتوانند از آن برای تولید یک واکسن دیگر  H7N9 استفاده کنند که بر این سویه نوظهور موثر باشد .

البته تولید و آزمایش این واکسن جدید چند ماه طول خواهد کشید، یعنی تا ماه ژوئن و ژوئیه امسال پس‌ازآنکه تولیدکنندگان واکسن کارشان برای ساختن واکسن فصلی آنفلوآنزا تمام کنند .

واکسن‌های برای محافظت از پاسخ‌دهندگان خط اول در مقابل ویروس‌های آنفلوآنزای پرندگان دارای بیشترین خطر بخشی از ذخیره واکسن آنفلوآنزای پاندمیک هستند که به وسیله سازمان پژوهش و توسعه زیست-پزشکی، جزئی از وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا نگهداری می‌شوند. این سازمان مسئول انجام اقدامات پزشکی برای مقابله با تهدیدهای طبیعی یا انسان‌ساخته ازجمله آنفلوآنزای پاندمیک و بیماری‌های عفونی نوظهور است.

 
 
نظر شما
ادامه