کد خبر: ۳۴۳۵۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
 

پایگاه «دوستان سلام» به گفتگو با «دکتر داوود انوری» دامپزشک و دارنده رتبه ۱۵  آزمون دکترای تخصصی  (Ph.D) علوم پایه وزارت بهداشت در سال 95 در  رشته انگل شناسی پزشکی پرداخت.

به گزارش حکیم مهر، مشروح این گفتگو به شرح زیر است:

جناب آقای انوری عزیز، لطفاً بیوگرافی خودتان را بفرمایید و ‌همچنین عنوان کنید در دوران دبیرستان در چه مدارسی تحصیل نموده اید و ‌نقش این مدارس در موفقیت تحصیلی شما تا چه اندازه بوده است؟

بسم الله الرحمن الرحیم. بنده داوود انوری هستم متولد سال ۱۳۶۹ در شهرستان ایرانشهر، دوره ابتدایی در دبستان سپاه پاسداران (انوری فعلی)، دوره راهنمایی در راهنمایی نمونه دولتی شهید مطهری و دوره دبیرستان را در دبیرستان دانشگاه ایرانشهر گذراندم. در کنکور سال ۱۳۸۸ موفق به قبولی در رشته دامپزشکی در مقطع دکترای عمومی شدم و در سال ۱۳۹۵ در کنکور دکترای تخصصی  (Ph.D) علوم پایه پزشکی وزارت بهداشت و درمان با کسب رتبه ۱۵ کشوری در رشته انگل شناسی پزشکی پذیرفته شدم و در حال حاضر دانشجو ترم دوم دکترای تخصصی انگل شناسی پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی مازندران هستم .

در دوره دبستان معلم کلاس اول بنده پدرم (شیردل انوری) بودند که همیشه مشوق و پشتیبان من بوده هستند و دوره راهنمایی هم در محضر معلمین گرانقدری مانند استاد بلوچی، استاد دادگر، استاد دانش و استاد رئیسی بوده ام که همیشه مشوق من بوده اند، در دوره دبیرستان هم افتخار شاگردی در محضر اساتید گران قدری همچون استاد حاج غمشاد کردی، استاد داوری، استاد جهانبخش ریگی و دیگر بزرگواران را داشتم که همیشه مشوق و راهنمای من بوده اند.

درود بر شما که حس قدرشناسی از اساتید را به همراه دارید. همین ابتدای کار لطفاً فرمول و رمز موفقیتتان را برای ما بفرمایید.‌

به نظر من فرمول موفقیت همون چیزی است که شکسپیر اشاره کرده :
پشتکار
پشتکار
پشتکار

لطفا رشته خودتان را تعریف نمایید و اینکه هدف شما از انتخاب این رشته چه می باشد؟ همچنین در مورد محتوای درسی این رشته و اینکه چند سال طول می کشد و چه گرایش هایی دارد هم لطفاً کمی توضیح دهید؟

رشته انگل شناسی پزشکی، یکی از رشته های علوم پایه پزشکی است که تمامی دانشجویان علوم پزشکی به عنوان مثال پزشکی داروسازی، دندانپزشکی و سایر رشته های پیراپزشکی در طول دوران تحصیل دانشگاهی خود این درس را خواهند گذراند. در خصوص اهمیت این رشته باید به بیماری های انگلی خطرناک و مهلکی مانند مالاریا، لیشمانیا و… اشاره کرد که در استان سیستان بلوچستان به طور اخص در شهرستان ایرانشهر ما مهم ترین کانون بیماری مالاریا رو داشتیم هرچند موارد ابتلا کاهش قابل ملاحظه داشته اما هنوز به طور ۱۰۰ درصد ریشه کن نشده است . این رشته مانند سایر رشته ها در مقطع دکترای تخصصی ۴ سال طول می کشد . انگل شناسی در واقع گرایشی تخصصی از علوم آزمایشگاهی است. هدف من از انتخاب رشته در وحله اول علاقمندی خودم به این رشته بود و در درجه دوم نیاز استان و بخصوص بلوچستان به این رشته

ظرفیت این رشته در دانشگاه شما چند نفر می باشد؟ اطلاعاتی در مورد دانشگاه محل تحصیلتان جهت کسب اگاهی دوستان داوطلب عنوان کنید؟

در آزمون امسال گروه انگل شناسی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ۳ دانشجو در مقطع دکترای تخصصی پذیرش کردند که بنده نفر اول ورودی هستم. دانشگاه علوم پزشکی مازندران (ساری) یکی از بهترین دانشگاه های علوم پزشکی ایران است که اخیراً به عنوان دانشگاه برتر در حوزه مشارکت در سلامت شناخته شده است. این دانشگاه در سال ۱۳۷۰ به دانشگاه علوم پزشکی مازندران ارتقا پیدا کرده و دانشجویان زیادی در همه رشته های علوم پزشکی همه ساله پذیرش می کند. از لحاظ رده بندی این دانشگاه رتبه ۷ را در بین دانشگاه های علوم پزشکی دارد.

آیا به جز شما فرد دیگری هم از این استان درحال حاضر مشغول به تحصیل در این رشته می باشد؟

تا آنجایی که بنده اطلاع دارم خیر، البته از بومیان منطقه بلوچستان مدنظرم هست.

آینده شغلی، بازار کار، درآمد رشته شما چگونه است؟ و همچنین بفرمایید بازار کار این رشته در استان ما چگونه می باشد؟

فارغ التحصیل رشته انگل شناسی پزشکی در مقطع دکترای تخصصی میتوانند به عنوان هیئت علمی در دانشگاه های علوم پزشکی مشغول به تدریس شوند و یا در آزمایشگاه تشخیص طبی مشغول به کار شوند. در ارتباط با درآمد اطلاع زیادی ندارم ولی در حد یک عضو هیئت علمی با مرتبه استادیاری است. آینده روشنی برای این رشته متصور هستم با توجه به اینکه هنوز هم مواردی از بروز بیماری های انگلی در استان مشاهده شده، لذا بررسی و مطالعات در زمینه تولید واکسن های موثر علیه این بیماری ها در گروه انگل شناسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در دست کار است.

شما چه زمانی مطالعه برای آزمون دکتری را آغاز کردید؟

بنده از اواسط سال ۹۴ به طور جدی شروع به مطاله کردم، قبل از این زمان هم مطالعاتی داشتم اما به طور جدی از اواخر آبان ماه سال ۹۴ تا زمان آزمون دکترا (مرداد ۹۵)

انگیزه شما از آغاز مطالعه برای کنکور دکتری چه بود؟

علاقه زیاد به رشته انگل شناسی، دوم اینکه بتوانم به مردم استان و کشورم در این زمینه که با کمبود نیرو مواجه هستیم خدمت کنم.

روند مطالعه شما جهت آمادگی برای آزمون دکتری چگونه بود؟

روند مطالعه کاملاً طبق برنامه ریزی بود با توجه به حجم بالای مطالب برای قبولی در کنکور دکتری تخصصی علوم پایه پزشکی نیاز به صرف زمان زیاد و برنامه ریزی همراه با پشتکار بود. قبولی در آزمون دکتری تخصصی، نیازمند داشتن پشتکار، داشتن برنامه منظم و منسجم، و مرور آزمون های سال های قبل است.

شما از برنامه خاص تبعیت می کردید؟ از برنامه کنکوری خاصی تبعیت می کردید؟

روال کار بی شباهت به کنکور سراسری نبود. خواندن دروس به علاوه تست و مرور (طبق یک برنامه منظم). در کنار این موارد داشتن رزومه  (CV) قوی برای قبولی در آزمون دکترای تخصصی وزارت بهداشت ضروری است.

دشواری های این رشته چه در زمان تحصیل و زمان اشتغال چه مواردی هستند‌؟

در زمان تحصیل: بسته به دانشگاه متفاوت است به عنوان مثال کسب مهارت علمی و عملی بالا در تشخیص آزمایشگاهی نمونه ها ارسال شده به آزمایشگاه انگل شناسی جهت درمان صحیح توسط پزشکان باتوجه به حساسیت کار ضروری است و همین طور برای دفاع از تز دکترا داشتن حداقل دو مقاله  ISI با  Impact Factor 2 است. این امر نیازمند علاقه و پشتکار است.

دشواری های اشتغال: حساسیت کار آزمایشگاهی و میکروسکوپی این رشته برای دادن دید درست و مناسب به پزشکان معالج جهت درمان صحیح است .

همانطور که مستحضر هستید آزمایشگاه نقش کلیدی در تشخیص دقیق بیماری ها و به دنبال آن درمان صحیح و کارآمد دارد.

مصاحبه دانشگاه ها چگونه برگزار شده؟

مصاحبه ها امسال منطقه ای بود (برخلاف سال های قبل که به صورت متمرکز فقط در تهران انجام می گرفت) و برای هر دانشگاه انتخابی باید به همان دانشگاه می رفتیم و طبق برنامه خوبی که امسال داشتند، در ۵ ایستگاه (پایان نامه، سرچ منابع معتبر اینترنتی، تدریس برای اساتید، توانمندی های علمی و عملی و زبان انگلیسی) برگزار شد .

به نظر شما باید جهت قبولی در این رشته و دانشگاه چند درصد دروس را زده باشید؟ همچنین چه رتبه های از کنکور درصد قبولی بالایی در این رشته و دانشگاه را دارند؟

درصد خاصی نمی توان تعیین کرد چون هر سال متغیر است و بستگی به درصدها و نمرات تراز دیگر شرکت کنندگان دارد، اما دو درس مهم در مقطع دکترا دروس تک یاخته شناسی و کرم شناسی هستند که معمولاً درصدهای بالای ۶۰ برای قبولی ضروری درنظر گرفته می شوند . در ارتباط با رتبه این مورد هم هر سال متفاوت است چون ظرفیت کل پذیرش هرسال با سال قبل تفاوت های جزیی دارد، اما تا رتبه ۲۰ کشوری شانس قبولی زیادتری دارند.

لطفاً کمی هم از خانواده خود بگویید .

پدر بنده فرهنگی (فوق لیسانس مدیریت آموزشی) و مادرم خانه دار هستند . بنده فرزند ارشد خانواده هستم و سه خواهر کوچکتر از خودم دارم.

از میزان شهریه هر ترم این رشته در مقطع دکتری دانشگاه های غیر دولتی هم چنانچه اطلاعاتی دارید بفرمایید .

شهریه دکترای تخصصی در دانشگاه های علوم پزشکی چیزی در حدود ۵ تا ۷ میلیون برای هر ترم است.

مشوقین شما چه کسانی بودند؟ همچنین آیا الگوی خاصی داشتید؟

مشوقین اصلی من خانواده ام و درجه دوم اساتید دوره دکترای عمومی بودند که تدریس عالی آنها در درس انگل شناسی من را به این رشته علاقمند کرد.

صحبت شما به جوانان این مرز و بوم چه می باشد؟ کلام آخر

در هر مقطعی که هستند همیشه برنامه ای برای پیشرفت در کار و تحصیل داشته باشند، جوانان این استان از جوانان دیگر استان های ایران عزیز در هیچ موردی کمبود ندارند و با اندکی تلاش می توانند در همه عرصه ها خوش بدرخشند. عقیده شخصی بنده این است که رشته تحصیلی در درجه دوم اهمیت قرار دارد. به حد اعلاء رساندن و طی کردن تحصیلات تکمیلی در رشته مورد علاقه مهم تر است و تا رسیدن به قله های علم و دانش دست از تلاش برندارند و سپاس از شما که بنده رو به جمع خودتون دعوت کردید .

جناب اقای انوری، سپاسگزارم از اینکه وقتتان را در اختیار حقیر و عزیزان حاضر در گروه دادید. این حسن نیت شما نشان از وجدان پاک احساس و مسولیت شما نسبت به جامعه و اطرافیانتان را می رساند.

به وجود عزیزانی همچون شما افتخار می کنیم.
 
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
5
5
اصلا نخوندمش،، حکیم عزیز رتبه یک و دو های تخصص های دامپزشکی رو چرا به جاشون مصاحبه نکردید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تا کی باید بدونیم پیشرفت علم دامپزشکی نیاز به متخصص دامپزشک داره نه کسانی که از این رشته گریزان هستند؟؟؟؟؟؟ ناراحت شدم حکیم جان.
متخصص مثلا فارما انسانی شده هیت علمی دانشکده دامپزشکی بعد چی میشه تمام پروژه های پزشکی رو انجام میده پس کی میخاد علم دامپزشکی رو گسترش بده، خدایا الامان، چوب رو خودمون داریم به تن خودمون میزنیم، داریم تو جامعه دامپزشکی کسانی رو گنده میکنیم که هیچ سنگی رو قرار نیست از سر راه این جامعه بلند کنن، افرادی رو فرستادیم از دامپزشکی با این ذهنیت بیرون که اینده نا معلومی رو واسشون رقم زدیم، خب حالا مثلا کسی که پایه دامپزشکی داره چه میدونم تخصص فارما انسانی خونده شرایط کاریش چی باید بشه؟؟ آیا عاقلانه هست بشه مدرس بچه من تو پزشکی در حالی که از بیس مشکل داره، عاقلانه اس بشه مدرس بچه شما در دامپزشکی در حالی که تخصصش مشکل داره؟ تا کی باید به خود باوری برسیم نمیدونم، حیک م قلبم درد اومد عزیزم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
1
3
دمت گرم ناشناس.
حق گفتی شما.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
1
6
آقا محترم اکثر دامپزشکان که شما نمیدونید بیس علمی شون از پزشک ها بالاتره
بی زحمت درمورد چیزی که نمی دو نید اظهار نکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
0
0
تخصص تو دامپزشکی مث کسی هس که تو باتلاق گیر کرده.هرچی بیشتر دست و پا بزنی بیشتر غرق میشی
مجید
|
Germany
|
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
0
2
چرا شهریه میدهد مگر دانشگاه دولتی نیست ؟
نظر شما
ادامه