کد خبر: ۳۴۳۹۰
 

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در مراسم کلنگ زنی توسعه یک باب کارخانه دارویی در شهرستان فریمان در استان خراسان رضوی اظهار داشت: تولید داروهای دامی نسبت به داروهای انسانی نگاه دقیق تری را می طلبد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، «دکتر مهدی خلج» در توضیح این مطلب یادآور شد: داورهای دامی پس از مصرف می تواند زنجیره غذایی و سلامت انسان را متاثر کند و هرگونه مصرف بی ضابطه این داروها سبب ایجاد باقیمانده دارویی می شود که این موضوع می تواند سلامت غذای جامعه انسانی و تمامی آحاد جامعه را تحت تایثر قرار می دهد.

وی افزود: تولیدات دارویی در حوزه دامی و انسانی یکی از مزیت های کشور در بخش های تولید و صادرات است و ما در حال حاضر بیش از 90 درصد نیاز داخلی داروهای دامی، بیش از 35 درصد نیاز داخلی داروهای طیور و 75 تا 80 درصد نیاز داخلی در زمینه داروهای آبزیان را می توانیم تامین کنیم.

خلج اعلام داشت: با توجه به شباهت فرمول های شیمیایی داروهای دامی و انسانی حاضر، سازمان های جهانی بهداشت دام، سازمان جهانی بهداشت، فائو و سایر سازمان های مرتبط در حال تلاش برای ارتقای کیفیت و اثربخسی داروهای دامی و انسانی و نیز منطقی کردن مصرف این داروها هستند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: همه تلاش ما بر این بوده تا یک اصل را فراموش نکنیم و آن هم اصل نظارت جدی همراه با موازین علمی و بین المللی برای ارتقای تولیدات داخلی و در عین حال ایجاد یک بازار رقابتی مطمئن برای صادرات داروهای دامی را دنبال می کنیم.

خلج اظهار داشت: در دیدار با رؤسای سازمان های دامپزشکی سایر کشورها و از جمله کشورهای منطقه سعی در دیپلماسی اقتصادی برای فروش داروهای تولید داخل را نیز داریم و آخرین مورد این رایزنی ها در دیدار با رییس سازمان دامپزشکی در عراق بود که مقرر شد تا میدان برای شرکت های دارویی ما باز شود.

وی افزود: علاوه بر نظارت ها برای ارتقای کیفیت پس از برجام توانستیم به مواد اولیه مورد نیاز صنایع دارویی دامی از منابع اصلی و با کیفیت دست پیدا کنیم.

خلج گفت: در جهت تسهیل صادرات داروهای دامی اجازه دادیم که هر صادر کننده ای که می خواهد صادرات داشته باشد، بدون مجوز دامپزشکی این کار را انجام دهد و ما به صورت تصادفی نمونه بردای از محموله های صادراتی را انجام خواهیم داد و اگر مجموعه ای خلاف تعهداتش عمل کرده بود برخورد می کنیم.

وی تصریح کرد: شرکت های وارد کننده مواد اولیه را رده بندی کرده ایم و شرکت هایی که در گرید A  قرار گرفته اند می توانند راحت تر واردات را انجام می دهند

خلج یادآور شد: سازمان دامپزشکی با استفاده از سامانه دارویی خود همه موارد در خصوص دارو از واردات تا صادرات را تحت نظارت و ردیابی و با این سامانه ها نیاز به مراجعه حضوری به این سازمان نیست.

یادآور می گردد طرح توسعه شرکت داروسازی نصر در زمینه تولید انواع دارو و کسن های دام و طیور با اشتغالزایی 430 نفر با حضور رییس سازمان دامپزشکی کشور در شهرستان فریمان استان خراسان رضوی کلنگ زنی شد و طبق پیش بینی حدود 24 ماه برای رسیدن به بهره بردای آن زمان لازم بوده و میزان سرمایه گذاری در این پروژه 80 میلیارد ریال است که سالانه 17 میلیون دلار صرفه جویی ارزی را برای کشور به همراه خواهد داشت.

 
 
نظر شما
ادامه