کد خبر: ۳۴۴۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
«عصرایران» نوشت:
حیوانات خانگی اغلب از دوستان نزدیک مردم در خانه ها محسوب می شوند و افراد بسیاری حاضرند حتی هزینه هایی سنگین را  برای نجات جان حیوان خانگی مورد علاقه خود پرداخت کنند. بر همین اساس، پیشرفت های پزشکی در حوزه سلامت انسان به دنیای حیوانات نیز راه یافته اند.

در حال حاضر، دامپزشکان از برخی ابزارهایی که برای تشخیص و درمان بیماری ها در انسان استفاده می شوند، بهره می برند. حتی برخی مواقع پزشکان و دامپزشکان تیمی مشترک را برای نجات زندگی یک حیوان تشکیل می دهند. در ادامه با برخی جراحی های جالب توجه در دنیای حیوانات بیشتر آشنا می شویم.

جراحی قلب باز

پزشکان در دانشگاه کالیفرنیا به درمان نارسایی قلبی در "وانیلا بین"، گربه یک ساله از نژاد برمه ای، کمک کردند. تیم پزشکی، جراحی قلب باز نادری را برای برطرف کردن نارسایی که اجازه می داد خون در قلب گربه جمع شود، انجام دادند. بدون انجام این عمل جراحی وانیلا بین به واسطه نارسایی احتقانی قلب جان خود را از دست می داد. به رغم آن که این گربه خون زیادی را از دست داد و نیازمند تزریق خون بود اما موفق شد جراحی را با موفقیت پشت سر گذاشته و سلامتی خود را باز یابد.

جراحی‌های شگفت انگیز در دنیای حیوانات

سگ ها نیز از مزایای عمل جراحی قلب باز بهره‌مند شده اند. به عنوان مثال در نوامبر 2014، کمپینی موفق به جمع آوری 30 هزار دلار برای آوردن یک تیم جراحی از ژاپن به دانشگاه کرنل و انجام یک عمل جراحی نادر قلب روی یک سگ شد. این عمل جراحی هفت ساعته به منظور اصلاح دریچه قلب معیوب در سگی به نام ازمه صورت گرفت. این سگ سلامت کامل خود را پس از جراحی بازیافت.

عمل سزارین

انجام عمل سزارین در سگ ها و گربه ها و حتی لاک پشت ها برای کمک به حیوان ماده و زایمانی راحت‌تر رایج است. اما این روش به ندرت در پستانداران و حیوانات بزرگ انجام می شود مگر آن که شرایطی اضطراری انجام سزارین را اجباری سازد. هنگامی که یک پستاندار به عمل سزارین نیاز دارد در تیم جراحی پزشکانی با تجربه انجام سزارین روی انسان به حیوانات باردار کمک می کنند.

جراحی‌های شگفت انگیز در دنیای حیوانات

هنگامی که عمل سزارین روی یک اورانگوتان در دانشگاه مینه سوتا در سال 2015 انجام شد تیم پزشکی شامل متخصص زنان و زایمان، متخصص نوزادان و متخصص بیهوشی دامپزشکی می شد. در سال 2014 نیز طی یک عمل سزارین اورژانسی یک بچه گوریل در باغ وحش سن دیگو به دنیا آمد.

جراحی مغز

در حال حاضر، پزشکان به طور معمول تومورهای مغزی را از سر موجودات بزرگ و کوچک و حتی خیلی کوچک خارج می کنند. در سال 2014، تیمی از جراحان در استرالیا توموری سرطانی که در سر یک ماهی قرمز رشد کرده بود را خارج کردند. (ماهی قرمز می تواند بیش از 40 سال عمر کند و انجام جراحی می توانست زندگی دوباره به این حیوان ببخشد.)

جراحی‌های شگفت انگیز در دنیای حیوانات

جراحی مغز روی حیوانات خانگی و در باغ وحش ها نیز برای اصلاح شرایطی مانند ناهنجاری های کیاری (بافت مغز به ستون فقرات گسترش می یابد) و هیدروسفالی (وجود مایع در مغز) که در انسان نیز رخ می دهد انجام می شوند. در سال 2013، شیری 150 کیلوگرمی به نام رامسس برای درمان ناهنجاری کیاری در دانشگاه تنسی جراحی شد. از جمله نشانه های این بیماری در انسان می توان به گیجی و سر درد اشاره کرد.

جراحی ترمیمی

بینی از دست رفته یا فک شکسته به راحتی می توانند توسط پزشکان حیوانات که در زمینه زیبایی مهارت آنها رقیب جراحان پلاستیک انسانی است، ترمیم شوند. به عنوان مثال، سگی که نیمی از صورت خود را از دست می دهد از شانس ادامه زندگی عادی برخوردار می شود. کابانگ، سگی در فیلیپین که برای نجات جان دو دختر از تصادف با موتورسیکلت به شدت آسیب دیده بود تحت عمل جراحی قرار گرفته و از پیوند پوست برای ترمیم صورت وی استفاده شد. این حیوان همچنان می تواند غذا بخورد و بو بکشد.

جراحی‌های شگفت انگیز در دنیای حیوانات

همان گونه که از چاپ سه بعدی برای ایجاد ساختارهای مصنوعی استفاده می شود، از این فناوری برای ساخت اندام های مصنوعی برای حیوانات نیز کمک گرفته می شود. در کلرادو، لاک پشتی که به واسطه عفونت، لاک خود را از دست داده بود به کمک چاپ سه بعدی لاک قرمز رنگ جدیدی را دریافت کرد که توسط دانشجویان دانشگاه فنی کلرادو طراحی و چاپ شده بود.

همچنین اخیرا یک لاک پشت دریایی که به واسطه برخورد با پروانه موتور قایق در سواحل ترکیه با آسیب هایی جدی در ناحیه صورت مواجه شده بود به کمک چاپ سه بعدی و پیوند بخش هایی مشابه با آن چه از دست داده بود، حیاتی دوباره یافت. شرکت بی‌تک اینوویشن طراحی و چاپ این بخش ها را بر عهده داشت.
 
 
برچسب ها: جراحی،
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
نرگس روحانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
0
0
سلام خیلی استفاده کردم
نظر شما
ادامه