کد خبر: ۳۴۴۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر



مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه یک درصد طیور بومی استان معدوم شدند، گفت: بیش از ۸۷ درصد طیور صنعتی شامل مرغداری‌های گوشتی، تخم گذار، بلدرچین و .... استان از بیماری آنفلوانزا پاک نگه داشته شدند.

به گزارش حکیم‌مهر به نقل از ایسنا،«دکتر شهرام موحدی» با بیان اینکه در حال حاضر با یک معضل جهانی تحت عنوان ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان روبرو هستیم، افزود: این ویروس امروزه کل اروپا را به جز کشور نروژ درگیر کرده است و بیش از ۶۱ کشور دنیا آلوده به ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هستند .

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک معضل جهانی است و به تبع در کشور ایران نیز وجود دارد و استان اصفهان نیز با این ویروس درگیر شده است.

موحدی با بیان اینکه قطعا آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یکی از خسارت‌بارترین و مسری‌ترین ویروس جهانی در طول تاریخ بشریت در حوزه طیور است، ادامه داد: برای مقابله با این ویروس ستاد مبارزه با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با ریاست استاندار در استان‌ها تشکیل می‌شود و مبارزه با این بیماری کاری بسیار عظیم و فرا دستگاهی است.

ابتلای یک درصد طیور بومی استان به آنفلوانزا

وی با اشاره به فضای استان اصفهان در حوزه طیور اضافه کرد: استان اصفهان بیشترین تعداد مرغداری‌های صنعتی مجاز کشور را دارد و تعداد مرغداری‌های تخم‌گذار و حجم تولید تخم‌مرغ درآن بسیار بالا است، اما با وجود این فضا از زمان شروع گزارش اولین ابتلا به این ویروس از اواخر دی ماه تا کنون کمتر از ۲۰هزار قطعه (حدود یک درصد) از دو میلیون و نیم قطعه طیور بومی در استان معدوم شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه تا کنون کمتر از یک درصد طیور بومی استان معدوم شد، خاطر نشان کرد: با اقداماتی که انجام شد موفق شدیم ۹۹ درصد طیور بومی استان را از ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نجات دهیم.

معدوم سازی سه میلیون قطعه طیور صنعتی

موحدی اظهار کرد: در حوزه طیور صنعتی نیز بیش از دو هزار و ۶۷۰ واحد صنعتی مجاز داریم که با احتساب تعداد واحدهای غیر مجاز این رقم به سه هزار واحد می‌رسد که از این تعداد حدود ۶۰ واحد معادل ۲.۵درصد واحدها درگیر این بیماری شدند و با تلاش‌های شبانه روزی حوزه دامپزشکی استان بیش از ۸۷ درصد طیور صنعتی شامل مرغداری‌های گوشتی، تخم گذار، بلدرچین و .... استان پاک نگه داشته شدند.

وی با بیان اینکه آنفلوانزا یک ویروس بسیار مسری است، گفت: اگر این اعداد را با آمار کل استان اصفهان مقایسه کنیم متوجه موفقیت حوزه دامپزشکی با همکاری سایر دستگاه‌ها می‌شویم. حدود سه میلیون قطعه طیور صنعتی و حدود ۲۰ هزار طیور بومی معدوم شد. این ویروس بیشتر در واحدهای مرغداری تخم گذار شیوع پیدا کرد و تنها ۴ واحد گوشتی درگیر شدند.

آغاز پرداخت غرامت به خسارت دیدگان روستایی

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه میزان پرداخت غرامت بر اساس مصوبه وزیران است، اضافه کرد: برآورد خسارات در این حوزه حدود دو میلیارد تومان است که با پیگیری‌های انجام شده تامین اعتبار شده و مشکلی در زمینه پرداخت غرامت نداریم، همچنین پرداخت غرامت به روستاییان شروع شده و همچنان ادامه دارد.

موحدی با بیان اینکه شهرستان‌های نجف آباد، خمینی شهر، تیران و کرون و فلاورجان بیشترین درگیری با این بیماری را داشتند، ادامه داد: متاسفانه تعداد مراکز پرورش غیر مجاز در استان زیاد است که این مراکز تحت

نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی نیستند و باید با این مراکز برخورد شود و خوشبختانه همکاری خوبی در این زمینه با جهاد کشاورزی داریم.

خور و بیابانک هم آلوده شد

وی با بیان اینکه برخورد با این بیماری ویروسی تلاش همه جانبه به ویژه همکاری مردم استان را می‌طلبد، گفت: شهرستان خور با فاصله حدود ۴۰۰کیلومتری از مرکز استان آخرین شهرستانی بود که درگیر این بیماری شد. با وجود تذکراتی که به همشهریان مبنی بر عدم خرید طیور از پرنده فروشی سطح شهر و دوره‌گردها داده شد متاسفانه یکی از شهروندان خور و بیابانکی نسبت به خرید دو قطعه طیور از یک پرنده فروشی در سبزه میدان اقدام کرده و این طیور آلوده بوده و شهرستان خور را آلوده کرده است.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: مردم از خرید هر گونه پرنده از پرنده فروشی‌های سطح شهر و دوره گردها خودداری کنند، البته ساماندهی پرنده فروشی‌های سطح شهر با شهرداری‌‌ها است که باید این کار را با کمک دانشگاه علوم پزشکی انجام دهند.

موحدی با تاکید بر لزوم ساماندهی پرنده‌فروشی‌ها خاطر نشان کرد: وضعیت استان اصفهان به گونه‌ای است که می‌طلبد نظارت‌های حوزه دامپزشکی به صورت شبانه روزی و ادامه دار انجام شود و قطعا چیزی به نام تعطیلات نوروزی برای دامپزشکی نداریم و مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان فراتر از کار یک دستگاه است و همه دستگاه‌ها و مردم باید همکاری کنند.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
0
0
سلام
.............................. چرا پرنده فروشی های اصفهان را مانند دیگر استان ها تعطیل نکردید
عدم مدیریت را اینگونه پاسخ می دهید؟؟
نظر شما
ادامه