کد خبر: ۳۴۴۴۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

«ایسنا» نوشت:

اخیراً جمعیت سگ‌های ولگرد در اراک افزایش یافته و این موضوع موجب ترس و نگرانی برخی شهروندان شده است و باز هم رد پای شهرداری و عملکرد ناقص در این حوزه به چشم می‌خورد. 

براساس بخشنامه وزارت کشور تمامی شهرداری‌ها باید از کشتار سگ‌‌های ولگرد در سطح شهر خودداری کنند. دستورالعملی نیز برای زنده‌گیری و عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد تنظیم شده است. 

بر این اساس پس از جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از سطح شهر و روستا و انتقال آنها به قفس نگهداری موقت در مرکز نگهداری، معاینه از سوی دامپزشک انجام می‌شود. 

بعد از این مرحله سگ‌های ولگرد آلوده و غیر مفید از سگ‌های اصیل مفید تفکیک و سگ‌های مفید توسط دامپزشک واکسیناسیون و قرنطینه می‌شوند. 

 پس از طی دوره قرنطینه، سگ‌ها قلاده و شناسنامه‌دار شده و پس از گرفتن تعهد از افراد یا مراکز متقاضی درخصوص نگهداری مناسب حیوان و رها نکردن آنها و انجام دوره‌ای معاینات و مراقبت‌های بهداشتی لازم، تحویل می‌شوند. 

سگ‌هایی هم که به ‌عنوان سگ گله به افراد واگذار می‌شود قبل از واگذاری توسط دامپزشک عقیم‌ خواهند شد. سگ‌هایی که بیماری لاعلاج و مسری دارند نیز باید با تزریق بدون درد کشته شوند. 

با وجود این دستورالعمل و نیز حساسیت‌هایی که در خصوص کشتار حیوانات وجود دارد، پاسخ شهردار اراک در خصوص رسیدگی به وضعیت سگ‌های ولگرد در اراک شنیدنی است. 

با توجه به افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد در معابر اراک و اعتراض، نگرانی و ترس مردم از این قضیه با شهردار اراک تماس تلفنی گرفتیم تا دلیل عدم رسیدگی به این مهم و بی‌توجهی شهرداری نسبت به جمع آوری سگ های ولگرد را جویا شویم. بدیهی است رویکرد مدافعان حیوانات در این خصوص جمع آوری و عقیم سازی است و نه کشتار، اما از جواب کوتاه شهردار اراک اینگونه بر می آید که راهکار رفع مشکل سگ های ولگرد در اراک، چیزی جز این است.  

شهردار اراک در پاسخ کوتاهی که بسیار با عجله و شاید عصبانیت ادا شد، گفت: به من ربطی ندارد بروید با افرادی که می‌گویند نکُشید صحبت کنید، به این افراد مرتبط است، به شهرداری هیچ ارتباطی ندارد. 

در ادامه تنها کلمه خداحافظی بود و بوق اشغال تلفن و بهت و تعجب از نحوه پاسخگویی و نوع برخورد شهردار اراک و این سوال که اگر این نحوه پاسخگویی به رسانه است، نحوه رفتار با عموم مردم چگونه است و اینکه تکلیف جمع‌آوری سگ‌های ولگرد چه می‌شود؟

به گزارش ایسنا، مسئول پناهگاه سگ‌های ولگرد اراک گفت: این مرکز به صورت داوطلبانه راه‌اندازی شده و نتیجه اقدامی مردمی است. هزینه‌های این مرکز نیز از طریق کمک‌های مردمی و شخصی تامین می‌شود. 

مهناز براتی بیان کرد: فعالین محیط زیست و حامیان حیوانات همکاری موثری در خصوص مدیریت این مرکز دارند. سگ‌های ولگرد بعد از انتقال به مرکز مورد رسیدگی قرار می‌گیرند و امکان عقیم‌سازی نیز در مرکز وجود دارد که با همکاری پزشکانی از اراک و تهران این اقدام انجام می‌شود. 

وی در خصوص نحوه شروع فعالیت این مرکز عنوان کرد: در ابتدا با مجموعه پسماند شهرداری اراک همکاری داشتیم بعد از این مرحله به عنوان زیرگروه یکی از موسسات مردم‌نهاد اراک فعالیت‌های خود را پیگیری کردیم و در حال حاضر نیز مراحل ثبت موسسه مردم نهاد زیست‌محیطی مستقل را سپری می‌کنیم. 

کشتار حیوانات چرخه محیط زیست را برهم می‌زند

این فعال محیط زیستی با تاکید بر این نکته که کشتار حیوانات اقدامی ناشایست است که چرخه زیست‌محیطی را بر هم می‌زند ادامه داد: در کشورهای اروپایی و پیشرفته نیز برای کنترل جمعیت حیوانات از روش عقیم‌سازی استفاده می‌کنند و اینکه به بهانه افزایش جمعیت یک حیوان اقدام به کشتار کنیم، قطعا کار شایسته‌ای نیست. 

این فعال حقوق حیوانات با بیان اینکه در مدت فعالیت این مرکز با سگی که بیماری هاری داشته باشد، مواجه نشده‌ام، عنوان کرد: حبس حیوان در اتاق گاز یا تیراندازی و کشتار حیوان در معابر شهر صرف نظر از اینکه اقدامی غیرانسانی است، تبعات روانی قابل توجهی در جامعه برجای می‌گذارد. 

براتی با بیان اینکه شهرداری تهران برای ساماندهی سگ‌های ولگرد یک تا سه میلیارد تومان هزینه کرده است، عنوان کرد: مسئول جمع‌آوری سگ‌های ولگرد اراک و انتقال به این مرکز شهرداری اراک است که این اقدام به درستی انجام نمی‌شود. 

وی ادامه داد: در اراک برای کشتار هر یک سگ‌ ولگرد حدود 130 هزار تومان و برای زنده‌گیری این حیوانات 30 تا 35 هزار تومان در نظر گرفته شده است. 

براتی بیان کرد: در برخی مواقع داوطلبینی که با این مرکز همکاری دارند نست به جمع‌آوری سگ‌ها اقدام می‌کنند، اما اقدامات موردی پاسخگو نیست و باید همکاری منسجمی در این خصوص صورت بگیرد، در غیر این صورت شرایط کنونی مشاهده سگ‌های ولگرد در معابر استمرار خواهد داشت. 

این فعال زیست محیطی تاکید کرد: البته تمامی سگ‌های معابر را نباید جمع‌آوری کرد و این حیوان باید در حد معقول و مورد نیاز در معابر وجود داشته باشد، در غیر این صورت در چرخه محیط زیست خلل ایجاد می‌شود. 

سگ‌های گرسنه و هدررفت محصولات غذایی تاریخ گذشته

وی یکی از مشکلات این مرکز را تامین غذای حیواناتی که در مرکز نگهداری می‌شوند، عنوان کرد و افزود: مرکز بهداشت به صورت دوره‌ای دستور از بین بردن حجم زیادی از محصولات غذایی تاریخ گذشته کارخانه‌ها را می‌دهد که این محصولات به مرکز پسماند اراک منتقل و با اضافاتی مانند پلاستیک‌ها دفن می‌شود. 

براتی ادامه داد: این اغذیه را می‌توان بعد از جداسازی ظروف به مصرف سگ‌های این مرکز رساند و ظروف را برای بازیافت مورد استفاده قرار داد نه اینکه هم غذا را از بین ببریم و هم به شیوه‌ای نامناسب با ظروف پلاستیکی عملیات دفن را انجام دهیم. 

انتقاد از صدا و سیما

این حامی حقوق حیوانات به عملکرد صدا و سیما در این خصوص نیز انتقاد و عنوان کرد: متاسفانه صدا و سیما اقدامات مردمی که در این مرکز انجام می‌شود و مشکلاتی که وجود دارد را پوشش خبری نمی‌دهد در صورتی که حقوق حیوانات نیز موضوعی بسیار مهم است که باید مورد توجه قرار بگیرد. 

به گزارش ایسنا، متاسفانه شهردار اراک نه تنها در خصوص ساماندهی سگ‌های ولگرد و اعتراض به اینکه چرا اجازه نمی‌دهند راحت‌ترین اقدام که همان کشتار این حیوانات است را انجام دهد، عملکرد ضعیفی دارد بلکه در بسیاری از امور نیز راحت‌ترین راه را ترجیح و بر این اساس عملکردی ضعیف را از خود به یادگار گذاشته است. 

مشخص نیست با این تفکر شهردار اراک و شورای شهری که از شهردار پاسخ نمی‌خواهد چه آینده‌ای در انتظار سگ‌های ولگرد اراک است و تکلیف ترس و نگرانی مردم در این رابطه چه می‌شود و چگونه این جمله را به زبان جاری کنیم که حال همه ما خوب است و این شهر شهرداری دارد که خیلی از مسائل به او ربطی ندارد. 

 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
0
0
حرف تاعمل خیلی فاصله داره . جمع آوری سگها و زنده گیری آنها و نگهداری و عقیم سازی و... کلی هزینه و نیروی انسانی لازم داره که شهرداری فاقد آن است و تازه در جمع آوری زباله بی زبان و غیر جاندارش موندن چه برسه به سگ ولگرد .این پز دادنها به ما نیومده . کارتن خوابها رو سروسامان بدیم برا هفت پشتمون کافیه .
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
0
0
حرمت حیوانات که خداوند در قرآن گفته پز دادن می باشد؟
حضرت امام حسن(ع)برای پز دادن به سگ گرسنه غذا
می دادند ؟بودجه ها را خرج مخلوقات خدا چه انسان وچه
حیوان باید بشود.ما کشور غنی هستیم باید خدا را شکر
کنیم .واز نعمتهایی این سرزمین برای همه مخلوقاتش
استفاده کنیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
0
0
سگ ولگرد و بی صاحب باید نابود شود
نظر شما
ادامه