کد خبر: ۳۴۴۶۴



مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد از شناسایی دو کانون دیگر بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در این استان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد، «دکتر عبدالله بهمنش»گفت: روستاهای تل زری وکلات دشمن زیاری از توابع شهرستان کهگیلویه نیز درگیر بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان شده و شمار کانون‌های تشخیص داده شده در کهگیلویه و بویراحمد به هفت مورد رسید.

وی با بیان اینکه بر اساس طرح پایش و نمونه‌گیری تصادفی وجود آلودگی طیور بومی در این کانون‌ها تشخیص داده شده‌اند،خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت تشخیص به موقع بیماری،دامپزشکی صرفاً به وجود تلفات و متعاقباً نمونه‌برداری اکتفا نکرده بلکه حتی بدون علائم بیماری در مناطق اطراف کانون‌ها اقدام به نمونه‌برداری تصادفی کرده تا موارد مخفی بیماری را نیز تشخیص و اقدامات لازم از جمله معدوم‌سازی و ضدعفونی را در اسرع وقت انجام دهد.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: خوشبختانه طیور صنعتی استان همچنان عاری از این بیماری بوده اما با توجه به پایش بیماری توسط کارشناسان دامپزشکی بر روند کشتار در کشتارگاه‌های استان،جای هیچ نگرانی برای استفاده شهروندان از مرغ استحصالی از کشتارگاه‌ها نیست.

دکتر بهمنش با اشاره به نزدیک شدن به ایام پایان سال و افزایش مصرف محصولات پروتئینی،به شهروندان توصیه کرد: از مرغ‌های بسته‌بندی شده استفاده کنند و از خرید مرغ زنده و ذبح آن در منازل و معابر عمومی جداً خودداری کنند.

وی همچنین به روستاییان توصیه کرد: فضای نگهداری طیور بومی خود را محصور کرده و از ارتباط طیور بومی با پرندگان وحشی خودداری کنند و تلفات طیور را به نزدیک ترین مرکز دامپزشکی و یا از طریق سامانه ۱۵۱۲ ارتباط مردمی دامپزشکی گزارش دهند.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد اضافه کرد: مرغداری‌های صنعتی نیز برای پیشگیری از شیوع آنفلوانزای پرندگان باید مسائل و نکات بهداشتی و قرنطینه‌ای را در واحدهای خود رعایت کرده و از ورود و خروج‌های غیرضروری افراد و وسایل نقلیه به این واحدها و به خصوص فروش مرغ زنده به افراد سودجو و خودروهای دوره‌گرد جداً خودداری کنند.


نظر شما
ادامه