کد خبر: ۳۴۵۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

سرپرست شبکه دامپزشکی زرند گفت: مصرف بی‌رویه دارو در صنعت دام و طیور تهدیدی برای سلامت مصرف‌کنندگان محسوب می‌شود .

به گزارش حکیم مهر به نقل از صدای زرند، «حسن لطفعلی‌پور» سرپرست شبکه دامپزشکی زرند اظهار داشت: اگر چه استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در حیوانات همانند انسان‌ها موجب بهبودی دام می‌شود، اما استفاده نادرست و بی‌رویه آن سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد.

لطفعلی‌پور افزود: برای حفظ سلامتی دام و انسان باید مصرف این داروها در دام با نظارت کارشناسان دامپزشکی انجام شود، این در حالی است که بسیاری از دامداران برای کاهش هزینه‌ها و سرعت بخشیدن به بهبودی دام، بدون حضور یا مشورت کارشناسان از این داروها استفاده می‌کنند.

وی بیان داشت: دامداران گاهی بدون در نظر گرفتن زمان مورد نیاز برای دفع باقیمانده دارویی از بدن دام، اقدام به کشتار می‌کنند و این مسئله می‌تواند پیامدهای منفی در سلامت مصرف کنندگان بر جای بگذارد.

لطفعلی‌پور خاطرنشان کرد: اگر چه مصرف دارو در هنگام نیاز، سلامت دام و طیور را تضمین می‌کند، اما همین دارو چنان چه در زمان نامناسب یا با دز بیش از اندازه تجویز شده باشد، می‌تواند بر مصرف کننده گوشت آنها تأثیرگذار باشد.

وی با بیان شعار «پیشگیری بهتر از درمان است»، افزود: برای این که دامداران و مرغداران مجبور به استفاده بی‌رویه از داروهای آنتی‌بیوتیک یا بعضی داروهای غیرمجاز و ممنوع نباشند، بهتر است که بهداشت کامل محیط‌های نگهداری و پرورش دام و طیور رعایت شود.

لطفعلی‌پور عنوان کرد: به لحاظ قوانین تجویز و مصرف دارو برای پیشگیری یا برای درمان در مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها باید دوره زمانی آن بگذرد تا اثر دارو از بدن دام و طیور خارج تا گوشت آنها قابل مصرف باشد.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان زرند تاکید کرد: واکسن و آنتی‌بیوتیکی که در طیور به عنوان پیشگیری و درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد به اشتباه هورمون تلقی می‌شود.

وی تصریح کرد: وجود باقیمانده دارویی در فرآورده‌های دامی موجب مقاومت دارویی در انسان می‌شود، یعنی در صورت نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک در انسان، بدن در برابر این دارو مقاومت می‌کند و بهبودی بیمار را به تأخیر می‌اندازد.

لطفعلی‌پور ادامه داد: به دلیل اهمیت ویژه‌ای که به مصرف درست و به موقع آنتی‌بیوتیک و سپری شدن دوره آن داده می‌شود به همین لحاظ سازمان دامپزشکی طرح ردیابی فرآورده‌های خام دامی را در دستور کار قرار داده است.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان زرند به دامداران و مرغداران توصیه کرد از مصرف داروها بدون مشورت و تجویز دامپزشک خودداری و دوره منع مصرف آنها را رعایت کنند .
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
0
0
هیچ هورمونی در طیور مصرف نمیشود ولی تا ساعت اخر پرورش انواع انتی بیوتیک داده میشود
نظر شما
ادامه