کد خبر: ۳۴۵۸۹
 

سنجش ارزش اصلاحی، یکی از راهکارهای توسعه‌ای جدید در انتخاب گوسفند  Lleyn (نژادی برآمده از شمال غرب ولز با توانایی تولید بالای شیر و پشم) برای ایجاد مقاومت در برابر انگل روده است .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا،  محققان دانشگاه گلاسکو اسکاتلند با پشتیبانی هیات توسعه کشاورزی و باغبانی این کشور، به تازگی موفق به کشف آنتی بادی شده‌اند که می‌تواند گوسفندان را در برابر مراحل لاروی عفونت انگل روده، مقاوم کند .

ایمنوگلوبین  A یک آنتی بادی موثر است که می‌تواند غشاهای مخاطی را در برابر حمله عفونت، ایمن کرده و حفاظت از آن را بر عهده بگیرد. اندازه گیری این آنتی بادی در بزاق فنوتیپ‌هایی که در برابر انواع بیماری‌ها مقاوم هستند، راهی برای شناسایی و انتخاب گوسفندان برتر است. اگر ایمنوگلوبین  A در بزاق یک گوسفند سطح بالاتری از مقدار مشخص شده داشته باشد، قطعا آن حیوان نسبت به بقیه هم‌نوعان خود از مقاومت بیشتری در برابر انگل روده برخوردار است و تخم کمتری از انگل‌ها را دفع می‌کند .

متخصصان ژنتیک در کالج روستایی اسکاتلند با تجزیه و تحلیل داده‌های خام و تاثیر ژنتیک بر مقدار ایمنوگلوبین  A در بزاق گوسفندان به استانداردی رسیده‌اند که آن را  EBV نامگذاری کرده‌اند. این موضوع به تصمیم‌گیری بهتر و آگاهانه‌تر پرورش دهندگان برای اصلاح نژاد در آینده‌ای نزدیک منجر خواهد شد .

یکی از محققان این پروژه می‌گوید: "از سال ۲۰۱۳ بزاق ۷ هزار و ۸۹۹ گوسفند نژادLleyn  نمونه برداری و به بانک اطلاعاتی برای انجام آزمایش ارسال شد ."

سام بون معتقد است این کشف جدید به برآورد ارزش وراثت پذیری دام‌ها در مقابل انگل‌ها برای گزینش و آمیزش کمک می‌کند. زیرا در این مرحله گوسفندان در ۲ گروه نشانه گذاری می‌شوند؛  EBV و FEC

در حقیقت  EBV به معنی آن است که ایمنوگلوبین  A در بزاق گوسفند مورد نظر فعال بوده و سطح ایمنی بالایی دارد. در مقابل، FEC  یعنی این آنتی بادی در بزاق حیوان وجود نداشته و در نتیجه مستعد میزبانی از انگل روده است و از این طریق، لارو انگل بیشتری در مراتع دفع خواهد کرد .

بون اضافه می‌کند: "پرورش دهندگان نژاد  Lleyn تمایل بسیاری برای استفاده از این تکنولوژی جدید دارند تا در انتخاب ژنتیکی دام‌های خود بهتر عمل کنند ."

به هر ترتیب، طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته در آینده بین گوسفندانی که دارای سطح  EBV بالاتری هستند تلاقی صورت می‌گیرد تا صفات فرزندان آنها در نسل بعدی مشاهده و بررسی شود .

منبع: FARMERS WEEKLY

 
 
نظر شما
ادامه