کد خبر: ۳۴۶۲۳
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
مدیرکل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر مسعود محمدیان» افزود: مشکلی که در سایر کشورها وجود داشت، نمی‌توانست در مورد کشور ما صادق باشد، چراکه ما برای تمام مراحل کشتار ناظر داشتیم ...
 

حکیم مهر-  محسن طاهرمیرزایی: «دکتر مسعود محمدیان» یکی از مدیران سازمان دامپزشکی کشور است که اهمیت زیادی برای جایگاه رسانه قائل است. وی که پیش از این 4 سال مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی و 5 سال رئیس سازمان جهاد کشاورزی این استان بوده، درهای اتاق خود را به روی خبرنگاران گشوده و گوشی تلفن همراه او نیز در خدمت اصحاب رسانه است. محمدیان که امروز مدیرکل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی کشور است، دستی هم بر قلم دارد و «جهاد کشاورزی در قانون برنامه پنجم توسعه»، عنوان یکی از کتاب‌های اوست. «حکیم مهر» دقایقی را با وی به گفت‌وگو نشست.

حکیم مهر: مهم‌ترین اولویت‌های دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی کشور چیست؟

یکی از اولویت‌هایی که از زمان حضور بنده و کسب افتخار خدمت گذاری در این مقام دنبال شد، رعایت ضوابط بهداشتی قرنطینه‌ای مشروط به تسهیل در امور و شفاف‌سازی بود. برای دست‌یابی به این هدف، اقداماتی را شروع کردیم. ازجمله اطلاع‌رسانی کلیه بخش‌نامه‌ها از طریق سایت قرنطینه و برگزاری جلسات متعدد با تشکل‌هایی که در حوزه واردات و صادرات سروکار دارند. بحث مهم دیگر ارائه خدمات غیرحضوری بود.

مثلاً یکی از اقدامات جهت تسهیل در امور، تفویض صادرات به استان‌ها بود. هم‌اکنون کلیه امور ترانزیت در استان‌های مبدأ و مقصد انجام می‌گیرد و نیازی نیست که کسی به سازمان مراجعه کند. در حوزه واردات نیز از طریق سامانه و ادارات کل دامپزشکی استان‌ها اطلاع‌رسانی‌های گسترده‌ای کردیم مبنی بر اینکه مدارک را از طریق سامانه سایت‌های قرنطینه آپلود کنند. ما هم قول دادیم که اگر مدارک کامل باشد، حداکثر در عرض کمتر از 5 روز مجوز بهداشتی واردات صادر شود و اگر شرکت‌های محترم متقاضی، بارکد و کد رهگیری را در سامانه دیدند، می‌توانند برای دریافت مجوز بهداشتی واردات مراجعه کنند. حتی تا اینجا اطلاع‌رسانی کردیم که شرکت‌هایی که از استان‌های دورتر متقاضی هستند، می‌توانند به همراه مدارک، پاکت پستی هم بفرستند که ما بتوانیم مجوز را از طریق پست به ایشان ارسال کنیم که نیاز به مراجعه نباشد.

این طبیعی است که برای ارائه خدمات صد درصد غیرحضوری، لازم است زیرساخت‌ها فراهم بوده و آموزش‌های لازم از طریق همکاران و مراجعین انجام شود. در این حوزه ما نیازمند همکاری شرکت‌ها هم هستیم که بتوانیم در سال 96 ارائه خدمات غیرحضوری و الکترونیکی را اعمال کنیم.

یکی از برنامه‌های دیگر ما این است که امسال کلیه بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به واردات و صادرات را علاوه بر اینکه در سامانه یکپارچه قرنطینه قرار خواهیم داد، به‌صورت کتابچه در اختیار شرکت‌ها قرار دهیم که بتوانند خود موارد را بررسی کنند و با کمترین مراجعه، امور تسهیل پیدا کند .

حکیم مهر: فرایند تفویض امور را تا کجا پیش می‌برید؟

برنامه ما این است که این فرایند را تا جایی پیش ببریم که دفتر قرنطینه در سازمان دامپزشکی صرفاً به‌عنوان پیگیر و تسهیل‌کننده امور باشد و بخش اجرا در استان‌ها انجام شود.

اقدام بعدی ما در جهت تسهیل امور صادرات، راه‌اندازی کمیته تسهیل صادرات در دفتر قرنطینه است. ما الزامات بهداشتی برای صادرات را از کشورهای مختلف اخذ کردیم و در اختیار شرکت‌ها و متقاضیان قرار می‌دهیم که بتوانند آن را مطالعه کنند و مطابق الزامات کشورهای مقصد صادرات کار کنند. در واقع دفتر قرنطینه با این هدف که در بازارهای جهانی حضور ماندگار داشته باشیم، تمام امورات را در جهت تسهیل صادرات انجام می‌دهد. موضوع رعایت الزامات بهداشتی کشور مقصد هم جزء برنامه‌هایی است که باید به‌دقت آن را رعایت کنیم تا در بازارهای جهانی همیشه ماندگار باشیم و سازمان دامپزشکی و دفتر قرنطینه چه در واردات، چه صادرات و چه ترانزیت در حوزه بهداشتی وارد شود. به‌هرحال نظارت بهداشتی حوزه ماست و سایر مسائل در سایر قسمت‌های وزارت انجام می‌شود.

حکیم مهر: آقای دکتر، به‌طور اخص وضعیت واردات گوشت به کشور چگونه است؟

در بخش واردات گوشت، ما کشورهایی را که متقاضی واردات هستند در خصوص وضعیت بیماری‌های دامی، بیماری‌های مشترک انسان و دام و همچنین سیستم مراقبت‌های دامپزشکی، مطالعه کتابخانه‌ای می‌کنیم. وقتی مطالعات کتابخانه‌ای مثبت ارزیابی شد، بازدید میدانی توسط کارشناسان سازمان دامپزشکی از کشور مبدأ واردات صورت می‌گیرد که نتیجه این بازدید میدانی در کمیسیون مبادلات مطرح می‌شود. اگر نتیجه نهایی و مثبت شد، با یک الزامات بهداشتی واردات گوشت را تنظیم می‌کنیم و به مرجع دامپزشکی برای تائید می‌فرستیم. به‌محض تائید این الزامات تحت عنوان IHR ، ما مجوز بهداشتی واردات را منوط به حضور ناظر بهداشتی مستقر در کشتارگاه‌های مورد تائید آن کشور، صادر می‌کنیم.

حکیم مهر: قطعاً یکی از این کشورها که موردمطالعه قرار گرفته، برزیل است.

بله. تاکنون حدود 21 کشور مطالعه کتابخانه‌ای شده که از این 21 کشور، 11 کشور متقاضی بوده‌اند و ما مجوز بهداشتی واردات در کشتارگاه‌های مورد تائید و با حضور ناظرین بهداشتی دادیم. یکی از این کشورها نیز برزیل است که طی سال‌های گذشته از این کشور گوشت وارد می‌شده است.

حکیم مهر: آقای دکتر، از مدتی پیش برخی زمزمه‌ها در کل دنیا مطرح شد که کیفیت گوشت‌های برزیلی را زیر سؤال برد، تا جایی که برخی کشورها واردات این گوشت‌ها را ممنوع کردند. در ایران چه اتفاقی افتاد؟

البته روند وارداتی که برای جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود، یک تفاوت اساسی با سایر کشورها دارد و آن اینکه ما تولید و کشتار را با حضور ناظر بهداشتی دولتی و همچنین ناظر شرعی انجام می‌دهیم. در واقع 2 ناظر در عملیات قبل از کشتار، حین کشتار، بعد از کشتار، بسته‌بندی و حتی بارگیری داریم و این ناظران بهداشتی تمام مدارک را صادر می‌کنند. این مهم نشان می‌دهد که بر تمام مراحل نظارت دارند، لذا مشکلی که در سایر کشورها وجود داشت، نمی‌توانست در مورد کشور ما صادق باشد، چراکه ما برای تمام مراحل کشتار ناظر داشتیم.

حکیم مهر: پس می‌توان گفت که واردات گوشت اصلاً ممنوع نشده بود؟

برای جمع‌بندی مدارک، مستندات و بررسی‌هایی که لازم بود، واردات را برای چند روز متوقف کردیم که بعد از بررسی و اخذ نتایج، مجدداً کشتار را شروع کردیم.

حکیم مهر: نتایج چه چیزی را نشان می‌داد؟

طی چند روزی که تولید قطع بود، کشتارگاه‌هایی را که در لیست مشکل دارها قرار داشتند، بررسی کردیم. مشخص شد که خوشبختانه گوشت‌های ناسالم در لیست کشتارگاه‌های ما نبوده‌اند و تنها یک مورد بود که آن‌هم قبلاً تعطیل شده بود. همچنین جلسه‌ای با حضور مسئولین سفارتخانه و مذاکرات تلفنی با مسئول دامپزشکی کشور برزیل که طی مکاتبات بعدی، تأییدیه الزاماتی را که مجدداً فرستادیم، گرفتیم. بعد از تایید، بار دیگر به کشتار مثل گذشته با حضور ناظرین بهداشتی ادامه دادیم.

حکیم مهر: اما گلایه‌ای که باقی می‌ماند این است که نحوه اطلاع‌رسانی این دست اتفاقات نباید به این شکل باشد. یعنی نباید به‌جای انتشار از کانال سازمان دامپزشکی، اولین اطلاع‌رسانی‌ها از سوی وزارت جهاد کشاورزی صورت گیرد. به نظر می‌رسد این روند مقداری نقش دامپزشکی را کمرنگ می‌کند.

البته سازمان دامپزشکی هم یکی از زیرمجموعه‌های وزارت جهاد کشاورزی است. قبل از شما هم هیچ‌یک از خبرنگاران عزیز پیگیر این موضوع نبودند. ما نسبت به حساسیت‌های کار در حوزه بهداشت آگاه هستیم و همواره آماده پاسخ‌گویی و شفاف‌سازی هستیم. شما هر زمان که با دفتر بنده تماس بگیرید، من پاسخ‌گو هستم. هر خبرنگاری که با ما تماس بگیرد، ما موظف به اطلاع‌رسانی هستیم تا مردم در جریان قرار گیرند.

حکیم مهر: آیا پایگاه خبری حکیم مهر را مطالعه می‌کنید؟

بله. حداقل روزی 2 مرتبه به سایت حکیم مهر مراجعه و آن را مطالعه می‌کنم. اخبار دامپزشکی این سایت به‌روز است. در واقع حکیم مهر در تمام قسمت‌ها، ازجمله سیستم دولتی، دانشگاهی و بخش خصوصی یک سایت جامع برای اطلاع گیری از اخبار دامپزشکی کشور است.

حکیم مهر: پیشنهاد یا انتقادی برای ارتقای سطح فعالیت‌های حکیم مهر دارید؟

در سال جدید اولویت‌ها و برنامه‌هایی که برای پیشبرد اهداف بخش دولتی، خصوصی و دانشگاهی لازم است، بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا نتایج آن ما را در تصمیم‌گیری‌ها یاری کند.

حکیم مهر: ممنون از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
....پزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۷
5
0
.......... فکر میکنند اگر دو ناظر حضور داشته باشند همه مشکلات حل است غافل از اینکه روحانی اعزامی در ....... ریو است و دامپزشکش در سواحل ریو به دنبال اختلاف فرهنگی
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۷
4
0
درود بر شما.بهترین گوشتها،گوشتی است که توسط این دو ناظر تولید و استحصال گردد که هم دیر فاسد می شود و بهداشتی است و هم خیلی ترد و خوشمزه!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۷
0
3
لطفا مطالب را الکی ننویسید من ناظر دامپزشکی میشناسم که با روحانی هر دو شبانه روز ،در کشور برزیل ،بخاطر مردم وملت عزیز مان ،کار میکردند که‌گوشت فاسد به ایران نفرستند .بعد شمااز سواحل ریو حرف میزدنید.یا نمی دانید یا خود را به نادانی میزنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۷
0
0
اگر ناظری تخلف کند خودش پاسخگو نیز باید باشد.به سادگی نمیتواند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند
دکتر فرهمند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۷
2
0
ناظر بهداشتی بهتر است از بین دامپزشکان باسابقه نظام در بخش خصوصی ه اعزام شود چون هزینه را شرکت وارد کننده میدهد نباید فقط بخش دولتی اعزام گردد ما همیه دامپزشک هستیم وعضو یک خانواده
کارشناس شبکه تبریز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۷
0
1
......................... ؟؟؟
همکار بخش دولتی
|
Finland
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۷
0
1
خدمت بزرگواران عرض شود که اگر سازمان در برزیل ناظر نداشت زیر سوال می رفت که چرا ناظر ندارد و حال که دارد باز همان عده همیشه منتقد به ناظر ها ایراد می گیرند! اینجانب به عنوان کارشناسی که در چندین کشتارگاه برزیل مامور بوده ام اعلام می کنم ساختار مدیریت بهداشتی کشتارگاه های برزیل به گونه ای است که چه در حضور ناظرین بهداشتی سازمان دامپزشکی و چه در غیاب آنها تخلف بهداشتی بحرانی رخ نخواهد داد. نهایت تخلف آنها می تواند این باشد که میزان چربی یک بسته گوشت به صورت غیر عمدی از 7 درصد ذکر شده در قرار داد بیشتر باشد و یا به جای دام 2/5 ساله تعدادی دام 3 ساله هم کشتار شود. ضمناً اعزام کارشناسان به کشورهای خارج می تواند یک دوره آموزشی بسیار مفید برای کارشناسان باشد. مورد بعدی این است که تصور نشود ماموریت به کشتارگاه خارج از کشور یک تفریح است! فشار روانی و جسمی ناشی از انجام کار و مسوولیت به حدی است که من به کلی فراموش کرده بودم که کجا هستم و حتی مدتی دچار کمردرد شدید شده بودم و در روزهای پایان ماموریت واقعا برای من مشخص شد که چه روزهای سختی داشته ام.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
دلارها چطور بود ؟ آنها که سخت و طاقت فرسا نبود ؟؟؟؟!!!!
ناشناس
|
Kazakhstan
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۷
0
1
چرا در مورد مافیای گوشت ................ سوالی نپرسیدید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۷
0
1
سلام. بنده هم برای بازرسی گوشت به خارج اعزام شدم. سختگیری زیاد ما باعث شد خیلی اذیتمان کنندوسازمان دامپزشکی هیچ حمایتی نکرد وتا پایان ماموریت فقط زجر کشیدیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
1
0
این تفاوت برا چیه؟ کشورهای دیگه مثلا فرانسه مهد دامپزشکی یا سویس و بقیه کشورها اندازه ما از دامپزشکی سواد ندارند که ناظر نمی فرستند؟ یا شاید ......... چیزی هست؟ یکی به این سوال جواب بده ایا ما از همه دنیا فرق داریم که فقط دامپزشکی ما ناظر میفرسته اما بقیه دنیا نه؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
آزمایشات آنها کاملا اصولی است طوریکه تکلیفش در بندر ورودی تعیین می شود یا قابل قبول است و یا غیرقابل قبول که برگشت داده می شود و آنها هم یقینا با تخفیفات ویژه دور می ریزند!! چون مسیحی هم هستند نیازی به ناظر شرعی هم ندارند.کار ناظران اعزامی ما شبیه به کار مسوولان فنی است که یک موقع مشکل بهداشتی پیش آمد بندازند گردن ناظر.
همکار دولتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
0
0
سلام.ضمن تشکر و قدردانی از جناب آقای دکتر محمدیان درخواست بنده بعنوان همکار شما این است که به نحوه اعزام ناظرین بهداشتی به کشورهای مختلف نظارت بیشتری بفرمایید متاسفانه برخی همکاران با رابطه و پارتی برای دومین بار نیز به کشورهای برخوردار مانند برزیل اعزام میشوند و برخی نیز مجبورند به پاکستان و ....بروند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
0
0
وجود ناظر ضروری است ضن اینکه ماموریت ناچیز ناظر خیلی درقیمت تمام شده گوشت تاثیری ندارد نکته مهم اینجاست که همه ناظران برزیل از سازمان مرکزی و نورچشمی ها هستند که چند بار پیاپی رفته اند بقیه همکارا باید برن کشورهای درجه دو و سه
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
0
0
اقای دکتر یک دلیل قانع کننده بیاورید که چرا کارشناسآن بازرس گوشت سازمان دامپزشکی را اعزام نمی کنید وانحصارا فقط دکتری را می فرستید بنده کارشناس ارشد بهداشت وبازرسی گوشت هستم با بیست سال سابقه لطفا پاسخ دهید
نظر شما
ادامه