کد خبر: ۳۴۶۵۳
 

در حالی که دولت آمریکا پیشنهاد کاهش بودجه برای اداره توسعه بین‌المللی این کشور  (USAID) را داده، اما سیر تاریخی از احتمال شیوع آنفلوآنزای پرندگان در آمریکا خبر می‌دهد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، «دونالد ترامپ» افزایش بودجه نظامی به میزان ۵۴ میلیارد دلار را برای تحکیم امنیت ملی کشور خود پیشنهاد داده است. با این حال، تهدید بیماری‌های واگیردار نظیر آنفلوآنزای پرندگان نیز ممکن است امنیت ملی را به خطر بیندازد. گذشته از این‌ها اپیدمی بیماری‌های انسانی نظیر ابولا که در ۴ سال گذشته بسیاری از مردم را به کام مرگ کشاند، اهمیت موضوع را دوچندان می‌کند.

اگرچه آمریکا یکی از اعضای برجسته در امنیت بهداشت جهانی (GHSA ) برای مقابله با تهدید بیماری‌های عفونی به شمار می‌رود، اما هنوز ترامپ در اختصاص بودجه به سازمان‌های موظف در این امر سهل‌انگاری می‌کند. به عنوان مثال، او ۳۷ درصد یعنی ۵۰ میلیارد دلار بودجه اداره توسعه بین‌المللی آمریکا (که واحدی تخصصی برای شناسایی ویروس‌های همه‌گیر تاسیس کرده و نحوه تاثیرگذاری بیماری حیوانات بر انسان‌ها را بررسی می‌کند) را کاهش داده است؛ به بیانی دیگر، بیش از یک، سوم بودجه‌ای که برای امنیت بهداشت جهانی هدف‌گذاری شده بود. بنابراین به‌نظر می‌رسد رئیس جمهوری جدید از پیچیدگی‌ها و ظرایف مسئله امنیت ملی درک درستی ندارد.

شکی نیست که حفاظت نظامی از مردم آمریکا از راه تأمین سلامت مردم آن کشور حاصل می‌شود؛ راهی که هنوز سازمان‌های متولی به طور جدی برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های اپیدمیک به آن نگاه نمی‌کنند.

تهدید قریب‌الوقوع بیماری، امری توهمی و فرضی نیست. همین که در ژانویه امسال، دولت آمریکا برای جلوگیری از شیوع آنفلوآنزای پرندگان سویه H ۷N ۹ در ارتباط با سفر به چین، هشدار داده بود، اهمیت قضیه را به رخ می‌کشد. تغییر سویه این بیماری بسیار نگران کننده به نظر می‌رسد. زیرا حتی جهشی کوچک می‌تواند انتشار مجدد ویروس را از شخصی به شخص دیگر فعال کند. این وضعیت می‌تواند به معضلی برای تمام جهان تبدیل شود. از نظر تاریخی نیز، آمریکا اکنون زمان وقوع یک فاجعه از سوی این بیماری را رد کرده است. چنانچه مدارک ثبت شده طی دو قرن اخیر نشان می‌دهند، این بیماری به طور میانگین، هر ۴۰ سال یک بار در آمریکا خودنمایی می‌کند که آخرین آن در سال ۱۹۶۹ اتفاق افتاد.

اگرچه پیشگیری از شیوع بیماری‌های مختلف، ممکن است گران باشد، اما شکی نیست که در نهایت نسبت به بروز همه‌گیری بیماری، هزینه کمتری خواهد داشت. به گزارش بانک جهانی، یک بیماری همه‌گیر مانند آنفلوآنزای پرندگان، در یک قرن گذشته یک رکود بزرگ اقتصادی برای جهان را رقم زده و مجموع تولید ناخالص داخلی (GDP ) کشورها را بین ۰,۷ تا ۸.۴ درصد با کاهش روبه‌رو کرده است. به عبارتی ۸۳۳ میلیارد تا ۵.۷ هزار میلیارد دلار خسارت.

بنابراین اضطرار سرمایه‌گذاری در راستای جلوگیری از شیوع بیماری‌های همه‌گیر در آمریکا لازم به نظر می‌رسد. از سال ۱۹۷۰ تاکنون شیوع بیماری‌های عفونی سه برابر شده است. به همین دلیل هزینه‌کرد برای کشف ویروس‌های جدید حیوانات که در نهایت می‌توانند سلامت انسان‌ها را تهدید کنند، بسیار مهم خواهد بود.

منبع: salon.com
 
 
نظر شما
ادامه