کد خبر: ۳۴۶۶۹
تعداد نظرات: ۲۸ نظر
گفتگوی دامدار دهلرانی و یک معضل صنفی - بهداشتی:
صرفنظر از مباحث صنفی، معضل «خود درمانی» در پرورش‌دهندگان دام و طیور، سلامت غذایی جامعه را تهدید می‌کند. این «خود درمانی» گاهی اوقات به حدی گسترش می‌یابد که به «خود دامپزشک پنداری» می‌رسد ...
 

حکیم مهر - پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج اقتصادی، به گفتگو با «قادر دشتی» دامدار دهلرانی پرداخت که به گفته خود با نگهداری 20 رأس گاو شیری، ماهیانه 15 میلیون تومان درآمد خالص دارد.

نکته ای که در خلال این گفتگو نظر ما را به خود جلب نمود، معضلی است که در بین پرورش دهندگان دام و طیور کشور رایج بوده و ضمن اینکه به مشکلی اساسی برای جامعه دامپزشکی کشور تبدیل شده است، سلامت غذایی جامعه را نیز تهدید می نماید: «خود درمانی»

این «خود درمانی» گاهی اوقات به حدی گسترش می یابد که به «خود دامپزشک پنداری» رسیده و حتی در این مورد خاص به «خود استاد دامپزشکی پنداری» تبدیل شده است!

ضمن احترام به زحمات تمامی فعالان عرصه صنعت دام و طیور کشور، این گفتگو را با هم می خوانیم:

شروع كار با ۲ گاو بود

«قادر دشتي» كه ۴۶ بهار از عمرش مي گذرد، هم اكنون ساكن دهلران است. او داراي ۴ فرزند پسر است كه هر ۴ فرزندش در فعاليت ها به او كمك مي كنند. او كه فردي با انگيزه و بانشاط است درباره ورودش به عرصه پرورش گاو شيرده اين چنين مي گويد: «شغل پدرم گاوداري بود. من هميشه بعد از تعطيل شدن مدرسه به سوله گاوداري مي آمدم و هم بازي مي كردم و هم به پدرم كمك مي كردم. كم كم به اين شغل علاقمند شدم. درنظرم بود كه وقتي بزرگتر شدم شغل پدرم را ادامه دهم. زمان گذشت و من بزرگتر شدم. تحصيلاتم را نتوانستم تا دانشگاه ادامه دهم. از طريق يكي از دوستانم با حرفه كابينت سازي آشنا شدم. كار كابينت كار هنري بود و از انجام آن رضايت داشتم درآمدش هم بد نبود. حرفه كابينت سازي را تا مدتي ادامه دادم در كنارش دست و پا شكسته پرورش گاو شيري را هم انجام مي دادم. اما بعد از مدتي كار و كاسبي چوب و كابينت سازي به دليل ركود مسكن كساد شد و همچنين دست هم زياد شده بود. اين شد كه خيلي زود تغيير رويه دادم به صورت جدي تر وارد شغل پرورش گاو شيري شدم.»

او مي افزايد: «سوله پدري كه در اختيارم بود، فقط بايد يك برنامه ريزي مدون انجام مي دادم تا گاوداري از نو راه بيفتد. شروع كارم فقط با ۲ راس گاو بود. هم كار كابينت مي كردم و هم كار گاوداري. اما با توسعه كارم در گاوداري و افزايش تعداد گاوها از ۴ فرزند پسرم هم كمك گرفتم. الان با هم كار پرورش گاو شيري را انجام مي دهيم. اين شغل در دهلران به دليل آب و هواي خوب و دشت هاي فراوان، درآمدزايي خوبي دارد. وقتي هوا خوب باشد گاوها را به دشت مي بريم و وقتي هوا مساعد نباشد در سوله به گاوها علوفه مي دهيم. هزينه علوفه گاوها خيلي بالاست و به صرفه نيست كه همواره علوفه بدهيم. براي ۶ نفر اشتغالزايي داشته ام. از درآمدم راضي هستم. با درآمد اين شغل يكي از پسرهايم داماد شده است.»

گاوداري شغل پربركتي است

اين پرورش دهنده گاو شيري خاطرنشان مي كند: «در حال حاضر ۲۰ عدد گاو شيري دارم كه از فروش شيرهاي اين گاوها كسب درآمد مي كنم. اول هر سال تعدادي تليسه (گوساله جوان ماده نزاييده) نيز خريداري مي كنم تا بزرگ شوند. تليسه ها معمولا ۸ ماهه هستند. زمان باردار شدن اين تليسه ها در ۱۶ تا ۱۸ ماهگي آنها است. يعني نزديك به ۸ الي ۱۰ ماه از آنها مراقبت مي كنيم تا به زمان استاندارد باروري برسند. وقتي ۱۸ ماهه شدند از طريق لقاح مصنوعي آنها را بارور مي كنيم. از هر گاو تليسه ۱۰ بچه در ۱۰ سال متوالي مي شود گرفت. بعد از مدتي وقتي اين گاوهاي شيري پيرتر شدند آنها را به كشتارگاه تحويل مي دهيم. اين چرخه هر سال تكرار مي شود. بعضي گوساله ها را هم مي فروشيم. يعني درآمدم هم از فروش شير و هم از فروش گوساله و هم از فروش گوشت است.»

دامپزشك گاوها خودم هستم/ دامپزشكي را به پسر بزرگم هم ياد دادم!

قادر دشتي اظهار مي كند: «گاوداري واقعا شغل لذت بخشي است. من مي گويم اين شغل شغل سود در سود است. ضرر ندارد. تماماً بركت است. توليد روزانه شير در مزرعه ما به طور ميانگين ۲۵ تا ۲۰ كيلوگيرم از هر گاو است. هر گاو با توجه به نژادش شيردهي متفاوتي دارد. شيرها را به قيمت هر كيلو ۲ هزارتومان مي فروشيم. براي فروش شير مشكلي نداريم حتي شرمنده اقوام مي شويم. شير زود به فروش مي رسد. بستني فروش ها، لبنياتي ها و فروشگاه ها مشتري دائم ما هستند. ميانگين درآمد ماهانه مزرعه پرورش گاو شيري با كسر هزينه هاي جاري ماهانه ۱۵ ميليون تومان است. با توجه به تجربه اي كه از پدرم در نگهداري از گاوها به يادگار دارم دامپزشك گاوها خودم هستم و درمان گاوها و واكسن زدن آنها با خودم است. البته دامپزشكي را به پسر بزرگم هم ياد دادم.»

لقاح مصنوعي انجام مي دهيم

او مي افزايد: «امروزه دوراني كه دامداران به انتظار لطف طبيعت، زاد و ولد دامهاي خود را تسليم سرنوشت مي كردند سپري شده است. علم و دانش به كمك بشر آمده و ميزان زاد و ولد را در دامها به مقدار زيادي بالا برده است. براي موفقيت در كار دامداري همراه شدن با پيشرفت هاي علمي ضروري به نظر مي رسد. متخصصان علوم دامپروري عقيده دارند تلقيح مصنوعي يكي از پيشرفت هايي است كه درعصر حاضر مي تواند كمك زيادي به دامداران كند. استفاده از گاوهاي ممتاز براي افزايش انتقال توان توليد، ‌كنترل امراض و مهم تر از همه اصلاح تعداد بي شماري دام همگي مديون تلقيح مصنوعي است. استفاده از اين روش بسيار مفيد فايده و به صرفه است. در اين روش اسپرم گاو نر را با سوزن به رحم گاو ماده انتقال مي دهند بعد از گذشت ۹ ماه و ۹ روز گوساله بدنيا مي آيد. از زمان باروري تا ۸ ماه گاو ماده شير مي دهد. در ۴۰ روز آخر، شير مادر قطع مي شود تا گاو ماده آماده بدنيا آوردن گوساله شود. بعد از به دنيا آمدن گوساله بعد از ۴۰ روز دوباره به گاو ماده سوزن مي زنيم تا بارور شود. معمولا گاو ماده با اين روش ظرفيت باروري براي ۱۰ گوساله را دارد. هزينه هر سوزن بين ۵۰ تا ۲۰۰ هزارتومان است كه با توجه به نژاد گاو قيمت ها متفاوت است».

هزينه هاي مختلف در يك گاوداري

اين فعال اقتصاد مقاومتي خاطرنشان مي كند: «بيشترين هزينه مربوط به تغذيه است كه اين هزينه در ايران متجاوز از ۶۰ درصد است. پس خريد به موقع علوفه و خوراك و كاهش ضايعات آن در كاهش هزينه تغذيه موثر است. يك دامپرور آگاه، موقع فراواني محصول يا سر فصل، خوراك دام خود را تهيه مي نمايد. توليد شير و گرفتن گوساله هدف نهايي و بازدهي يك گاوداري شيري است و گاوي كه آبستن نشود يا توليد پائيني داشته باشد، نگه داري اش اقتصادي نيست. معمولا هر گاو به ازاي هر كيلو شير ۲ تا ۵ برابر علوفه مصرف مي كند. گاوداري مانند هر سازماني نيازمند اداره و مديريت صحيح است. هيچ كس نمي تواند با اتكاي به سرمايه خود در كار گاوداري موفق شود بدون آنكه اصول مديريت را رعايت كند. دامپرور با موجود زنده سر و كار دارد كه تعطيل بردار نيست و مراقبت دايمي و شبانه روزي ميخواهد. تنها داشتن گاو اصيل كافي نيست، مديريت بايد عالي باشد.»

با دو راس گاو هم مي توان شروع كرد

قادر دشتي مي گويد: «من انتظاري از دولت ندارم. فقط بايد به اين جوان ها كمك كرد. بايد براي جوانان اشتغالزايي كرد. بايد براي جوانان اميد و انگيزه ايجاد كرد. جوانان با خيلي از مشاغل آشنايي ندارند. بايد به جوان ها آموزش داد كه با ۲ راس گاو هم مي شود شروع كرد. جوان ها بايد بدانند كه بايد از كم شروع كرد تا به قله موفقيت رسيد. مثلا ۲ راس گاو اگر در روز ۵۰ كيلو شير بدهد و كيلويي ۲ هزار تومان هم كه اين شيرها را بفروشند مي شود ۱۰۰ هزار تومان. با يك حساب سرانگشتي مي بينيم كه مي شود حتي با ۲ راس گاو هم پيشرفت كرد. زندگي يك زن و شوهر با ماهي ۳ ميليون تومان در ماه نمي چرخد؟ در سال اول ۲ راس است و از سال هاي بعد گاو ماده بارور مي شود و تعداد گاوها افزايش مي يابد. تعجب مي كنم از اين جوان هايي كه در روستا با وجود اين همه پتانسل و ظرفيت، باز هم براي كار به شهر مي روند و متاسفانه اكثرا در شهر هم به دليل ناشي بودن يا سرگرم شدن با شغل هاي كاذب شكست مي خورند.»

 
 
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
1
3
بله دستشون درد نکنه خودشون دامپزشک هستن و به پسرشو هم یاد دادن جای تبریک و تاسف داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
0
4
از اونجا مشخص میشه تمامی حرف های ایشون کذب محض ه که محال ممکنه 20 راس گاو شیری ماهی 15 میلیون سود خالص داره. خودتی.
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
0
3
موضوع خوددرمانی و خود دامپزشکی چیز جدیدی نیست. وقتی مرغدار با 70-80 هزار جوجه ریزی در یک دوره یک رویه اشتباه رو سالهاست تکرار میکند و همچنان دچار تلفات و مشکل هستش ولی حاضر نیست از یک دامپزشک مشورت بگیره شما از یک گاودار سنتی چه انتظار داری؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
0
4
این چه شیری هست که بصورت خام کیلویی ۲۰۰۰ تومان ازش میخرند!؟ نکنه گاومیش نگه میداره! آخه شیر گاومیش گرونتره...!! در ضمن دوتا گاو روزی ۵۰ کیلو شیر میده و روزانه ۱۰۰ هزار تومان ( بر فرض محال هم قیمت هم میزان تولید ۲۵ کیلو) اینا هزینه ندارند...!!!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
احتمالا گاوهای این آقا اصلاح نژاد شدند و فتوسنتز میکنند و دیگه نیازی به خوراک ندارند.
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
1
1
................... حالا که اینجوریه، منم با تاکسی روزی 500 تومن یعنی ماهی تقریبا 14-15 میلیون در میارم
برید پرتقال فروش رو پیدا کنید
دامدار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
1
2
خواهشا این اخبار را منتشر نکنید 90 درصد غلط است اون جوری که میگه امکان پذیر نیس
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
1
2
کلا ما ایرانیان ، در زمینه علمی ، در تمام شاخه ها صاحب نظر هستیم و امکان ندارد ، در تمام زمینه ها نظر ندهیم.
اظهار نظر در مورد عملکرد مربیان و تیم های ورزشی بویژه فوتبال، والیبال و کشتی ، آنهم در رده مابقات جهانی یا المپیک ،
اظهار نظر در مورد سامانه های نظامی پیشرفته حتی سیستم های موشکی بازدارنده یا ناوهای جنگی کشورها و ......
جزء کارهای روزمره ما ایرانیان است.
البته به خاطر حس پویایی که در جامعه ایجاد می کند ، بد نیست ( ولی دیگر خیلی شدید شده ، طوریکه کارشناسان خبره در این زمینه را به باد الفاظ جالبی هم می بندند)
اما در زمینه درمان:
وقتی همه ما(بویژه تحصیلکرده های عزیز) ، در زمینه بیماری های انسانی خودمان ( که از سرماخوردگی شروع می شود تا .......) خودسر تجویز می کنیم ، خودسر دارو می گیریم و درمان می کنیم ، و وقتی کار گره خورد و یک بیماری ساده را آنقدر با تجویزهای عجیب و غریب ، کهنه و پیچیده می کنیم به گونه ای که پزشکان حاذق هم از درمان آن باز می مانند، چه انتظاری از افرادی با تحصیلات کمتر ،داریم.
؟؟؟؟؟؟/
؟؟؟؟/
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
2
5
عکسی که بالای مطلب از این دامدار زحمتکش گذاشته شده کاملا گویای درامد 15 ملیونی ایشون هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
1
4
ساختمان گاوداریش و بلوکه و باکس که گاو در آن قرار بگیره برای عملیات و ... گواه ماهی 15 تومن هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
سلام من خودم دامداری دارم چهارتا گاو شیری دارم به خدا واسه خرجشون کارگری میکنم این گاوی که ازش حرف میزنند استرالیا هم نداره سبوس گندم کیلویی ۲۰۰۰هزاره شیرمونو ۱۴۰۰ میخرن به خدا یونجه خریدم کیلویی ۲۴۰۰ من نمیدونم چرا دروغ تحویل مردم میدن
بابک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
1
1
اصولا مشکل دامپزشکی همینه که یک آدم با معلومات غیر مرتبط ولی به دلیل افزایش اعتماد بنفس کاذب و داشتن درامد نظریه پرداز میشود.
بخدا اگر امکانش بود ملت جراحی مغز و اعصاب هم خودشون انجام میدادن. ای کاش روی بسته داروها اسم و مقدار مصرف نوشته نمیشد و تنها بر اساس کدهای محرمانه دامپزشک و پزشک دارو تجویز میکردند تا این خیره سری و اعتماد بنفس بیخودی در مردم رشد نمیکرد طرف دیپلم نداره همچین در مورد داروها و بیماریها نظر میدهد که بیا و ببین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
1
1
کسانی که کامنت نا امید کننده گذاشتن، آقا بذارید الکی خوش باشه! چیکارش دارید؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
0
1
از ............. سازمان دامپزشکی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
1
1
خوب راست میگه بنده خدا. کل درمان پن استرپ و اکسی تتراسایکلینه دیگه! متخصص دامپزشکی هم باشی باز همینارو میدی. خوب میکنه خودش درمان میکنه.
واقع بین
|
Finland
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
0
0
شما به طبابتتان برسید . بعضی از این دامپزشکآن فرق گاو و گوساله را نمی دانند . از افاده ها کم کنید و به کار رو بیا ورید
استرالیا و بسیاری از کشور های دنیا مدرک دامپزشکی ایران را قبول ندارند .چرا ؟
فکر نمی کنید وقت آن رسیده که سرمان را کمی بالا بیاوریم و جایگاه خودمان را از زاویه دیگری ببینیم
دامپزشکی رتبه چندم دنیایت ؟
دکتر دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
0
1
کاری به طبابتو حقوقش ندارم..ولی تو لبنیاتیا کیلو شیر 1500 تومانه.بعد ایشون داره شیرشو کیلویی 2000 تومان میفروشه.خب برادر من نکن این کارو...اونقد بلوف نزن...بعد با 20 راس گاو شما 15 تومان درآمد داری .پس ماهم در مرکزو ببندیم بریم تو کار گاوداری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
0
0
من دکتر دامپزشکم،گاوداری هم دارم،حساب و کتاباش،درسته،شیر بیرون خرید قیمتش همینه،انتظار های عجیبی همکارا دارند،کار نیست درسته منم میدونم اما اینکه فکر کنید هر گاودار باید به اجبار دامپزشک بگیره اشتباهه،شما ها فقط یه کار اصلا یه خط رو پاک کنید همون خطی که تو بروشور دارو های انسانی نیست،کاربرد دارو،همه چی حل میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
0
0
اگر فرض کنیم 20گاو داره که هر گاوی روزی 25 کیلو شیر 2000 تومنی تولید کنه در ماه میشه
20*25*2000*30=30000000
نصفشم برای هزینه ها و خورد و خوراک و کارگر و غیره
پس درسته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
0
0
میخای با کت و شلوار بره کله گاوه را بگیره
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۲
0
2
والو این گاوه که تو تصویره از ماه دوم فک نکنم روزی پنج کیلو شیرم بده. درضمن شیر کیلوییی دو هزارتومن کجا میخرن این اقا گرونفروشم هست یعنی حلاله؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۲
0
1
بعضی از همکاران بدجوری محاسبه می کنند.ممکنست حقیقت داشته باشد.در هر روستایی یک نابغه ای وجود دارد طوریکه صبح اول وقت دامهای خود را به مراتع و صیفی جات مردم رها می کنند و شب هم جمع می کنند و تغذیه دامها کلا رایگان است.یحتمل مردمان آن منطقه آدمهای خوبی هستند که فقط ناسزا به صاحب دام حواله می کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۲
0
1
تازه اگر سالی یک گوساله برای هر گاو در نظر بگیرید در آمدش بیشتر هم میشه.
جوابی به سوالات شما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
0
0
سلام دوستان عزیز هر گاو هلیشتاین معمولا روزانه بر حسب تغذیه ای که داره بین18تا 35کیلو شیر داره کاری نداریم این بنده خدا چرتکه ننداخته و دقیق برای شما زندگیشو باز نکرده که مهمولا دو سوم از شیرش هزینه خود دام میشه.نکته بدی متسفانه همکاران ما به طبابت دام همت نمیگمارند و دامداران نیز اینو به چشم خودشون بارها میبنند و تصمیم میگیرن برای دام خود انتی بیوتیک و مسکن تجویز کن.این به کنار تجربه و سواد دامدارا به موضوع هم دست کم نگیرم در کنار دوستان که قام به دست دارن ولی هیچ موقع با دام سرو کار نداشتن.کاشکی همین جوری که برای این دامدار زحمت کش حساب کتاب درامد و صحت و سخم گفتهاشو کارشناسی میکردین به ریشه کار فکر میکردین و راجب امور دیگه هم دقت کافی و میداشتین.
فایق ویسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
0
1
منم یه گاودارم از یکی شروع کردم الان ص3 تا گاو و گوساله دارم ولی زحمتش زیاده خرجشم زیاده دوا و دکترش که نگو کلا از بیکاری بهتره و شیر هم طرف ما میبرن کیلویی 900 حالا فرض کنید علف خشک خالی کیلویی 1500 تومان هستش بعد گاوی که 25 کیلو شیر میده باید 50 کیلو علف بخوره تا به این شیر برسه
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
0
3
گاوی که شیرخودش رامیخوردچه بایدکرد
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
0
0
گاوی که کل می گیر دوبار کل کل می خواهد چه باید کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
1
0
سلام. گاو‌ من ابستن نمیشه. هر چی پیش جلب می برم حامله نمیشه. چیکار کنم. ممنون.
نظر شما
ادامه