کد خبر: ۳۴۶۸۳



معاون امور دام وزارت جهادکشاورزی از پیش بینی تولید 86 هزارتن عسل در سال جاری خبر داد و گفت: سال گذشته 81 هزار و 500 تن عسل در کشور تولید شد.

به گزارش حکیم‌مهر به نقل از ایرنا ،«دکتر حسن رکنی» افزود: سال گذشته تولید 83 هزارتن عسل پیش بینی شده بود که 98 درصد این برنامه محقق شده است.

وی اظهار داشت: طبق آمارها صنعت زنبورداری ایران به لحاظ شمار کلونی زنبور عسل رتبه چهارم و از نظر حجم تولید عسل رتبه هشتم جهان را به خود اختصاص داده است.

وی سرانه مصرف عسل در دنیا را به طور متوسط بین 250 تا 300 گرم عنوان کرد و گفت: سرانه مصرف این محصول در ایران به ازای هر نفر یک کیلوگرم است که نشان می دهد متوسط تولید و مصرف ایران چهار برابر میانگین جهانی است.

هر کیلو ژل رویال بیش از پنج میلیون تومان معامله می شود

معاون وزیر جهادکشاوری تصریح کرد: در دنیا به غیر از عسل، محصولات دیگری از جمله ژل رویال (غذای ملکه)، گرده گل، بره بوم و بوم در صنعت زنبورداری تولید می شود که ما نیز برای تنوع بخشی در محصولات پرورش زنبورعسل تولید این فراورده ها را در دولت یازدهم در دستور کار قرار دادیم.

وی افزود: امسال ٩٩٣ کیلوگرم ژل رویال با مواد مغذی بالا و خواص دارویی در کشور تولید شد که هر کیلوگرم از این محصول با قیمت پنج میلیون تومان مبادله می شود.

وی با بیان اینکه چین در بحث تولید ژل رویال خوب کار کرده است، اضافه کرد: چین از هر کندوی زنبور عسل حدود 12 کیلوگرم ژل رویال استحصال می کند که این رکورد را برخی کشورها تجربه کرده اند و اگر ما تولید ژل رویال را به یک کیلوگرم برسانیم تا چندین برابر تولید هر کیلوگرم عسل ارزش افزوده بدست می آوریم.

این مقام مسئول ادامه داد: ما اکنون به دنبال این هستیم برای تنوع بخشی تکنولوژی تولید ژل رویال را از طریق برگزاری دوره های آموزشی کسب کنیم.

وی یادآورشد: طی 2 سال اخیر برای متنوع سازی محصولات صنعت زنبورداری که ژل رویال یکی از آنهاست، تلاش زیادی شد، اما هنوز نتوانسته ایم در تجارت جهانی این محصول نقش آفرینی کنیم.

به گفته وی، برگزاری دوره های آموزشی می تواند در افزایش تولید کیفی و همچنین صادرات عسل و محصولات جانبی آن نقش بسزایی داشته باشد.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: در برخی موارد شاهدیم مصرف کنندگان عسل نگران کیفیت و همچنین به دنبال نشان تجاری (برند) معتبری برای استفاده از این محصول هستند که به همین منظور اقدامات موثری صورت گرفته است.

اقبال ایران برای صادرات عسل کم است

رکنی عسل ایران را کیفی دانست و افزود: با وجود اینکه ایران در کشورهای منطقه بازار خوبی برای عرضه عسل دارد اما به دلیل مصرف بالای عسل و مزیت قیمتی در داخل کشور به نظر می رسد اقبال چندانی برای صادرات این محصول نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه هر ساله مازاد عسل مصرفی داخل کشور صادر می شود، اظهار داشت: سال گذشته بیش از یک هزار و 300 تن عسل به کشورهای هدف صادر شد.

به گفته وی، صادرات این محصول در سال 94 نیز یک هزار و 200 تن بوده است.

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی کابینه یازدهم بر این باور است که ارتقای تولیدات کمی و کیفی محصولات کشاورزی در بخش باغی و زراعی حاصل گرده افشانی طبیعی زنبور عسل است بنابراین توسعه صنعت زنبورداری می تواند بخشی از مشکلات بخش های مذکور را مرتفع سازد.

اکنون صنعت زنبورداری کشور دارای 75 هزار زنبوردار فعال و هفت هزار کلونی زنبور عسل است که توانست سال گذشته بیش از 81 هزارتن عسل تولید کند.

رنگ عسل باتوجه به سرچشمه اصلی شهد از سفید روشن تا سیاه دگرگون است بنابراین رنگ عسل اقاقیا: سفید روشن، عسل افرا: لیمویی رنگ، عسل بهارنارنج و اسپرس: زرد طلایی، عسل انواع میوه‌ها: زرد متمایل به قهوه‌ای، عسل شبدر: سرخ، زرد تمایل به قرمز، عسل آویشن: عقیقی قرمز، عسل جنگل های مازندران و زیرفون: زرد متمایل به سبز، عسل گل قاصد: زرد تیره، عسل نارون: قهوه‌ای و عسل صنوبر و زبان گنجشک: سبز تیره تا سیاه است که اغلب عسل‌های به رنگ تیره از لحاظ املاح معدنی غنی تر هستند.

 
 
نظر شما
ادامه