کد خبر: ۳۴۷۹۰
 

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان گفت: آخرین کانون تأیید شده بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان در تاریخ چهارم اسفند 95 بوده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی گیلان، «دکتر سهراب عاقبتی» در خصوص مراقبت فعال آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اعلام کرد: قبل از بروز بیماری در سال گذشته طی انجام سه مرحله طرح ملی پایش، تعداد 3 هزار و 900 نمونه خون و 4 هزار و 200 نمونه سواب از طیور بومی و صنعتی اخذ شد که آزمایشات مربوطه در اداره کل دامپزشکی انجام و جهت بررسی های تکمیلی به آزمایشگاه مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی ارسال شد.

وی افزود: همچنین جهت جلوگیری از انتقال بیماری از سایر استانهای دارای کانون، اقدامات بهداشتی-قرنطینه ای نیز تشدید شد.

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان تصریح کرد: پس از تأیید اولین کانون بروز بیماری در آذر ماه 95 که مربوط به روستاهای اطراف تالاب های محل ورود پرندگان مهاجر بود، جهت تشخیص سریع موارد جدید و کنترل مناسب بیماری، عملیات مراقبت و نمونه گیری از موارد مشکوک در 16 شهرستان استان و روستاهای تابعه بصورت سریع و مستمر انجام گرفت. در این ارتباط بیش از 2 هزار و یکصد نمونه خون، سواب و بافت از طیور بومی، صنعتی و مهاجر اخذ و مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر عاقبتی افزود: کنترل مناسب بیماری در سطح استان که از طریق حذف سریع کانون های مشاهده شده و با معدوم سازی پرندگان آلوده، دفن بهداشتی، ضدعفونی و اقدامات ترویجی به همراه تشدید اقدامات بهداشتی-قرنطینه ای و با توزیع بیش از 9 هزار بروشور و نصب 420 بنر اطلاع رسانی صورت گرفته، حاصل هماهنگی ستاد مقابله با بیماری به دبیری اداره کل دامپزشکی استان، دستور مساعدت و پشتیبانی استاندار محترم، همکاری سایر ارگان های مرتبط و حمایت جدی سازمان دامپزشکی کشور در زمینه پرداخت غرامت طیور و نهاده های معدوم شده بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان تاریخ آخرین کانون تأیید شده بیماری را چهارم اسفند 95 ذکر کرد که پس از آن هیچ مورد جدیدی مشاهده نشده است.

وی در خاتمه ضمن تشکر و قدردانی از همکاری روستائیان، مالکین طیور بومی، صنعتی و همچنین شهروندان محترم استان در خصوص اطلاع رسانی بموقع و مناسب و همکاری در انجام عملیات پاکسازی کانون های بیماری اعلام کرد: مراقبت فعال و غیر فعال بیماری در سطح استان کماکان در دستور کار شبکه های دامپزشکی قرار دارد.

 
 
نظر شما
ادامه