کد خبر: ۳۴۷۹۷
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
گفت‌وگوی اختصاصی حکیم مهر با مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری:
«دکتر عبدالمحمد نجاتی» گفت: اگر مسئولین فنی باهم متحد باشند، رقیب یکدیگر نشده و قانون را دور نزنند، کارفرما مجبور است طبق قانون رفتار کند ...
 

حکیم مهر - محسن طاهرمیرزایی: اجرای ماده 19 آیین‌نامه بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور، یکی از قوانین مغفول مانده مجموعه دامپزشکی است که هر از گاهی در سیبل توجه منتقدان و مسئولان قرار می‌گیرد، اما دوباره به فراموشی سپرده می‌شود. «دکتر عبدالمحمد نجاتی» مدیرکل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری، توافقات پنهانی میان مسئولین فنی و کارفرما را مشکل اصلی بر سر راه اجرای این قانون می‌داند و خواستار افزایش اختیارات اداره کل دامپزشکی استان برای برخورد با متخلفان است.

حکیم مهر: آقای دکتر، شما در یکی از مصاحبه‌های اخیر خود، توصیه کرده بودید که مسئولین فنی نباید خارج از چارچوب و ضوابط قانونی، وارد مذاکره با کارفرمایان شوند. ما چقدر می‌توانیم شرایط را برای مسئولین فنی مهیا کنیم تا این مشکل اصلی آن‌ها برای همیشه حل شود؟

این شرایط در استان ما مهیاست. چراکه اگر یک کارفرما نتواند مسئول فنی بگیرد، ما محصولات او را مورد تائید قرار نمی‌دهیم و درنتیجه محصولات وی نمی‌تواند وارد بازار مصرف شود. اما متأسفانه مسئولین فنی از ترس اینکه بیکار نشوند، بعد از انعقاد قرارداد قانونی، در خود کارخانه یک قرارداد داخلی با کارفرما با قیمتی پایین‌تر می‌بندند. به این شکل هم چون هر دو طرف راضی هستند، نه ما با خبر می‌شویم و نه سازمان نظام دامپزشکی. اما همین مسئولین فنی زمانی که در جلسات شرکت می‌کنند، از این گلایه دارند که کسی از آن‌ها حمایت نمی‌کند.

موضوع دیگر اینکه گاهی مسئولین فنی رقیب یکدیگر نیز می‌شوند، به این شکل که یک دکتر با کمترین شرایط قرارداد می‌بندد و کار مسئول فنی را خراب می‌کند. کارفرما نیز به ما می‌گوید که ما این فرد را نمی‌خواهیم چراکه فرد دیگری را سراغ داریم که حاضر است با قیمت پایین‌تر با ما همکاری کند. ما باید چاره‌ای بیندیشیم و با کارفرمایان و مسئولین فنی که قانون را دور می‌زنند و با حقوق کمتری مشغول به کار می‌شوند، برخورد کنیم. گاهی مسئولین فنی پول را باز می‌گردانند. یعنی حتی اگر قرارداد داخلی هم نبندد، ملزم می‌شوند که مابقی پول را به کارفرما بازگردانند که این‌ها از نقاط ضعف قانون است.

حکیم مهر: در این میان آیا می‌توانیم به خاطر شرایط متزلزل کاری، به مسئولین فنی بابت این رفتار حق بدهیم؟

این هم به‌نوعی درست است. اما به نظر من اگر مسئولین فنی باهم متحد باشند، رقیب یکدیگر نشده و قانون را دور نزنند، کارفرما مجبور است برای اینکه محصولش تائید سلامتی را از دامپزشکی بگیرد، گواهی حمل محصول و صادرات آن را به خارج از کشور و استان‌های دیگر اخذ کند، طبق قانون رفتار کند.

حکیم مهر: تا حدودی به مشکلات قراردادهای غیر قانونی اشاره کردید. لطفاً این مسئله را بیشتر باز کنید. اصلی‌ترین مشکل قراردادهای غیرقانونی بین کارفرما و مسئول فنی چیست؟

بر اساس فرم قانون، این افراد قرارداد را می‌بندند و کارفرما نیز آن را امضا می‌کند اما بعداً مسئولین فنی یک قرارداد داخلی با کارفرما منعقد می‌کنند که حقوق و مزایای کمتری بگیرند. حتی مقداری از مابه‌التفاوت را نیز به کارفرما پرداخت می‌کنند.

حکیم مهر: شما به چه شکل از این موارد مطلع می‌شوید؟

به ما اطلاع‌رسانی می‌کنند که حق‌وحقوق خود را نگرفته‌اند. ما هم سؤال می‌کنیم که مگر قرارداد نبسته‌اید، جواب آن‌ها هم این است که مجبوریم به خاطر اینکه ما را اخراج نکنند، این کار را بکنیم. چراکه فارغ‌التحصیل زیاد است و اگر ما این کار را نکنیم، شخص دیگری وارد عمل می‌شود.

حکیم مهر: اما در این میان نهاد دیگری تحت عنوان نظام دامپزشکی استان وجود دارد. این نهاد دقیقاً چه کار می‌کند؟

از دست نظام دامپزشکی هم کاری بر نمی‌آید. ما به‌عنوان متولی سلامت و متولی گواهی حمل فراورده‌های خام دامی که قانون در این زمینه داریم، می‌توانیم با متخلفین برخورد کنیم، اما خیلی نمی‌توانیم کاری در این زمینه انجام دهیم. چراکه گاهی کارفرما نیز تهدید می‌کند که کلیه کارگرهایش را اخراج و کار را تعطیل می‌کند و دست ما را می‌بندد.

حکیم مهر: اگر اداره کل به این قراردادهای غیرقانونی برخورد کند، اولین کاری که انجام می‌دهد چیست؟

ما بر اساس قانون فرد متخلف را به هیئت بدوی نظام دامپزشکی معرفی می‌کنیم تا با آن‌ها برخورد شود. اما وقتی طرفین باهم توافق می‌کنند، چون هر دو راضی هستند، کمتر متوجه این تخلف می‌شویم.

حکیم مهر: تا الآن چند پرونده ارجاع شده است؟

ما سال‌های قبل هم دستورالعمل ماده 19 اجرا می‌کردیم، اما متأسفانه مسئولین فنی به شکل پنهانی قرارداد داخلی دیگری می‌بستند و قانون را نقض می‌کردند.

حکیم مهر: خب، الآن دقیقاً چند پرونده غیر قانونی به هیئت بدوی ارجاع شده و حکم آن‌ها چه بوده است؟

ما بیشتر مشکلاتی که در هیئت بدوی داریم، بحث اعتراض درمانگاه‌ها، داروخانه‌ها و مشکلاتی بود که بین پزشکان دامپزشک و دامداران به وجود می‌آید و بحث مسئولین فنی کمتر پیش آمده است. چون مسئولین فنی خود قرارداد می‌بندند و اعتراض نمی‌کنند که مزایای کمی می‌گیرند.

حکیم مهر: اگر به‌عنوان یک کارشناس و نه در جایگاه مدیرکل، بخواهید یک راهکار برای حل این مشکلات بدهید، به چه چیزی اشاره می‌کنید؟

بهترین کار این است که اداره کل دامپزشکی استان این اختیار را داشته باشد که قبل از اینکه پرونده به هیئت بدوی برود، خودش دامپزشک خاطی را برکنار کند و اجازه فعالیت را از او بگیرد.
 
 
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
دکتر فکور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
0
0
با سلام در پاسخ بایستی گفت اولا چه کسی یا چه کسانی این راهکارها رانشان میدهند ومدرکی باقی نمیگذارند دوما میتوان با راهکاری بطور مثال بجای قرارداد مستقیم وارتباط مستقیم بین مسوول فنی وکارفرما قرارداد شرکتی با کارفرما باقابلیت تغییر وجابجایی مسئولین فنی بانظارت شورایی نظام دامپزشکی واداره دامپزشکی
مسئول فنی بهداشتی در اصفهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
0
1
باسلام خدمت دکترنجاتی
پیشنهاد بنده به آقای دکتر نجاتی این است که قبل از رسانه ای کردن و آموزش راه های تخلف پرداخت حقوق به کارفرمایان ، از تجربیات دامپزشکی استان ................... استفاده کنند.
عدم مدیریت این مسئله برمی گردد به مدیریت شما و عوامل تحت فرمانتان که باید در آنها بازنگری شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
0
0
سلام
مطمئن باشید که اگر بررسی شود متوجه میشوید که ملت دارن از گشنگی میمیرند مجبورمجبورهستیم برای ادامه زندگی خودمان را زیر پای کارفرما قرار دهیم چرا که بیشترشان پارتی دارن و و حرف خودشان را به کرسی می نشانند و افراد بسیابسیار مجبور هستن شمایی که به صندلی ریاست تکیه زدید فقط حرف میزنید عمل نمیکنید.... شما باید قدرت بدهید تا ما بتوانیم مقاومت کنیم از از کار بیکار شدن برایم آن ممهم نباشد واقعیت اینه که ما نباشیم یکی دیگه میاد جای ما
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
0
0
تا وقتی دولت بخش خصوصی رو مستقیما حمایت نکنه ، هزار جور ترفند میزنند و با بندهای مسخره موجود در قراردادهای مسئولین فنی - بهداشتی ، این معضل برقراره.

بندهایی که با دقت در آنها ، میگی صد رحمت به قرارداد ترکمانچای.

وقتی ارگانی، فقط ظاهر کار رو حفظ می کنه و با نامگذاری و تصویب بندهای مختلف ،
میخواد ظاهر رو حفظ کنه ، همینه


حکم مسئولیت مسئول فنی - بهداشتی در صنایع غذایی ،دقیقا به مثابه حکم نیروی انتظامی در جامعه است

هر موقع نیروی انتظامی برای برقراری نظم و انضباط جامعه ، رفت با کدخدا و دهیار محل رفت داخل فرمانداری نشست و قرارداد بست ، مسئول فنی هم قرارداد میبنده با کارفرما و ........... در دفتر نظام .


بقیه حرفا دیگه تغییر صورت مساله است
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
0
0
ای بابا.دامپزشک ها با هم متحد بشن؛؟امکان نداره.جز ........... کاری دیگه نیست در این کشور.چشم ندارن همدیگه رو ببینند,از موفقیت هم ناراحت میشن,تخریب شده عادت,معلومه که این وضع پیش می آید
دامپزشک 83
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
0
0
یک سوال! وقتی که بین مسئول فنی و کارفرما اختلافی پیش می آید و کارفرما می فرمایند که می توانم سر یک ساعت می توانم مدیر کل را عوض کنم و ........................ باز هم مشکل از مسئول فنی است که نمی تواند به حقش برسد؟
مسئول فنی بهداشتی در اصفهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
0
0
چرا سانسور؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۱
0
0
بابا اینا ملت رو گیر اوردن. خود ........ هیچ امکانی برای فعالیت طبق تعرفه نمیزاره. بارها خودم و همکارهام دیدیم به کارفرما میگن بگردی با قیمت کمتر هم میانو یا انقدر حقوق نده. کلی ادم تو صف اند. براشون طور داره یکی از خودشون بیشتر درامد داشته باشه
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
0
0
بجای اینکه کارفرما و مسعولین فنی رو به جان هم بیندازید لطف کنین شما خودتون حقوق مسعولین فنی رو از کارفرما بگیرین و پس از کسر حق خودتان بقیه رو پرداخت کنین.واقعا تاسف آوره مسعولین دامپزشکی عوض حمایت از قشر خودشون به فکر جریمه کردن همکاراشونم هستن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
0
0
شما فکر می کنید سران ........... اینها رو نمی دونن!!!فکر می کنید اونها منتظر ما هستن که نظر بدیم!!!فکر می کنید نمی دونن بعضی جاها اصلا مسئول فنی ندارن و بعضا به جای دکتر از کاردان دامپزشک استفاده می کنن یا از کارمندان بازنشسته!!تازه اگه متوجه بشن کاری می کنن!!!تو ایران دنبال بعضی چیزها مثلا .......... و قانع کردن مسئولین و رعایت حقوق دامپزشک و اهمیت به دامداری و این قبیل چیزها باشید واقعا وقت تلف کردید.اگه شانسی دو تا مسئول دلسوز و کاری هم پیدا کنید نودو هشت مسئول هست که با کوتاهی و ........ و کارشکنی نذارن اون دوتا کارشون رو انجام بدن.ایران با بقیه کشورها فرق می کنه.باید ببینی مسئولین کدوم سو نگاه می کنن شما هم همون سو نگاه کنید.وقتی شما اجازه ......................... ندارید،می خواهید حرف بزنید نظر بدید و حتما هم اجرا بشه!!!از خواب و تخیل بیرون بیایین1!!
نظر شما
ادامه