کد خبر: ۳۴۸۱۴
تعداد نظرات: ۵ نظر
نایب‌رئیسان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با حکیم مهر می‌گویند:
هیچ‌گونه مستندی مبنی بر آلوده بودن گوشت‌های وارداتی به کمیسیون ارائه نشده و فقط زمزمه‌هایی به شکل حرف‌وحدیث در برخی سایت‌ها و فضاهای مجازی اعلام شده بود. حساسیت کمیسیون بهداشت نیز صرفاً بر همین اساس بود



حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: مسئله سلامت گوشت‌های وارداتی از برزیل، وارد فاز جدیدی شده است. اگرچه پیش از این خبرگزاری تسنیم از قول رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، صراحتاً اعلام کرده بود که مستنداتی درزمینهٔ آلودگی این گوشت‌ها به کمیسیون رسیده است، پیگیری‌های حکیم مهر اما نتایج دیگری را نشان می‌دهد.

دیروز کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، جلسه‌ای را با محوریت بررسی پرونده گوشت‌های وارداتی از برزیل و با حضور رئیس سازمان دامپزشکی کشور برگزار کرد.

نایب‌رئیس دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با حکیم مهر، در خصوص برگزاری این جلسه، به دریافت برخی گزارش‌ها مبنی بر آلودگی این گوشت‌ها اشاره کرد و گفت: «این مسئله موجب تشویش افکار عمومی، نگرانی مردم، بی‌ثباتی در بازار و عدم اعتماد شهروندان نسبت به گوشت‌های وارداتی شده بود. به همین دلیل ما رئیس سازمان دامپزشکی را به‌عنوان تنها مرجع اعلام موضع، ارائه گزارش و مستندات در این زمینه به کمیسیون بهداشت دعوت کردیم.»

دکتر محمدحسین قربانی ادامه داد: «ایشان نیز در جلسه حاضر شده و با ارائه یک گزارش جامع و مبسوط، بحث قرنطینه و نظارت بر این گوشت‌ها را تشریح کرده و درنهایت و با صراحت، ورود هرگونه گوشت‌های آلوده به بازار ایران را رد کردند.»

وی افزود: «دکتر خلج در گزارش‌های خود ادعا کردند که نظارت سازمان بر این گوشت‌ها جامع و کامل و ما نیز با توجه به اینکه تنها مرجع رسیدگی‌کننده به این موضوع سازمان دامپزشکی است، گزارش‌های ایشان را پذیرفتیم و امیدواریم که این مسئله موجب آرامش جامعه و رفع نگرانی‌ها شود.»

هیچ مستندی به کمیسیون ارائه نشده بود

قربانی در پاسخ به این سؤال که چرا قبلاً رئیس کمیسیون بهداشت ادعا کرده بود که مستنداتی مبنی بر آلودگی گوشت‌های برزیلی به کمیسیون بهداشت مجلس ارائه‌شده است، تصریح کرد: «هیچ‌گونه مستندی مبنی بر آلوده بودن گوشت‌های وارداتی به کمیسیون ارائه نشده و فقط زمزمه‌هایی به شکل حرف‌وحدیث در برخی سایت‌ها و فضاهای مجازی اعلام شده بود. حساسیت کمیسیون بهداشت نیز صرفاً بر همین اساس بود. ما هم به همین دلیل از سازمان دامپزشکی درخواست کردیم که گزارش‌هایی را ارائه دهند. بنده از همین‌جا و از تریبون پایگاه خبری حکیم مهر اعلام می‌کنم که هر کس هر مستندی در این خصوص دارد می‌تواند مستقیماً به کمیسیون بهداشت ارسال کند.»

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا این مسئله در کمیسیون بهداشت و نه در کمیسیون کشاورزی مورد بررسی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: «محوریت سلامت جامعه کمیسیون بهداشت است، اما این مسئله به این معنا نیست که ارگان دیگری به این حوزه ورود نکند. نه فقط کمیسیون بهداشت بلکه هر نماینده‌ای بر اساس رسالتی که دارد، می‌تواند از مراجع اجرایی سؤال کند و با توجه به فضای حاکم، اگر اطلاعاتی داشته باشد، آن‌ها را ارائه دهد.»

ارائه مستندات به کمیسیون، یک شایعه است

نایب‌رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در گفت‌وگو با حکیم مهر، با تأکید بر اینکه رئیس سازمان دامپزشکی با حضور در جلسه کمیسیون بهداشت مجلس، مسئله واردات گوشت‌های آلوده از کشور برزیل را قویاً تکذیب کرد، گفت: «هیچ‌گونه مستندی مبنی بر آلودگی این گوشت‌ها به کمیسیون بهداشت مجلس ارائه نشده بود و این مسئله یک شایعه است.»

دکتر سید مرتضی خاتمی ضمن اشاره به حضور دکتر خلج در جلسه دیروز، تصریح کرد: «رئیس سازمان دامپزشکی ماحصل نظرات کارشناسی همه دامپزشکان را به کمیسیون ارائه کرد و این نگرش که کمیسیون ازنظر دامپزشکان استفاده نکرده، به‌هیچ‌عنوان صحیح نیست.»

وی با بیان اینکه دکتر خلج در خصوص زنجیره واردات، نظارت و حفظ این فراورده‌ها، توضیحاتی کامل و عملیاتی ارائه کردند، تصریح کرد: «توضیحات ایشان، اعضای کمیسیون بهداشت را قانع کرد.»

خاتمی با یادآوری اینکه برزیل از عمده‌ترین صادرکنندگان گوشت به نقاط مختلف دنیا و ازجمله ایران است، ادامه داد: «ایران می‌تواند از 18 کشور دنیا گوشت وارد کند که یکی از آن‌ها برزیل است. برزیل یکی از عمده‌ترین صادرکنندگان گوشت به ایران است و به همین دلیل آسان‌ترین شایعه‌ای که می‌توان در این خصوص ساخت، مربوط به گوشت‌های برزیلی است.»

وی در پایان با ضمن اشاره به اهمیت جایگاه دامپزشکی در ارتباط با سلامت انسان‌ها، گفت: «ابعاد کار فقط منحصر به گوشت قرمز نیست. بلکه تلفیقی از دانش و عملیات اجرایی برای سالم رسیدن محصولات به دست مصرف‌کنندگان است. بنابراین این رشته جایگاه بسیار مهم و حیاتی دارد و با سلامت انسان‌ها گره‌خورده است.»


انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
0
0
اینها یک شب بدون هماهنگی بروند کشتارگاه،از گوشتهای برزیلی برای اتاقشان دکوراسیون می سازند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
0
1
خوب الهی شکر
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۱
0
0
دکترخلج واقعا راست گفتند،نظارتی که برگوشتهای برزیلی میشه حتی درخود ایران هم انجام نمیشه وامکان ارسال گوشتهای فاسد با نظارتی که سازمان دامپزشکی توسط کارشناسان اعزامی انجام میده چیزی درحدود صفره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
0
1
زمانیکه کارشناس بازدید کننده از کشتارگاه ...................از نماینده شرکت خواستار می باشد . انتظاری بیش از این نمی رود . چرا که انتظارت بیش ازحد بوده و ناچار به تائید مواردی از جمله کشتار دام ماده ، وارد شدن گوشت با درصد چربی بالا و غیره می رود . اینجا بایستی در کنار دکتر دامپزشک یک کارشناس با تجربه در آن کشتارگاه مسقتر بوده و با هم از قسمتهای مختلف ( سالن کشتار ، سالن بسته بندی ، سردخانه ها و خودروهای حمل و ... انجام شود و با تقسیم کار نظارت به نحو احسن انجام گیرد . اکثر کارشناسان بازدید کننده از کشتارگاه های برزیل بر این مورد شکایت داشتند که به تنهایی نمی توانستند در همه قسمتها حضور یابند و احتمال تقلب وجود داشت . لذا به همین جهت پیشنهاد می گردد دو نفر دکتر دامپزشک و کارشناس خبره در کشتارگاه ها حضور یابند که تمامی موارد بازدید و کنترل ها به نحوه احسن انجام گیرد و دیگر اینکه پیشنهاد هر گونه ........ در قبال انجام کار به صفر می رسد . با توجه به اینکه هیچ گونه هزینه ای برای سازمان دامپزشکی کشور ندارد و تقریبا با اینکار بدلیل حذف درصد چربی اضافه ، دام سالم و بدون هر گونه تقلب و غیره صرفه جویی خواهد شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
0
0
ببخشید منظورشما از کازشناس باتجربه چیه؟
نظر شما
ادامه