کد خبر: ۳۴۸۲

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی سربیشه، ملکان، بوشهر، قم، بیرجند و کردستان

 

رئیس شبکه دامپزشکی سربیشه:
کانون‌های بیماری طاعون نشخوارکنندگان در سربیشه شناسایی شد


رئیس شبکه دامپزشکی سربیشه گفت: در سال جاری کانون‌هایی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک و تب‌برفکی در نوار مرزی سربیشه شناسایی شد.

سید‌حمید محمدی در آغاز دوره آموزشی توجه به اهمیت بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان در سلامت جامعه انسانی تصریح کرد: با اقدامات به موقع قرنطینه‌ای و واکسیناسیون دام‌های منطقه بیماری‌های شناسایی شده در مرز سربیشه با افغانستان مهار شده است.
وی ادامه داد: این دوره آموزشی که با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان برگزار شده با هدف آشنایی دامداران با مخاطرات انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان از قبیل تب مالت، تب‌خونریزی دهنده کریمه کنگو و همچنین علائم و راه‌های انتقال این بیماری‌ها به انسان است.
رئیس شبکه دامپزشکی سربیشه با اشاره به برگزاری منظم کلاس‌های ترویجی برای دامداران شهرستان توسط کارشناسان دامپزشکی تصریح کرد: با توجه به هم مرز بودن برخی از روستاهای شهرستان با کشور افغانستان و خطر انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان ضرورت برگزاری این دوره‌های آموزشی بیش از پیش احساس می‌شود.
محمدی ضمن تشریح خطرات ابتلا انسان به بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، برگزاری این چنین دوره‌های آموزشی را در پیشگیری و کاهش موارد ابتلا دامداران به این بیماری‌ها را مهم ارزیابی کرد.
وی با اشاره به بازدید از مراکز عرضه فرآورده‌های دامی در ماه مبارک رمضان گفت: در ماه مبارک رمضان بیش از 90 مورد بازدید از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی، رستوران‌ها و آشپزخانه‌ها به عمل آمد و 40 کیلوگرم آلایش خوراکی غیر بهداشتی کشف و ضبط شد.
رئیس شبکه دامپزشکی سربیشه ضمن ابراز رضایت از کاهش تخلفات بهداشتی توسط مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی در سطح شهرستان سربیشه، کنترل و نظارت مستمر اکیپ‌های دامپزشکی را در ارتقا وضعیت بهداشتی مراکز مذکور حائز اهمیت دانست.
محمدی اظهار داشت: سال گذشته بیشترین تخلفات بهداشتی مربوط به مراکز عرضه مرغ و تخم مرغ بود که با تمهیداتی که توسط دامپزشکی شهرستان صورت گرفت سبب کاهش اینگونه تخلفات در سال جاری شد.
وی از شهروندان خواست هنگام خرید فرآورده‌های خام دامی به تاریخ تولید و انقضاء فرآورده و بسته‌بندی آن توجه کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی مراتب را به شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.

 

---------------------------------------

 

معدوم سازی بیش از 8500 کیلوگرم شیرخام غیر قابل مصرف در ملکان
 
 رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ملکان گفت: در راستای اجرای طرح تشدید نظارت بر اماکن تولید، توزیع وعرضه فرآورده های خام دامی ویژه ماه مبارک رمضان و با تلاشهای اکیپهای کنترل و نظارت بهداشتی شبکه دامپزشکی شهرستان ملکان، بیش از 8500 کیلوگرم شیر خام غیر بهداشتی و غیر قابل مصرف کشف و معدوم گردید.
دکتر کامبیز محمودزاده افزود: این مقدار شیر خام  غیر بهداشتی حاوی مواد افزودنی غیر مجاز بود که با اخذ حکم قضایی و در حضور نماینده دادستانی به صورت بهداشتی معدوم گردید.
وی از مردم این شهرستان خواست که فرآورده های خام دامی غیر مجاز را از مراکز مورد تایید دامپزشکی تهیه نمایند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف در مراکز عرضه اعم از قصابیها، مرغ فروشی ها و مراکز جمع آوری شیر و... به شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند تا مامورین شبکه در اسرع وقت به این موارد رسیدگی نمایند.

 

---------------------------------------

 

نظارت بهداشتی دامپزشکی بوشهر بر تولید بیش از 330میلیون قطعه پست لارو در مراکز تکثیر میگو


روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان بوشهر اعلام کرد که بر تولید بیش از 330 میلیون قطعه پست لارو در مراکز تکثیر میگوی استان  نظارت بهداشتی داشته و همچنین جهت بررسی بیماریهای ویروسی مهم علی الخصوص بیماری لکه سفید و بیماری سندروم تورا 3000 آزمایش PCR انجام گرفته است .

--------------------------------------

 

مایه‌کوبی دام‌ها علیه بیماری تب برفکی در قم
 
اداره کل دامپزشکی استان قم جهت کنترل و پیشگیری از بیماری تب برفکی طرح سراسری و همزمان مایه‌کوبی تب برفکی را از تاریخ  22/6/89 به مدت سی روز و با استفاده از توان بخش دولتی و خصوصی در کلیه دامداریهای شیری و پرواری استان به اجراء می‌گذارد.

پیش بینی می‌شود در طرح مذکور بالغ بر80 هزار راس گاو و گوساله علیه این بیماری مایه‌کوبی شوند.
روابط عمومی این اداره کل با ارسال اطلاعیه، ضمن اطلاع رسانی از طریق صدا و سیما و جراید استان از کلیه دامداران تقاضا نموده است جهت کنترل بیماری فوق با اکیپهای دامپزشکی همکاری لازم را معمول و هرگونه انتقاد و پیشنهادی را با این اداره کل در میان بگذارند.

--------------------------------------

 

پنجمین دوره مسابقات فوتسال کارکنان اداره کل دامپزشکی استان برگزار می شود
 
این دوره از مسابقات با عنوان جام دفاع مقدس و در شهرستان بیرجند به مدت 3 روز برگزار خواهد شد.
این مسابقات به مظور گرامیداشت 14 مهر روز دامپزشکی هر ساله برگزار می گردد که در این دوره 54 نفر از کارکنان ادارات دامپزشکی سراسر استان در قالب 9 تیم به رقابت خواهند پرداخت.

--------------------------------------

 

کشف و ضبط 6485 کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر قابل مصرف در ماه مبارک رمضان در کردستان
 
مدیرکل دامپزشکی استان کردستان گفت: یکی از وظایف خطیر دامپزشکی تامین سلامت بهداشت دام با هدف تامین امنیت غذایی جامعه انسانی با منشائ دامی است.
 دکتر مخدوم افزود: دامپزشکی کردستان با تجهیز 33 اکیپ ثابت و سیار در ایام ماه مبارک رمضان و بازدید از مراکز عرضه و فروش فرآورده های خام دامی، کشتارگاهها و مراکز بسته بندی، فروشگاهها و سایر مراکز عرضه این فرآورده ها در سطح استان که در مجموع بیش از یکهزار واحد می باشند تعداد 174 نمونه برداری از مواد خام موجود تهیه  و ضمن معرفی خاطیان به مراجع قضایی بیش از 6 هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی را ضبط  و معدوم ساخت.

 

 

نظر شما
ادامه