کد خبر: ۳۴۹۳۴



مدير کل دفتر شکار و صيد سازمان حفاظت محيط زيست از تعطيلي 7 مرکز غير مجاز نگهداري حيات وحش در کشور خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از میزان، «علي تيموري» گفت: حدود 85 باغ وحش مرکز نگهداري و باغ پرندگان در کشور وجود دارد که از اين تعداد 30 مرکز داراي مجوز بوده و مابقي بدون مجوز در سطح استان هاي کشور فعال بودند که طبق يک دستورالعمل از سوي سازمان حفاظت محيط زيست به استانها در سال گذشته تمامي مراکز نگهداري حيات وحش،باغ وحشها و باغ پرندگان بايد خود را به استاندارد مطلوب مي رساندند.

وي ادامه داد: در حال حاضر طبق دستور العملي که از سوي سازمان حفاظت محيط زيست به کل مراکز نگهداري ، باغ پرندگان و باغ وحش هاي کشور ابلاغ شده بود بسياري از اين مراکز از لحاظ بهداشتي، دامپزشکي و ساختار محيطي براي نگهداري حيات وحش همکاري خوبي داشته و طبق دستور العمل هيچ مرکزي بدون اجازه محيط زيست حق خروج و ورود حيات وحش جديد را به مرکز ندارد.

تيموري افزود: تا پايان سال 95، 70 مجموعه خود را به استانداردهاي لازم نزديک کرده و 65 مرکز مجوز استاندارد محيط زيستي دريافت کردند و 5 مجموعه ديگر نيز فرصت مجدد خواستند تا خود را با ساختارهاي محيط زيست همراه کنند و مجوزشان صادر شود وگرنه تعطيل مي شوند.

مدير کل دفتر شکار و صيد سازمان حفاظت محيط زيست گفت : 7 مرکز غير مجاز که به هيچ عنوان با شرايط زيستي سازمان حفاظت محيط زيست همراه و هماهنگ نبودند تعطيل شده و گونه هاي در اختيار آنان به مراکز داراي مجوز انتقال يافته است.

وي ادامه داد: بين 90 تا 95 درصد مراکز نگهداري و باغ وحش در کشور ساماندهي شدند و فقط 5 درصد از مراکز در حال حاضر به صورت غير مجاز فعاليت مي کنند که آنان نيز با فرصت مجدد سازمان حفاظت محيط زيست در آينده اي نه چندان دور خود را به شرايط مطلوب خواهند رساند.

تيموري با اشاره به باغ وحش هاي برتر در کشور افزود: سال گذشته باغ وحش ارم تهران و بارجين قزوين به عنوان باغ وحش برتر کشور معرفي شدند و امسال هم دستور العمل جديدي تعيين کرديم و از اين پس مراکز نگهداري و باغ وحش بايد به سيستم دوربين مدار بسته و ورود و خروج حيات وحش به مراکز مجهز شوند تا به صورت آنلاين تحت نظارت سازمان محيط زيست قرار گيرند.

مدير کل دفتر شکار و صيد سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به افرادي که قصد گرفتن مجوز مرکز نگهداري حيات وحش دارند گفت: براي کساني هم که به تازگي قصد گرفتن مجوز مرکز نگهداري و باغ وحش را دارند طرح شان بايد توسط کارشناسان سازمان حفاظت محيط زيست ارزيابي شد و صدور مجوز به سختي صادر خواهد شد و سازمان حفاظت محيط زيست از اين پس براي صدور مجوز مراکز نگهداري حيات وحش سختگيري خواهد کرد.

 
 
نظر شما
ادامه