کد خبر: ۳۴۹۵۱



مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان این‌که در مقابله با افراد متخلف در زمینه بهداشت دام و فراورده‌های دامی به هیچ عنوان نباید تاخیر کرد، گفت: مهم‌ترین مساله در ارائه خدمات دامپزشکی به مردم، تکمیل نیروی انسانی این بخش و همچنین توجه به کمبود اعتبارات است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا،«دکتر مصطفی کنارکوهی» با اشاره به 29 آوریل (9 اردیبهشت ماه) روز جهانی دامپزشکی، بیان کرد: سازمان بهداشت جهانی دام (OIE) در زمینه بیماری‌های دامی و دستورالعمل‌های جهانی دامپزشکی فعالیت می‌کند و از کشورهای عضو می‌خواهد که سالانه برنامه‌های ملی‌ و بین‌المللی خود را در این زمینه ارائه دهند. ایران نیز عضو این سازمان است و باید فعالیت‌های خود برای یک سال آینده را برنامه‌ریزی و ارائه کند.

وی با بیان این‌که شعار امسال روز جهانی دامپزشکی "مقاومت با آنتی‌بیوتیک‌ها، اطلاع‌رسانی با عمل" انتخاب شده است؛ افزود: در این راستا سعی می‌شود شعار امسال سرلوحه برنامه‌های یک سال آینده قرار گیرد و فعالیت‌های مجموعه دامپزشکی حول این محور تنظیم شود.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به اهمیت فعالیت‌های دامپزشکی در تامین سلامت جامعه گفت: تامین بهداشت دام، مبارزه با بیماری‌های دام و بیماری‌های مشترک دام و انسان از ابعاد مختلفی قابل بررسی است و طیف بسیار گسترده‌ای از آزمایشگاه‌ها و مراکز بسته‌بندی و کشتارگاهی تا مراکز دانشگاهی را شامل شده و در نهایت به تولید دام سالم و فرآورده دامی سالم ختم می‌شود. سازمان دامپزشکی در مجموع، مصرف فرآورده‌های دامی سالم را در فعالیت‌های خود مدنظر دارد.

وی خاطرنشان کرد: استان خوزستان به عنوان ترمینال واردات و صادرات دام کشور مطرح است و علاوه بر آن، فعالیت‌های روتین دامپزشکی را نیز در کنار این مسئولیت قرار دارد. همچنین شرایط گسترده و متنوع آب و هوایی خوزستان، فعالیت‌های دامپزشکی را در این استان بسیار گسترده کرده است.

کنارکوهی با اشاره به مشکلات فعالیت حوزه دامپزشکی ادامه داد: در حالی که بسیاری از فعالیت‌های حوزه دامپزشکی قابل واگذاری است، دامپزشکی به عنوان بخش بهداشتی خصوصی دیده نشده است؛ این در حالی است که در سال‌های گذشته آیتم‌های بسیاری از فعالیت‌های دامپزشکی قابل واگذاری بوده است.

وی با بیان این‌که در مقابله با افراد متخلف در زمینه بهداشت دام و فراورده‌های دامی به هیچ عنوان نباید تاخیر کرد، اظهار کرد: مهم‌ترین مساله در ارائه خدمات دامپزشکی به مردم، تکمیل نیروی انسانی این بخش و همچنین توجه به کمبود اعتبارات و تزریق به موقع اعتبار است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان افزود: برای خدمات‌رسانی به مناطق صعب‌العبور و دور افتاده استان خوزستان به خودرو و امکانات لجستیک نیاز داریم که در سال‌های اخیر با به کارگیری بخش خصوصی، تا حدودی توانستیم جبران مافات کنیم ولی لازم است در این زمینه ابزار کار به دست خود ما باشد و از حداقل امکانات برای فعالیت‌های دامپزشکی برخوردار باشیم.

وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در مجموعه دامپزشکی خوزستان گفت: در سال‌های اخیر مجوزی برای استخدام نیرو در مجموعه دامپزشکی صادر نشده و به دلیل بازنشستگی نیروهای سابق و عدم به کارگیری نیروی جدید، با مشکلات جدی روبه‌رو هستیم.

کنارکوهی با اشاره به برخورد با متخلفین حوزه دام در استان خوزستان بیان کرد: در هر منطقه که دستگاه‌های مرتبط با بهداشت با ما همکاری داشته‌اند، با متخلفین برخورد کرده‌ایم و در مجموع، حدود 90 درصد با متخلفین این حوزه در خوزستان برخورد شده است.

 
 
نظر شما
ادامه