کد خبر: ۳۴۹۵۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر مهدی خلج» در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: هم‌اکنون در کشور هیچ استان درگیر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نداریم ...
 

حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی کشور، از تصویب 2 قانون برای کنترل مصرف آنتی بیوتیک ها خبر داد و گفت: دامپزشکان نسخه پیچ از این سازمان کد دریافت می کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر مهدی خلج» امروز (شنبه) در همایش روز جهانی دامپزشکی 2017 که در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: اخیراً دو قانون در مجلس شورای اسلامی تصویب شده که می‌تواند به ما کمک بسیار زیادی کند. قانون اول این است که مراکز تولید و توزیع فرآورده‌های خام دامی، دارو و مواد زیستی بر اساس آنچه سازمان دامپزشکی اعلام می‌کند، می‌توانند ممیزی‌های داخلی و خارجی انجام دهند که به دلیل وسعت کار باید از ظرفیت‌های مردمی بهره‌مند شویم.

وی اضافه کرد: در قانون دوم، دامپزشکان نسخه پیچ کد دارویی دریافت می کنند و دارو در سامانه ثبت می شود. بلافاصله برای پرورش دهندگان، پرونده دارویی تشکیل و دوره مصرف دارو توسط دامپزشک و پرورش دهندگان مشخص می شود تا باقیمانده دارویی تعیین تکلیف شود.

به گفته وی، برخی فعالان اقتصادی گرچه نمی توانند مانع اجرای مقررات ضوابط بهداشتی شوند اما مقداری مشکل ایجاد می کنند.

وی بر اهمیت صادرات غیرنفتی در بخش دام و فرآورده های خام دامی و نهاده ها تاکید کرد و گفت: امیدوارم امسال به یک اقتصاد پایدار و تجارت بین المللی با رعایت الزامات برسیم.

استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک‌ها به مخاطره بهداشتی تبدیل شده است

وی بر محدودیت و تاخیر در مصرف آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری از ایجاد مقاومت میکروبی و همچنین لزوم خرید آنتی بیوتیک ها از مراکز مجاز تاکید کرد.

خلج استفاده بی‌رویه و ناصحیح از آنتی‌بیوتیک‌ها را یکی از مخاطرات در حوزه دام و بهداشت عمومی عنوان کرد و افزود: کار به جایی رسیده که برخی از میکروب‌ها به این آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شده‌اند و میزان تزریق و مصرف باید قاعده و چهارچوبی داشته باشد.

وی تصریح کرد: متأسفانه دارویی که زمانی در جهت غلبه بر بیماری‌های عفونی استفاده می‌شد، اکنون به یک مخاطره بهداشت عمومی تبدیل شده و روزبه‌روز مقاومت میکروب‌ها نسبت به آن از بین می‌رود.

خلج افزود: همکاری نزدیک بین دامپزشکان و کارشناسان محیط زیست می‌تواند نتیجه مؤثری برای بهبود وضعیت بهداشتی داشته باشد که البته نقش دامپزشکان در این زمینه بسیار پررنگ‌تر است.

به گفته وی، سازمان جهانی بهداشت دام از سال‌های گذشته روی این موضوع کار کرده و نکاتی را به کشورهای عضو گوشزد کرده است. در این راستا، تجویز و تداوم مصرف دارو و آنتی‌بیوتیک صرفاً باید توسط دامپزشکان انجام شده، خرید از مراکز مجاز باشد. همچنین در عین رعایت اصول ایمنی زیستی، استفاده از واکسن‌ها و اعمالی که به‌کارگیری آنتی‌بیوتیک‌ها را کاهش می‌دهد، باید در دستور کار قرار گیرد.

یکی از گمشده‌های دامپزشکی در کشور موضوع آموزش است

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه یکی از گمشده‌های دامپزشکی در کشور موضوع آموزش است، عنوان کرد: متأسفانه در زمینه آموزش دچار نقص هستیم و جمعیت دانش‌آموختگان و افراد جویای کار در عرصه دامپزشکی بسیار زیاد است.

خلج، نقص در آموزش فارغ التحصیلان، تجمع افراد جویای کار، مشکل در محتوای دروس دامپزشکی و ضعف اطلاع رسانی درباره باقیمانده دارویی را از مسائلی دانست که باید با کمک سازمان نظام دامپزشکی و مراکز آموزشی برطرف شود.

وی افزود: تا سال ٢٠٥٠ به دلیل فزونی جمعیت جهانی، باید ٧٠ درصد به حجم تولیدات پروتئینی با منشا حیوانی افزوده شود. البته ٢٠ تا ٢٥ درصد تولیدات در اثر بیماری های عفونی دام از بین می رود. همچنین ٦٠ درصد عوامل بیماریزای انسانی منشا حیوانی دارد.

به گفته وی، سرویس های دامپزشکی جهان و دیگری قانون ملی مکلف شده اند با تشکیل ساختار تشکیلاتی منسجم و قدرتمند امنیت غذایی را در نظر گیرند اما نیمی از کشورهای جهان هنوز در اجرای این موازین دچار مشکلند که خوشبختانه ایران وضعیت خوبی دارد.

هیچ گزارشی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اکنون در کشور نداریم

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه 60 درصد عوامل بیماری‌زای انسان خاستگاه و منشأ حیوانی دارد که باید حساسیت ویژه‌ای در این عرصه به کار برد، گفت: بالغ بر ۱۰ میلیون قطعه طیور بر اساس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، معدوم شدند.

خلج با اشاره به آخرین وضعیت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که پاییز و زمستان سال گذشته کشور را درگیر کرده بود، گفت: هم‌اکنون نیز گزارشاتی از شیوع این بیماری در بخش‌هایی از آسیا، شمال آفریقا و اروپا گزارش می‌شود، اما ما هیچ گزارشی از این بیماری اکنون در کشور نداریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور کنترل شده است، اظهار داشت: با تلاش شبانه‌روزی همکاران ما، این بیماری در کشور مدیریت شده و در حال حاضر مشکلی در این زمینه نداریم. با این حال، کماکان به پرورش‌دهندگان و همکارانمان در ادارات کل دامپزشکی تأکید می‌کنیم که تمام تدابیر مورد نظر در این زمینه را رعایت کنند.

معدوم سازی 10 میلیون قطعه طیور در کشور

رئیس سازمان دامپزشکی اظهار داشت: با حمایت وزارت جهاد کشاورزی، دستگاه قضایی و نیروی انتظامی با معدوم شدن 10 میلیون قطعه طیور توانستیم جلوی پیشرفت این بیماری را در کشور بگیریم، اما همچنان مانند گذشته تمام تدابیر بهداشتی را توصیه می‌کنیم که مرغداری‌ها رعایت کنند.

وی تاکید کرد: هم‌اکنون هیچ استان درگیر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نداریم که مراقبت‌های شدید، پایش و اطلاع‌رسانی مستمر در این عرصه بسیار موثر بوده است.

به گفته خلج از آنجایی که پرندگان مهاجر از سایر کشورها به ایران مراجعت می‌کنند و ممکن است ناقل ویروس باشند، ما همواره باید مراقبت‌های لازم را انجام دهیم.

خلج افزود: نبود مشکل به مفهوم نداشتن معضل در آینده نیست؛ بنابراین نباید در این زمینه هیچ کوتاهی انجام شود.

گزارش موردی از ابتلا به تب کریمه کنگو در استان سیستان و بلوچستان

وی همچنین با اشاره به اینکه موردی از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در استان سیستان و بلوچستان گزارش شده است، اظهار داشت: تب کریمه، ویروسی است بین انسان و دام مشترک بوده و منشأ آن از جوندگانی همچون کنه به گوسفند به ویژه در فصل بهار و تابستان منتقل می‌شود که در طبیعت همیشه وجود دارد؛ بنابراین ما باید تدابیری بیندیشیم که از این ویروس در امان بمانیم؛ چرا که این ویروس در دام‌ها، هیچ علائم آشکاری ندارد.

خلج تصریح کرد: بنابراین تنها راه‌حل در امان ماندن از این ویروس، آموزش دادن مردم، پزشکان، دامپزشکان، روستاییان و پرورش‌دهندگان دام است.

رئیس سازمان دامپزشکی اضافه کرد: به عنوان مثال در حال حاضر که در فصل بهار به سر می‌بریم، فضا برای رشد کنه‌ها بسیار مناسب است و کنه‌ها به عنوان مخزن این ویروس عمل می‌کنند؛ بنابراین مردم وقتی به گردش می‌روند، باید بسیار مراقب باشند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به سابقه شیوع تب کریمه کنگو در کشور ترکیه تصریح کرد: 9 سال پیش این اتفاق در ترکیه افتاد که خسارتهای زیادی را در پی داشت، ما باید مراقب باشیم، دام‌هایی که به کشتارگاه می‌روند، قبل از کشتار با آلودگی‌هایشان مبارزه شود و بهترین نوع کشتار، در کشتارگاه‌های صنعتی است، مضاف بر آنکه دام باید پس از کشتار حداقل 24 ساعت در یخچال سردخانه‌ای قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه از کشتار غیرمجاز دام باید جلوگیری شود، گفت: روستاییانی که با دام سر و کار دارند، باید شرایط ایمنی را با دقت رعایت کنند؛ از فشار دادن کنه‌ها با دست خودداری کنند، کنه را با دست از پستان دام جدا نکنند، جگر خام نخورند و همچنین گوشت بعد از کشتار نباید بلافاصله مصرف شود و ۲۴ ساعت باید در پیش‌سرد نگهداری شود.

وی درباره اقدام های سازمان دامپزشکی کشور گفت: بخشی از فعالیت ها مانند توزیع داروهای تولید داخل، ترخیص داروهای وارداتی، توسعه آزمایشگاه های همکار، درجه بندی شرکت های فعال در تولید و واردات، استفاده از توان مسوولان فنی و بهداشتی در کارخانه ها و در نهایت صادرات دارو، واکسن و مواد بیولوژیک براساس پروانه تولید را برای بهبود فضای کسب و کار با شرط ارتقای کیفیت به استان ها واگذار کردیم.

خلج ادامه داد: در ورود مواد اولیه و دستورالعمل های ثبت تغییراتی اعمال کردیم تا تفاوت ثبت با ورود یک دارو به فهرست مجاز روشن باشد. همچنین با دانشگاه تهران درباره تشکیل مرکز تحقیقات دارویی به مراحل نهایی رسانده ایم.

 

منبع: ایرنا، فارس، مهر، ایانا، صدا و سیما
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
0
0
وقت آن رسیده است که جهت جلوگیری از انواع و اقسام بیماریها،روش علمی-کاربردی برای مبارزه با کنه ارائه داد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
0
0
سلام بد آموزي نكنيد حالا اگر اقاي دكتر خلج هم اشتباه فرمودن شما درست كنيد كنه جونده نيست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
0
0
غیر فعالسازی جوندگان مربوط به شهرداری است اما مورد کنه(بندپایان!!) در حوزه دامپزشکی است.تب کریمه و بابزیوز و تیلریوز وغیره و ذلک
البته دستهایی در بخش دارو است که مبارزه با کنه را ناموفق کرده است یعنی وجود کنه برای شرکتهای داروسازی نعمت بزرگی محسوب می شود.
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
0
1
دامپزشک نسخه پیچ؟ احتمالا منظورشان نسخه نویس بوده!
حالا جونده بودن کنه به کنار!!
نظر شما
ادامه