کد خبر: ۳۴۹۷۱
 

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه مقاومت ضد میکروبی را یکی از چالش های مهم متولیان سلامت جامعه دانست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، «دکتر نادر پرور» مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در پیامی ضمن گرامیداشت روز جهانی دامپزشکی از زحمات تمام فعالان دامپزشکی در حوزه های آموزشی، تحقیقاتی، اجرایی و بخش خصوصی که با تلاش شبانه روزی و صادقانه خود موجب، ارتقای هرچه بیشتر، کمی و کیفی خدمت رسانی به بهره برداران این حوزه و نهایتاً حفظ سلامت عمومی جامعه شده است تقدیر و تشکر کرد و اظهار داشت: روز جهانی‌ دامپزشکی در سال ۲۰۰۰ از طرف سازمان جهانی‌ دامپزشکی آخرین شنبه ماه آوریل تعین شد که امسال روز 29 آوریل مصادف با 9 اردیبهشت ماه و شعار آن "مقاومت ضد میکروبی، از آگاهی تا اقدام" است.

دکتر نادر پرور با اشاره به پوشیده نبودننقش مهم و تاثیرگذار خدمات دامپزشکی در عرصه تامین سلامت و امنیت غذایی و بهداشت عمومی جامعه اظهار داشت:کنترل بیماری های دامی و صیانت از سرمایه های دامی از سیاست های دامپزشکی است که سازمان دامپزشکی در چارچوب سیاستگذاری و برنامه ریزی های منسجم و تلاش پرسنل سخت‌کوش خود گام های مهمی در راستای کنترل و ریشه کنی بیماری های دامی بر داشته است.

این مقام مسئول با اشاره به شعار امسال روز جهانی دامپزشکی با عنوان "مقاومت ضد میکروبی، از آگاهی تا اقدام" تصریح کرد: مقاومت‌ ضد میکروبی یکی از مهم‌ترین چالش‌های سازمان‌های متولی سلامت در سطح جهان است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: با توجه به حجم گسترده تجویز و مصرف داروهای ضدمیکروبی در صنعت پرورش دام‌،‌ طیور، آبزیان و زنبور عسل، چه به عنوان پیشگیری و چه به عنوان درمان بیماری‌ها، وظیفه حرفه‌ای و اخلاقی دامپزشکان را در تجویز منطقی این گونه داروها، رعایت مدت زمان منع مصرف فراورده‌های دامی پس از تجویز ضد میکروب‌ها و پایش باقیمانده‌های دارویی در مواد غذایی با منشأ دامی در راستای کاهش مقاومت ضد میکروبی دو چندان می‌کند.

دکتر پرور با تاکید بر آثار مخرب این پدیده بر سلامت انسان، بیان داشت: سهم بزرگی از مصرف آنتی بیوتیک‌های تولید شده و ضدعفونی کننده در پرورش حیوانات مولد غذای انسان‌ است که از این رو این موضوع بیشتر حائز اهمیت است.

وی درباره مصرف بی اندازه آنتی بیوتیک ها و مقاومت میکروبی خاطر نشان کرد: مصرف بی حد آنتی بیوتیک ها نه تنها به پزشکی بلکه به دامپزشکی ارتباط دارد و باید این دو سازمان برای حفظ سلامت جامعه همپای یکدیگر گام بردارند تا تاثیر آن در جامعه نیز دیده شود.

دکتر پرور اظهار داشت: آنتی بیوتیک برای کنترل بیماری ها در انسان و حیوان به مصرف می رسند، اما به دلیل آنکه انسان مصرف کننده نهایی آن است، این موضوع می تواند چندان مشکل ساز نباشداما این موضوع در دام و فرآورده های دامی که در انسان به مصرف می رسد می تواند اثرات نامطلوب و جبران ناپذیری در ایجاد مقاومت میکروبی داشته باشد.

دکتر پرور مشکل ایجاد مقاومت های آنتی بیوتیکی را فقط مختص به ایران ندانست و اظهار داشت: مقاومت آنتی بیوتیکی یک مسئله جهانی است و تمامی کشورها باید طبق دستورالعمل های بین المللی در این حوزه فعالیت کنند.

به گفته مدیرکل دامپزشکی استان، به طور کلی مقاومت آنتی بیوتیکی به حدی مهم است که منشا آن از دامپزشکی آغاز و نتیجه آن در پزشکی و بهداشت جامعه انسانی دیده می شود و بنابراین تکالیف دامپزشکی در این حوزه بیش از آن است که قابل تصور باشد.

وی با اشاره به تلاش های دامپزشکی استان کرمانشاه در زمینه نظارت بر تولید فرآورده‌‌های خام دامی بدون آنتی بیوتیک، افزود: در همین راستا در سال گذشته بیش از 600 تن مرغ بدون آنتی بیوتیک در استان تولید شده است و با برنامه ریزی های به عمل آمده پیش بینی می شود در سال جاری حدود 1000 تن مرغ بدون آنتی بیوتیک در استان تولید شود.

مدیر کل دامپزشکی نظارت مستمر بر تولید انواع دام و فرآورده های خام دامی را از وظایف ذاتی و اصلی دامپزشکی برشمرد و افزود: در راستای پایش باقیمانده های آنتی بیوتیک در ماهی قزل آلا، مرغ و شیر در استان کرمانشاه در سال 95 طی نمونه برداری از مزارع پرورش ماهی، مرغ گوشتی، گاوداری های صنعتی، مراکز جمع آوری شیر با همکاری سازمان دامپزشکی کشور و مرکز ملی تشخیص، آزمایشگاه های مرجع و مطاعات کاربردی با انجام آزمایشهای مربوطه بر اساس نتایج مکتسبه مشخص شد که خوشبختانه در هیچ یک از فرآورده های خام دامی آزمایش شده مشکل خاصی وجود نداشته است.

 
 
نظر شما
ادامه