کد خبر: ۳۴۹۷۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

رییس سازمان نظام دامپزشکی می گوید، این سازمان نیازمند مرکز بررسی عوارض دارویی است و این مهم باید مورد توجه قرار گیرد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمدرضا صفری» با بیان اینکه سازمان دامپزشکی کشور مرکزی برای بررسی عوارض دارویی و ثبت و تحلیل گزارش ها ندارد، افزود: براساس آمارها ٨٣ درصد مردم کشور ما خودسرانه دارو مصرف می کنند و به طور مثال 50 درصد آنتی بیوتیک ها که تجویز می شود، غیرضروری است .

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور ضمن اشاره به اینکه ایران چهار برابر دنیا دارو مصرف می کند، تاکید کرد، از این میزان مصرف دارویی مسکّن ها و آنتی بیوتیک ها در صدر جدول قرار دارند .

به گفته وی، در بحث مقاومت دارویی نقش دامپزشکی و دامپزشکان مهم است اما نقش جامعه پزشکی را نباید نادیده گرفت .

صفری با بیان اینکه مقاومت دارویی آنقدر مهم است که در إجلاس هفتاد و یکم سازمان ملل مطرح شد، افزود: مقرر شد در این اجلاس کشورها برنامه ای تهیه کنند و ایران برنامه اقدام ملی را در دستور کار خود قرار داد .

«براساس گزارش ها از ١٣٠ کشور جهان ١١٠ کشور هنوز برنامه ای در خصوص میزان تولید، واردات، عرضه و مصرف انتی بیوتیک ها و مقاومت دارویی ندارند .»

وی براین باورست که باید برنامه اقدام ملی هرچه سریع تَر تبیین تا نقش همه دستگاه ها مشخص شود .

دارو با تجویز پزشک و دامپزشک در اختیار مردم قرار گیرد

این مقام مسئول با بیان این که نسخه و تجویز پزشکان و دامپزشکان به نوعی حذف شده است، گفت: اکنون کارخانجات و داروخانه ها انواع داروها را بدون تجویز پزشکان و دامپزشکان در اختیار بیماران و مردم قرار می دهند که اینگونه اعمال می تواند مشکلات را افزایش دهد، درحالی که در 15 سال گذشته دارو بدون نسخه و تجویز پزشک در اختیار مردم قرار نمی گرفت .
 ٥ تا بخر، 6 تا ببر!

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور افزود: دارو یک کالای تخصصی است که تولید، تجویز و مصرف آن باید تحت کنترل باشد، درحالی که در برخی نمایشگاه ها دیده می شود مراکز تولید و عرضه با اقدام به ایجاد جوایزی همچون ٥ تا بخر 6 تا ببر این مسئله را به یک فاجعه تبدیل کرده اند .

صفری بحث نظارت را مهم دانست و گفت: عرضه داروی مجاز خارج از شبکه مجاز همان دارو را غیرمجاز می کند .

وی با انتقاد از تعدد زیاد داروخانه ها گفت: در هر منطقه ٢٠ کلینیک و ٥٠ داروخانه دیده می شود که تعدد این مراکز و رقابت آن ها با یکدیگر خود مشکلاتی را در عرضه داروهای بدون نسخه ایجاد کرده است .

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور با اشاره به این که دامپزشکی در کشورما هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است، افزود: اقدام های ما در دانشگاه ها هنوز ضعیف است، درحالی که اگر از ابزارها به خوبی استفاده شود می توانیم برنامه ملی خود را در بحث مقاومت دارویی و کنترل مصرف آنتی بیوتیک ها اجرا کنیم .

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
0
0
متاسفانه یک بخر ۳ تا ببر درسته تازه زیادم بخری یک خودرو بت کادو می دن و خارج هم میبرنت
بدبخت اون مرغداره که با این بازار ضرر می کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۱
0
0
بدبخت مردم ایران
نظر شما
ادامه